MÅJ XC 10

Renoveringen av MÅJ XC 10: Nu är renoveringen av korgen igång! Vi bygger nytt golv i den främre av de två kupéerna, där trägolvet hade tagits bort. Ny bottenstock ersätter den gamla rötskadade och nya väggreglar kommer på plats. Arbetet med golvet pågår och snart kommer undergolvet på plats.

GHJ samlar in medel till renoveringen av MÅJ XC 10. Korgen hämtades i december 2014 hem från Småland till Hesselby för besiktning och inledande arbeten. Vi arbetar nu på att återställa vagnen till motorvagn i 30-talsutförande.

Alla som vill stödja detta projekt kan sätta in pengar på vårt Bankgiro 271-5043 och ange “MÅJ XC 10“. Utöver bidraget från RAÄ har 225 183:- har samlats in till den 1/6 2021. Till er som redan har bidragit vill vi rikta ett stort tack!

1 svar på ”MÅJ XC 10”

1. Detta var nog det svåraste vid projekteringen: Hur restaurera ett ställvis inte existerade, ställvis mycket svårt rötskadat golv? Hur hade det en gång i tiden egentligen sett ut?

Underrede och drivlina i all ära, där var allt nytt, men vagnskorgen – den var det enda vi hade, tillsamman med en översiktlig ritning (inte till 100% riktig) och några fotografier – skulle så långt överhuvudtaget möjligt var, bevaras, rekonstrueras eller efterliknas. Med erfaren och hänsynstagande personal verkar nu någonting enastående vara på gång!

TRES BIEN!

Beril

PS
    När detta är avklarat, går vi vidare med VVJ B i original à la Purrey. Här är förhållandet det rakt motsatta: Vi har redan underredet – bara resten saknas!

Svara

Lämna en kommentar