På de här sidorna har vi lagt upp de gotländska järnvägstidtabellerna 1879- 1920.
Ett urval av ångbåtsturlistorna (främst Ångfartygs AB Gotland som Rederi AB Gotland hette då) och Nynäsbanans tidtabeller finns även med för att ge er en samlad bild av de gotländska kommunikationerna.
Tidtabellerna för de gotländska järnvägarna kommenteras löpande i bildtexterna till respektive tidtabell.
När det gäller Nynäsbanan och ångbåtarna till Gotland kommenteras bara större förändringar, t.ex. nya fartyg och inställd vintertrafik.
Tidtabellerna kommer från publikationen Sveriges kommunikationer. De har skannats från 1867- 1920 av Sveriges Järnvägsmuseum och finns i sin helhet på:
http://samlingsportalen.se/all/sveriges_kommunikationer.html
För att i en dator se en bild i större storlek. Högerklicka på bilden och välj “Öppna bild i ny flik”
För att se perioden 1901- 1905, använd denna länk: https://forening.gotlandstaget.se/gotlands-kommunikationer-1901-1905/
1906:
Från januari 1906 fick Sveriges kommunikationer ett helt annorlunda och modernare utseende. Det innebär att publikationen blev mycket mer omfångsrik.
Datum för tidtabellernas från och med giltighetstid togs bort.
1906 var det sista året som Ångfartygsaktiebolaget Wisborg trafikerade Gotland.
1907:
Oskarshamns Mekaniska Verkstad levererade 1907 s/s Jarl till Oskarshamns Ångfartygs AB, som satte in henne på turer Visby- Oskarshamn- Kalmar våren 1907.
se: https://www.skargardsbatar.se/jarl_1907/
1908:
Den 26 september 1908 annonserades sträckan Hafdhem- Burgsvik för trafik.
1909:
1910:
Union-Linien påbörjade trafik 1910 via Visby på sin linje Stockholm – Stettin. Om och hur den påverkade Ångfartygs AB Gotland är okänt.
Rederiet och fartygen går inte att hitta via sökningar med Google.
Exempel på annonserna för Union-Liniens trad Stockholm – Visby – Stettin under 1910. Turerna annonserades under hela vintern.
För att se perioden 1911- 1915, använd denna länk: https://forening.gotlandstaget.se/gotlands-kommunikationer-1911-1915/