Nytt från renoveringen av MÅJ XC 10

Vi verkar jobba tvåskift, för tillfället, ett daggäng och ett kvällsgäng. Det går framåt! Daggänget håller på att färdigställa teakpanelerna. Nu monteras de tunna teaklister som täcker springorna mellan de större teakskivor som sitter ovanför midjelisten. Inte mycket träjobb är kvar nu!

Inne i motorvagnen byggs huven inne i förarhytten som ska täcka motorn. Den byggs i plåt som ska isoleras mot ljud och avgaser. Därefter ska skåp för blanketter, tågattiralj och annat tillkomma. Slutligen byggs förarbordet med instrumentpanel. På annan plats görs fönsterramar, bansignaturer och annat i mässing. Vi bygger nu också kopplen färdigt. Vagnen hade Klemmingkoppel, men får hästskokoppel för att gå med övriga fordon. Tillverkning av öglor för säkerhetskedjor pågår.

Kvällsgänget skrapar färg. Taket i den bakre kupén är nu klart. Man ser lappningarna för de borttagna fotogenlyktorna och spåren efter den list på vilken 1932 års elbelysning var monterad. Vi riktar nu uppmärksamheten mot den stora kupén och taket där.

2 svar på ”Nytt från renoveringen av MÅJ XC 10”

  1. Även här i det fjärran sloviniska landet beundra vi MÅJ.
    Är datum för en första provfart månne fastställt?
    Beril a.d. O.

    Svara
    • Tack! Det finns drömmar om när, men det är inget vi kommunicerar. Den blir helt enkelt klar när den blir klar.
      Vändskivan i Roma måste också vara klar tills dess.

      Svara

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.