Aktuellt på GHJ 2018 – juli-dec

29/12: Tomtetåget – Bilder 4 – Till Roma station

Till Roma och tillbaka i mörker. Sista inlägget

För att se bilderna i större storlek och utan bildtexter, högerklicka på bilden och välj “Öppna bild i ny flik”

29 dec: Tomtetåget – Bilder 3 – Till Tule station

29 dec: Tomtetåget – Bilder 2 – Hesselby stadion mitt på dagen

29 dec: Tomtetåget – Bilder 1 – förmiddagen

Detta 37:e Tomtetåg, sedan 1982, hade vi hade välfyllda tåg, men inga längre köer. Totalt reste cirka 1 664 resenärer med våra tåg.

Ett STORT tack till alla frivilliga, på tågen, i stationerna, i glögg och korv, på parkeringarna samt inte minst alla underbara Tomtar!
Ett STORT tack till Hesselby Jernvägskafé och våra sponsorer Halfvede musteri och Ramirent samt våra leverantörer Privab och Cramo.
Ett STORT tack till alla våra resenärer som genom resorna bidrar till stämningen och till föreningens verksamhet!

Nästa tomtetåg (det 38:e) körs lördagen den 28 december 2019!

29 dec: Tomtetåget – filmer

Från Tomtetåget 29/12 2018 visar vi dessa kortfilmer

29 dec: Hela Gotland skrev om Tomtetåget i ord och många bilder:

23 dec: God jul!

God jul alla följare önskar Föreningen Gotlandståget med några bilder från den 23/12.
Välkomna till Tomtetåget 29/12!

20 dec: Spårstumpen 3/2018 (136)

Vår medlemstidning Spårstumpen 3/2018, har lagom till jul skickats ut till medlemmarna.
Läs mer om vår danska rälsbuss och om allt som händer i föreningen.
Om du inte redan är medlem, välkommen att bli medlem, se: https://forening.gotlandstaget.se/2017/12/22/bli-medlem/

18 dec: Några bilder från dagens vintervita museijärnväg

Och vi har inte gått i ide! Full aktivitet råder. Ekens banvaktsstuga får isolerade innerväggar/tak. Den kommer att inredas med enkla sängar för besökande aktiva och sommargäster.
I våra två verkstäder arbetades det som syns på bilderna.
De fina bilderna tog Cenita  🙂

16 dec. Lagom till jul har WordPress uppdaterats

Som ni ser så har WordPress uppdaterats med en helt ny mall som gör att vi kan lägga upp bildgallerier som har önskats.
För att se en bild i ännu större storlek – Högerklicka på bilden och välj “Öppna länk i ny flik”

16 dec: Vår SJ-buss har flyttats till Vagnhall 4 i Dalhem

Vid arbetslördagen den 14 december flyttades vår SJ-buss från 1964 från Vagnhall 3 i Halla till ett fd. militärgarage i Dalhem.
Bussen bogserades av Assistancekåren (stort tack!)
Vår förhoppning är att kanske du som läser detta vill hjälpa till att renovera bussen som är i gott skick. Men den har inte gått i trafik sedan 1984 och behöver pysslas om.
Mer information om bussen och dess släp finns på denna sida: https://forening.gotlandstaget.se/coj-741/
Foton: Christer Norrby

10 dec: På Helagotland om julmarknadståget

9 dec: Julmarknadståg i ett grått landskap

Under helgen åkte c:a 180 personer till marknaden på Roma kungsgård. Hesselby och Roma kungsgårds stationer var bemannade och de platser där resandeutbytet var störst. Vi tackar alla som åkte med oss och vi syns på Tomtetåget lördagen den 29 december!

2 dec: Visby station med rälsbussar i LEGO

I Lekstugans julskyltning på Hästgatan i Visby finns den fina LEGO-modellen med Visby järnvägsstation, som tidigare i höst visades på Fenomenalen.
I dessa rälsbusstider är LEGO-rälsbussarna högaktuella. Den med gods/postsläp på väg mot Romakloster och Burgsvik och den ensamma på Lärbrosticket på väg mot Tingstäde och Lärbro.

1 dec: Rälsbussen ankom till Hesselby

Arbetslördag på Hesselby: Skinnebusen lossades intill Vagnhall 2. Stort tack till alla inblandade! Dalhems panna ska lastas för transport till Småland och renovering. Berni demonstrerade fungerande belysning i Venavagnen. Roma kungsgårds station får nya banstängsel via Naturnära Jobb-gänget.
Foton: Ante Svensson

30 nov: Inte bara rälsbuss och slyröjning i inläggen.

Spåren sydväst om vändskivan är nu klara och banavdelningens småfordon ryms i containern.
I verkstaden pågår isärtagningen av lokomotorn SJ Z4p 320 riktningsväxel.
Vårt lokomotorgäng kämpar med att ta isär alla komponenter.

30 nov: Skogsstyrelsen och naturnära jobb kämpar på

Senaste veckan har fokus varit bakom vagnhall 2. Det skogsområdet har nu blivit gallrat på all sly. Det blir ett helt annat utseende än tidigare!
Skogsstyrelsen fortsätter att sätta upp banstängsel vid Eken och på båda sidor av Dalhemsån.
Under fredagen blåstes alla löv vid Eken (och de är många) bort av vinden och vår lövblås.
Banan är nu städad med lövblås till Tomtevägen.

28 nov: Ett stort steg har tagits på vägen mot en egen röd rälsbuss på GHJ!

Genom ett fantastiskt tillmötesgående från Nordsjællandske Veterantogs museiförening i Gedser/ Danmark har vi övertagit en dansk skinnebuss.
Den har hämtats av Bosse Åkare och anlände idag till Gotland.

Rälsbussen, eller Skinnebus som det heter på danska, ska utgöra grund för ett framtida projekt att bygga en replik av en röd gotländsk Hilding Carlsson.
Men vägen dit är lång och ditt bidrag eller praktiska hjälp kan hjälpa till att förverkliga detta långsiktiga projekt.

Ingen av de gotländska röda rälsbussarna som rullade på ön 1945 – 1960 finns kvar (vad vi vet). De danska skinnebussarne var normalspåriga kopior av Hilding Carlssons rälsbussar som byggdes i Umeå. De danska bussarna hade stålkorg, medan de svenska hade korg av askträ med plåtklädsel. Det finns också skillnader i frontens utformning, samt i korgbredd. Den nya rälsbussen får en helt ny korg i askträ.

Det kan tilläggas att det finns en artikel i senaste numret av Spårstumpen där även de danska bussarna får en kortfattad presentation.

Mer om skinnebussen: https://www.jernbanen.dk/motor_solo.php…

27 nov: Skogsstyrelsen stängslar

Skogsstyrelsen/Naturnära jobb röjer inte bara sly, utan stängslar också. Vi får hjälp att sätta upp banstängsel/tretrådstun vid Eken och Roma kungsgårds station.
Banstängsel var förr till för att inhägna järnvägsområdet och hindra kreatur att komma upp på spåret. Det bestod ofta av gamla slipers som klövs i fyra stolpar och de försågs med tre järntrådar.
Banstängslet bidrar till att förfina vår miljö och är vid Roma kungsgård även för att hindra att någon ramlar nedför branten bakom stationen. Foton: Stefan
Vi tackar så mycket för hjälpen!

24 nov: I Gotlands Allehanda

I Gotlands Allehanda och på HelaGotland den 24 november finns det ett reportage om Skogsstyrelsen/Naturnära jobbs fina röjning av sly och gräs längs med järnvägen Hesselby-Roma.
Länk till HelaGotland:

23 nov: Skogsstyrelsen på räls

22 nov: Insamling av sly

Skogsstyrelsen kör torsdag och fredag med vår lokomotor och kramvagn ihop sly som har fällts. Det kommer att flisas på Tule.
På den andra bilden syns det vad snyggt det blev söder om Nygårds ????
I verkstaden på Hesselby har Stefan tagit fram stöd till växelklot. Foton: Erik och Stefan

21 nov: Skogsstyrelsen röjer vidare

Skogsstyrelsens personal i Naturnära jobb fortsätter att förfina vår miljö. Bakom Vagnhall 2 gallras det för fullt denna vecka ????
Foton: Cenita  #skogsstyrelsen

18 nov: En tur på Flåmsbanan

13 nov. På Etelhem

Idag svetsades ramen till MÅJ-vagnen hos Marin- och Maskinteknik i Etelhem. Foton: Erik Tofftén

13 nov: Skogsstyrelsen röjer vidare

Skogsstyrelsens personal jobbar vidare andra veckan med att röja sly och årsgräs längs med banan.
Under tisdagen arbetade dem mellan Roma kungsgård och Tules stationer.
Det blir fantastiskt fint! Vi är otroligt glada för den hjälp vi får av Skogsstyrelsens Naturnära jobb

13 nov: På Hesselby

I verkstaden slets det under ledning av Tommy med den trilskande riktningsväxeln till lokomotorn SJ Z4p 320. Det arbetades även med småfordonscontainern.
Spår och slipers blåstes rena mellan Hesselby och Eken med vår utmärkta ryggburna lövlås. Det är viktigt för att inte binda fukt mot räler och slipers.
Vill DU hjälpa till med lövblåsandet, är du varmt välkommen kommande vecka, hör av dig!
Till sist så kompletterades Tule stations expedition med en gammal passande skrivmaskin. Det är de små detaljerna som gör det!

10 nov: Höstmöte på Hesselby

Den 10/11  var det höstmöte på Jernvägskaféet.
30 medlemmar lyssnade på när Leif Elgh höll föredrag om det schweitziska smalspåriga järnvägsnätet Rhätische Bahn som är 400 kilometer långt!
Efter föredraget hade kaféet ordnat en mycket god fikabuffé. Tåget rullade sedan i skymningen iväg mot Roma.
Välkomna åter på Julmarknadstågen 8-9 december!

8 nov: Dalhems panna lyftes ur

6 nov: Skogsstyrelsen röjer hela banan!

Föreningen Gotlandståget får från den 5 november en fantastisk hjälp med att röja bort sly och årsgräs från våra banvallar mellan Hesselby och Roma! Det är Skogsstyrelsen har tillsammans med Länsstyrelsen på Gotland har fått i uppdrag att arbeta för enklare vägar till jobb inom de gröna näringarna.

På två dagar har de redan röjt från Hesselby station till åkerkanten söder om Tomtevägen.
Det blir mycket bättre sikt och lättare att hålla efter under kommande år! Se bilderna.

4 nov: Kungliga Järnvägsstyrelsens föreskrifter för vägsignaler och andra säkerhetsanordningar från 1930

NY! Äldre skrifter som berörde den gotländska järnvägen

3 nov: Allhelgonatåget

Sista tåget har lämnat Roma. Vi hade 148 resenärer idag samt några spöken som medföljde den sista turen. Mörkret började sänka sig över slätten och järnvägen och Allhelgonatåget tackar för i år. Nästa gång kör vi till Julmarknaden på Roma kungsgård 8-9 december. Välkomna då!

29 okt: Legolov!

Gillar du Lego och gotländska tåg?
Passa på att besöka Fenomenalen i Visby
????

26 okt: Frostig fredagsmorgon

Trevlig helg!  Foton: Cenita

25 okt: Godsmagasinets renovering

Arbetet med godsmagasinets norrgavel går vidare. De mycket “spröda” bjälkarna bakom panelen har bytts ut och nu är uppsättningen av panel nästan färdig.
Arbetet utförs proffsigt att Katthammarsviks trä med stöd av Länsstyrelsen i Gotlands län.
GLC-magasinet/museumet är vi nu klara med baksidan.  Foton: Cenita

18 okt: Tule station

Tule station vid skymningen den 18 oktober.
Höstens sista? boende har lämnat Tule. Både mörkret och stillheten sänkte sig över gläntan i skogen.
Läs mer om Tule: https://forening.gotlandstaget.se/tule-station/

18 okt: Spårstumpen 2/2018

Vår medlemstidning Spårstumpen 2/2018, har i dagarna skickats ut till medlemmarna.
Läs mer om Hilding Carlssons rälsbussar, vår resa och om allt som händer i föreningen.
För att bli medlem, se: https://forening.gotlandstaget.se/2017/12/22/bli-medlem/

17 okt: Renovering av godsmagasinet – Hesselby

Arbetet med att renovera godsmagasinets norra gavel har påbörjats. Det utförs av Kattviks trä. Det stöds ekonomiskt till största delen av Länsstyrelsen.
Den norra delen byggdes till på 30-talet. Det gjorde att godsmagasinet på Hesselby blev större än de andra stationernas längs med SlRJ.

När ytterpanelen bröts loss upptäcktes svåra, men troligen gamla angrepp i de flesta träbjälkarna på gaveln. Skadorna har inte gått att se eftersom det finns innerväggar. Nu kommer skadade bjälkar att bytas ut innan den nya träpanelen kan monteras.

8- 12 okt: Veckan på Hesselby station

Några bilder från veckan på Hesselby station 8- 12 oktober. Foton: Cenita H.

Arbetsdag på GHJ – 9 oktober

Bagagehyllorna i SJ Cp 407 (Venavagnen) börjar komma på plats. Anslagstavlan vid parkeringen höjdes och räcken målades i Tule. I verkstaden fortsatte arbetet med att renovera dörrarna på våra lokomotorer. Slutligen lastades balkarna till ramverket till MÅJ XC 10 för transport till Etelhem. På lördag är det dags igen! Välkomna!

9 okt: Vi behöver äpplen till Tomtetågets äppelglögg

Till Tomtetåget behövs cirka 200 liter. Halfvede musteri sponsrar föreningen med pressningen, men dina äpplen behövs.
Du som har äpplen över, lämna dem till Halfvede musteri i Dalhem. Där finns en särskild låda för äpplen till Tomtetåget.
Ett stort tack för ditt äppelbidrag och till Halfvede musteri!

6 okt: Medeltidsveckans facebooksida intervjuade Ante

Medeltidsveckans facebookssida intervjuade den 5 oktober ”vår” Ante Svensson om hur historia hänger ihop. Vi delar den här.
Se: https://www.facebook.com/Medeltidsveckan/posts/2086534388024040?__tn__=K-R

”Äntligen fredag och i dag pratar vi med någon som sysslar med lite senare period än Medeltiden. Men ändock historia och just Gotländsk historia.
Välkommen Ante Svensson. Vem är du?

Jag heter Ante och är 53 år, jag har bott permanent på Gotland sedan 2006, men eftersom min mamma kommer från öjn så har jag varit här väldigt mycket redan från barndomen. Jag är kommunikatör till yrket och arbetar med Gotlandståget som är en ideell förening. Jag har alltid varit fascinerad av historia och att få arbeta med det här på heltid är en riktig dröm som blivit sanning.
Jag är egentligen inte en tekniknörd, vilket man skulle kunna tro när jag arbetar med maskiner, men det är det historiska intresset som håller lågan brinnande hos mig.

– Vad är Gotlandståget?

Det är som sagt en ideell förening med lite drygt 1100 medlemmar. Vi har byggt upp en museijärnväg mellan Roma och Dalhem för att visa upp och bevara järnvägen som den såg ut här på Gotland mellan 1878 och 1963.
Föreningen startades 1972 och vi har till skillnad mot många andra museijärnvägar på fastlandet fått lov att själva bygga upp järnvägen på de gamla bankarna och det rör sig över flera områden som är klassade som byggnadsminnen.

– Men järnväg på Gotland? Kan det locka så mycket folk?

Oh ja, vi är faktiskt rätt kända i övriga delar av Sverige och efter att vi byggt ut järnvägen så har även Gotlänningarna börjat upptäcka den. Vi brukar ligga på 10-15.000 resande per år. Och eftersom det här ligger så nära i tid så är det ju historia som folk faktiskt minns och har upplevt. Så ibland kan det komma någon och säga att “nej hörni, sådär såg det faktiskt inte alls ut” eller “oh vilka minnen det här väcker, det känns precis autentiskt”. Och det är ju feedback som vi kan ta till oss och jobba med rent handfast.

– Många sitter nog nu och undrar, vad sjutton har det här med Medeltidsveckan att göra? Vad kan du säga om det?

Till viss del har vi samma målgrupp som Medeltidsveckan, samma publik om man så vill säga. Vi vänder oss båda till människor med historiska intressen. Medeltidsveckans resenärer har även blivit mer intresserade av att vända blicken utanför Visby stad och titta på vad som händer ute på landsbygden så vi har faktiskt haft en hel del resenärer i medeltidskläder under senare år. Vilket ju är väldigt roligt både på så sätt att vi på något sätt representerar slutet av medeltiden, för när mekaniseringen kom så var medeltiden över. Och den där anakronistiska känslan av medeltidsmänniskor på ett tåg blir då riktigt spännande. Det visar verkligen på vilka stora steg historien tar. Största skillnaden är väl att Medeltidsveckan har sin peak vecka 32, det är då “allt” händer. Ett helt års förberedelser ska resultera i en fantastisk vecka där antalet arbetare och funktionärer mångdubblas under en väldigt kort tid. Medan vi arbetar året om. Med en högsäsong mellan månadsskiftet maj-juni till månadsskiftet augusti-september.

– Vad krävs för att kunna jobba med järnvägen hos er?

Man bör veta att vi är en riktig järnväg. Man måste alltså ha lokförarutbildning för att köra tågen och man måste vara utbildad stins för att jobba som de osv. Och det innebär ju att vi hela tiden måste ha ett flertal lokförare och stinsar tillgängliga för att hoppa in när de behövs.

– Vad händer resten av året? Medeltidsveckan har ju sin Medeltida Jul men vad gör ni när ön “stänger för säsongen”?

Det där är en vanlig missuppfattning. Gotland stänger inte, det blir inte folktomt och dött på ön under hösten och vintern som många tror. Visst finns det några uteställen som är säsongsbetonade men faktum är att Gotland är en året runt ö. Och under hösten så fortsätter vi att ha öppet på helgerna på järnvägscafeet i Dalhem och vi har även speciella turer för att ta tillvara på övriga säsongers charm.
Vi hade exempelvis nyss något vi kallade för Skymningståget där vi körde mellan 17:00 till 20:30 och lyste upp stationerna längs järnvägen så att de låg som små juveler i höstmörkret. Mycket uppskattat.
Vi samarbetar även med julmarknaden på Roma Kungsgård och kör tåget med besökare till marknaden från Dalhem.
Vi kommer köra Allhelgonatåget i år också och förutom allt det här så pågår ju arbetet med underhåll av tågen mm året runt.
Sen har vi ju även det mycket uppskattade Tomtetåget som vi kör både från Roma och Dalhem samtidigt med stopp mitt ute i skogen i Tule där tomten bor.
Ja ni hörde rätt, tomten bor på Gotland, inte i Rovaniemi i Finland, inte på Nordpolen och inte i Mora. Tomten bor i Tule. Vi har även råkat väcka tomten någon gång på sommaren när vi kört förbi stationen och han har då sömndrucken stapplat upp ur jordkällaren och skrikit åt oss att låta honom sova ett tag till.

– Det låter ju lite spännande. Men vad är din upplevelse av Medeltidsveckan då?

Jag tycker att Medeltidsveckan är häftig på så många olika sätt. När jag bodde i Skåne på 90-talet så planerade vi att starta en Romersk legion där, men det blev platt fall. Så att se hur stort Medeltidsveckan växt sig är riktigt roligt. Det visar ju klart att det finns ett intresse för det historiska ute bland folket.
Jag tycker att det är väldigt häftigt med människor som går all in när det gäller detaljer. De som liksom tänker “det där vill jag lära mig så jag kan göra själv” och går kurser för att utvecklas och växa.
Medeltidsveckan har fått ett stort genomslag för Visby. De är väl etablerade inom sin nish och det är ett bra och viktigt tillskott för Gotlands besöksnäring.
Medeltidsveckan hamnar ofta precis när min semester är över och jag försöker då besöka den tillsammans med familjen så mycket vi orkar och hinner. Ibland hinner vi med mer, ibland mindre men vi försöker alltid hinna något.”

4 okt: Torsdag den 4 oktober på Hesselby

Bilder från torsdagen på Hesselby station. Det arbetades med demontering av ångloket Dalhem inför pannreparationen.
Den bakre porten på GLC/museet samt dörrarna till lokomotorn SJ Z4p 397 reparerades. Till sist finlir i verkstaden, konstruktion av ett låshus för växlarna vid Roma station. Foto: Cenita

30 sept: Mera skymningståg

Sören Mård tog ett gäng fina bilder från lördagens Skymningståget, som vi får visa här Tack Sören!

29 sept: Skymningståget för första gången

För första gången körde vi Skymningståget. Tre avgångar mellan 17:00- 20:05. Det var en resa i skymning och mörker i septemberkvällen. Ett tillfälle när vi tände upp alla vagnar och stationer och skapade en mysig höststämning. Brasan var också tänd i Jernvägskaféet som givetvis höll öppet.
181 reste med våra tåg. Det var jättekul och vi tänkte återkomma med Skymningståget nästa år. Varmt tack till alla som åkte med oss!
Foton: Ante, Torbjörn och Cenita

Närmast återkommer vi med Allhelgonatåget den 3 november.

28 sept: En halv alm mindre på Hesselby

Natten mot den 28 september blåste hälften av en alm ned öster om Hesselby station. Under dagen togs riset om hand och stammen sågades upp till lokved.
Foton: Cenita

27 sept: Dalhems hytt lyftes av, dörrar och container

Idag hände det mycket på Hesselby. Inför den kommande pannreparationen lyftes Dalhems hytt av.
Dörrarna till lokomotorn SJ Z4p 312 har renoverats av våra anställda. De har nu monterats och 397:ans dörrar skall renoveras.
En stålcontainer anlände. Den ska användas som tillfälligt förråd för banavdelningen.
Foto: Cenita och Stefan

21 sept: Renoveringen av GLC-magasinet/Museet fortsätter

Med ekonomiskt stöd från Länsstyrelsen för renovering av våra byggnadsminnesförklarade byggnader, så genomför vi nu i september utbyte av ytterpanelen på GLC-magasinet/museets norra sida. Vi kommer med samma stöd även att kunna genomföra ett byte av ytterpanelen på godsmagasinets norra gavel.
Utan detta ekonomiska stöd samt våra anställdas och ideellas arbetsinsatser hade vi inte haft ekonomiska förutsättningar att genomföra dessa renoveringar. Tack!

Hesselby Jernvägskafés byggnader, brygghuset och serveringsdelen (baracken/Hesselbysalen) har under sommaren renoverats utvändigt i egen regi. På bilderna kan ni se hur fint det blev. Kaféet har öppet fredag-söndag under hela hösten. Åk och fika!

19 sept: Chartertåg – 19 september

Den 19/9 körde vi chartertåg till Roma i ett fantastiskt sommarväder. Under tiden som vår gäster besökte Whiskeyfabriken i Roma så körde vi en tur för personal från Skogsstyrelsen. Detta för att de skulle kunna se hur mycket sly det är som behöver röjas. Det är deras arbetsmarknadsprojekt Naturnära jobb som kommer att hjälpa oss att under hösten ta bort sly längs med banan.
Efter lunch för vår tågpersonal var det dags att hämta våra gäster i Roma. På vägen tillbaka var det guidade stopp i Tule och vid Eken.

15 sept: Arbetslördag på Hesselby

Växling har genomförts så att loket Cementa har ställts in i Vagnhall 2. Signalarbeten har gjorts vid Eken och Roma kungsgård. Ballasten på den nygrusade sträckan S om Eken justerades. Dessutom ilades växelklotslipers för spårspärr i spår 1 i Roma.

Vi hade dessutom besök av Smalspåret i Hultsfred. Vi körde ett persontågspar Hesselby – Roma och förevisade anläggningen.

13 sept: Denna vecka renoveras dörrar på GHJ

Roma Kungsgårds station återfick en nytillverkad replik av den gamla dörren. Lokomotorns SJ Z4p 312 ena dörr hade blivit skajv. Hesselby Jernvägskafé fick två nyrenoverade dörrar. Foton: Cenita Hellgren.

10 sept: GHJ invigdes för 40 år sedan – GJ för 140 år sedan!

Den 10 september var det 40 år sedan Gotlands Hesselby Jernväg invigdes av den dåvarande landshövdingen.
Då var järnvägen en knapp kilometer till Eken. Mycket har hänt sedan dess.
Det var på dagen 100 år sedan den första järnvägen Visby- Hemse invigdes av kung Oscar II.

1 sept: Bröllopståg – 1 september

Den 1 september kördes ett abonnerat bröllopståg på vår järnväg. Det var två av våra medlemmar som bokat tåg från Roma till festen vid Jernvägscafèet i Hesselby. Mycket trevligt tycker vi och de resande var också mycket nöjda!
Kom ihåg att även du kan boka oss till kalas eller andra arrangemang. Mer info på vår hemsida www.gotlandstaget.se

29 sept: Sommartrafiken är nu slut för i år, men välkomna åter i höst och med våra chartertåg

I höst kör vi Skymningståget som avgår lördagen den 29 september.
En möjlighet att resa i skymning och mörker utan Tomtetågets kyla. Med upplysta vagnar och stationer.

Allhelgonatåget avgår lördagen den 3 november. Julmarknadståget avgår till Roma kungsgård och Roma lördagen den 8 december och söndagen den 9 december. Tomtetåget avgår lördagen den 29 december. Varmt välkomna till museijärnvägen i höst.

26 aug: Museijärnvägens dag – del 4

Klicka på Facebook-symbolen högst upp till höger på bilden nedan, för att kunna se alla bilder:

26 aug: Museijärnvägens dag – del 3

En fantastisk prestation av Gotlands veteranbilsklubb att renovera den till detta fina skick! Snäckgärdsbussen från 1929 besökte idag Hesselby och Roma stationer. Mer om snäckbussen: http://evenemang.gvbk.se/#!album-18

26 aug: Museijärnvägens dag – del 2

26 aug: Museijärnvägens dag del 1

Bilder från museijärnvägens dag 26 augusti. Två-tågstrafik, veteranbilar, uniformer, gamla kläder

14 aug: Museijärnvägens dag – vår säsongsavslutning – söndag 26 augusti

Söndagen den 26 augusti är sommarsäsongens sista trafikdag. Vi kör två-tågstrafik med tågmöten på tule station.
Gotlands veteranbilsklubb har Hesselby station som start och mål för Augustisvängen Se: http://www.gvbk.se/event/augustisvangen/

Avgångar från Hesselby station: 10:50, 12:00, 12:40, 13:23, 14:10, 14:50, 15:40
Avgångar från Roma station: 11:35, 12:45, 13:25, 14:11, 14:55, 15:41#, 16:22#
(# = Endast till Hesselby station)

Varmt välkomna till museijärnvägen denna säsongs sista sommarvecka!

10 aug: GHJ-resa till fastlandet 8- 10 september

Årets resa går till Västergötland och Småland. Vi besöker Skara – Lundsbrunns Jvg, Rubens Maskinhistoriska samlingar, Anten – Gräfsnäs Jvg samt Ohs Bruks Jvg. Fåtal platser kvar! Alla medlemmar i Gotlandståget är välkomna att medverka. Anmälan: Rune Hallviden: ‭070-402 27 06‬

8 aug: Trafikdagen

31 grader i Dalhem men tack och lov en skön vind. Vi hade 160 passagerare, en del av dem var cykelburna så vår resgodsvagn fylldes med cyklar och vagnar!
Välkomna åter att åka tåg denna vecka och nästa (v33) onsd, torsd, lörd och söndagar.

7 aug: Grusvagnen provkördes

Idag har Leif och Tommy som har byggt om en gammal öppen godsvagn till grusvagn provkört den. Stefan körde loket.
Grusvagnen har tre fickor som lämnar grus på båda sidor om rälerna samt i mitten. Därefter jämnar gummiskrapan efter vagnen till gruset.
Det enda som återstår är sedan att borsta av sliprarna. Bra jobbat!

4 aug: Gotlandståget i Gotland Just Nu

I augustinumret av Gotland Just nu har Kerstin Klint gjort ett trevligt reportage från vår järnväg
Läs om oss och om annat som händer i augusti på ön! Tidningen finns på DG färjor och i tidningsställ runt om på ön.

3 aug: Arbeten på GHJ

Idag är det inte lika varmt som det varit den senaste tiden. Bara 26 grader idag… Stefan och Cenita arbetade idag med att ta bort växtlighet som närmar sig tågen längs med banan. Vår motordressin var ute på premiärtur med det nyrenoverade släpet
Foton: Cenita Hellgren

1 aug: MÅJ mm

Med tanke på de regn som nu börjar komma har Erik, Ucca och Ante lagt på presenning på taket till MÅJ XC 10.

1 aug: Åk med från Roma till Hesselby

Filmat med Gopro-kamera fäst vid lokomotorns snöplogsfäste. Håll i er!

27 juli: Händer på Hesselby

Trots den närmast tropiska värmen på Gotland händer det saker på Hesselby. Jernvägskaféets baksida och bakgavel är nu målade. Ett riktigt lyft för byggnaden har det blivit. GEAB har lånat mark av oss för deras ledningsatbeten i vinter och vår. Som tack för det har vi fått en yta på ca 200 m2 hårdgjord. Det är där infarten till parkeringsåkern är. Vi själva har städat av gräsytan mellan museet och Visbyvägen. Det enda som ligger kvar där är högen med originalräls från Slite-Roma Järnväg. I verkstaden pågår arbeten med att färdigställa släpvagnen till vår motordressin.

26 juli: Några bilder från Trafikdagen

Idag var det en av sommarens varmaste dagar. Trots det många glada resenärer. På grund av kärvande bromsar fick vi byta lokomotor från SJ Z4p 397 till 312.
Totalt hade vi 107 resenärer idag. Vi hoppas på fler till helgen när SMHI lovar regn!?

24 juli: Spår efter järnvägen – del 2 landsbygden

När räls revs upp på Gotland, möjliggjorde det att man på landsbygden kunde ersätta grindar med färistar, vilket underlättade framkomligheten för fordon. Räls har även använts som staketstolpar, militära hinder mm. I det här inlägget visar vi några bilder från rälernas senare användning.
Det finns även uppgifter att gotländsk räls såldes till Indien för att bli belysningsstolpar där. Men den största delen av rälsen från Gotland efter 1960 såldes till järnverken.

22 juli: Spår efter järnvägen – del 1 Visby

Om man tittar noga finns det ännu en del små spår efter järnvägen. Denna gång några bilder från Visby.
En av bilderna visar är signaturen “AB GJ” som ännu finns på Hamnplan 5/ Skeppets gavel vid Hamnplan.

19 juli: Några bilder från torsdagen

Foto: Cenita Hellgren

16 juli: Spårstumpen 1/2018

Vår medlemstidning SPÅRSTUMPEN som har ett nytt utseende, har i dagarna skickats ut till medlemmarna.
I den kan du läsa föreningens verksamhetsberättelse 2017, om vad som hände vid järnvägen på Gotland 1918, vad som hänt på GHJ under 2018 med mera.
En separat påminnelse i brevform är på väg till er medlemmar som ännu inte har erlagt årets medlemsavgift, eller som har missat att ange namn/adress.

För att bli medlem, klicka på länken: https://forening.gotlandstaget.se/2017/12/22/bli-medlem/
Som medlem stödjer du vår verksamhet, får inflytande, vår medlemstidning Spårstumpen med 4 nr/år, fria resor med alla tåg (utom Tomtetåget)
Mer om vår medlemstidning finns på: https://forening.gotlandstaget.se/sparstumpen/

3 juli: Loke – Hesselby station 5-7 juli

Loket Loke från Galtström fanns i Hesselby 5- 7 juli. Pga en lokskada kunde inte loket användas på GHJ under dessa dagar.

3 juli: Museijärnvägarna var i Almedalen!

Ångloket Loke från Sundsvall fanns i Almedalen (vid Visby gästhamn) under Almedalsveckan. Under måndagen var det seminarium för samarbetsorganisationen för arbetslivsmuseer Arbetsam vid Loke(t)

3 juli: Hyr Tule station 5- 12 juli

Vi hade en ledig vecka på Tule station. 5-12 juli – Fyra bäddar. För mer information/kostnad/fler bilder om stationshuset: https://forening.gotlandstaget.se/tule-station/ För bokning kontakta Staffan Beijer ordf@gotlandstaget.se eller 0705-830519.

Åter till sidan med aktuelltsidor 2003- 2019