MÅJ XC 10 & SJ Bop 878

MÅJ XC 10: Arbetet med att bygga taket över den bakre plattformen går vidare. Ribbor basas och monteras och taket växer fram. Samtidigt kompletteras panelerna i långväggarna. Vi förbereder bygget av tvärväggarna inne i vagnen och därmed återge vagnen dess indelning från 1932. Under tiden jobbar vi med konstruktion av plattformsräcket. En del udda lösningar på originalet gör att det är lättare sagt än gjort att få det rätt. Under arbetets gång har vi hittat vad vi tror är en förändring invändigt: 1938 gjordes en större översyn av motorvagnen och då sattes troligen det bakersta öppningsbara fönsterparet igen så att de inte längre kunde öppnas.
Då togs troligen skjutdörren mellan kupéerna bort och dörröppningen breddades. Vi återgår nu till öppningsbara fönster och skjutdörr som vid leveransen 1932.
Vi har också börjat gå igenom motorn med fokus på lager och cylindrar. So far so good!

Stöd projekt MÅJ XC 10! Vi samlar in medel till att fullborda projektet att få en världsunik motorvagn i trafik. Vill du stödja oss så går det bra att använda koden nedan.
Till de som redan bidragit vill vi rikta ett stort tack!

SJ Bop 876: Slipning och spackling av innerväggar och -tak pågår inför ommålning till den färgsättning vagnen hade invändigt under tiden från 1940-talet fram till år 1971 då den grå-grå målningen introducerades.