MÅJ-dagen

Trafikdag med gott om resande. Vi hade också en visning av MÅJ-projektet för givare, sponsorer och externa verkstäder. Ett tjugotal personer förevisades kring motorvagnen, dess historia och var projektet befinner sig idag.

Vi samlar in pengar för att kunna återställa MÅJ XC 10 till det skick den hade vid ombyggnaden till motorvagn år 1932. Vill du stöda projektet att få ett världsunikt fordon tillbaka i trafik, sätt in pengar på vårt bankgiro 271-5043 och märk inbetalningen ”MÅJ XC 10”. Tack!

3 svar på ”MÅJ-dagen”

  1. Synnerligen trevligt, såväl initiativet som genomförandet. Det blir spännande att se, hur MÅJ har utvecklat sig om ytterligare ett år.
    STORT TACK!

    Beril u Evi på Broe

    Svara
  2. Jag har kollat lite om uppgifter på motorn. Ni kanske visste om det förut, men jag tar det ändå. Det kanske är en nyhet för någon? Dieselmotorn Volvo D47 fanns i två versioner, A och B. Skillnaden var om motorn hade våta eller torra cylinderfoder. Våta cylinderfoder innebär att kylvattnet strömmar förbi utsidan direkt på fodret. På torra foder är det en mantelyta av gjutstål runt fodret. Vattnet strömmar förbi den mantelytan på utsidan. Dom olika versionerna hade Bosch respektive CAV- insprutningspumpar. Det är dock okänt för mig vilken version som var A eller B av dom här skillnaderna. Motorn fanns i flera sammanhang. Om den satt i en buss, vilket förekom, så hade den en avgaslimpa eller ett Marinrör, som det också hette. Det var en vattenkylmantel som omslöt avgasgrenröret närmast utloppen från topplocket. Man utnyttjade alltså värmen i dom heta avgaserna till att hjälpa upp värmeanläggningen i bussarna. Dieselavgaser är ju som man vet, väldigt heta. Omkring 800 grader varma. Nu blir ju inte kylvattnet så varmt eftersom det strömmar förbi grenrören hela tiden som motorn är igång. Men men man tar vara på mer värme på ett effektivare sätt. Skulle det visa sig att värmen skulle bli otillräcklig av någon nu okänd anledning i passagerarutrymmet i MÅJ XC 10 så finns det alltså en lösning med ett Marinrör. Jag har bildgooglat på Volvo D47 och Marinrör. Det tar inte anmärkningsvärt stor plats, enligt bilderna. Motorn fanns även som marinmotor. Där är det alltid marinrör på dom. Man vill inte ha rödglödgade rör i en båt.

    Svara

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.