Den senaste tidens händelser i verkstaden mer i detaljnivå. På MÅJ XC 10 arbetas det med att bygga bromssystem. Slutväxeln har också kommit på plats. På Hilding Carlssonrälsbussen har takstolsfästet kommit på plats. Inne i Venavagnen SJ Cp 407 har omtagen för gardinerna monterats. Utvändigt pågår arbeten med att få bromssystemet tätt, samt att få plattformen i B-änden färdig.
Stöd insamlingen till våra motorvagnar! GHJ samlar in medel till våra motorvagnar. Alla som vill stödja detta projekt kan sätta in pengar på vårt Bankgiro 271-5043 eller Swishnummer: 123 512 38 31 och tydligt ange ”rälsbuss” eller “MÅJ XC 10“. Stöd insamlingen våra motorvagnar!
Några bilder på ramarna ger mig en fundering. MÅJ XC 10 och Venavagnen har ju en U-balk som ram. Där är “öppningen” i U-balken vänd utåt. HC-bussen har U-balken vänd inåt. Är det bara slumpen/tillverkarens rutiner eller finns det någon teknisk orsak till detta?