Under min semester i England hittade vi GWSR som har likheter med Gotlandståget – båda har varit nedlagda, upprivna och återuppbyggda.
GWSR utgår från norra delen av staden Cheltenham vid deras Race Court.
Järnvägen lades ned och revs upp 1979. Sedan 1984 har den återuppbyggts. Senast 2018 öppnades förlängningen till Broadway. 22 km är banan idag.
Trafiken bedrevs den 31/7 med två ångtåg och ett dieseldrivet. Vagnarna är från 50/60-talet men upplevs som äldre. Den engelska smala profilen gör att det blir lite smalspårskänsla.
Ombord på tåget köpte jag deras eget öl i cafevagnen ????
Vi åkte med tåget till den mysiga staden Broadway. En resa med GWSR kam verkligen rekommenderas
De har ca 900 aktiva och har byggt allt med egna ekonomiska medel. De har gott om shareholders och inga lån!
För mer info se: https://www.gwsr.com
Till Cheltenham åkte vi österut från London Paddington med GWR – Great Western Railway till Cheltenham spa. En modern resa på 2 1/2 timme med snabbtåg från Hitachi. (Se de sista bilderna)
/Daniel
Karta över GWSR och biljetten Utsikt över bangården vid Cheltenham Race Court Station Kort historik Hade ett trevligt samtal med biljettförsäljaren som vi köpte de Edmonsonska biljetterna av Ångloket 7903 Foremarke Hall var byggt 1944 Linjen åt nordöst från Cheltenham R C statiom Tågen bestod av främst andraklassvagnar från 50-60 talet. Men de ger ett äldre intryck Kafévagnen där jag köpte öl och chips Första klass var fullsatt eftersom biljetterna gällde även där Egen öl!! På väg in i tunneln, 630 meter lång var den Winchcombe station Uppehåll i väntan på mötande tåg. Till vänster en vagn med information om GWSR och en vagn med modelljärnvägar i En explosiv vagn! I väntan på mötande tåg från Broadway Mötande tåg från Broadway Ankomst till Toddington station Toddington station Fina vyer under resan Slutstationen i Broadway låg 15 min promenad från stadens mysiga centrum GWSR Broadway Station Stationen i Broadway återuppbyggdes 2018 och allt känns väldigt välgjort. På bilden biljettexpeditionen Signalhouse och den klassiska engelska telefonkiosken Paddington stations banhall. En del av den GWR moderna snabbtåg på Paddington station.
Det kördes med el till Swindon och sedan med dieselmotorer! Byggt av HitachiSnygg retroreklamaffisch från GWR