SJ Z4p 397 byggdes av Kalmar Verkstad AB 1956 och levererades i april 1956 direkt till den 37:e driftsektionen (Gotland).Även efter nedläggningen av de gotländska järnvägarna den 30 september 1960 fick lokomotorn göra tjänst som dragare i “Griståget”. (Andelsslakteriets tåg mellan slakteriet och hamnen) Denna verksamhet pågick till 1962. Därefter drog lokomotorn rivningstågen och var den lokomotor som sist transporterades från Gotland i oktober 1963.
Efter tjänstgöring på Roslagsbanan, i Köping (1093 mm, SJ Z4tu 397) och sedan till Västervik och Växjö så återvände loket till Gotland i December 1986. Senaste revision genomfördes i Visby 1959. Totalvikt 14 ton. Sth: 40 km/t
|
|
Film-bilder från 1963 i oktober när SJ Z4p 397 som sista lok skeppas från Gotland med Gotlandsbolagets m/s Gute. Även vädret sörjde… Foton från Föreningen Gotlandstågets arkiv. |
SJ Z4p 397 den 14 augusti 2009 vid verkstadsspåret, Hesselby station |
Notera, den sista revisionen utfördes 1959 i Visby! |
SJ Z4p 397 den 26 aug. 2012 |
SJ Z4p 397 vid museijärnvägens dag den 31 aug. 2008. ter |
Åter till startsidan