Projekt Rälsbuss

Föreningen Gotlandståget har inlett ett projekt som syftar till att bygga en replik av en gotländsk Hilding Carlssonrälsbuss. Vi har valt att bygga en kopia av rälsbussen SlRJ BYo 8, eller SJ Yo1p 649 som den hette vid leveransen 1948. Rälsbussen är av den senare versionen från Hilding Carlsson med breddad korg och förhöjt tak. Målet är att vi inom ett par år ska kunna erbjuda resor längs GHJ i en klassisk röd rälsbuss, typisk för gotlandbanorna.

På den här sidan kommer vi dokumentera hela bygget från att Skinnebussen kom till Dalhem i november 2018.

Projektet innebär att vi förvärvat en dansk Skinnebus, en motorvagnstyp som till stor del bygger på Hilding Carlssons rälsbussar. Från denna tas inredning, boggier, drivlina samt en uppsjö delar som passar på en gotländsk rälsbuss. Ett nytt ramverk och en ny korg i askträ byggs och delarna från Skinnebusen monteras på dessa.

Vi samlar in pengar för att driva detta projekt vidare. Målet är att skapa en replik av rälsbussen SJ Yo1p 690, alias SlRJ BYo 8. Sätt in pengar på Gotlandstågets bankgiro 271-5053 / Swish och ange ”Rälsbuss” och namn + adress. Stort tack till de som redan bidragit! Till den 1/7 2023 hade 351 191:- samlats in.
Vi behöver mer!


18 nov. 2023: Ny axlar till rälsbussen

Ett litet steg framåt. Hjulaxlar till Hildingen har levererats till Gotland. Återstår lite slipning och bearbetning för att passa i HC-boggierna. Axlarna är desamma som till De modernare rälsbussarna YBo5p och passar i de boggier som GHJ köpt från Danmark, efter insmalning av dem.


3 okt. 2023. Rälsbussdörr

Provmontage av dörr. Gummilister mm saknas ännu. Foto: Anders J.

Öppna bilderna i ny flik eller fönster för att se de i större storlek.


1 aug. 2023: Fönsterramar

På rälsbussen har fönsterramarna nu monterats på långsidor och i fronterna. Återstår sidofönstren framför dörrarna, men dessa måste fräsas inför montering. Nu vidtar arbete med vikdörrar och hjulaxlarna.


23 juli 2023: Fönsterramarna monteras

Anders Johansson jobbar vidare med rälsbussen. Just nu pågår ett tidskrävande pilljobb med fönsterramarna, sånt som knappt syns, men som måste göras. I nästa vecka påbörjas tillverkning av vikdörrarna. Samtidigt har boggierna byggts om till smalspårsdimensioner och axlarna står på tur.


26 nov. 2022. Rälsbussen åter i vagnverkstaden


3 & 6 nov. 2022: Om arbeten med hjulen

Sex av åtta hjul lossade inför ombyggnad till spårvidd 891 mm. Foton: Anders Johansson


25 sept. 2022: B-änden färdigställs

I Vagnhall 1 färdigställde Anders Johansson arbetet med förarhytten i B-änden på rälsbussen. Under veckan har dessutom hjulen på normalspårsaxlarna lossats inför omsvarvning av de sistnämnda till 891 mm.


3 sept. 2022: Rälsbussen flyttades till Vagnhall 1

Vagnhall 2 skulle tömmas för att vagnverkstadens golv ska kunna gjutas. Rälsbusskorgen flyttades till Vagnhall 1.


14 aug. 2022: Rapport om rälsbussen

Det var ett tag sen vi uppdaterade er om rälsbussprojektet. Just nu har takstolarna i A-änden kommit på plats och bygget av förarhytten i B-änden pågår. När detta moment är färdigt är stommen komplett. Då vidtar bygge av drivlina. amtidigt har de normalspåriga boggierna från den danska Skinnebusen smalats in till 891 mm av Maskin & Marinteknik i Etelhem. Återstår att smala in hjulaxlarna så kan rälsbussen placeras på egna hjul.


10 april 2022: Arbeten med boggierna

GHJ Yo1p/ SlRJ BYo 8: Vi lossar hjul inför svarvning av hjulaxlarna ned till 891 mm. Vi håller alltså på att förbereda ombyggnad av boggierna till 891 mm. I vår kommer bygget av korgen att fortsätta.


9 sept. 2021. Boggierna

Boggierna har demonterats för transport till verkstad och ombyggnad till 891 mm.

16 juli 2021: Stommens bygge går vidare

Den här veckans framsteg, ytterligare takstolar, dörröverfall samt förarfönsterbågarna. Det finns vissa likheter med en Yo1p. Foto: Anders Johansson.


11 juli 2021: Takstolar

Nu börjar korgen till Hildingen se ut som en korg. Dagens pass: slutsågning och montage av 11 takstolar.


26 okt. 2020: Dansken är borta

Den danska rälsbussen är nu helt demonterad.Den först bilden togs den 16 maj i år. De andra två bilderna är från idag och visar vad som är kvar av den danska rälsbussen när allt av värde som t.ex. soffor, paneler, lister, boggier, drivning och koppel har tagits till vara som delar till vår nya gotländska rälsbuss. Berni och Leif har gjort ett jättejobb! Foto: Berni


25 sept. 2020: Demonteringen av den danska Skinnebussen fortsätter

Med vinkelslip kapar Berni och Leif upp den i behändiga delar. Alla användbara delar tillvaratas till vårt rälsbussbygge. Foto: Berni #rälsbuss


13 sept. 2020: Rälsbussen – bygget går vidare

Hildingprojektet rör sig så sakteliga framåt. Man kan nu börja ana de klassiska formerna.


31 juli och 5 sept. 2020 – Sidoväggarnas reglar på plats

Anders Johansson har börjat sätta ihop sidoväggarnas reglar i askträ.


20 och 23 juli 2020: Arbeten med rälsbussens trästomme

På HC-rälsbussen byggs korgen upp där montage av takstolsfästet pågår. 


27 juni och 10 juli 2020: Takstolar tillverkas

I snickeriet har takstolar till Hilding Carlsson limmats och sågning pågår. Ramen till vår Hilding Carlssonrälsbuss är nu svart.


24 juni: Målning av ramen pågick

Ramen till Hilding Carlsson blir svartmålad.


16 maj 2020: Arbetslördag på Hesselby

Det jobbades vidare med att plocka delar ur den danska skinnebusen


4 maj 2020: Fastlandssektionens arbetslördag

Fastlandssektionen hade också arbetshelg den här helgen. Först monterades svänghjul och därefter hydraulkopplingen. Lite smådetaljer återstår att fixa sedan är motorn redo för transport och montage i Hildingens ram…. Tvätt återstår som synes. 

Motorn har suttit i en lokomotor. Fästet för atlasväxeln har monterats bort och ersatts med en koppling av typ Daimler. Därmed kan man också använda en Wilsonlåda. Visserligen inte historiskt korrekt men mycket enklare att hantera för förarna än en osynkad Scanialåda.


5 april 2020: Arbetslördag

På Hesselby jobbades det med Venavagnen SJ Cp 407 och MÅJ-motorvagnen. Rälsbussens golv är nu borttaget.

14 mars 2020: Arbetslördag

Berni skrotade rälsbussen.


15 februari 2020: Arbetslördag på Hesselby

Den ganska skinnebussen har tömts på allt användbart. Fönstren, väggar och tak kommer inte användas den rekonstruerade rälsbussen.


21 januari 2020: Arbetstisdag på fastlandet

Hildingens (rälsbussens) motor har idag fått en svänghjulskåpa anpassad för den tilltänkta Wilsonväxellådan. Först rengöring och sedan montage.


18 januari 2020: Arbetslördag på Hesselby

I Skinnebusen är nu samtliga soffor urtagna och lagda i förråd. Demontering av detaljer går vidare.


23 november 2019:

Rälsbussgänget demonterade delar från danskbussen för lagring.


19 oktober 2019: Arbetslördag

I Skinnebusen skruvar Sven Karlsson ur soffor och detaljer.


12 oktober 2019:

Rälsbussramen vändes och ställdes på robeltrallor.


7 oktober 2019:

Hasses grävtjänst kom med sin kranbil och lämnade den blästrade och målade ramen till rälsbussen på Hesselby station.
Stort tack Hasse samt Berni och Tommy som var behjälpliga! Foton: Berni


26 sept. 2019

Arbetet går vidare med det nytillverkade underredet till rälsbussen. Det har i dagarna blästrats vid Maskin & Marinteknik i Etelhem. Där har Roberth målat och fotograferat rälsbussens underrede.

27 juli 2019

Rälsbussprojektet tar fart. Ramverket till Yo1p är svetsad och klar hos Maskin- och Marinteknik i Etelhem. Återstår blästring och målning innan den återkommer till Hesselby. På rälsbussen har också trävirket till korgen sågats upp och börjar bli färdigt för korgbygge.

30 juni 2019

I dagarna inleddes Projekt rälsbuss på allvar. Alltså nybygget av en röd Hilding Carlssonrälsbuss till GHJ. dels har Maskin och Marinteknik i Etelhem påbörjat tillverkning av det nya ramverket, dels har projektgruppen genomfört uppsågning av askvirke till korgen. Vi har också börjat plocka delar ut den danska rälsbuss som ska plockas på allt mellan himmel och jord.

2 dec. 2018: Rälsbussar i LEGO

I Lekstugans julskyltning på Hästgatan i Visby fanns som julskyltning den fina LEGO-modellen med Visby järnvägsstation, som tidigare under hösten visades på Fenomenalen. I dessa rälsbusstider är LEGO-rälsbussarna högaktuella. Den med gods/postsläp på väg mot Romakloster och Burgsvik och den ensamma på Lärbrosticket på väg mot Tingstäde och Lärbro.

1 dec. 2018: Rälsbussen ankom till Hesselby

Det var arbetslördag på Hesselby: Skinnebusen lossades intill Vagnhall 2. Stort tack till alla inblandade!

28 nov. 2018: Ett stort steg har tagits på vägen mot en egen röd rälsbuss på GHJ!

Genom ett fantastiskt tillmötesgående från Nordsjællandske Veterantogs museiförening i Gedser/ Danmark har vi övertagit en dansk skinnebuss. 
Den har hämtats av Bosse Åkare och anlände idag till Gotland. Rälsbussen, eller Skinnebus som det heter på danska, ska utgöra grund för ett framtida projekt att bygga en replik av en röd gotländsk Hilding Carlsson. Men vägen dit är lång och ditt bidrag eller praktiska hjälp kan hjälpa till att förverkliga detta långsiktiga projekt.
Ingen av de gotländska röda rälsbussarna som rullade på ön 1945 – 1960 finns kvar (vad vi vet). De danska skinnebussarne var normalspåriga kopior av Hilding Carlssons rälsbussar som byggdes i Umeå. De danska bussarna hade stålkorg, medan de svenska hade korg av askträ med plåtklädsel. Det finns också skillnader i frontens utformning, samt i korgbredd. Den nya rälsbussen får en helt ny korg i askträ.

I Spårstumpen nr 136 (3/2018) finns det en artikel i senaste numret av Spårstumpen där även de danska bussarna får en kortfattad presentation.
Mer om skinnebussen: https://www.jernbanen.dk/motor_solo.php…

Österport 1950

Vi delar den fantastiska bilden från 1950 som Facebooksidan Wisbyminnen (Erik Melander) visade den 4 mars. Ett perspektiv som vi inte har sett förut i färg!
Med rälsbuss, semafor, vägbom, kryssmärke, bomkur och väntande resenärer. Samt inte minst Österport och miljön omkring.
Idag är det taxistationen på samma plats. Gångvägen mot busstationen från Österport är den gamla banvallen.
Tidningen National Geographic gjorde ett reportage från Visby och Gotland och den här bilden fanns i numret från november 1950. Fotograf: Carleton Mitchell

Åter till startsidan

Till vagnssidan