OBS! Klicka på miniatyrerna nedan för att se bilderna i större upplösning
Saker som pågår just nu vid Museijärnvägen: Leif och Tommy jobbar vidare med grusvagnens anpassning. De har monterat en ballastplog i vagnens ena ände. Den kommer att ploga ut det grus som sprids. I andra änden arbetade dem med att montera vagnens enda buffert. På Jernvägskaféets baksida har all panel bytts och målningen pågår. Det blir jättefint! Roma kungsgårds perrong förlängs. På Roma station har en micro placerats i skåpet på expeditionen. Sedan tidigare finns kaffebryggare och vattenkokare till biljettförsäljarnas trevnad. |
Äntligen finns en karta i skala 1:50 000 (motsvarar gamla topografiska kartan) med hela museijärnvägen med. Gotland är uppdelat i tre delar och mellersta visar hela museijärnvägen. Finns att köpa på t.ex Wessman & Pettersson i Visby. |
Denna dag var det premiär med det fungerande vägskyddet vid Roma kungsgårds station. På filmen syns när tåget rullar från perrongen så sluts spårledningens strömkrets och vägskyddet aktiveras. Ett stort tack till Anders Johansson som har hjälpt Signalavdelningen att få klart vägskyddets funktioner! |
Vardagstrafiken är nu igång. Vi kör nu ons-, tors-, lör- och söndagar. Här några bilder från onsdagens trafik (27/6) 147 resenärer reste med våra fyra tågpar. Konkurrensen från VM-matchen i fotboll märktes tydligt. De sista två tågparen hade få resenärer. |
Tåg, avgår enligt följande: Onsd- Torsd- Lörd & söndagar: 27 juni – 18 augusti samt Museijärnvägens dag den söndagen den 26 augusti då tågen avgår efter särskild tidtabell Avgångar från Hesselby station: 10:50, 12:40, 14:10, 15:40 Avgångar från Roma station: 11:35, 13:25, 14:55, 16:22# (# = Endast till Hesselby station) Notera att avgångarna 15:40/ 16:22 avgår med 50-tals motorlok (lokomotor). Övriga avgångar med ånglok om brandrisk så medger. Guidning: Vid uppehållen vid Tule station i riktning från Hesselby mot Roma görs 12 minuters uppehåll där guidning sker vid stationshuset. Det är ett samarbete med studieförbundet Vuxenskolan. Hesselby Jernvägscafé har öppet 26 juni- 19 augusti tisdag- söndag 11- 17 |
Trafikdag med flera elever på lok och broms. Christer Norrby provkörde Dalhem. |
Signalavdelningen jobbar på. Spårledningen och automatiken i vägskyddet vid Roma kungsgård är nu igång. |
Instagramkontot Gotlandstips besökte museijärnvägen idag och skrev detta inlägg. Det är vi mycket tacksamma för ![]() |
Riksantikvarieämbetet har tilldelat Föreningen Gotlandståget 200 000:- till renovering av motorvagnen MÅJ XC 10. Det är ett stort steg framåt i arbetet att få motorvagnen i trafik, men det lär behövas mer. Alla som vill stödja detta projekt kan sätta in pengar på det särskilda bankkontot: Swedbank 8480-6, 924 929 995-0. Ange “MÅJ XC 10” och namn och adress.Bilden visar MÅJ XC 10 i Mönsterås 1940, foto: Järnvägsmuseet |
Tågen rullade nästan varje dag. Den 14 juni var 200 engelsmän och amerikaner. Den 15 juni ett femtiotal bouleentusiaster från Småland. Vi passar på att visa bilder av ångloket Dalhem efter uppsnyggningen. |
Det amerikanska TV-bolaget ABC var i Hesselby och gjorde en dokumentär om Gotland -och GHJ… Lyssna på Radio Gotland: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=6976553 |
Söndagens tåg draget av 50-talslokomotorn närmade sig vår 50-tals hållplats Kambshagtorp. Foto av söndagens motorloksförare Torbjörn Andersson |
Vi körde flaggprydda tåg till nationaldagsfirandet som pågick på Roma kungsgård. Foto: Maja Markhouss |
Idag jobbades det med vår grusvagnen. Innehållet i de tre facken i grusfickan kommer att kunna styras till vänster, mitten och höger. Leif och Tommy jobbade med den plattform på vagnens långsida där de som grusar kan stå och justera öppningarna efter var det behöver grusas. Bytet av panel bakom Jernvägskaféet fortsätter samt målning av den nya dörren till Roma kungsgårds station pågår. Mellan vagnhallarna har det städats upp. Måjen har kommit på hjul/räls och motortrallan har ställts upp längs med Vagnhall 2. |
4 juni: RENOVERINGEN AV KAFÉETS BAKSIDA HAR PÅBÖRJATS
Nu har vi påbörjat renoveringen av Jernvägskaféets baksida. All panel kommer att bytas. Välbehövligt! |
Under våren har föreningens aktiva arbetat med att besvara Transportstyrelsens (TS) omfattande frågeunderlag för att bevilja ett förnyat infrastrukturförvaltartillstånd. Vi har lagt ned 70 timmar på att skriva ansökan och göra behövliga ändringar och kompletteringar i våra trafikföreskrifter. Nu har vi fått vårt tillstånd! Vårt noggranna säkerhetsarbete gav frukt. TS ställde inte en kompletterande fråga. Det är vi stolta över! Under vintern har vi även fått vårt Nationella trafiksäkerhetstillstånd förnyat. |
Vagnavdelningen besiktade personvagnen SJ Bop 876 och genomförde byte av bromsblock. Maskinavdelningen målade vidare på vårt ånglok SlRJ 3 Dalhem. |
Det vardagliga knotet rullar på. Kafébyggnaden är nästan färdigmålad på framsidan. MÅJ-motorvagnen är nu utan tvättstugetak. På Roma station har ett väggskåp byggts och en allmän uppsnyggning skett. Till sist har vid Roma kungsgårds station den södra växelns korsning renoverats. Ett räcke där har byggts av säkerhetsskäl. |
Today we had passengers from the cruiseship m/s Saga Pearl. They travelled from Hesselby station to Tule station where the conductor guided through the railway history of Gotland. Afterwards the journey through time went on to Roma station where the buses were waiting. Thanks to all of you who visited us! |
Snäckbussen från 1930 premiärvisades idag vid Gotlandsbolagets bolagsstämma! Busskarossen hittades 2003 i en sommarstuga på Tofta. Gotlands veteranbilsklubb tog sig an den och påbörjade den mödosamma renoveringen 2008. Efter tio år har gänget som nu är 74-89 år gått i mål! Igår besiktades bussen i Oskarshamn och nu är den igång!! Föreningen Gotlandståget gratulerar våra vänner för den pärla dem har återskapat. Vi jobbar på liknande sätt, med sommarstugor som åter har blivit renoverade järnvägsvagnar. Varmt välkomna med 30-talsbussen till Hesselby station där 30-tal ständigt råder ![]() |
30 maj: ARBETEN PÅ HESSELBY MED MÅJ-EN
Idag togs det nya tag med MÅJ-en som befriades från sitt tvättstugetak. Det jobbades även med vår ”nya” grusvagn. Inne på stationen har nygamla stolar ersatt de tidigare. Snyggt har det även blivit! Idag hade vi även fint besök av Gotlands museum. Foton: Cenita Hellgren |
Trots värmen så jobbas det på. Brygghuset återfår sin ursprungliga röda färg. Vid renoveringen på 1970-talet fick huset en brun färgsättning, en färg som idag känts ohistorisk och dyster. På bilden från 1972 ser ni att färgen nu är återställd till hur den var då. Brygghuset var då i ett mycket dåligt skick. |
Dalhem har varit i behov av målning och putsning. Under ledning av Christer Norrby målas loket upp och görs presentabelt utvändigt… |
Kryssningsturismen når Gotlandståget. Idag körde vi 229 glada engelsmän Hesselby – Roma. |
Vi har fått hjälp av Stenströms Information & Marknadsföring i Kappelshamn – http://www.stenstrominfo.se med att bygga en säljande framsida till hemsidan. Tanken är att den är riktad mot besökare för att locka dem till järnvägen. www.gotlandstaget.se – leder till vår nya besökarsida. Från den sidan finns länken “Föreningens webbplats” som leder till vår gamla hemsida. Du når den även direkt via länken: https://forening.gotlandstaget.se/ Där kommer även i fortsättningen våra föreningsnyheter om t.ex. vad som händer vid museijärnvägen att publiceras. Vi hoppas att du kommer att gilla den renoverade hemsidan |
Idag hade vi fint besök – B11-klubben (Citroën) kom till Hesselby station och gjorde en resa i tiden med vårt tåg. Foton: Stefan Krafft |
Lars-Åke gjorde en insats på Roma kungsgårds station: Fönsterbågarna fick beslag och krokar, låset till exeditionen färdigställdes och mycket annat. I Hesselby jobbader Christer och Lars-Åke vidare med Dalhem. Stoppmaskinen gicks igenom och ett gäng röjde i Vagnhall 3. Cenita och Stefan jobbade med panelen på Jernvägskaféet. Dessutom kördes abonnerat tåg för Citroënklubben. |
Dagens uppdrag på Hesselby station blev att med lokomotor Z4p 312 dra ut vagnarna SlRJ 7, GJ 8, GJ 44 och GJ 43 för vagnsbesiktning inför årets trafiksäsong. Text & foto: Håkan Borg. |
Även vardagliga sysslor som att ta bort innerfönster, putsa fönster och klippa gräs behöver göras. Sommarvärmen har fått all växtlighet att explodera ![]() Text & foton: Cenita Hellgren |
En gammal telefonkiosk har Christer Norrby ordnat. Region Gotland har skänkt den till föreningen. Telefonkiosken är i stort behov av renovering av någon snickarkunnig, kanske du? Den kommer från Stora torget i Visby och har sedan torget renoverades legat i förråd. Vi är mycket tacksamma för gåvan som kommer att bidra väl till Hesselby stationsmiljö. Någon som har en tioöres-automat!?Idag påbörjades stoppning av de sliprar som har bytts. Vi fortsätter med det på fredag. Välkomna! |
14 maj: UTBILDNING LOKOMOTOR
Bilder från dagens utbildning i växling med lokomotor. Ann Sjöblom och Lisa Heinius blev med beröm godkända! |
Signalavdelningen är ute på linjen och jobbar. Inkoppling av automatiken på vägskyddet vid Roma kungsgårds station pågår. |
Ångloksdragna tåg, avgår enligt följande: Söndagar 3 juni – 26 augusti samt 6 juni, Onsd- Torsd- Lördagar: 27 juni – 18 augusti
Museijärnvägens dag den 26 augusti avgår tågen med särskild tidtabell – kommer senare
Avgångar från Hesselby station: 10:50, 12:40, 14:10, 15:40 Avgångar från Roma station: 11:35, 13:25, 14:55, 16:22# (# = Endast till Hesselby station) Notera att avgångarna 15:40/ 16:22 avgår med 50-tals motorlok.Hesselby Jernvägscafé har öppet fredag- söndag. Under tiden 25 juni- 19 augusti öppet tisdag- söndag. Samtliga dagar öppet 11- 17 |
Tågsläpp pågår i Hesselby. Vi visar delar av verksamheten besökarna normalt sett inte ser. Vi jobbar till kl 16. Välkomna att besöka oss! Jernvägskaféet är öppet. |
Banarbetsveckan tog slut i lördags men denna vecka har spikning, riktning, stoppning och spårviddsjustering pågått hela veckan. Vi fortsätter nästa vecka! Foton: Berni Gumauskas |
Mycket händer i Hesselby: MÅJ XC 10 är ett spårgående fordon igen! Idag ställde Ucca, Erik och Roberth korgen på den verkstadstralla som den kommer att stå på medan den renoveras. Dessutom ställdes den upp på MÅJ:s gamla vändskiva från Sandbäckshult, som den vände på när den gick som ångvagn. På Venavagnen har Gösta gått igenom med Wickmans Smide om plattformsändarnas utseende. Tillverkning av dessa startar i närtid. Dessutom har konsoller för bagagehyllorna monterats av Bengt. Karaffhållare och klädkrokar står på tur. Jernvägskaféet blir alltmer grönt. Cenita och Stefan gör storverk med fasaden. Det blir snyggt! Banavdelningen jobbar vidare med spikning av kurvan ner mot Eken. Berni, Gary och Urban gör en stor och viktig insats med att få spåret klart till trafikpremiären. |
Inga sliprar bytta idag. Men utbytta sliprar har lyfts upp och lastats för återvinning och i en del fall återbruk. Sliprar har spikats och spårviddsökning har spikats in. Övergångar och spår har rensats på löv och grus med lövblås. Fällda träd har sågars upp och tagits omhand. Renoveringen av Jernvägskaféet fortsatte.I morgon lördag fortsätter banarbetsveckan. Välkomna! |
Bengt har monterat täckplåtar ovanför fönsterlisterna. Montering av bagagehyllekonsoller pågick också. Utvändigt har ramverket till stor del målats. Draginrättningen i A-änden har monterats och justerats och en spricka i buffertbalken har svetsats igen. Bilder från banarbetet kommer i ett senare inlägg. Idag har 17 aktiva och anställda närvarat. Strongt! |
Cirka 230 slipers bytta totalt. Under eftermiddagen möttes de två bytarlagen vid km 6. Spårkorset vid Roma kungsgårds södra växel har justerats och spikats. Skarvbultsgänget har dragit alla lösa skarvbult mellan Eken och Roma kungsgård. Arbetena med Venavagnen och kaféet går vidare. |
Cirka 110 slipers bytta. Gruppen som drog skarvbult har nu hunnit stora delar av banan Tule – Roma kungsgård. Spårkorset till Roma kungsgårds södra växel lades tillbaka. Justering återstår. Cenita har jobbat vidare med kaféets panel. Vagnavdelningen har jobbat vidare med Venavagnens ramverk. |
Idag har vi lagt ut drygt 200 slipers. Bytt ett trettiotal med grävmaskin. Dragit ut en massa spik. I morgon onsdag jobbar vi med slipersbytaren och grävmaskinen. Vi fortsätter att dra ut spik, spika rälsspikar och stoppa sliprarna. Varmt välkomna att hjälpa till! |
Fredagsbilder från vad som hände på Hesselby station fredagen den trettonde… Foto: Cenita Hellgren |
Banavdelningen var ute och monterade gastubshållare på skivsignalen vid Tule grusgrop samt gjorde en del spårarbeten. Nästa vecka är det banarbetsveckan, 17- 21 april. Varmt välkommen att hugga i då! Se evenemang. |
Idag sken solen för fullt och det var nära 20 grader! Uthyrningen av stationen börjar i dagarna. Tulestiftelsens medlemmar vårstädade idag stationshuset och tomten. Fönster putsades, många flugor dammsögs upp och röjsågen användes mot motsträviga rotskott.Läs mer om Tule station, uthyrningen och om stiftelsen på www.gotlandstaget.se/tule-station |
I snickeriet monterade Klasse verktygstavlan. Venavagnen rullades ut och arbete bedrevs på flera fronter: Bengt kompletterade listverk inne i vagnen och Gösta och Ante slipade och målade ramverkets ena sida. Kenneth och Christer placerade grusbehållaren på vår nya grusvagn. Detta krävde en del kapningar och anpassningar men blev mycket bra. Bertil mätte på MÅJ-motorvagnens korg och Tobbe planerade kommande elarbeten.
|
Att bedriva en museijärnväg innebär inte alltid att man som aktiv kan hålla på med det roligaste. Idag upptäckte våra anställda att vattenförbrukningen varit en kubikmeter över natten. Den borde varit noll. Anställda och aktiva tog tag i saken. Lokaliserade läckan utanför Vagnhall 1, lånade en minigrävare och åtgärdade läckan. Nu återstår att se varför det rinner ut vatten från grunden till vagnhall 1. Det kanske är dit vattnet har runnit… Foto: Cenita Hellgren |
Vår motordressin använde vi i banbesiktningen. |
Årets banbesiktning är klar. Den är mycket viktig för säkerheten på järnvägen. Banbesiktningen styr underhållet till stor del. Vi kontrollerar spårvidden och letar efter olika fel, som t.ex bultar som behöver dras åt, sliprar som behöver bytas med mera.Under tre dagar besiktade vi 6 481 meter spår från spårände i Roma till spårände i Hesselby. Dessutom har besiktade vi våra 18 växlar och samtliga sidospår och spår i vagnhallar. Det blev mycket frisk luft. Måndagen var kall och krävde en värmepaus efter varje växel, men under tis- och onsdagen var det sol och ganska skönt vårväder, efter de kalla nätterna. På morgonen den 28 mars var det minus 6 grader! Tack och lov har nästan all snö försvunnit från spåren.Nu jobbar vi vidare med banunderhållet, närmast är vår banarbetsvecka 17- 21 april. Du är varmt välkommen att hjälpa till då. Du behöver inte ha några förkunskaper men gilla frisk luft och att ta i lite grann. Välkommen! |
Öppettider: Kaféet öppnar åter på skärtorsdagen 29 mars. Öppet hela påskhelgen 11- 17. Därefter öppet i vår: fredag, lördag och söndag 11- 17. Vi som driver caféet heter Eva Hejdenberg och Ove Sahlin. Sedan årsskiftet 2015 arrenderar vi Hesselby jernvägskafé och det är vi väldigt glada för. Vi ägnade våren 2015 åt att sätta vår egen prägel på lokalerna, vi målade och fejade. Hos oss kan ni äta en lättare måltid eller avnjuta en god kopp kaffe och hembakat i en rogivande miljö. Vi har ett nära samarbete med lokala producenter allt för att både magen och själen ska må bra. Telefon caféet: 073-626 49 18. Egen hemsida: www.hesselbyjernvagskafe.se Kaféets facebooksida: Hesselby Jernvägskafé Grupper bör bokas i förväg. Cafélokalen kan även året runt hyras för arrangemang.Öppethållande i händelse av event och dylikt utanför ordinarie öppettider annonseras separat på Facebook “Hesselby Jernvägskafé” Reservation för justeringar av öppettider. Varmt välkomna! |
Bilder och info från årsmöteståget, årsmötet och vad som sker mot Visbyvägen i Dalhem. Årsmötet behandlade 2017 års verksamhetsberättelse och ekonomiska redovisning samt budget för 2018. Till ordförande omvaldes Staffan Beijer. I övrigt är styrelsen oförändrad med tillägg av ytterligare en suppleant, Christer Norrby som nyvaldes. Anders Svensson berättade om historik och planer för MÅJ-motorvagnens renovering samt om kommande vagnrenoveringsprojekt med offentlig finansiering. Hesselby Jernvägskafé serverade en mycket god kakbuffé till kaffet. Till och från årsmötet kördes tåg från/till Roma. GEAB gräver ner elledningarna i Dalhem och har satt upp en ny elstation intill vår västra tomtgräns. De har grusat upp 200 m2 på vår parkeringsåker. Det gör att in- och utfart kommer att bli mycket bättre från den. |
Varmt välkomna till föreningens årsmöte på lördag 24 mars kl. 14:00. Tåg avgår till årsmötet från Roma station kl. 13:30. (från Hesselby 13:00) Retur efter årsmötet. Givetvis åker medlemmar gratis. På programmet: Sedvanliga årsmötesförhandlingar och fikabuffé från Hesselby Jernvägskafé |
Projektgruppen kring motorvagnen MÅJ XC 10 har haft möte. Vi gick igenom projektets delar och planeringen inom dessa framöver.
Projektet består av ramverk/drivning, korgen samt tillståndsdelen. I och med att projektet nu tar fart var det dags att summera vad som hänt och hur vi går vidare, samt vem som gör vad. Vi gick också igenom korgen utifrån de diskussioner som förts och öppnade plattformsdörren för första gången sedan 1940… Alla som vill stödja detta projekt kan sätta in pengar på det särskilda bankkontot: Swedbank 8480-6, 924 929 995-0. Ange MÅJ XC 10 och namn och adress. Det går även bra att sätta in ett belopp på vårt Bankgiro 271-5043 och ange MÅJ XC 10 så flyttas pengarna över till rätt konto. 68 785:- har samlats in till den 1 november 2017.
|
Årets första abonnemang gick av stapeln på måndagen. 40 glada resenärer åkte till Roma kungsgård och utsattes för tågrån!
Vill du boka tåg du också, till bröllop, företagsevent, kulturevenemang etc? Gå in på vår hemsida www.gotlandstaget.se under fliken ”hyr ett tåg”…. |
Leverans av balkar till MÅJ XC 10. Bangården är översnöad men 12/3 avgår årets första abonnerade tåg. Får vi månne ta ut spårrensaren, som står t v om godsmagasinet, och ploga? Foton: Cenita Hellgren |
Idag var det snöskottning som gällde för våra anställda. Cenita Hellgren fångade det vackra ljuset! |
23 feb: MÅJ-RENOVERINGEN
Renoveringen av vår motorvagn MÅJ XC 10 går vidare. Vi har provinpassat axlarna i ramen för första gången med gott resultat. Balk har också införskaffats för komplettering/renovering av ramverk. Stöd renoveringen av vår världsunika motorvagn: Alla som vill stödja detta projekt kan sätta in pengar på det särskilda bankkontot: Swedbank 8480-6, 924 929 995-0. Ange MÅJ XC 10 och namn och adress. Det går även bra att sätta in ett belopp på vårt Bankgiro 271-5043 och ange MÅJ XC 10 så flyttas pengarna över till rätt konto. Foton: Stefan Krafft |
17 feb: Arbetslördag i Hesselby
Tom jobbade vidare med torrluftsanläggningen till Dalhem, Tommy och Stefan meckade Uccasinen (vår motordressin), Berni och Klasse satte upp överskåp i snickeriet och Kenneth sorterade skruv och bult. Till fikat intogs äppelkaka som Klasse bakat. Foto: Cenita Hellgren |
7 feb: EN UTFLYKT TILL ROSLAGSBANAN
Så här i vintertid beger vi oss på en virtuell resa till och med Roslagsbanan.Vad har Roslagsbanan med Gotlandståget att göra? Till en början har banorna samma spårvidd, 891 mm. Men Roslagsbanan idag visar vad en annan befolkningsutveckling kan göra med en gammal smalspårig järnväg.Från början hette den Stockholm- Roslagens Järnväg och byggdes som ett lågbudgetprojekt på slutet av 1800-talet. Den nådde Österskär, Rimbo, Hallstavik, Norrtälje, Uppsala och Gimo. Det fanns även tidigt elektrifierade lokalbanor till Näsbypark, Eddavägen och Långängstorp.På 80-talet rullade ännu gamla ellok med personvagnar från 1900-talets början. När dessa byttes ut mot nya motorvagnar så fick Gotlandståget två personvagnar och två godsvagnar. En av de två personvagnarna byggdes i Visby på Fole mekaniska verkstad 1908. Den rullade ned till hamnen i Visby och skeppades med pråm till Stocksund och därefter rullade den på Roslagsbanan i närmare 80 år. Se sista bilden. Idag är Roslagsbanan en modern järnväg, närmast att jämföra med Stockholms pendeltåg, men i mindre skala. Under de senaste tiotalet åren har banan moderniserats kraftigt och nya vagnar är på gång. Följ med på en kort resa från Östra station till Täby centrum i april 2017. |
2 feb: ARBETSLÖRDAG PÅ HESSELBY
De sista fönsterfordren på Venavagnen sätts i, arbeten på MÅJ-motorvagnens ramverk har inletts, uppvärmt utrymme för renovering av loket KlRJ 1 ska ställas i ordning i Vagnhall 1. Slutligen arbetar vi med att inreda vårt nya snickeri där träsofforna till Venavagnen ska tillverkas. |
27 jan: SPÅRSTUMPEN 4/2017
Vår medlemstidning SPÅRSTUMPEN har i dagarna skickats ut till medlemmarna. I den kan du läsa om den kommande renoveringen av MÅJ-motorvagnen, Burgsviks lokstation, tre generationer järnvägare samt vad som hänt vid museijärnvägen under senhösten. För att bli medlem, klicka på länken: https://forening.gotlandstaget.se/2017/12/22/bli-medlem/ Som medlem stödjer du vår verksamhet, får inflytande, vår medlemstidning Spårstumpen med 4 nr/år, fria resor med alla tåg (utom Tomtetåget) Mer om vår medlemstidning finns på: https://forening.gotlandstaget.se/sparstumpen/ |
20 jan: ARBETSLÖRDAG PÅ HESSELBY
Under vår arbetslördag jobbade vi med vårt ena bussläp som skrotas, det jobbas vidare på Venavagnen och alltfler fordon i vagnhall 1 kopplas in till torrluftsanläggningen. Vi arbetade också med planeringen inför inredningen av snickeriet. |
9 jan: NY VÄRMEPUMP I FRYSHUSET
Det händer saker på nyåret! Kyl & Maskin har idag sett till att det nu finns en luftvärmepump i vår snickarboa som vi håller på inreda i det gamla Fryshuset. Vi är mycket tacksamma för att Kyl & Maskin har sponsrat föreningen med denna snåla uppvärmningskälla Foto: Berni Gumauskas |
2 jan: GOTT NYTT ÅR 2018!
Länk för att se sliperstavlan med alla givare som en pdf-fil: https://forening.gotlandstaget.se/bild/sliperstavla_etapp2.pdf Med ett lyckat Tomtetåg avklarat vill vi i Föreningen Gotlandståget önska alla ett Gott Nytt År! Väl mött 2018! 1 880 besökare reste med våra tåg! Tack till er alla! Foto: Björn Fredriksson 27/12 2014 |
Åter till sidan med aktuelltsidor 2003- 2019 |
Åter till startsidan |