En utflykt till Roslagsbanan

Så här i vintertid beger vi oss på en virtuell resa till och med Roslagsbanan.

Vad har Roslagsbanan med Gotlandståget att göra? Till en början har banorna samma spårvidd, 891 mm. Men Roslagsbanan idag visar vad en annan befolkningsutveckling kan göra med en gammal smalspårig järnväg.

Från början hette den Stockholm- Roslagens Järnväg och byggdes som ett lågbudgetprojekt på slutet av 1800-talet.
Den nådde Österskär, Rimbo, Hallstavik, Norrtälje, Uppsala och Gimo. Det fanns även tidigt elektrifierade lokalbanor till Näsbypark, Eddavägen och Långängstorp.

På 80-talet rullade ännu gamla ellok med personvagnar från 1900-talets början. När dessa byttes ut mot nya motorvagnar så fick Gotlandståget två personvagnar och två godsvagnar.
En av de två personvagnarna byggdes i Visby på Fole mekaniska verkstad 1908. Den rullade ned till hamnen i Visby och skeppades med pråm till Stocksund och därefter rullade den på Roslagsbanan i närmare 80 år. Se sista bilden.

Idag är Roslagsbanan en modern järnväg, närmast att jämföra med Stockholms pendeltåg, men i mindre skala. Under de senaste tiotalet åren har banan moderniserats kraftigt och nya vagnar är på gång.

Följ med på en kort resa från Östra station till Täby centrum i april 2017.

1 svar på ”En utflykt till Roslagsbanan”

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.