OBS! Klicka på miniatyrerna nedan för att se bilderna i större upplösning
30 juni: DRESSINUTHYRNINGEN I SOMMAR
30 juni: AKTIVAS SIDA – TURFÖRDELNING
För våra aktiva i trafiken så finns åter en sida där vi kan se vilka som har vilka tjänster på respektive trafikdag.
För anmälan till tjänst, kontakta Staffan Beijer: E-post till trafikchefen och turfördelaren Staffan Beijer eller 0705-83 05 19. E-post till webmaster Daniel Åhlén
Länk till sidan: https://forening.gotlandstaget.se/aktivas-sida-2017/
Eller klicka på rullgardinsmenyn “Om föreningen/ kontakta oss” och klicka på “Aktivas sidor/ Turfördelning”
28 juni. TRAFIKDAGEN – DEL 4 – SlRJ 3 DALHEM
Slite-Roma Järnväg SlRJ lok nr 3 DALHEM – Byggt 1920 vid Henschel & som i Kassel, Tyskland. Vid beställningen betalades 1/3 i handpenning. Därefter rasade den tyska riksmarken och handpenningen räckte till hela loket och ett antal vagnar som resgodsvagnen SLRJ F7. En av de få goda affärerna som SlRJ gjorde.
1948 övertogs SlRJ och loket av SJ. 1963 ställdes det upp som museilok vid fd Romakloster station.
Välkomna att i sommar resa med ångloket onsd-, torsd-, lörd- och söndagar
28 juni. TRAFIKDAGEN – DEL 3 – ROMA & ROMA KUNGSGÅRDS STATIONER
Roma Kungsgårds station var idag bevakad. Vår signaltekniker Anders jobbade med vägskyddet där.
Vid Roma station vänder tåget. Den här dagen var stationen obemannad, så tågbefälhavare och bromsare hjälptes åt att låsa upp och sälja biljetter. Under tiden skötte lokföraren och eldaren rundgången av ångloket.
28 juni. TRAFIKDAGEN – DEL 2 – TULE
Grusgropsspåret med den nyrenoverade skivsignalen. Tule station, uppehåll med guidning. Kambshagtorp med våra fina grannar och den lilla hållplatskuren.
Idag lördag och i morgon söndag kan du också göra en resa i tiden med våra tåg, uppleva miljö och kolrök och fika på Hesselby Jernvägskafé! Välkommen!
28 juni: HESSELBY STATION – TRAFIKDAGEN
Sommaren på GHJ är i full gång. Vi kör för fullt, fyra dagar i veckan. Onsd-, torsd-, lörd- och söndagar.
Igår hade vi 160 resenärer med tågen. På lördag och söndag rullar tågen närmast.
Här kommer bilder från Hesselby station. Fler bilder kommer!
27 juni: RÖRLIGT KULTURARV I ALMEDALEN
6 juni: STINSEN PÅ ROMA – NATIONALDAGEN
Stinsen i Roma, en stilstudie…
26 maj: FREDAGSKVÄLL VID ROMA KUNGSGÅRDS STATION
25 maj: RULLSTOLSRAMPEN TILL JERNVÄGSKAFÉET ÄR NU KLAR
25 maj: MOBILA JERNVÄGSKAFÉET
23 maj: BANBESIKTNING DAG 2
Sven skrev: Jag och Berni besiktar spår på Gotland!
22 maj: RULLSTOLSRAMPEN TILL JERNVÄGSKAFÉET ÄR KLAR
Återstår gör komplettering av räcken. Idag kördes våra vattentunnor för första hjälpen mot små bränder ut längs med banan. De fylldes sedan med vatten som kommer från Dalhemsån.
Under tre dagar hjälper Sven från SA Spårteknik AB oss med årets säkerhetsbesiktning av banan. Våra tre egna banbesiktare deltar och får nödvändig praktik.
Besiktningen går ut på att kontrollera spårvidd, sliprar, räls, växlar och allt annat längs med banan och på bangårdar och i vagnhallar. Allt för att trafiken ska kunna ske med hög säkerhet.
16 maj: KAFÉTRAPPAN ÄR NU FÄRDIG!
Urban, Gary och Leif har gjort ett fint jobb! Nu fortsätter de med rullstolsrampen. I verkstaden jobbar Stefan med renoveringen av skivsignalen till grusgropsspåret. Den kompletteras även med en topplykta.
Vid Tule station hade Tulestiftelsen styrelsemöte. Stationen är nu i ordning inför sommarens uthyrning. Trappan upp till sovloftet har kompletterats med ytterligare en ledstång för säkerhets skull.
13 maj: BYGGE AV TRAPPA TILL JERNVÄGSKAFÈET
Fredag och lördag på Hesselby. Arbeten med den nya entrétrappan med ramp för rörelsehindrade pågår. Rörelsen på ångloket Dalhem pysslades om
11 maj: BILDER FRÅN GHJ
Full fart vid Hesselby station idag! Tillsågning av virke skedde till kaférampen. Ved kapades och staplades. Motorn i vår Volvo starke monterades ur. Vår lokomobil pysslades om. Den ådringsmålade dörren lackades. Några höll på med avfuktningsinstallationen i Vagnhall 1. Foton: Cenita
10 maj: GODSTÅG PÅ GHJ
6 MAJ: ARBETSLÖRDAG
I lördags påbörjades arbetet med att bygga en ny trapp med handikappramp. Med grävmaskin grävdes det ur och singel lades i. Målsättningen är att under maj bygga den nya trappen/rampen. Vid klargörningsspåret (6) gjordes förberedelser för en ny och större uppsamlingslåda för aska.
Inne i förrådet bakom caféet pågår renovering av fönster till godsmagasinet och en dörr till Venavagnen. Klasse och Cenita gör där fönstren som nya.
4 MAJ: STYRELSEMÖTE
Torsdag kväll hade vi styrelsemöte på Hesselby station. Som synes en otroligt vacker kväll. Vi gick ut i vagnhall 1 och tittade på hur renoveringen av Venavagnen går framåt.
Cenita har arbetat med att rengöra vår postvagn GJ CD 43 ytterväggar. Vagnens fönster har oljats och kitt har kompletterats.
3 MAJ: SPÅRSTUMPEN 1/2017
För att få tidningen och kommande tre nummer under 2017. Bli medlem: https://forening.gotlandstaget.se/2017/01/04/bli-medlem/
25 APRIL: GAMLA OCH NYA KOMMUNIKATIONER I DALHEM
24 april: BANARBETSVECKAN ÄR SLUT
Banarbetsveckan är officiellt slut men banarbetena fortsätter. Idag spikades det från ststionsområdet till lammhagen. En sträcka sopades rent från löv och barr. Det finns fler sträckor om du vill hjälpa till
Följande gjordes under banarbetsveckan:
Linjen: 117 bytta slipers, Spår 1: 19 bytta + 1 växelsliper, Spår 2: 42 bytta + 5 växelslipers, Spår 3: 43 bytta
Totalt byttes 221 vanliga och sex växelslipers. Så mycket har vi aldrig bytt förut på en vecka!
Ett mycket stort tack hälsar föreningen till er som hjälpt till både med handkraft och med medhavda maskiner
24 april: AVFUKTNING I VÅRA VAGNAR OCH VÄRME I VENAVAGNEN
Förutom banarbetsveckan så jobbar vi också med avfuktning av våra vagnar. I vagnhall 1 har Tom med flera ordnat avfuktare och slangar för inkoppling i vagnarna. Fukt och unken luft i vagnarna kommer vara ett minne blott.
Varmluftskanalen i Venavagnen är nu klar. Smidda fotstegskonsoler har leverans från Wickmans smide i Visby till vagnen
23 april: TÅGSLÄPPET – SISTA DAGEN PÅ BANARBETSVECKAN
Tågsläpp och banarbetsvecka i Hesselby. Ett 50-tal besökare har besett anläggningen och åkt lokhytt och gått tipspromenad. Banavdelningen kör sista dagen på banarbetsveckan. 230 slipers har bytts. helagotland.se besökte Tågsläppet. Klicka på länken nedan för att ta del av deras fina reportage! Länk: |
21 april: BANARBETSVECKAN – DAG 3
Under fredagen jobbade vi vidare med slipersbytena. Grävmaskinen på den södra delen av bangården och slipersbytaren bytte på linjen mellan Hesselby och Eken. Vi fortsätter idag lördag och i morgon söndag (med Tågsläppet) – Varmt välkomna att delta!
20 april: BANARBETSVECKAN – DAG 2
Vi fortsatte att byta sliprar på bangården. Vi fortsätter lördag och söndag, då samarrangerat med Tågsläppet.
Varmt välkomna att delta!
19 april: BANARBETSVECKAN – DAG 1 _ EFTERMIDDAGEN
Vi fortsatte att byta slipers. Christer Norrbys grävmaskin gör storverk!
Målsättningen är att under banarbetsveckan och kommande veckor byta 230 slipers.
Vi körde ett chartertåg på eftermiddagen.
19 april: BANARBETSVECKAN – DAG 1 – FÖRMIDDAGEN
Banarbetsveckan har börjat och våren har kommit idag. Vi jobbar på förmiddagen med att byta slipers på spår 3 på Hesselby station. Hittills har vi bytt 35 stycken. Samverkan mellan slipersbytaren och den lilla grävmaskinen går utmärkt! Ett gäng är ute och med lokomotor och vagn och tar hand om alla nedblåsta grenar och träd längs med banan. Välkommen ut och hjälp till. Vi jobbar till och med söndag!
18 april: FÖRBEREDELSER TILL BANARBETSVECKAN
Idag stod slipersbytaren i verkstaden och den sista servicen gjordes inför banarbetsveckan som börjar i morgon onsdag.
Varmt välkomna att göra ett handtag med banan onsdag- söndag denna vecka. Idag mättes banan klart från Tule till Hesselby med 50 meters måttband.
12 april: INFÖR BANARBETSVECKAN
På Hesselby idag höll Leif och Gary på med att serva slipersbytaren inför den kommande banarbetsveckan. Klasse målade verkstadens norra fönster.
Vi var några som deltog i den tysta minuten klockan 12. Med livefilm från stadshuset var det nästan som om vi var där.
Tillbaka till GHJ: Skrivsignalen vid grusgropsspåret håller på att målas om. Där har området kring banan förändrats. Skogsägaren har tagit ned skog och helt plötsligt syns grusgropsspåret mycket bättre.
Daniel mätte upp banan Roma- Tule med 50-meters måttband. På var 200:e meter har sliprarna försetts med små avståndsskyltar. Se bilderna. Syftet med uppmätningen var också att kunna sätta upp kilometertavlorna. De små skyltarna är för att lättare kunna anmäla/lokalisera brister längs med banan.
3 April: VENAVAGNEN
Arbetet med Venavagnen går vidare. Inne i resandeavdelningen dras värmeledningar utmed långväggarna. De kommer avge varmluft och ser ut som de gamla ångvärmeledningarna. Eftersom vi kör på vintern måste våra personvagnar ha värme och belysning. Venavagnen hade förr ångvärme från en extern värmekälla. Den möjligheten har vi inte så vi får bygga något nytt som ändå utåt sett liknar det gamla systemet.
2 april: FÖRENINGENS ÅRSMÖTE
Styrelsen är efter årsmötet oförändrad. Verksamhets- och de ekonomiska årsberättelserna gicks igenom. Hesselby Jernvägskafé ordnade en mycket god kakbuffé. Årsmötet avslutades med att Kenneth Forsberg kåserade och spelade jazz- och bluesmusik med spåranknytning.
Därefter avgick årsmöteståget mot Roma. (Bilderna är från tåget mot Hesselby)
1 april: FÖRENINGENS VERKSAMHETSBERÄTTELSE FÖR 2016 ÄR NU KLAR
Inför årsmötet i morgon söndag är nu föreningens verksamhetsberättelse för 2016 färdig. Klicka på länken eller bilden för att komma till sidan med protokoll, verksamhetsberättelser, styrdokument mm:
https://forening.gotlandstaget.se/styrdokument/ (nedtill på den sidan)
29 mars: LYFT AV VENAVAGNEN
Idag lyfte vi med våra stora domkrafter upp Venavagnen för att kunna se över lagerboxar, hjul och fjädring. Foton: Stefan Krafft
28 mars: VÄLKOMNA TILL FÖRENINGENS ÅRSMÖTE – SÖNDAGEN 2 APRIL
Gamla och nya medlemmar hälsas varmt välkomna till föreningens årsmöte!
Tåg avgår till årsmötet från Roma station kl. 13:30. Retur efter årsmötet.
På programmet: Sedvanliga årsmötesförhandlingar och fikabuffé från Hesselby Jernvägskafé
Om du vill bli medlem, se: https://forening.gotlandstaget.se/2017/01/04/bli-medlem/
28 mars: VENAVAGNEN LUFTADE PÅ SIG
En liten vibb av något vi kommer att se på banan i framtiden. SJ Cp 407 är ute och luftar sig…
21 mars: HESSELBY – AVTACKNING AV URBAN
Vi tackade av vår anställde Urban som har arbetat vid museijärnvägen sedan 2006. Urban blir pensionär i dagarna.
Vår boggievagns (GJ Co 8) träpanel har tvättats och oljats. Bokstäverna på sidorna har renoverats och höll idag på att monteras.I Venavagnen är originalgaveldörren åter på plats efter renovering. Ett av fönstrena är åter på plats.
Vår maskinavdelning har demonterat tuberna i ångloket Cementas panna. Före besiktning är vår bedömning att Cementas panna kräver så omfattande renovering/nytillverkning att styrelsen ikväll istället bestämde att vi ska satsa på renovering av ångloket Klintehamn istället.
I verkstaden står nu vår Volvo Starke, vars motor och drivlina ska demonteras. De ska användas i MÅJ-vagnen.
24 mars: JERNVÄGSKAFÉET ÖPPNADE 🙂
27 mars: VENAVAGNENS RENOVERING
Målningen av SJ Cp 407, Venavagnen, går vidare. kortsidorna av kupén har kompletterats med bruna fält. Notera dörren som kommit på plats. Foton: Cenita Hellgren
18 mars: ARBETSLÖRDAG
Ett tiotal aktiva var på plats. Idag har vi arbetat med taket på Venavagnen där ny takbeklädnad ska läggas på. Vi har även arbetat med bromsutrustningen där ventiler gåtts igenom och saknade delar återställts. Vi har även tagit fram passande stållister till den nytillverkade dörröppningen för att möjliggöra montering av dörrar inom kort. Vår buss har startats för andra gången och vi arbetar med att göra den klar för besiktning. Signalavdelningen inspekterade banan vid övergångar där kryssmärken kommit på plats, bl a Tule grusgrop.
För övrigt har vår personvagn GJ Co 8 fått teakpanelen oljad. Vi har kommit fram till ett beslut rörande Cementas panna och fortsatt renovering där. Sorteringen av våra förråd går vidare.
5 mars: ÖSTERPORT 1950
Vi delar den fantastiska bilden från 1950 som Facebooksidan Wisbyminnen (Erik Melander) visade den 4 mars. Ett perspektiv som vi inte har sett förut i färg!
Med rälsbuss, semafor, vägbom, kryssmärke, bomkur och väntande resenärer. Samt inte minst Österport och miljön omkring. Idag är det taxistationen på samma plats. Gångvägen mot busstationen från Österport är den gamla banvallen.
Tidningen National Geographic gjorde ett reportage från Visby och Gotland och den här bilden fanns i numret från november 1950. Fotograf: Carleton Mitchell
4 mars: MASKINAVDELNINGEN HAR STARTAT VÅR SJ-BUSS
SJ-BUSSEN VÄCKS TILL LIV UR SIN TÖRNROSASÖMN
Vår maskinavdelning har satt tänderna i vår gamla SJ-buss från 1964. Den till och med startade den 2 mars!
Är du intresserad av att hjälpa till att renovera den gamla bussen? Hör av dig till info@gotlandstaget.se
Mer om bussen: https://forening.gotlandstaget.se/coj-741/
Foto och film av Christer Norrby
22 feb: ARBETEN MED CEMENTA
Maskinavdelningen jobbade onsdagen den 22 februari åter med Cementa. Se info vid respektive bild. Foto: Christer Norrby
18 feb. ARBETSÖRDAG
Arbetslördag på Hesselby. Snickeriet fick en arbetsbänk inställd. Vi arbetade vidare med avfuktningsanläggningen i Vagnhall 1. Dalhem och våra boggivagnar har nu aggregat inkopplade. På Venavagnen har vi börjat ta bort takpappen och undersöka trätaket under. Det ser bra ut hittills. Inne i vagnen spikade vi masonit på toalettgolvet. På KlRJ F 307 har vi påbörjat ombyggnaden av bromsen samt kopplet i plattformsänden.
15 feb: ARBETEN MED CEMENTA
I onsdags, 15 februari jobbade maskinavdelningen vidare med Cementa. Vårsolen tittade in i verkstaden! Foton: Christer Norrby
13 feb: BANSYN INFÖR ÅRETS FÖRSTA CHARTERTÅG
Om mer än sex veckor har gått sedan senaste trafik måste enligt vår föreskrift GHJF 14 en bansyn göras. Syftet är säkerheten främst. Bansynen innebär att banchefen eller den som denne utser, tar sig fram längs med banan och ser efter att inget träd har fallit över banan, någon sättning eller erosion med mera har skett. Bansynen kan utföras med lokomotor, motor- eller cykeldressin. Idag använde banchefen en mountainbike och cyklade skakigt mellan rälerna från Roma till Hesselby på 40 min. Allt var i sin ordning och banchefen ansåg att det var som att köra ett pass med tryckluftshammare.
Anledningen var att ett chartertåg skulle avgå mot Roma och sedan tillbaka till Nygårds. Vi kör vintertrafik i solskenet!
10 feb: ARBETEN MED CEMENTAS PANNA
I veckan arbetade delar av vår maskinavdelning med att demontera delar av pannan till Cementa.
På bilden i mitten håller de gamla tubpluggarna på att kapas. De satt hårt fast. På den sista bilden syns hur Jåke har lyckats ta sig in i eldstaden. Det är oklart om han lyckats med att ta sig ut. Kanske sitter han där ännu… Förutom omtubning ska följande utföras: Plåtjobb i sotskåpets ovandel där skorstenen sitter. All stag ska bytas. Till sist är det en del nitförband i pannans bottenring som ska ses över. Foton: Christer Norrby
4 feb. PROJEKT MÅJ HAR INLETTS
Det första planeringsmötet kring vår världsunika motorvagn från Mönsterås – Åseda Järnväg har hållits. Vi gick igenom vagnens konstruktion, gjorde en inventering av vad vi har i fråga om delar, samt gjorde syn av vagnskorgen. Vi gjorde en rollfördelning internt och vilka första steg som ska tas. Vill du stötta projektet eller veta mer om MÅJ:en, gå in på vår hemsida https://forening.gotlandstaget.se/maj-xc-10/
3 feb: ÅNGLOKET CEMENTAS PANNA HAR LYFTS AV
Den 1 februari lyftes ångloket Cementas panna av från loket. Vi fick hjälp av Hasses grävtjänsts kranbil med det tunga lyftet (3- 3,5 ton).
Nu kommer vår maskinavdelning jobba med att renovera pannan. Det handlar bland annat om att byta alla de cirka 100 tuberna.
Vår förhoppning är att kunna ha ett reservlok till Dalhem. Eftersom de är cirka 100 år gamla ånglok, så är det en stor trygghet för oss att ha flera ånglok i drift.
30 jan: SPÅRSTUMPEN 4/2016
21 jan: ARBETSLÖRDAG
Arbeten med fönstren i Venavagnen pågår. Vårt nya snickeri i fryshuset, tar form alltmer. Vi går igenom våra lokomotorer och servar dem.
14 jan: GÅ VÅR TRAFIKKURS I SAMARBETE MED VUXENSKOLAN
13 jan: NY BOK I GHJ-BUTIKEN
NY BOK!GOTLANDS JÄRNVÄGSBROAR, STATIONSHUS OCH PERRONGERav Torsten Daun, Gotlandica förlag 2016 För mer information om boken, lyssna på Radio Gotland: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=6550287 För mer information om vår webb-butik: https://forening.gotlandstaget.se/ghj-butiken/ |
Den här boken handlar om vad vi i nutid kan hitta från järnvägsepoken. Den har ambitionen att visa på det som vittnar om järnvägen på de ställen där sådant finns att finna. Det innebär att banvallar, perronger, lastbryggor, byggnader och broar är med i bild. Boken är helt enkelt ett bildepos; att besöka de kvarvarande banvallarna och stationshusen är rena poesin.
Boken är deskriptiv och presentationen sker genom de bilder som ingår. Den saknar helt historievetenskapliga ambitioner och historisk analys. Det är en rolig bilderbok med andra ord. Med start i Visby, närmare bestämt Visby hamn, tar vi oss till Visby station och därefter längs järnvägsbanvallarna ut på Gotlands landsbygd. Vi stannar här och var för att titta på en bro, ett stationshus eller något annat som finns kvar att se.
Boken kostar 240:- Beloppet inkluderar porto. Inbetalas på vårt bankgiro: 271-5043. Ange namn/adress och “Daunbok”
Eftersom all verksamhet sker ideellt, så tar leveranserna normalt två-tre veckor.
Vi hoppas att ni har förståelse för det och stödjer vår verksamhet genom att handla från vår nät-butik!
6 jan. TOBBE LOKFÖRARE BESKRIVER HUR DET ÄR ATT BLI BITEN AV TÅGSJÄLEN
Från Gotlands Allehandas facebooksida: Vår lokförare Tobbe försöker gott beskriva själen i gamla tåg och varför det är så kul att lägga sin fritid på hans hobby. Filmen är inspelad vid Tomtetåget den 30 december 2016.
En längre intervju kommer troligen i morgondagens GA (7 jan.).
Välkommen, du med, att bli biten av gammeltågssjälen! Vi behöver dig!
4 jan: BILDER FRÅN TOMTETÅGET – DEL 3 – KVÄLLEN
Bilder från skymningen och efter mörkrets inbrott. Det var det sista av tre bildlinlägg -på nyåret.
2 jan. 1 363 RESANDE MED TOMTETÅGET 2016
Trots att Tomtetåget gick på en fredag, den 30 december så hade vi 1 363 resande. Det får vi vara mycket nöjda med.
Än en gång vill föreningen rikta ett stort tack till alla tre tomtarna, all tjänstgörande personal som deltog i tågtrafiken, korvförsäljning och parkeringshjälpen!
Stort tack även till våra ovärderliga sponsorer HALFVEDE MUSTERI, RAMIRENT och BERGKVARABUSS samt våra samarbetspartners Stava mejeri och Gotfire.
God fortsättning till er alla och varmt välkomna tillbaka att göra en resa i tiden i sommar och/eller till nästa Tomtetåg (det 36:e) lördagen den 30 december 2017!
2 jan: BILDER FRÅN TOMTETÅGET 30 DEC. – DEL 2 – EFTERMIDDAGEN
Här kommer bilder tagna på eftermiddagen innan det började att skymma. Vi använde tre lok till de två tågen. ett tåg pendlade mellan Hesselby och Tule. Det andra pendlade mellan Roma och Tule. Loken växlade i Tule och det innebar att alla fick åka med ångloksdraget tåg till eller från Tule.
2 jan: EN FILM FRÅN TOMTETÅGET – VATTENTAGNING VID HESSELBY
Filmad av vår medlem Leif Sverndal
1 jan: BILDER FRÅN TOMTETÅGET PÅ NYÅRET – DEL 1 – FÖRMIDDAGEN
Systemkamerans bilder har nu framkallats och här kommer det första bildspelet från fredagen. Bilderna får tala för sig själva! Bäst på dator då de är i hög upplösning. God fortsättning!
31 dec: TOMTETÅGET 2016
1 jan: SLIPERSTAVLAN FÖR ETAPP II ÄR NU PÅ PLATS PÅ TULE STATION
Länk för att se sliperstavlan med alla givare som en pdf-fil: https://forening.gotlandstaget.se/bild/sliperstavla_etapp2.pdf |
Åter till sidan med aktuelltsidor 2003- 2019 |
Åter till startsidan |