SJ Buss COJ 741

Bussen är byggd 1964 av Svenska Karosseriverkstäderna AB i Katrineholm med tillverkningsnummer 30-4462. Som SJ-buss hade den inventarienummer 0253 Vy. Den var förberedd för högertrafik och hade fram till 1967 en dörr även på vänster sida. Föreningen fick tack vare Åke Engström överta bussen från SJ när den utrangerades 1984. Bussen förvarades först inomhus i Vagnhall 1, därefter i en lada i Halla och hösten 2006 flyttades den till vagnhall 3. Bussen är i tämligen gott skick och det kommer inte krävas så stora arbetsinsatser att få igång den. Hösten 2010 har föreningen köpt över ett gotländskt SJ-bussläp, tillverkat av Hägglunds 1967. På den svartvita bilden nedan syns ett sådant släp. Har du mer information om bussen är du välkommen att komplettera till: info@gotlandstaget.se

EFTERLYSNING: Vi behöver bussintresserade som vill hjälpa till med renovering och vård av vår buss med släp. Vill du komma i kontakt med oss som gillar bussen, så når du oss alla via mailgruppen buss@gotlandstaget.se

Länk till beskrivning av vårt bussläp

Länk till renoveringen av bussen 2012-

Från Föreningen Gotlandstågets arkiv kommer nedanstående äldre bilder på bussen i SJ-trafik.

SJ Buss COJ741 och BUSSLÄP I 598

Bussen vid färjeläget i Fårösund. Foto från Richard Lindberg

Chauffören Richard Lindberg. Eftersom han var sommarvikarie fick han inte använda sin uniform.

Bussen vid Visby station med en-axlig bagagekärra. Foto från Richard Lindberg

M 1831 levererades bussen till SJ i Malmö 1964

Ritning på SJ 0253. Ritning från Martin Ragnar.

Bilder från bussen i Vagnhall 3. Foto: Daniel Åhlén den 11 okt. 2006.

SJ BUSSLÄP I 598 –  Bussläpet köptes av föreningen efter en insamling på auktion i Vänge norr om Uppsala den 25 sept. 2010.

Foto: Auktionsfirman Carlsson Ring

Foto: Auktionsfirman Carlsson Ring

18 maj 2012. Föreningens bussläp kom till Hesselby med Bosse Åkare. På gotländsk mark igen!

SJs bussläp I 598 är åter på Gotland för första gången sedan i juli 1967. Bussläpet levererades från Hägglunds till SJ i Visby i april 1967. Just det här släpet blev inte så långvarigt på Gotland utan rullade sedan i Västerås med omnejd. Likadana släp var vanligt  förekommande in på åttiotalet på Gotland. Vår buss COJ 741 finns på bild med ett sådant släp. Föreningen köpte släpet på auktion utanför Uppsala hösten 2010. Vi har fått ha det inomhus i Spårvägssällskapets busshall norr om Uppsala sedan dess. Nu hade Bosse Åkare en körning till Uppsala och plats för ett bussläp på sin trailer. Med kort varsel kunde Spårvägssällskapets bussavdelning i Uppsala få fram släpet och lasta det på Bosses trailer. Ett stort tack till Spårvägssällskapets bussavdelning i Uppsala för att ni har förvara släpet åt oss och till Bosse Åkare för transporten till Hesselby.

Tillfällig uppställningsplats blir mellan vagnhallarna, innan vi kan få plats med det inomhus.

Gott om plats för cyklar och annat.

RENOVERINGEN AV COJ 741 – 2012

Bussgruppens andra träff

En bussmekargrupp bildades 2012. Tanken var att vårda och renovera föreningens SJ-buss från 1964. Måndagskvällen den 17 sept. träffades vi. Efter att ha lastat utrustning och el-aggregat i Hesselby, så begav vi oss till Vagnhall 3 där bussen står. Vi hade med laddade batterier (24 V) och testade om motorn gick runt, det gjorde den. Vi upptäckte läckage i kylarvattensystemet och avgassystemet. Rengöring av tak och andra ytor påbörjades även. Efter ett par timmars jobb så packade vi ihop och alla var övertygade om att bussen, som i princip är komplett, går att renovera med en rimlig insats av arbete.

Tyvärr avstannade arbetet med renoveringen under 2013. Men det vore kul om vi kom igång igen. Är du intresserad skriv till buss@gotlandstaget.se

Vy framåt i bussen. Mobilkamerabilder i dålig belysning…

Bussens innerbelysning fungerade!

Åter till vagnssidan