Trafikdag på GHJ & MÅJ XC 10

Flerdagstrafiken har kommit igång och det är lite lugnet före stormen. Högsäsongen har inte riktigt startat än.

MÅJ XC 10: Bygget av den bakre plattformen pågår. Ett antal detaljer har tillverkats till plattformsräcket, bland annat stolpar svarvade till konisk form enligt originalet. Montering pågår. Motorhuven har levererats och ska passas in. Vår snickare Eric har också levererat de två nytillverkade fönsterbågar som behövts till mittfönstren i långsidorna. Han har också fällt in nytt trä runt dörrhandtaget i toalettdörren. Slutligen pågår bygge av skåpet vid förarplatsen. Detta skall inrymma tågattiralj, blanketter och annat.

På rälsbussen tillverkas f n tvärreglar som ska sitta under fönstren. Bilder kommer när dessa monterats. Vi ska nu också beställa plåt till dörrarna.

Vi samlar in pengar till vårt projekt att bygga en kopia av SlRJ BYo 8, alias SJ Yo1p 690. Stöd projektet genom att skänka en slant, antingen genom att sätta in pengar på vårt bankgiro: 271-5043. Märk inbetalningen med namn och ”rälsbuss”. Eller använd koden nedan.