På de här sidorna har vi lagt upp de gotländska järnvägstidtabellerna 1879- 1920.
Ett urval av ångbåtsturlistorna (främst Ångfartygs AB Gotland som Rederi AB Gotland hette då) och Nynäsbanans tidtabeller finns även med för att ge er en samlad bild av de gotländska kommunikationerna.
Tidtabellerna för de gotländska järnvägarna kommenteras löpande i bildtexterna till respektive tidtabell.
När det gäller Nynäsbanan och ångbåtarna till Gotland kommenteras bara större förändringar, t.ex. nya fartyg och inställd vintertrafik.
Tidtabellerna kommer från publikationen Sveriges kommunikationer. De har skannats från 1867- 1920 av Sveriges Järnvägsmuseum och finns i sin helhet på:
http://samlingsportalen.se/all/sveriges_kommunikationer.html
För att i en dator se en bild i större storlek. Högerklicka på bilden och välj “Öppna bild i ny flik”
För att se perioden 1896- 1900, använd denna länk: https://forening.gotlandstaget.se/gotlands-kommunikationer-1896-1900/
1901:
1902:
Nynäsbanan Elfsjö- Nynäshamn invigdes den 28 december 1901. För dem som reste med den minskade restiden från Stockholm med fem timmar.
Till en början gick det bara två tågpar per dag. Det var inte förrän den 29 november 1902 som samtrafik med Nynäsbanan annonseras första gången.
Se Nynäsbanans och Ångfartygs Ab Gotlands annonser nedan (29 november 1902).
Ångfartygs Ab Gotland tycks ha varit tveksamma till att trafikera Nynäshamn under vintern 1902. Det kan ha berott på isläget?
1903:
Slite – Roma Järnväg SlRJ öppnades 1 oktober 1902 men infördes inte i Sveriges kommunikationer förrän 21 februari 1903.
1904:
Ångfartygsaktiebolaget Wisborg tog upp konkurrensen med Ångfartygs AB Gotland genom att Wisborgsrederiet samarbetade med Nynäsbanan.
Rederiet satte in s/s Gustaf Adolf som var byggd 1855 vid Lindholmens Verkstad i Göteborg. Se: https://gotlandsbatar.com/2019/04/06/gustaf-adolf/
De hade även s/s Norden i trafik på lanthamnarna. Den var byggd 1858 vid Motala Warf. Se: https://www.skargardsbatar.se/norden_1858/
s/s GUTE byggdes redan 1856 av Motala verkstad. Hon köptes den 24 mars 1904 av Ångfartygs Ab Gotland. Gute annonserades första gången den 16 juli 1904.
Gute kom att användas huvudsakligen som lanthamnsbåt. 1916 såldes hon vidare. Se: https://www.faktaomfartyg.se/transito_no_4_1856.htm
Konkurrenten Ångfartygsaktiebolaget Wisborg fortsatte under hösten med sin trafik. Från 1 oktober lastade s/s Gustaf Adolf även i Stockholm. Det minskade antalet turer till två per vecka. Deras lanthamnsfartyg s/s Norden annonserades sista gången 1904 den 26 november.
1905:
Den 14 januari 1905 annonserade Ångfartygsaktiebolaget Wisborg för sista gången om Nynäshamnstrafiken.
Rederi AB Orions s/s Alfa var byggd som ölandsångare 1871 vid Göteborgs Mekaniska Verkstad. Se: https://www.skargardsbatar.se/norraoland_1871/
För att se perioden 1906- 1910, använd denna länk: https://forening.gotlandstaget.se/gotlands-kommunikationer-1906-1910/