På de här sidorna har vi lagt upp de gotländska järnvägstidtabellerna 1879- 1920.
Ett urval av ångbåtsturlistorna (främst Ångfartygs AB Gotland som Rederi AB Gotland hette då) och Nynäsbanans tidtabeller (från 1902) finns även med för att ge er en samlad bild av de gotländska kommunikationerna.
Tidtabellerna för de gotländska järnvägarna kommenteras löpande i bildtexterna till respektive tidtabell.
När det gäller Nynäsbanan och ångbåtarna till Gotland kommenteras bara större förändringar, t.ex. nya fartyg och inställd vintertrafik.
Tidtabellerna kommer från publikationen Sveriges kommunikationer. De har skannats från 1867- 1920 av Sveriges Järnvägsmuseum och finns i sin helhet på:
http://samlingsportalen.se/all/sveriges_kommunikationer.html
För att i en dator se en bild i större storlek. Högerklicka på bilden och välj “Öppna bild i ny flik”
För att se perioden 1886- 1890, använd denna länk: https://forening.gotlandstaget.se/gotlands-kommunikationer-1886-1890/
1891:
1892:
1893:
1894:
Vintern 1894 tycks ha varit fri från naturhinder och för första gången hade Gotlands Järnvägs tidtabell flyttats till båtturernas turlistor. Ingen annan järnväg i Sverige redovisades på det sättet. Från denna tidtabell markerades järnvägen som (Privat)
Ett tågpar Visby- Roma mitt på dagen fem dagar i veckan infördes från 15 april 1894. Det var den första större förändringen sedan trafikstarten 1878. Roma sockerbruk byggdes 1894 och kan vara orsaken till det nya tågparet.
Den 10 juli bytte Ångfartygs Ab Gotland namn till Ångfartygs Ab Gotland.
1895:
För att se perioden 1896- 1900, använd denna länk: https://forening.gotlandstaget.se/gotlands-kommunikationer-1896-1900/