SJ NNsp 300576: Vagnen är byggd som den första i en serie på tio vagnar till Kalmar – Torsås Järnväg, KTsJ, år 1919. Den tillverkades av R. Dolberg Maschinen- und Feldbahn-Fabrik i Hamburg och erhöll vid leveransen beteckningen KTJ NN2 1771. Övriga blev NN2 1772 – 1780. Då KTsJ överfördes till SJ år 1941 kom NN2 1771 att införlivas med SJ nummerserie som SJ NNsp 300576. Under denna beteckning rullade vagnen fram till 70-talet då de sista smalspåriga järnvägarna lades ned. 320576 kom dock att räddas av Anten- Gräfsnäs museiförening, AGJ vid vilken vagnen genomgick en renovering. På AGJ (AGJ 143) kom vagnen att rulla som vagn för banavdelningen samt i trafiktåg.
2008 inköptes vagnen av Gotlandståget och fördes över till Gotland i juli samma år. 2008-09 renoverades vagnen till skick som SJ-vagn och är nu trafikvagn på GHJ samt används av Banavdelningen vid olika banarbeten. Vagnen är idag i mångt och mycket en typisk NN-vagn från 1950-talet och framåt. Dess udda tillverkare och vissa typiskt tyska detaljer såsom spännstagets utformning och lokekrade hjul gör en dock till en särling bland de bevarade 891-vagnarna i landet.
Text: Anders Svensson