30 juni: Projekt rälsbuss är igång
I dagarna inleddes Projekt rälsbuss på allvar. Alltså nybygget av en röd Hilding Carlssonrälsbuss till GHJ. Dels har Maskin och Marinteknik i Etelhem påbörjat tillverkning av det nya ramverket, dels har projektgruppen genomfört uppsågning av askvirke till korgen.
Alla som vill stödja detta projekt kan sätta in pengar på vårt Bankgiro 271-5043. Ange ”rälsbuss” och namn och adress.
30 juni 2019:
29 juni: Klintehamn på väg mot Almedalen – 2
Inför Almedalsveckan lastades Klintehamn-Roma Järnvägs ånglok “Klintehamn” den 28/6 på växelflak och lastbil från ett extra spår från vändskivan.
Roma Grus kommer att leverera ångloket till Visby den 1 juli på morgonen med en fyraxlig lastbil. Växelflaket och loket väger 15 320 kg. Foto: Christer Norrby
29 juni: Klintehamn på väg mot Almedalen – 1
26 juni: Trafik fyra dagar i veckan
Några bilder från första onsdagen med tågtrafik för i sommar. Från nu kör vi onsd, torsd, lörd och söndagar!
Varmt välkomna!! Och varmt var det idag. Vi hade idag 116 passagerare. Tack till er alla!
26 juni: Museijärnvägarna är i Almedalen
23 juni: Gotlands Hesselby Jernväg
Några bilder från trafiken den 23 juni på GHJ
20 juni: Om Bläse Kalkbruksmuseum
Vi kan rekommendera även ett besök på Bläse kalkbruksmuseum. Den 19/6 var det invigning av det nya servicehuset och av förlängningen av industribanan till kalkbrottet. En halv kilometer längre är banan som har spårvidden 600 mm.
Vi kom för sent till den sista avgången med Stentåget, så den resan får ni göra själva 🙂
Vid kalkbruksmuseet finns en mycket sevärd utställning med fokus på stenarbetarna och deras fruars vedermödor. Det var inte bättre förr… Det finns också ett utställt ånglok, kafé, kvinnostigen och en gästhamn som just nu byggs ut med fler kajplatser.
Det var 20 grader varmt i kalkbrottets vatten. Ett bad rekommenderas, gärna med badskor. #bläse
20 juni: Ångloket Dalhem – renoveringen fortsätter
Åter är arbetena med ångloket Dalhems panna igång vid VEÅ i Sävsjö:
Jonas Forsen på Instagram: Demontering av gamla linstätningar, tillverkning av nya linstätningar samt montering av de reparerade överhettarelementen i Dalhems ångpanna. En mjuk kopparbricka läggs mellan linsen och överhettarelementet. På linsens sfäriska tätningsyta stryks rå linolja.
19 juni: Hesselby idag
Några bilder som beskriver våra två anställdas vardag idag, Tack Cenita!
8 juni: Ny träperrong på Hesselby station
Idag tog ungdomarna studenten i Visby.
Samtidigt på Hesselby station byggde Berni och Christer en välbehövlig förlängning av perrongen till spår 1. Nu kommer våra passagerare kunna gå av ocg på tryggt och säkert. Trävirket kommer från den tidigare perrongen mellan spår 1/2 som revs nu i vår.
Perrongen är efter förebild från Fidenäs station som hade trappsteg på insidan och givetvis är det slipers som plankorna är fästa i.
6 juni: Nationaldagen – del 2
Vi hade 175 resenärer med våra fyra ordinarie och ett extratåg. Vi hade även på- och avstigande vid hållplatsen Nygårds och det är mycket ovanligt. Bra med samarbete med Hotell Dalhem. Med 16.22-tåget reste Roma kyrkokör från Roma. De stämde i boggievagnen upp till sång och bjöd på fyra trevliga sånger 🙂
I Dalhem håller Trafikverket på att bygga två riktiga busshållplatser vid fd. lanthandeln. Bra för resenärerna på busslinje 41!
6 juni: Nationaldagen – del 1
Nationaldagsfirande med Gotlandståget. Mycket folk, glad stämning, tryckluftbroms tagen i bruk och försommarmys. Vi hade roll-ups på plats uppe vid kungsgården med tanke på att vi medverkar i den nya utvecklingsföreningen där. Ha en glad nationaldag allihop!????????????????????????
4 juni: Anmärkningar från banbesiktningen åtgärdades
1 juni: Bygget av vagnverkstaden – del 2
Som vi skrev den 29/5 bygger vi en ändamålsenlig vagnverkstad i den främre delen av Vagnhall 2.
Bygget sker med ekonomiskt stöd från Leader Gute. Christer Norrby har projekterat och arbetslett bygget med hjälp av föreningens aktiva. Montering av tak/väggelementen har skett av Närbygg. På bilderna ser ni att arbetet har gått vidare med att fästa de isolerande vägg/takelementen i vagnverkstaden.
Fortsättning följer:
29 maj: Bygget av vagnverkstaden – del 1
I den främre delen av Vagnhall 2 bygger vi en ändamålsenlig vagnverkstad.
Bygget sker med ekonomiskt stöd från Leader Gute. Montering av tak/väggelementen sker av Närbygg med hjälp av föreningens medlemmar.
Där kommer renoveringen av bl.a MÅJ-motorvagnen att kunna ske året runt i en lokal möjlig att värma upp.
På bilderna ser ni de första arbetena med att fästa de isolerande vägg/takelementen i vagnverkstaden samt gjutning av betonggrund för de inre portarna.
Innanför dessa kommer tre orenoverade personboggievagnar att få plats.
Fortsättning följer.
23 maj: SÄO-genomgång
Den 22/5 genomfördes den första av säsongens säkerhetsgenomgångar av de säkerhetsbestämmelser som gäller på museijärnvägar. Nästa tillfälle är på lördag 0900. Genomgångarna är ett krav för att få delta i vår museala tågtrafik.
Hör av dig till Staffan Beijer om du är intresserad av att vara med. ordf@gotlandstaget.se
För övrigt var det en otroligt vacker kväll i Dalhem och på Tule. På eftermiddagen var det 25 grader i Dalhem! ordf@gotlandstaget.se
22 maj: Banbesiktningen blev klar på två dagar!
Vi kan konstatera att vår bana aldrig har varit i så gott skick som nu, efter de senaste årens satsning på slipersbyten och åtgärder av spårviddsökningar.
Nu återstår arbete med dokumentationen av besiktningen samt framtagande av åtgärdsplan.
Besiktningen innebär mycket frisk luft, fågelkvitter, möten med ilskna djur och risk för soleld…
21 maj: Dalhems & SRJ 28 pannor på VEÅ
20 maj: Säkerhetsbesiktning av banan 20/5
Den 20/5 började årets säkerhetsbesiktning av banan. Ett av våra viktigaste uppdrag för att tillse att banans infrastruktur är säker.
Vi är tre banbesiktare som håller på i tre dagar. Vi kontrollmäter spårväxlar och spårvidden på alla spår. Vi kontrollerar att inga sprickor finns i räls och skarvjärn. Hittar vi rälsbultar som inte är helt åtdragna, färgmarkerar vi de med gul sprayfärg, för att de ska bli lätta att hitta och åtgärda.
Bara smärre anmärkningar bokfördes i protokollet idag. Vi fortsätter till den 22/5.
Idag var det ett fantastiskt väder med sol och 24 gradig värme!
På Hesselby plockades det ena stationsurets urtavla ned för renovering.
18 maj: Abonnerat tåg
Abonnerat tåg för Svenska Byggnadsvårdsföreningen gick Hesselby – Roma. Uppehåll med guidning hölls i Tule.
18 maj: Spårstumpen 1/2019
Vår medlemstidning Spårstumpen 1/2019, har skickats ut under maj till medlemmarna.
Läs mer om 2018 års verksamhetsberättelse, våra verkstadsbyggen samt vad som har hänt under vintern 2019.
Om du inte redan är medlem, välkommen att bli medlem, se: https://forening.gotlandstaget.se/2017/12/22/bli-medlem/
16 maj: Banavdelningen jobbar denna vecka med växel 3
Hjärtstycket har tagits loss och dess bitar bytts. Samtidigt passar vi på att byta sliprar.
Foton: Berni.
16 maj: Ekens hållplats är färdig invändigt
Cenita har gjort ett jättefint arbete med innerväggar, tapeter, gardiner och inredning.
Nu saknas bara lite eldragning så är banvaktsstugan vid Eken komplett. Foton: Cenita Hellgren
15 maj: Dalhems panna godkänd!
#forsenjonas Tryckprovningen av Dalhems ångpanna utfördes den 14 maj. Pannan godkändes utan anmärkning.
Det som återstår är att tillverka nya linstätningar till överhettarelementen samt att montera tillbaka dem.
12 maj: En lördag på Hesselby
Styrelsen möttes för att prata budgetfrågor om de nya lok- och vagnverkstäderna.
Spårområdet mellan spår 1 och 2 rensades från kattskallar och annat grovt grus samt maskrosor! Grus lades på den plats dit den nu rivna träplattformen ska flyttas. Jernvägskaféet serverade en mycket god spenatsopplunch ???? Öppet i vår fred, lörd, sönd.
8 maj: Stormen Alfridas härjningar på Hesselby har nu städats bort
Under måndagens gjordes en stor insats med motorsåg och lastmaskin. Stockarnas sparas för ångloksved 2020. Foto: Bertil Bergström
5 maj: Dalhems renovering v. 18
#forsenjonas – skrev på Instagram:
Nitning av stagbultar på DALHEMs ångpanna. Ett pneumatiskt mothåll på stagbultens baksida håller bulten i rätt läge och ersätter en mans arbete. Med hjälp av en speciellt formad mejsel i tryckluftshammare formas första steget av huvudet, därefter används en nitstans i den stora nithammaren för att få rätt form på huvudet. Till sist diktas skallen runt om med en rundad mejsel.
5 maj: Fika på Hesselby Jernvägskafé
3 maj: Saker händer på Hesselby
Venavagnen har fått en linoleummatta inlagd och det tackar vi Gotlands golvkonsult/ Hallgrens bygg! Nu återstår bänkar och plattformarna att fixa.
I vagnhall 1 har den bättre begagnade dörren i lokverkstaden kommit på plats.
Träplattformen mellan spår 1 och 2 tas nu isär. Den används inte och har varit en säkerhetsrisk.
Trävirket används för att förlänga perrongen på spår 1 söderut. Våra tåg är längre än vad de var 1902…
1 maj: Kryssningstrafiken är igång
96 glada britter reste med tåg Hesselby – Roma.
30 april: En cykeldressin passerade Tule
29 april: Tulestiftelsen
Tulestiftelsen höll byggmöte 29/4, inför den kommande yttre och inre renoveringen.
Ute ska i sommar ytterväggar och fönster målas om. Det är 16 år sedan sist. Rolf Pettersson utför arbetet.
I expedition och väntsalen ska ådringsmålningen kompletteras av Jerry Jannehag. Länsstyrelsen bidrar med 90% av kostnaden eftersom Tule är ett viktigt byggnadsminne.
Stiftelsen höll även sitt årsmöte och en av Roma grus dragbilar med släp kom förbi och tippade otroligt skickligt av båda flaken med kalkstensgrus 10-20.
Det ska användas till att komplettera grusningen längs med den nya banan.
#romagrus
30 april: Film – Avgång från Hesselby – Tågsläppet
30 april: Tågsläppet i Hesselby är avslutat
Ett hundratal personer besökte oss under dagen varav 42 åkte med tågen med specialguidning. Ett antal funktionärer berättade under resans gång om föreningens verksamhet, vår organisation och om hur man blir medlem och aktiv. Ett par nya medlemmar tillkom under dagen.
29 april: Bilder från banarbetsveckan – fredag
Idag jobbade ett gäng med kompletteringsgrusning av banan.
Hela banan över åkrarna är nu grusade och idag jobbades det vid Nygårds.
I vagnhall 1 har en isolerad lokverkstad byggts längst in på spår 6. Där kommer vi att kunna jobba året runt med våra ånglok!
29 april: Cykeldressinerna på Hesselby
Våra nya cykeldressiner är nu på plats på Hesselby. De har provkörts och rullar lätt. Nu inväntar de sommaren och dressinuthyrningen som sker då, de dagar vi inte kör tågtrafik. Finns det någon av våra läsare som är intresserad av att serva våra äldre dressiner är ni varmt välkomna!
23 april: Banarbetsveckan dag 1
Idag har vi påbörjat arbetena med att rikta/stoppa och grusa vår bana. Samtidigt pågår isolering av lokverkstaden på spår 6 i Vagnhall 1.
Välkomna ut och hjälp till varje dag till och med lördag! Foton: Cenita Hellgren
22 april: Nya cykeldressiner till GHJ!
Dressinuthyrningen är en bra verksamhet de dagar vi inte kör tågtrafik. Våra gamla cykeldressiner har dock blivit i allt sämre skick. Därför beställde vi i höstas två nytillverkade cykeldressiner från Komplettfabriken i Ludvika. Dessa hämtades i helgen och är nu på väg hem till ön.
Vi har beställt två till för leverans våren 2020. Foto och transport, tack vare Lasse Jacobsson
21 april: Påsktåget har kommit för att stanna!
196 resenärer utnyttjade möjligheten att åka påskdagståg mellan Dalhem och Roma.
Tågbefälhavaren klippte inte bara biljetter utan delade även ut påskgodis.
Foto: Torbjörn Andersson
16 april: #forsenjonas om Dalhem v. 15
De nytillverkade stagbultarna av koppar levererades idag och har nu monterats i Dalhems ångpanna. Nästa steg blir nitning av ändarna.
16 april: Nya bilder från Hesselby
Som synes pågår mycket. Det jobbas med lokomotorer och bygget av lokverkstad i Vagnhall 1 har inletts. Nummer två av de renoverade dörrarna på stationen i Hesselby har kommit på plats. Foton: Cenita Hellgren.
16 april: Hyr Tule station i sommar
Tulestiftelsen hyr veckovis ut stationshuset som har fyra bäddar. Just nu är följande perioder bokade: 25/5- 2/6, 20/6- 11/7, 25/7- 1/8
För mer information/bokning, se: https://forening.gotlandstaget.se/tule-station/
12 april: Fredag vecka 15 – Dalhems panna
#forsenjonas har idag, fredag arbetat med reparation av trasiga överhettarelement till Dalhems ångpanna.
12 april: Hablingbo stationshus är till salu
Gotlands flottaste stationshus, prismässigt är till salu! Passa på att titta in.
Mäklaren har lite dålig koll, stationen var klar 1924 och det var en av de sista stationerna som byggdes på Gotland av SGJ Sydvästra Gotlands järnväg. Bolaget togs redan 1927 över av KlRJ Klintehamn-Roma Jernväg.
För mer info om SGJ: https://forening.gotlandstaget.se/sgj/
Länk till märklarens sida:
https://skeppsholmen.se/sv/object/index/hablingbo-prastgarden-154-1263871/?fbclid=IwAR3bm5MO_uoKepL7AYTSgu92Y-RVA9m8E7umFWtT4xlLQH_riRNIdxb9Gio
9 april: #forsenjonas om Dalhem – vecka 15
Brotschning och gängning av de nya stagbultshålen på DALHEMs ångpanna. Gängan skärs genom de befintliga gängade hålen från fyrboxens insida och ut genom den nya plåten.
5 april: Vagnskorgflytt och ett lok som ville ut på uppdrag
Igår fortsatte vi att göra i ordning mellan Vagnhall 1 och 2. Vagnskorgen till GJ F 213 sattes på hjul och kördes till Vagnhall 3 i Halla där den ställdes in för långtidsförvaring!?
Helt plötsligt dök ångloket Klintehamn upp med sockervagnen och såg ut att vänta på ett lass sockermelass för vidare färd till Roma sockerbruk.
Foton: Christer Norrby
31 mars: Projekt Vagnhall
Föreningen Gotlandståget har fått bidrag från Leader Gute med 200 000:- Bidraget gör det möjlighet att utveckla vår kryssningstrafik genom att förbättra verkstadsresurserna.
För mer information om bakgrunden till projektet se: https://forening.gotlandstaget.se/projekt-vagnverkstad-2019/
29 mars: Ekens hållplatsstuga är nu inredd
Hållplatshuset vid Eken byggdes 1995 som en mindre replik av en banvaktsstuga. Den har fram till nu varit oisolerad och oinredd.
Cenita har förvandlat den med isolerade väggar och innertak. Hon har målat och satt upp tapeter. Nu är huset en mysig övernattningsbostad för två besökande aktiva eller sommargäster med enkla behov. Två militärsängar från gamla P18 finns.
Utedass finns intill.
29 mars: Rapport från Dalhem – vecka 13
#forsenjonas skriver på instagram:
Rensning av spolpluggshålen på Dalhems ångpanna med konisk gängtapp.
28 mars: Nya arrendatorer till kaféet
Vad roligt att våra närmsta grannar tar över Jernvägskaféet ????
Vi har varit så nöjda med hur Eva Hejdenberg och Ove har lyft kaféet in mitt i den gotländska kafékartan. Vi är trygga med att Catti och Christian fortsätter i Evas och Oves anda. Varmt välkomna!
21 mars: Rapport från ångloket Dalhem – vecka 12
#forsenjonas rapporterar på Instagram om Dalhem:
Fogberedning och insvetsning av de nya spolpluggsbussningarna på DALHEMs ångpanna.
14 mars: Dalhem – Torsdag v. 11
#forsenjonas – Leverans av nytillverkade spolpluggar och bussningar till Dalhems ångpanna.
Provmontering av nya ringblästern.
13 mars: Inget är omöjligt på GHJ
Fler bilder. Den gamla Roslagsbanevagnen SJ Bop 887 och sommarstugan från Högklint GJ Co 5 rangerades om i Vagnhall 2 lördag 9/3.
Christer Norrbys bilder visar hur det fick till. Loket Cementa fick också lufta sig!
10 mars: Omflyttning av vagnar
Igår genomfördes den ”omöjliga” omflyttningen av samtliga vagnar på mittenspåret och det högra spåret i Vagnhall 2.
Nu är allt förberett inför bygget av den isolerade vagnverkstaden i den främre delen av vagnhallens tre spår. Bygget sker i april.
Tack vare en sinnrik konstruktion, som dock krävde någon timmes anpassning innan den fungerade, kunde Bautzenvagnen SJ Bop 887 vridas på vändskivan utan att använda kran. Sedan visade det sig att det inte var några problem alls att köra in GJ Co 5 (som står på överföringsvagnen) in på det högra spåret.
Berni körde lokomotorn Z4p 312 hela dagen med utdragning och inskjutning av vagnar på vändskivan och vagnhallen. Han hann dessutom med att ta de tre bilderna.
9 mars: Dalhems renovering – vecka 10 – fredag
forsenjonas skrev på Instagram:
Inslipning av den sfäriska tätningsytan på Dalhems ånglåda. Nytillverkning av ringbläster, den gamla höll knappt ihop.
6 mars: Rapport från Dalhem i Sävsjö
- forsenjonas –Renovering av tätningsytorna på DALHEMs ånglåda i sotskåpet. Samt tillverkning av nya linstätningar till cylindrarnas ångrör. De gamla används som förlaga.
2 mars: Dalhems reparation – vecka 9
#forsenjonas skrev att denna vecka har det inte blivit så mycket jobb med pannan men han har i alla fall hunnit prova nithammaren till stagbultarna och reparerat lite tätningsytor.
26 feb: #forsenjonas skrev idag på Instagram
Besiktning och sprickprovning av svetsfogen runt den nya mantelplåten på DALHEMs ytterfyrbox. Först sprayas en vit kontrastfärg på ytan som ska provas. Därefter används en elektromagnet och ett magnetiskt pulver. Magnetpulvret tränger in i eventuella sprickor som syns väldigt tydligt mot den vita färgen. Svetsfogen uppfyllde kraven och är nu godkänd!
En relevant fråga ställdes på Instagram:
Jag gissar att det är lite speciellt när svetsning och nitning blandas. Finns det restriktioner hur mycket man får svetsa i en annars nitad panna/ytterfyrbox?
Jonas svarade: Det kan behövas lite diktning här och där i nitväxlar mm. Tyska lokets panna i Ohs är ungefär 50 procent svetsad och 50 procent nitad. Överdelen med domen är original från 1917. Kopparfyrboxen är också svetsad och saknar helt nitväxlar. /
20 feb: Rapport från Dalhems panna
forsenjonas bilder på Instagram idag: Bildserien visar hur renoveringen av tätningsytorna på en av DALHEMs pannflänsar går till. I denna flänsen ska det sitta en tvättlucka som används vid renspolning av pannans insida.
16 feb: Dalhem: Jonas Forséns rapport
Svetsningen av den nya mantelfyrboxen på Dalhems ytterfyrbox är nu klar. Efter att svetsfogarna svalnat så diktades nitväxeln utifall att plåten ändrat läge under svetsarbetet. Nästa moment blir besiktning och magnetpulverprovning av svetsfogen.
7 feb: Dalhem idag
Idag har rotsträngen runt den nya plåten svetsats. Igenom stagbultshålen i kopparfyrboxen kan man se svetsens baksida. /Jonas
6 feb: Bilder från VEÅ – Dalhem
Dagens bilder från VEÅ – Jonas Forsen skriver på Instagram: Inpassning av det nya plåtsegmentet på Dalhems ångpanna. Även en bild på den nya lilla spolpluggen.
31 jan: Denna veckas bilder från renoveringen av Dalhems ångpanna
Jonas Forsén VEÅ – skriver på Instagram:
31 jan. Varmbockning av fyrboxens ytterhörn. Plåttjocklek 12 mm.
26 jan: Dalhems panna vecka 4
Bilder från denna veckas arbete med Dalhems panna på VEÅ i Sävsjö
21 jan: Spårstumpen 4/2018
Vår medlemstidning Spårstumpen 4/2018, har skickats ut i mitten av januari till medlemmarna. Läs mer om Ett liv vid järnvägen, Platsvakter på Gotland, Året var 1938 och om allt som händer i föreningen.
Om du inte redan är medlem, välkommen att bli medlem, se: https://forening.gotlandstaget.se/2017/12/22/bli-medlem/
20 jan: Dalhem – Påläggssvetsning
Forsenjonas på Instagram:
Påläggsvetsning av den ojämna ytan på mantelplåtens insida för att kunna göra en bra svetsning mot den nya plåten. DALHEMs ångpanna.
14 jan: Nya bilder på Dalhems pannrenovering
forsenjonas har lagt upp två bilder på Instagram:
Den dåliga plåten i Dalhems panna är nu bortskuren. Det såg bättre ut än väntat på vattensidan. Ett par hinkar pannsten har även tagits ur.
Om du vill stödja insamlingen skicka en slant liten som stor till Föreningen Gotlandstågets bankgiro: 271-5043, eller Swish: 123 512 38 31
Märk bidraget “ånglok”, tack!
11 jan: Gotlandstågets insamling för ångloken
8 jan: Dalhems panna är i Sävsjö
Pannan till vårt ånglok SlRJ 3 har av Bosse åkare körts till VEÅ i Sävsjö. (https://vea.se/) Där skall fyrboxen repareras under vintern.
Ansvarig för renoveringen lägger upp bilder från reparationen på Instagram: forsenjonas
I inlägget finns några bilder från Sävsjö.
Vi har lagt upp en ny sida om pannreparationen på vår hemsida, se: https://forening.gotlandstaget.se/dalhems-pannrenovering-2019
2 jan: Stormskada på avträdet Hesselby
Det blev tyvärr en till stormskada av Alfrida. Den gamla almen vid avträdet föll över avträdet på Hesselby station. Taket har en mindre synlig skada. Vi har anmält skadan till LF. Även en bild på växelklotet. Tack Jan-Otto för bilderna.
2 jan: Stormen Alfrida har härjat även på GHJ
Fyra tallar och en björk söder om vändskivan på Hesselby har blåst ned. Tallarna blockerar järnvägen och gångvägen intill. Senare i januari kommer vi behöva hjälp med att såga ned träden och ta bort stubbarna. Foton: Leif Smedberg.