Museijärnvägen mellan Hesselby (Dalhem) och Roma på Gotland – Här finns fördjupad information om museijärnvägen, historik mm
GJ CD 43 & C 44
Gotlands Järnvägs AB (GJ) CD 43 och C 44 levererades år 1898.
Tillverkare var Fole mekaniska verkstad i Visby, ett företag som i början av seklet expanderade kraftigt och blev en veritabel gotländsk storindustri, med export av järnvägsvagnar till fastlandet som specialitet. 1909 gick företaget i konkurs. Vagnarna var från början rena tredjeklassvagnar, men både blev ombyggda med tiden. C 43, blev 1910 uppgraderad till kombinerad andra- och tredjeklassvagn, för att mot slutet av 1920-talet förvandlas till post- och resgodsvagn. 1948 togs vagnen ur trafik och tjänstgjorde sedan en bit in på 1950-talet som bangårdsvagn i Visby. Underredena skrotades 1952 och korgarna såldes till privatpersoner som sommarstugor. Föreningen erhöll vagnskorgen till GJ CD 43 som gåva redan 1972.
1978 inleddes renoveringsarbetet av GJ CD 43, som pågick i hela 20 år, men så är också det allra mesta i vagnen utbytt. Renoveringen bekostades till stor del av föreningen “Poste Gutensis”. Underredet är egentligen en godsvagn från Byvalla – Långshyttans Järnväg med littera NN och nummer 203, vilken blivit förlängd på flera ställen. Sommaren 1998 togs vagnen i trafik vid museijärnvägen.
Tekniska data: Beteckning: GJ CD 43; 1898: GJ C 43, 1910: GJ BC 43, 1927: GJ DF 43. Tillverkningsår: 1898. Tillverkare: Fole mekaniska verkstads AB; Visby. Längd: 8,4 m. Vikt: 6,9 ton. Antal sittplatser GJ CD 43: 12,
GJ C 44 har renoverats från 2005 till ett 1910-talsskick. Till museijärnvägens dag den 28 aug. 2011 var det dags för invigning. Det är en tredjeklassvagn med träbänkar, med en liten damkupé och en större salong. Tekniska data: Beteckning: GJ C 44, GJ D 44, SJ Bgv 820. Tillverkningsår: 1898. Tillverkare: Fole mekaniska verkstads AB; Visby. Längd: 8,4 m. Vikt: 6,9 ton. Antal sittplatser GJ C 44: 22.
Historiska bilder på GJ DF 43 och GJ D 44
GJ CD 43
Foto: Anders Svensson
GJ CD 43 vid Ekens hållplats.
19 maj 2011. GJ CD 43 med “nytt” bromsat underrede.
GJ 43 & 44
GJ CD 43. Motiv från 3:e klass avdelningen
GJ CD 43. Motiv från postkupén med sorteringsfacken.
3 juli 2008:Fd: SJ NNsp 320552, KBJ NN2 1582 Kalmar 1914. Denna vagn skall bli nytt underrede till GJ CD 43.
11 feb. 2009: Ukka kontrollerar funktionen på bromskolven. Underredet har sedan kapats och kortats.
15 sept. 2009: Underredet till GJ CD 43 samt stommarna till bänkarna för GJ C 44
28 okt. 2009:I verkstaden höll målning samt montering av skruvbroms på att ske. GJ CD 43
25 nov. 2009: Underredet till GJ CD 43 är nu klart så långt vi kan innan korgen kan lyftas på.
14 okt. 2010:Hasse Wistrands kranbil lyfte GJ CD 43 från sitt gamla underrede till det nya.
14 okt. 2010:De två Fole-vagnarna ihopkopplade med SJ Z4p 320! Foto: Anders Svensson
5 nov. 2010:GJ CD 43 med plattformar under arbete
11 feb. 2011:De nya plattformsändarna och de nytillverkade trappkonsolerna har fått trappsteg monterade.
3 mars 2011. GJ CD 43 innertaket i passageraravdelningen är nu vitmålat
3 mars 2011:GJ CD 43 är nu färdigrenoverad och inställd i Vagnhall 1. Observera skruvbromsen!
1 juni 2011:GJ CD 43 ibruktagandebesiktigas. Första provturen vid Eken. Foto: Anders Svensson
1/5 2004: Arbetshelg på Hesselby – Renoveringen av GJ C 44 påbörjades
19/5 2005: Borttagning av pappspikar på taket till GJ C 44
21/1 2006: Färgborttagning i GJ C 44
20/1 2007: GJ C 44
10/3- 28/10 2009: GJ C 44
16/1- 15/5 2010: GJ C 44 renoveringen gick framåt
29/5- 18/9 2010: Målning & lister
14- 16/10 2010: GJ C 44 lyftes upp och på GC CD 43 tidigare underrede