Vagnen byggdes vid Gotlands Järnvägars egen verkstad 1935. Underredet stammar från en annan vagn med samma nummer som 1918 brann upp i Havdhem. Vid SJ:s övertagande av de gotländska järnvägarna, den 1 juli 1947 tilldelades vagnen beteckningen SJ Cop 751. Ursprungligen var vagnen försedd med träbänkar inuti. 1950 moderniserades vagnen då de nuvarande stålrörssofforna monterades. Efter 1948 användes den sparsamt i trafiken och sista ordinarie tjänstgöring torde ha varit våren 1957. Under rivningen av järnvägen användes vagnen som bromsvagn i tågen ned till Visby hamn. Sannolikt pga att bromsarna uppskattade att sitta i soffor och inte på träbänkar som i de andra kvarvarande personvagnarna.
Vagnen blev efter nedläggningen uppställd 1963 i museitågsättet vid Romaklosters station. Vagnen förföll och vandaliserades så småningom. 1972 övertog Föreningen Gotlandståget vagnen och transporterade den till Hesselby. Vagnen har totalrenoverats i omgångar sedan dess. Alltsedan 1975 har vagnen varit i trafik vid museijärnvägen.
Tekniska data: Beteckning: GJ Co 8; 1935: GJ Co 8, 1948: SJ Cop 751, 1956: SJ Bop 751. Tillverkningsår: 1935. Tillverkare: Gotlands Järnvägs AB:s verkstad, Visby. Längd: 16,80 m. Vikt: 18,2 ton. Antal sittplatser: 68 st
GJ Co8 den 20 juli 2005 |
SJ Bop 751 vid Visby station. Foto: Från SJK |
SJ Bop 751. Foto: Olof Sjöholm vid Visby station 1957 |
Foto från Hesselby den 18 nov 1972. Vagnen har just flyttats från Roma. |
Foto från Hesselby den 5 juli 1992. Foto: W Stenqvist. |
Foto från Hesselby på Museijärnvägens dag den 31 aug. 2008. |
Foto från Eken den 12 juli 2007. |
Foto den 31 aug. 2008. |
Foto från Hesselby på Museijärnvägens dag den 30 aug. 2009. |
GJ Co8 på utflykt till Verkebäck i Småland den 25 maj 2006. |
GJ Co8 lämnade Gotland för första gången för att delta i Järnvägens 150-årsjubileum. 891-banorna samlades i Västervik. Foto: 23 maj. |