1972 rullade ångloket Dalhem på en militär stridsvagnstrailer till Dalhem. 43 år senare kom loket tillbaka till Roma - på egna hjul och egen räls.
Följ med på en lång bildrapsodi från invigningsdagen - Du kan se alla 216(!) bilder utan att vara medlem i Facebook.
Gotlands landshövding Cecilia Schelin Seidegård förrättade sin andra järnvägsinvigning på Gotland.1972 rullade ångloket...
Gotlands landshövding Cecilia Schelin Seidegård klippte bandet och förrättade invigningen.
I Roma var det flera hundra personer som var med om invigningen.
Gotlands landshövding Cecilia Schelin Seidegård klippte bandet. Foton: Torbjörn Johansson
Gotlands landshövding Cecilia Schelin Seidegård klippte bandet och förrättade invigningen. Foton: Roland Gustafsson
7 maj 2015. Arbetet går vidare med färdigställandet av Roma station
Spurten mot invigningen fortsätter. Idag har växlar färdigställts när växelkloten har kompletteras med dragstänger. Perrongen har fyllts med fyllnadsmassor och grusats. Banvallen mot Roma fortsätter att krattats jämn.
Kom gärna till Roma station och hjälp till, det finns massor att göra. Vi behöver hjälm med att kratta ut gruset. Ta med stålkratta och räfsa samt en spade så kan du göra underverk. Dagtid (månd-fred) finns verktyg att låna. Foton: Anders Svensson.
Vy mot stationshuset och spårområdet norrut
Vy med spår 1 och perrongen mot stationshuset
Perrongen har fyllts med massor och grus. Vy norrut
Vy över perrongen söderut
Håkan agerar växlare vid växel 1
Ballasten justeras med hjälp av kratta och spade
6 maj 2015. Roma station
Arbetena går vidare vid Roma station. Idag har grusning av växlar skett. Vidare har ett perrongen närmast stationshuset rensats på "kattskallar". Peter börjat sätta upp tapeter i väntsal och tågexpedition. En bit av banvallen bort mot Roma kloster station har krattats.
Vid Roma kungsgårds station har Statens Fastighetsverk satt upp en fin informationstavla.
Roma stationsområde. Vy norrut
Allén mot Roma kungsgård med Fastighetsverkets nya informationstavla
Välkrattad banvall norr om stationen.
Växel 1 var nästan klar
Tapeter har satts upp i väntsalen
Tapetseraren Peter i tågexp.
2 maj 2015. Länk till bilder från Motorvagnsklubbens (SMOK) årsmötesresa på Gotland den 25 april
Motorvagnsklubben besökte Gotland och hade sitt årsmöte på ön. Givetvis passade de på att åka rälsbuss på Gotland. Här en länk till Bernt Talbrants fina bildsida på Postvagnen: http://postvagnen.com/forum/index.php?id=924460
Rälsbussen SJ YBo5p stannade till på Tule station. Foto: Bernt Talbrant
Roma station. Foto: Bernt Talbrant
29 april 2015. Ibruktagandebesiktning och växelbaxning på Roma
Sven Andersson (SA spårteknik) återkom till Roma station för att göra en ibruktagandebesiktning. Den nya banan från Roma kungsgårds station till Roma station blev godkänd med ett antal anmärkningar som de flesta ska åtgärdas till invigningen. Ett exempel är grusning till växel 3, som vid besiktningen baxades till rätt läge. Den ska nu grusas. Vi provkörde även ångloket SlRJ 3 Dalhem genom växlarna på stationen.
Stationshuset har försetts med hängrännor och stuprör i gammal stil.
Dalhem rullade genom växel 3 på Roma station. Foto: Sven Andersson
Växel 3 baxades i sidled. Foto: Anders Svensson
Den södra växeln vid Roma station besiktades. Den ska 2016 flyttas ytterligare söderut så att förbindelse till vändskivan kan byggas.
Roma station med ny hängränna och stuprör, i gammal stil. Foton: Anders Svensson
27 april 2015. Jernvägskaféet har öppet även på fredagar med frukostbuffé
Jernvägskaféet har nu öppet även på fredagar mellan 08:00-12:00. De serverar då frukostbuffé. Varmt välkomna!
27 april 2015. Regnig dag och kväll i Roma
Några bilder från kvällen den 27 april. Spår 3 är nu färdigbyggt och ska grusas i dagarna. Spår 1 och 2 har krattats ut. Men ännu återstår växlarna att grusa. Banvallen mot Roma kungsgård behöver sedan krattas jämn.
På stationshuset har plåttaket rivits bort på baksidan. Fyllnadsmassor har körts ut i perrongen, och den bortre delen är färdig.
Vy norrut över bangården i Roma
På baksidan har plåten på taket tagits bort. Papp ska nu läggas.
Fyllningen av perrongen har påbörjats i den bortre änden.
Vy söderut över den inre delen av bangården med perrongen
Vy söderut från en bit längre åt norr.
Växeln närmast har justerats i sidled.
Vy söderut över bangården med vändskivan
I helgen grävdes vändskivan ut. Pivotplattan syns nu tydligt. Dagens regn hade fyllt botten av vändskivan.
26 april 2015. Tågsläppet
Under söndagen anordnades Tågsläppet. En landsomfattande Öppethus-dag på museijärnvägarna. Verkstäder och vagnhallar/lokstall öppnas.
På GHJ visades även den nya banan med arbetståg (rälsbuss) som körde längs med den nya banan. Foton: Anders Svensson.
Kom gärna till Roma station och hjälp till, det finns massor att göra. Kratta ut gruset behövs. Ta med stålkratta och räfsa samt en spade så kan du göra undervärk. Dagtid (månd-fred) finns verktyg att låna.
Uppehåll i Roma, där perrongen delvis har börjat fyllas igen.
Vy norrut över bangården i Roma med rälsbussen på spår 1
Rälsbussen SJ YBo5p vid Roma stations perrong
Kort stopp vid Roma kungsgårds station
På Roma stationsområde höll Granis och Gösta på med att kratta ut gruset
Vändskivan i Roma frilades med hjälp av en minigrävmaskin från jordmassor. Den högtryckstvättades med.
25 april 2015. Arbetslördag
Arbeten pågick i Hesselby, där ett par slipers byttes med slipersbytaren. På Roma station gick arbetet vidare, denna helg förstärkt med en minigrävmaskin.
Motorvagnsklubben förlade sitt årsmöte i år till Gotland. De åkte givetvis rälsbuss på vår bana. Foton: Anders Svensson.
Vy söderut över bangården i Roma
Leif arbetade med växel 3
Motorvagnsklubben på väg i rälsbussen SJ YBo5p mot Kambshagtorp
På övergången vid Kambshagtorp
Uppehåll i Kambshagtorp
SJ Z4p 312, sprängkåpa har nu kommit tillbaka efter professionell svetsning.
21 april 2015. Grusning vid Roma station
SJ Z4p 397 var idag i Roma med grusvagnen. Spår 1 hade grusats igår. Idag grusades spår 2. Gruset krattades ut på spår 1. Inne i stationshuset går arbetet framåt. Kamin med rökrör är på plats.
Eldragning med montering av strömbrytare och el-uttag pågår.
En härligt passande klotlampa har satts upp i väntsalen. Snart återstår bara att sätta upp tapeter. Det kommer Peter Doolk att göra.
Kom gärna till stationen och hjälp till, det finns massor att göra. Kratta ut gruset behövs. Ta med stålkratta och räfsa samt en spade så kan du göra undervärk. Dagtid (månd-fred) finns verktyg att låna.
Vy norrut över bangården i Roma
Stationshuset mot äldreboendet
SJ Z4p 397 backade ned med grusvagn och släde. Håkan, Stefan och Kjell har hittat en perfekt fördelning av arbetsuppgifterna.
Gruset tippades i släden som sedan fördelade gruset jämnt
Rundgångsspåret, spår 3 höll på att byggas av vårt förnämliga rallarlag
Under eftermiddagen krattades spår 1 till perrongens slut.
Det finns mer som behöver krattas, välkommen. Vy från söder
Väntsalen i Roma station, blir allt mer klar. Kaminen är nu på plats. Murstocken har målats.
Rökrör och många av listerna är nu på plats i expeditionen
Fina gammaldags brytare och el-uttag i väntsalen
Passande klotlampa i väntsalen
20 april 2015. Ekstockar blev ekvirke
För ett drygt år sedan fick föreningen tag på stormfällt erkirke i ganska stora dimensioner. Gösta, Kennet, Bengt och Rolf tog tag i uppdraget. Några av de stora stockarna som knappt kom in på sågbordet har nu sågats upp till ekvirke.
Virket ska nu torka något år, innan det kan komma till god användning i våra vagnskorgar. Foton och bildtexter: Kennet Forsberg.
Föreningen köpte för några år sedan ekstammar som skulle användas i samband med renovering och uppbyggnad av vagnar. Tyvärr gick det bara att använda 4 av stockarna då de övriga var krokiga eller hade haft för många grenar.
Stammarna var så stora ( mer än 1 meter i diameter ) att det var på håret att de gick att få in till sågbänken. Vissa stammar fick putsas innan hjullastaren med nöd och näppe lyckades skjuta in dom.
Även den här bjässen lyckades vi få in.
Till höger ses sågspåret som trots största klingan bara nådde till mitten på stocken.
Sågspåret fick därför sågas upp uppifrån. Ett tidsödande och inte helt ofarligt arbete.
När man väl fått ner stammen till hanterliga proportioner gick det fort.
Resultatet blev åtskilliga balkar i storlek 4x4 eller 5x5 samt 4 tum tjocka brädor som sen kan finsågas.
Några av de aktiva pustar ut efter ett gott dagsverke.
12 april 2015. SJ Z4p 397 i Roma
SJ Z4p 397 var idag i Roma med kranvagnen. Räls lastades av från kranvagnen till spår 3. Inne i stationshuset återstår snart bara kaminens montering och tapetsering i väntsalen.
Leif jobbar vidare med avträdets invändiga listverk. Snart är det dags för invändig målning.
Vy norrut över bangården i Roma
Spår 1 och växeln mot spår 2
Dags för avlastning av rälsen
Lokomotorn och bangården i Roma mot söder
Arbetet med avträdet går vidare. Trälister höll på och sattes upp.
Den större toaletten är nu klar för målning
Foto från väntsalen
Biljettluckan, murstocken och den lilla bänken i väntsalen
Biljettluckan med murstocken
Förmiddagsfika vid vår järnvägsmässiga byggfutt. Jo, det är en gammal täckt godsvagn :-)
14 april 2015. Föreningens verksamhetsberättelse finns nu att ta del av på hemsidan
Årsmötet inleddes med rälsbusstur till/från Roma kungsgård. Klockan 14.00 inledde ordförande Staffan Beijer föreningens årsmöte.
Nya i styrelsen blev Berni Gumauskas och Leif Smedberg. Lämnade styrelsen gjorde Lars-Åke (Ucca) Johansson.
Hesselby Jernvägskafé serverade kaffe och kakbuffé till årsmötet. Anders Svensson berättade om banutbyggnaden.
Klockan 16.10 var det dags för återfärden mot Roma station
Innan årsmötet körde rälsbussen SJ YBo5p på provtur till Roma station. Medlemmar medföljde. Foto: Anders Svensson
Foto: Anders Svensson
Rälsbussen på spår 1 vid Roma station . Foto: Anders Svensson
Motiv från Roma station mot rälsbussen på spår 1. Foto: Anders Svensson
Foton från årsmötet
Staffan Beijer överlämnade en blomma till våra nya kaféarrendatorer
Kak- och bullfaten som kaféet dukade upp
Vår kassör Hilbert Karlqvist redogjorde för ekonomin.
Anders Svensson avtackades efter sin anställning som projektledare för banutbyggnaden.
Installning för rälsbussen.
Motiv från Hesselby station.
11-12 april 2015. Banbesiktningsutbildning - helg 2
Denna helg fortsatte banbesiktningskursen med teori, prov och besök med rälsbussen på intressanta platser ur banbesiktningssynpunkt längs med linjen till Roma.
11 april: Här mätte vi ramptal dvs hur stor är skevningen på spåret
11 april: Spårvidden på infartsväxeln mättes
12 april: Med rälsbussen SJ YBo5p åkte vi längs med banan och stannade på ur banbesiktning intressanta platser
Ombord på rälsbussen
Erik körde mot Roma
Vi stannade på bron över Dalhemsån för foto och brostudie
SJ YBo5p 900 vid Dalhemån
Foto från den södra åbanken
Färden gick vidare mot Munkebos
Motiv mot grusgropsspåret
Motiv mot Tule station
Motiv mot Kambshagtorps hpl
Motiv från raksträckan längs med fd salixodlingen
Motiv från bron över Roma kanal
Motiv mot infartsväxeln vid Roma station
Vi stannade inför infartsväxeln
.
På vägen tillbaka stannade vi och tittade på två övergångsräler mellan två spårvidder
Vi stannade vid Nygård och tittade påspåret där
Mätning av spårvidd. För vid, ska åtgärdas
10 april 2015. Banbesiktning samt full fart på banbygge mm
Även i år har vi hjälp av Sven Andersson från SA Spårteknik AB som gör den årliga besiktningen av banan. Han kommer även att göra en ibruktagandebesiktning av den nya banan.
Vi håller även denna helg på med en spårbesiktarkurs, för att från kommande år, åter kunna göra banbesiktningarna i egen regi.
Igår hittade Sven en spricka i en svetsskarv vid Karbyvägen. Idag svetsades den. Vi lånade vägskyltar från Nybergs för att göra arbetsplatsen säker.
På Roma station har bänkarna i stationshusets väntsal kommit på plats. Även biljettluckan har monterats. I dagarna ska Peter Doolk sätta upp tapeter i väntsal och expedition.
Den södra växeln håller nu på att byggas. Spår 1 stoppbock är nu monterad i spåret.
Även andra mindre arbeten har utförts. Vår oljetank har fått ett kar som kan samla upp ev. läckage. Roma kungsgårds stationshus har fått en trätrall utanför, och utrymmet mellan spåren på Roma kanalbron har täcks med plank.
Sven besiktade växeln till grusgropsspåret
Vid järnvägsövergången intill Eken svetsades en spricka i en svetsskarv
På Roma kanalbron har trävirke kommit på plats mellan rälerna
Roma kungsgårds stationshus har fått en trätrall framför stationshuset.
Infartväxeln till Roma station. Vy söderut
Växeln från spår 2, mot spår 3 vid Roma station
Vårflod i vändskivegropen och en massa vårblommor
Den södra växeln vid Roma station höll på att byggas
Montering av stoppbock till spår 1 i Roma
Kenth har monterat bänkar i väntsalen på Roma station
Biljettluckan från väntsalen
Biljettluckan från expeditionen
Roma stations södra växel under byggnad
Stationshuset med avträdet i Roma
Hesselby station. Dieseltanken har fått ett läckagesäkert kar.
Vackert ogräs i banvallen norr om Nygårds hpl
I Tule har ett av träden knoppats.
4 april 2015. Påsktåget
På påskafton och påskdagen körde vi rälsbuss i regnigt väder till Roma kungsgårds station. Trots vädret kom 200 som reste med våra rälsbusståg.
Gunnar Fardelin har filmat en film från påskaftonens rälsbusskörning. Tack, Gunnar för att vi får låna filmen!
Dags för avgång från Roma kungsgårds station på påskafton. Foton: Torbjörn A/
Påskdagens första tur. Stopp innan bommarna. Föraren ska just sätta på bomanläggningen för dagen.
2 april 2015. Hesselby Jernvägskafé i ny regi hade öppet i påsk
Under påsken höll Hesselby Jernvägskafé öppet Långfredag 12-17, Påskafton och Påskdagen 10-17. Tågtrafik fanns på påskafton och påskdagen med avgångar från Hesselby till Roma kungsgård station med rälsbuss.
Vi heter Cenita Hellgren & Eva Hejdenberg, från och med årsskiftet så arrenderar vi Hesselby jernvägskafé och det är vi väldigt glada för.
Vi har ägnat den senaste månaden åt att sätta vår egen prägel på lokalerna, målat och fejat.
Hos oss kan ni äta en lättare måltid eller avnjuta en god kopp kaffe och hembakat i en rogivande miljö. Vi har ett nära samarbete med lokala producenter allt för att både magen och själen ska må bra.
Välkomna i det gröna!
Cenita & Eva
Hesselby Jernvägskafé har en egen hemsida www.hesselbyjernvagskafe.se och en egen facebooksida: Hesselby Jernvägskafé
Eva och Cenita
Hesselbysalen. Den stora serveringslokalen inomhus
21-22 mars 2015. Banbesiktningskurs del 1
Hela helgen har vi varit sju stycken deltagare (en deltagare från systerföreningen i Skara) som har drillats i banbesiktningens grunder av Sven Andersson, SA Spårteknik.
Sven har besiktat vår bana de senaste åren. Målsättningen med kursen är att vi ska kunna besikta banan i egen regi från 2016.
Denna helg var det, tack och lov med tanke på vädre, nästan uteslutande teoriutbildning. Nästa del i utbildningen är 11-12 april. Till det tillkommer därefter praktik.
Vi tittade på de verktyg som behövs vid en besiktning. Spårvidden mm på spår och i spårväxlar mäts med detta multiverktyg.
Den här lilla trallan skjuts framåt med en stång. Den lilla linjalen uppe till höger skvallrar om spårvidden blir från stor eller trång
18 mars 2015. Roma stations renoveringen- skortstenen uppmurad. Bygge av växel 3
Arbetet vid Roma station går vidare. Skorstenen har murats klart av Kenth Klasén. I den ska ett rökrör dras och sedan ska en skyddande plåthuv monteras ovanpå skorstenen.
Växel 1 är nästan färdig. Våra rallare har gått vidare med växel 3. I avträdet har Leif Smedberg satt upp alla gipsskivor. Spackling pågår.
Längs med banan har Göran Karlsson byggt sex trätrallar vid övergångar mellan Tule och Roma station. Det återstår att skruva ihop tre till Roma station och en mitt i bron över Roma kanal.
På Hesselby blir Hesselby Jernvägscafé riktigt fint. Renoveringen fortsätter. Det blir premiäröppet i påskhelgen!
Skortstenen på plats på Roma station
Roma station från norr
Närbild på skorstenen
En titt ner i skorstenen
Utsikt från verandataket på Roma station mot norr
I avträdet går arbetet vidare
Växel 3 har börjat att byggas
Växel 1. Vy mot söder
Vy från skorstenen mot dammarna öster om stationshuset
En av våra rallare fyllde år och bjöd på tårta. Gissa vem!
Hesselby Jernvägscafé. Sen sist har bröstlist och hyllorna ovanför fönstren satts upp.
Solnedgångsvy från Roma kungsgård station
Järnvägsövergången vid Gahnes hygge
Jernvägsövergången vid Halla bygdegårdsvägen är nu på plats.
10 mars 2015. Jernvägscaféet renoveras och blir Hesselby Jernvägscafé - i ny regi
I december 2014 gick vi ut med en annons om ett nytt caféarrende. Vi fick in många intressenter. Fem av dem bjöd vi in till personliga möten den 9 januari. Alla fem var bra, så det var ett svårt val att först ta fram två anbud och sedan välja det anbud som vi tror är mest utvecklande för caféverksamheten. Vi har med dem skrivit ett treårsavtal. Vi ser nu fram emot att Hesselby Jernvägscafé kommer att hamna högt på den gotländska cafékartan.
Just nu pågår en omfattande renovering av cafélokalen som utförs av våra nya arrendatorer.
Till påskhelgen öppnar Hesselby Jernvägscafé. Påskafton och påskdagen kör föreningen rälsbusstrafik till Roma kungsgårds station, se http://forening.gotlandstaget.se/tidtabell.htm
Vi återkommer med en presentation av våra nya arrendatorer. Men tills dess får ni hålla er till tåls med en titt in i Hesselbysalen. Tak, väggar och den öppna spisen har målats i färgtoner från 40-talet. I taket kommer akustikplattor att sättas upp för bättre ljuddämpning.
Vy mot köket och serveringsgången.
Vy från serveringsgången över Hesselbysalen.
10 mars 2015. Bilder från banbygget och renoveringen av Roma station
I stationshuset jobbade Kent med murningen av skortstenen på vinden. Tegel till skortensbygget lastades upp på taket. Plåttaket kommer nu att tas bort. I samband med bygget av skorstenen kommer ett papptak med åsar att läggas.
Murstocken inne är nu färdigmurad. Ett rör har monterats genom väggen. Kaminen kommer att placeras i väntsalen. Rökgången i plåt kommer att ledas genom hålet i väggen och sedan framför murstocken i expeditionen. En kamin kan då värma båda rummen.
I toalettbyggnaden är nu innerväggarna nästan färdiga. Invändigt kommer väggarna att målas.
Rummen kommer att utformas modernt, men stramt och enkelt.
Rallarna är nu nästan klar med den första växeln (växel 1).
Vy från Björkstigen med stationsområdet i ett härligt solsken.
Inget gökur, utan Kenth som tittar ut i en paus under murningen av skorstenen på vinden.
Stationshusets murade vägg från expeditionen
En titt från dörröppningen in i toalettbyggnaden.
Den mindre toaletten
Den större toaletten, som handikappanpassas.
Toalettbyggnaden med Leif som ansvarar för bygget.
Med baklastaren lyftes tegel upp på taket.
Vy med stationshus och toalettbyggnaden.
Vy över stationsområdet mot bygget av växel 1
Hela spår 1 är nu ihopbundet mot Hesselby.
Växel 1 (infartsväxeln) är nu snart klar.
Vy söderut längs med spår 1 och växel 1.
Spår 1 fortsätter bort mot stationen.
4 mars 2015. Bilder från banbygget och renoveringen av Roma station
Det har varit ett uppehåll med uppdateringarna pga sjukdom och semester för webbmastern. Idag besökte jag åter Roma station. I stationshuset jobbar Kent och Margona med den inre renoveringen. Murstocken är nu uppmurad. Ett hål i muren ska göras för rörgenomföring, därefter ska murstocken putsas. Optokabelröret som var draget rakt genom vändskivekransen har nu dragits utanför kransen. Det innebär att vändskivekransen nu kan gjutas ihop.
Rallarna arbetar med den första växeln. Inom några arbetsdagar kommer det första arbetståget kunna köra in på spår 1.
Några vårbilder från Roma kanal och Roma kungsgård station kommer längre ned.
Vy från Björkstigen med stationsområdet.
Avträdet med spår 1
Mer stationshus
Stationshuset och avträdet från norr
Stationshuset med avträdet från baksidan
Foto med murstocken från väntsalen
Foto med murstocken från expeditionen
Vid vändskivan har optokabelröret flyttats utanför vändskivekransen (till höger på bilden)
Vy från perrongen mot växelbygget
Snart är spår 1 ihopbyggt med infartsväxeln
Rallarna jobbade med infartsväxeln
Justering av spårvidden pågick
En "modern" växel, byggd 1941 i Örebro
Vy från växelbygget mot norr
Halvvägs till Roma kungsgård har Göran Karlsson byggt en plankövergång, som har monterats på plats för markägarens framkomlighet.
Ljud- och ljussignalerna vid Roma kungsgård station, södra sidan
Vy norrut över bron
Vårflod i Roma kanal
Vy från norra sidan av bron längs med banan (norrut)
Motiv från bron över Roma kanal, vy söderut.
Motiv från bron över Roma kanal, vy söderut.
10 februari 2015. Banbygget och renoveringen av Roma station forstätter framåt
Snön försvann med ett par varma dagar. Det underlättar för banbygget. Nu ska snart infartsväxeln börja byggas. Spår 1 har byggts. I avträdet fortsätter arbetet nu inomhus. Här några bilder från sen eftermiddag. Denna dag hade Roma haft 8 plusgrader!
Vy från Björkstigen med stationsområdet.
Stationen och avträdet.
Spår 1 med stoppbock har spikats och riktats.
Arbetet på avträdet var slut för dagen. Ventilationshuven är nu på plats.
Vy över spår 1 mot stationshuset och avträdet.
Vy över blivande spår 2
Räler med moträler till växlarna
Närmast syns växelkorset för växeln mellan spår 2 och 3
Vy från infarten över stationsområdet.
Vy över infartsväxeln (spår 1/2) norrut. Där syns det tydligt hur långt in rallarna har hunnit.
Flera av infartsväxelns delar har lagts på plats.
Härifrån går det nu att åka ända till Hesselby.
Vår förnämliga spikmaskin
Vy från rälstrallan in mot Roma stationsområde.
Övergångsräler har monterats. De tyngre rälerna spikas även med underläggsplattor.
Räl från 1893!
28 januari - 3 februari 2015. Fortsatt lindrig vinter vid Roma station
Snöndjupet var dock inte sådant att våra rallare skulle kunna hindras. Foton: Anders Svensson
3 feb. Vy mot stationen och Björkstigen
3 feb. Vy från Björkstigen med stationen och avträdet.
28 jan. Leif är tillsammans med ett par grannar involverade i bygget av avträdet. Det är nu isolerat. Innerväggar håller på att sättas upp.
28 jan. En ventilationshuv har snickrats ihop efter orginalet.
23 januari 2015. Roma station
Arbetet med Roma station pågår varje dag måndag -fredag. Denna fredag avslutades arbetet med att lägga underlagspapp på avträdet.
Vy från Björkstigen med stationsområdet.
Inne i stationshuset har murstocken mellan expeditionen och väntsalen murats upp.
Motiv från dammområdet.
Avträde och stationshuset från norr.
Lars-Åke, Leif och Gösta diskuterade bygget.
Den sista våden med underlagspapp spikades fast av Leif.
Lars-Åke skar till den.
22 januari 2015. Roma station och banbygget
Snön har kommit till Gotland- Ännu hindrar den inte banbygget. Det avträde som har byggts inomhus hade på förmiddagen monterats på sin grund. På eftermiddagen pågick spikning av takpapp. Foto: Anders Svensson.
Roma station med avträde. Det börjar likna en stationsmiljö!
Leif spikar takpapp på avträdets tak
Roma station från spår 1.
Snickarglädjen är på plats på stationshuset.
Banbyggargänget är nu 50 meter från infartsväxeln till roma station.
I kurvan använder rallarna underläggsplattor.
22 januari 2015. Avträdet på plats vid Roma station
Avträdet monterades på plats i färdigmålade sektioner. Foton: Lars-Åke Holmgren
De två första väggsektionerna monterades på plats.
Här var alla fyra väggsektionerna monterade.
19 januari 2015. Bilder från banbygget och Roma station
Banbygget och arbetet med stationen går vidare. Vändskivegropen har pumpats ur. Efter att en fiberledning har dragits utanför vändskivekransen ska den gjutas igen (så snart som vädre tillåter) Foton: Anders Svensson
Banarbetslaget har nu kommit en bit in i kurvan mot Roma.
Vy norrut från samma plats.
Den urpumpade vändskivekransen vid Roma station. Ursprungligen Slite-Roma Jernvägs från 1920.
Inne i Roma station har nu dörrfodren och taklister kommit på plats i expeditionen.
14 januari 2015. Bilder från Roma station samt GJ AC 23 och SJ Z4p 312
Efter jul och nyårsledighet har nu arbetet vid banbygget och Roma station kommit igång igen. På Hesselby har pressenningen till GJ AC 23 blåst bort i stormen. Nu kan ni på bilderna se vilken unik vagn vi har fått tag på.
Våra verkstadskillar har tagit tag i den sedan många år trasiga lokomotorn SJ Z4p 312. Den skadade sprängkåpan ska tas loss och svetsas, så att loket åter kan tas i trafik.
Roma station sedd från Björkstigen norrut.
Arbete pågick med skärmtaket och dess snickarglädje..
Målning av taklister pågick.
Kenth höll på att montera dörrfoder i expeditionen
Här hade två tredjedelar av dörrfodren satts upp
Roma station. Bild mot expeditionen. Öppningen skall inom kort muras igen.
Roma station. På grunden ska snart avträdet monteras..
Den vattenfyllda vändskivegropen vid Roma station.
Roma station från vändskivekransen.
Banarbetslaget börjar närma sig Roma.
I slutet av kurvan på bilden till vänster befann sig banarbetslaget
Motiv in mot Roma
Motiv från Roma kungsgårds station norrut.
Motiv från Roma kungsgårds station söderut. Bodarna användes vid Tomtetåget.
Fyra bilder med GJ AC 23 vid Hesselby station
Till vänster syns tydligt den enda förstaklasskupén. Den hade stoppade soffor och mer dagsljus.
Kjell klättrade ut ur motorutrymmet på SJ Z4p 312. Går allt bra kommer den vara i trafik i sommar!
6- 12 januari 2015. Bygget av avträdet till Roma station
Ett gäng av våra aktiva har under januari inomhus i Atlingbo byggt en kopia av det avträde som fanns vid Klintehamns station. Orginalet som finns på södra Gotland har mätts upp noga inför bygget av repliken.
Foton: Lars-Åke Holmgren.
6 jan. 2015: Reglarna till de fyra väggarna hade nu byggts klart.
10 jan. 2015: Väggpanelen sattes på plats.
12 jan. 2015: Här har den komplicerade takkonstruktionen byggts färdigt.
27 december 2014. Tomtetåget 2014 med 2 116 resanden
Även om du inte är med i Facebook, så kan du se vårt bildspel (60 bilder!) via länken ovan (klicka på bilden!).
Sedan Föreningens tradition med Tomtetåget började den 28 december 1982 har det hunnit bli 33 tomtetågsdagar. I år var det andra gången som Tomtetågen gick till Tule station.
I år med nyheten att det gick att åka rälsbuss som vi har lånat från Västervik mellan Roma kungsgårds station och Tule.
Från Hesselby gick två lokdragna tåg i skytteltrafik. Det kom lagom mycket snö under natten så Tomtetåget fick en härlig inramning i snö och någon minusgrad!
Som vanligt bjöds barnen på godis av Tomtefar och hans bror. Tomtemor och nissarna serverade den närproducerade äppelglögg som Halfvede musteri i Dalhem även i år sponsrade oss med.
Ungefär 2 000 reste med våra 30 dubbelturer. Vid Tule station möttes våra resenärer av Tomtefar. De som hade varit hos tomtarna klev på tåget som sedan efter rundgång direkt tillbaka till Hesselby. Vi hade avgångar från Roma kungsgård och Hesselby var 28:e minut. Hela arrangemanget gick som på räls. Trafikupplägget fungerade mycket väl. Varje gång ett tåg kom in till perrongen i Hesselby så fylldes det omgående med förväntansfulla resenärer. Alla tåg fram till 1630-tiden var fullsatta.
En av våra konduktörer berättade om att när han kom in i en fullsatt vagn hade fyra små barn placerats sittandes på en av bagagehyllorna
. De verkade alla fyra vara nöjda med resan!
2 116 resenärer mot 2 308 (28 dec 2013), 1 678 (29 dec. 2012), 1 552 (2 jan 2012) och 1 488 (2011), det är vi mycket mycket nöjda med!
Nästa år kör vi det 34:e Tomtetåget den 27 december 2015 och då från Roma och Hesselby stationer till Tule!
Varmt välkomna tillbaka då och vid invigningen under Kristihimmelfärdshelgen och vid vår sommartrafik!
Ett stort tack till alla som gjorde denna dag möjlig! Till alla funktionärer i trafiken, korvförsäljningen samt till tomtarna vid Tule, till Vicktoria med medarbetare och musiker i caféet samt till våra sponsor: Halfvede Musteri