Sedan Föreningens tradition med Tomtetåget började den 28 december 1982 har det hunnit bli 33 tomtetågsdagar. I år var det andra gången som Tomtetågen gick till Tule station. I år med nyheten att det gick att åka rälsbuss mellan Roma kungsgårds station och Tule.

Även om du inte är med i Facebook, så kan du se vårt bildspel (60 bilder!) via länken ovan (klicka på bilden!).
För 33:e året så kördes Tomtetåget. I år var det första gången som det även gick att åka från Roma kungsgård till Tomtarna i Tule. Rälsbussen som vi har lånat från Västervik gick som en pendel däremellan.
Från Hesselby gick två lokdragna tåg i skytteltrafik. Det kom lagom mycket snö under natten så Tomtetåget fick en härlig inramning i snö och någon minusgrad!
Som vanligt bjöds barnen på godis av Tomtefar och hans bror. Tomtemor och nissarna serverade den närproducerade äppelglögg som Halfvede musteri i Dalhem även i år sponsrade oss med.
Ungefär 2 000 reste med våra 30 dubbelturer. Vid Tule station möttes våra resenärer av Tomtefar. De som hade varit hos tomtarna klev på tåget som sedan efter rundgång direkt tillbaka till Hesselby. Vi hade avgångar från Roma kungsgård och Hesselby var 28:e minut. Hela arrangemanget gick som på räls. Trafikupplägget fungerade mycket väl. Varje gång ett tåg kom in till perrongen i Hesselby så fylldes det omgående med förväntansfulla resenärer. Alla tåg fram till 1630-tiden var fullsatta.
En av våra konduktörer berättade om att när han kom in i en fullsatt vagn hade fyra små barn placerats sittandes på en av bagagehyllorna
. De verkade alla fyra vara nöjda med resan!
Nästa år kör vi det 34:e Tomtetåget den 27 december 2015 och då från Roma och Hesselby stationer till Tule! Varmt välkomna tillbaka då och vid invigningen under Kristihimmelfärdshelgen och vid vår sommartrafik!
Ett stort tack till alla som gjorde denna dag möjlig! Till alla funktionärer i trafiken, korvförsäljningen samt till tomtarna vid Tule, till Vicktoria med medarbetare och musiker i caféet samt till våra sponsor: Halfvede Musteri
In i det sista inför julen så pågår arbeten vid GHJ. På Roma kungsgård station har nu elekticitet dragits in. Semaforen och stationen lyser det nu fint om i mörkret. Tjänstgörande tågklarerare har nu även värme i stationshuset.
Vid Roma station har nu pardörren till expeditionen monterats.
Vagnskorgen MÅJ XC 10 lossades i Hesselby från Bosse Åkares trailer. Vagnen har nu en spännande framtid hos GHJ!
Arbetet pågår in i det sista inför julen både vid Roma station och vid spårbygget som nu har kommit in i kurvan mot Roma. Vid Hesselby har träperrongen byggts om då trappsteget blev för kort, för att förebygga fallskador.
6-7 december 2014.
Filmer från Julmarknadståget till Roma kungsgård
Olof Söderberg filmade ångloket på väg mot Roma kungsgård med en GoProkamera
den 6 dec. Den lilla kameran står själv och filmar mellan rälerna. Inget
spårspring!
Han har även filmat en "vanlig" film den 7 dec. Tack för att vi fick använda de
här på hemsidan.
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141206_01.jpg)
. Foto från Olof Söderbergs film
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141207_01.jpg)
. Foto från Olof Söderbergs film
|
4 december 2014.
Lossning av rälsbussen SJ YBo5p 900 på Hesselby
Solen sken (för en gångs skull) på morgonen den 4 december. Tartorns dragbil
och trailer var på plats vid nio-tiden på morgonen. Som när ölandsvagnen
lossades, så gränslade fordonet spår 1 och rampen monterades. Sedan var det bara
att rulla av rälsbussen. På Tomtetåget den 27 december rullar rälsbussen mellan
Roma kungsgård station och tomtarna i Tule.
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141204_09.jpg)
Trailer med rälsbussen rullade av Gotlandsfärjan natten till den 4
december. Foton: Per Törner
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141204_10.jpg)
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141204_01.jpg)
Vy mot Tartons trailer med rälsbussen innan lossningen.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141204_00.jpg)
Under transporten är den bakre rampen uppfälld. Foto: Anders Svensson
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141204_02.jpg)
Imponerande vägfordon och rälsbuss!
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141204_03.jpg)
Trailerns ska här fällas ut.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141204_04.jpg)
Färgschemat som den här typen av rälsbussar lackades i var ju mycket mer
färgglatt än tidigare. De första versionerna var cremegula/gröna.
Foto: Anders Svensson
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141204_05.jpg)
Första boggin på gotländsk mark. Foto: Anders Svensson
Gotlandsbuss modernare buss skymtar i bakgrunden!
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141204_06.jpg)
Helt på gotländsk mark. Foto: Anders Svensson
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141204_07.jpg)
Med hjälp av en adapter i kopplet kunde lokomotorn växla rälsbussen. Foto:
Anders Svensson
|
3 december 2014.
Lastning av SJ YBo5p 900 - ett lån från Västervik (TJF)
Till invigningshelgen 14-17 maj 2015 får vi låna en rälsbuss från
Tjustbygdens Järnvägsförening. Rälsbussen är av den modell från mitten av
50-talet som SJ beställde till sina smalspårsbanor. Typen har aldrig rullat på
Gotland, men om den gotländska järnvägen hade varit kvar även under 60-talet, då
hade de rullat även på Gotland. Bättre sent än aldrig kommer den nu till
Gotland, för att redan under Tomtetåget delta i trafiken mellan Roma kungsgård
och Tule. Efter invigningshelgen i maj skall den återlämnas för sommarens
trafikuppgifter på det småländska smalspåret.
Idag har den lastats av Tarton i Västervik och i morgon förmiddag kommer den att
lastas av på Hesselby station.
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141203_01.jpg)
SJ YBo5p upplastad på Tartons trailer. Foto: Daniel Niklasson TJF
|
|
2 december 2014.
Avlastning av ÖJ Co 22 - 5-årslån från Skara (SKlJ)
För att klara av den förhoppningsvis ökade trafiken har föreningen från
museijärnvägen i Skara (SKlJ) fått låna en gotländsk ölandsvagn! Vi får låna den
i fem år mot att vi gör vissa renoveringsarbeten på den. Vi ska se över taket i
konduktörskupén och plåtar på ena långsidan. Detta före Tomtetåget. Sen ska vi
se över taket i stort och renovera plåtar mm. Plus måla om vagnen in- och
utvändigt. Allt i samråd med SkLJ.
Vagnen har fraktats över med hjälp av Tartons specialtrailer. Trailern är byggd
i Belgien och används bland annat till när Roslagsbanans vagnar körs till Malmö
för ombyggnad. Men även för normal- och bredspåriga transporter. Vagnen rullade
nästan av sig själv av trailern. Den var då åter på Gotland efter 108 års
frånvaro!
Vagnen byggdes av Fole mekaniska verkstad 1906 och skeppades
över till beställaren Borgholm – Böda Järnväg som BBJ Co 201. Efter
sammanslagningen av BBJ och Södra Ölands Järnväg till ÖJ (Ölands Järnväg) 1927
blev den ÖJ Co 22.
SJ tog över även de öländska järnvägarna och den fick en ny vagnskorg och nya
boggier på Kalmar verkstad i slutet av 40-talet (SJ Bop 743).
Vagnen rullade efter Öland på
småländska 891-banor och hamnade till slut på Roslagsbanan där den stod avställd
när nuvarande SKlJ fann den i slutet av sextiotalet.
Invändigt ser vagnen ut som synes ut som ett mellan ting mellan GJ Co 8 och SJ
Bop 876.
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141202_38.jpg)
Natten till den 2 december rullade Tartons trailer av Gotlandsfärjan i
Visby. Foton: Per Törner
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141202_39.jpg)
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141202_01.jpg)
Spår 1 hade av våra rallare grusats över så att trailern kunde gränsla
spåret.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141202_02.jpg)
Trailerns ramp fälldes ut.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141202_03.jpg)
Den rejäla dragbilen med sin trailer
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141202_04.jpg)
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141202_05.jpg)
Vagnens båda långsidor innan avlastningen
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141202_06.jpg)
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141202_07.jpg)
Rampen monterades, med rör som håller ihop spårvidden
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141202_08.jpg)
Innan avrullningen
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141202_09.jpg)
Här har avrullningen påbörjats
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141202_10.jpg)
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141202_11.jpg)
På gotländsk mark efter 108 år!
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141202_12.jpg)
Ena boggin på GHJ
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141202_13.jpg)
Hela vagnen på GHJ! Förberedelser för buffertbyte påbörjades.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141202_14.jpg)
SJ Z4p 397 drog fram vagnen till perrongen
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141202_15.jpg)
Vagnen invändigt med acetylengasbelysning och kaminrör till vänster
vid mittenväggen
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141202_16.jpg)
Invändig vy åt andra hållet
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141202_17.jpg)
En härlig tågklosett, bara titta! Inte använda!
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141202_18.jpg)
Mittemot toaletten finns konduktörskupén
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141202_19.jpg)
Sexan saknas i tillverkningsåret
|
2 december 2014.
Bygge av träperrong mellan spår 1 och 2 på Hesselby
För ett år sedan fick föreningen ett bidrag till att bygga en träperrong på
Hesselby. En sådan fanns på femtiotalet på Hesselby då rälsbussarna använde
huvudspåret.
Inför Tomtetåget har perrongen byggts. Perrongen har ett trappsteg i hela dess
längd en lösning som bland annat fanns på Fidenäs station. Att vi har valt den
lösningen är för att enkelt kunna tömma ett tåg som kommit in på spår 1 när det
avgående tåget har lämnat mot Roma från spår 1. Det finns ramper i varje ände av
perrongen om båda tågen står inne. Perrongen är 40 meter lång, vilket är längre
än granitperrongen.
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141202_20.jpg)
Två kapade slipers är underlag för 2/6 tumsplankorna.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141202_21.jpg)
Under tiden monterades Tartons trailers ramp ihop.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141202_22.jpg)
Den första rampen till perrongen skruvades ihop.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141202_23.jpg)
Dags för lunchpaus
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141202_24.jpg)
Under tiden växlades SJ Bop 876 om. ÖJ Co 22 stod på spår 1 i väntan
på att ställas in i vagnhall 1.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141202_25.jpg)
Perrongen är klar. Det som återstod var att skruva en del av de 310
skruvarna
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141202_26.jpg)
Här syns tydligt det längsta trappsteget på ön?
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141202_27.jpg)
Perrongen med trappa från andra hållet.
|
2 december 2014.
Första ångloksskylten vid GHJ - på Tomtevägen
Nybergs har satt upp varningsskyltar för vägövergången på Tomtevägen.
Föreningen har tillsammans med Nybergs finansierat skyltarna.
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141202_28.jpg)
Motiv i riktning västerut på Tomtevägen
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141202_29.jpg)
Motiv i riktning österut på Tomtevägen
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141202_30.jpg)
Vacker skylt på Tomtevägen
|
|
2 december 2014.
Skärmtaksbygget i Roma går vidare och banbygget in
mot Roma
Kent Klasén med flera jobbar vidare med skärmtaket vid stationshuset i Roma.
Takstolar med profilerade taktassar har satts upp. Idag satte de upp fin
pärlspont som underlag för takpappen som läggs i morgon den 3 december.
Vårt rallarlag är nu på väg in mot kurvan mot Roma station. På Hesselby har
skarvjärn och underläggsplattor plockats fram ur våra gömmor.
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141202_31.jpg)
Vy över Roma
stationsområde sett söderifrån
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141202_32.jpg)
Leif och Kent satte fast de sista pärlspontsbrädorna som underlag för
takpappen.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141202_33.jpg)
Stationshuset norrifrån.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141202_34.jpg)
Detalj av de fina snickeriarbetena på stationshusets skärmtak
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141202_35.jpg)
Motiv från rallarlaget vid banbygget. Vy norrut.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141202_36.jpg)
Spikning med spikmaskinen pågick, vy söderut.
|
30 november 2014.
Ny vagnskorg GJ AC 23 hämtad från Burgsvik
Föreningen har från en privatperson fått överta en av de Landskronabyggda
personvagnskorgarna från 1878. Från början trodde vi det var en tredjeklassvagn
men när den påspikade ytterväggen revs visade det sig att det var en av de tre
kombinerade första- och tredjeklassvagnarna GJ AC 23. Det är det underredet som
finns under GJ C 42. Så nu gäller det att renovera ett passande underrede till
GJ C 42 och sedan flytta GJ AC 23 riktiga underrede till GJ AC 23 då renoverade
vagnskorg.
För flytten har Hasses grävtjänst ännu en gång hjälpt oss.
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/GJAC23_GH.jpg)
GJ AC 23 i Burgsvik. Kenneth river bort den påbyggda ytterpanelen. Foto:
Gösta Hammarberg.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141128_25.jpg)
GJ AC 23 under en presenning på Hesselby.
|
28 november 2014.
Arbeten vid Roma och Hesselby samt semafor och
signalanläggning uppsatt vid Roma kungsgård station
Vid Roma station är arbetas det på skärmtaket med trägolv. Vid Roma
Kungsgårds station har semaforen rests. En del av signalanläggningen monterades
under senaste helgen under ledning av Anders Johansson.
Semaforen har förnämligt renoverats främst av Curth Bjurlingh, Stefan Krafft,
Kjell Stengård och Håkan Borg. Inne i stationshuset
finns nu en kamin som Bengt Nilsson monterar.
På Hesselby station pågår storstädning i verkstaden . KlRJ F 307 har nu fått
takstolarna monterade.
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141128_01.jpg)
Stationen i Roma. Arbete pågår med stöttepelarna till skärmtaket. Sliprar
har lagts ut.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141128_02.jpg)
Vy norrifrån över de utlagda granitstenarna till perrongen.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141128_03.jpg)
Avträdets grund har nu gjutits. Avträdet byggs inomhus unser vintern.
Det blir en kopia av Klintehamns avträde.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141128_04.jpg)
Stationshuset vid Roma är nu nymålat.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141128_05.jpg)
Peter Doolk har ordnat denna fina nytillverkade snickarglädje
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141128_06.jpg)
Under Kent Klaséns ledning har skärmtakets golv byggts.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141128_07.jpg)
Här har den sista överliggaren kommit upp.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141128_08.jpg)
Vy norrut från stationsområdet i Roma.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141128_09.jpg)
Vy från en av
allérna mot Roma Kungsgård i riktning söderut mot Roma station och Äldreboende.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141128_10.jpg)
Roma kungsgårds station med den nyuppsatta semaforen och ljuslyktor
till signalanläggningen.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141128_11.jpg)
Roma kungsgård station med stationshuset.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141128_12.jpg)
Vy söderut över den nygrusade bangården vid Roma kungsgård.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141128_13.jpg)
Vy norrut vid Roma kungsgård station. Perrongen kommer under
vintern/våren att förlängas 12 meter.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141128_14.jpg)
Vy mot den södra växeln vid Roma kungsgårds station i riktning söderut.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141128_15.jpg)
Vy från Roma kungsgårds stations södra växel i riktning norrut.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141128_16.jpg)
Vy från den norra hinderpålen mot Roma kungsgårds station.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141128_17.jpg)
Vyer från den norra växeln i riktning norrut mot Roma kungsgårds
stationshus och semafor
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141128_18.jpg)
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141128_19.jpg)
Detalj av
semaforens vevar och låsanordningar
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141128_20.jpg)
Inne i stationshuset har en kamin med skyddande plåtar monterats.
Rökgången i plåt saknas ännu.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141128_21.jpg)
Verkstaden med
målarboden i Hesselby har genomgått en nödvändig storstädning
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141128_22.jpg)
Den tidigare skadade snöplogen till SJ Z4p 397 har nu riktats och
målats. Passar bra inför Tomtetåget.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141128_23.jpg)
KlRJ F 307. Takstolarna har monterats. Renoveringen fortsätter.
|
|
18 november 2014.
Arbeten vid Roma
Vid Roma station är nu anläggningsarbetena i princip färdiga. Vändskivegropen
har grävts ur. En grund till toalettbyggnaden har anlagts. Plattformarna av
granit är nu klara. Utvändigt pågår målning av stationshuset. Staketstolpar mot
Sockerbrukets området intill har nu satts upp.
Vid Roma kungsgård pågår arbetet med att färdigställa sidospåret.
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141118_01.jpg)
Vy över stationsområdet i Roma.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141118_02.jpg)
Söder om stationshuset har jord planerats ut.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141118_03.jpg)
Staketstolparna har nu satts upp bakom stationshuset
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141118_04.jpg)
Grunden är anlagd till toalettbyggnaden norr om stationshuset. Vy söderut,
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141118_05.jpg)
Plattformen mellan spår 1 och 2 är nu färdigbyggd. Vy söderut
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141118_06.jpg)
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141118_07.jpg)
Vändskivekransen har nu frilagts. Pivåplattan i betong i mitten syns
tydligt.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141118_08.jpg)
Vy från vändskivan över det blivande spårområdet norrut.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141118_09.jpg)
Vy mot stationsområdet vid Roma Kungsgård station. Snart är sidospåret
klart.
|
|
9 november 2014.
Föreningens höstmöte
För första gången fanns det till höstmötet anslutande tåg, så att Romabor och
andra kunde kliva på vid Roma kungsgårds station och åka med tåget till och från
höstmötet i Dalhem. Även Gotlandsbuss linje 11 passade bra från Visby till Roma!
Till höstmötet hade Leif Elgh bjudits in. Leif berättade med bilder initierat om
trefotsbanan Falkenbergs järnväg. Vi var nog många som inte visste att Ullared
varit en järnvägsknut med en trefotsbana till Falkenberg och en normalspårig
till Varberg. Men det var före Gekås tid. Stationshuset ligger idag kvar mitt i
köptemplet. Det var intressant att följa med på resan från 1894 till 1959. 52
medlemmar och andra intresserade besökte höstmötet, och det är rekord!
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141109_02.jpg)
Vy mot stationsområdet i Roma. Härifrån får man ännu gå till Roma kungsgårds
station.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141109_03.jpg)
Persontåget från Hesselby har just kommit in från Hesselby till Roma
kungsgårds station.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141109_04.jpg)
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141109_05.jpg)
Avgång snart mot Hesselby kl. 13.38.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141109_06.jpg)
Ombord i personvagnen GJ Co 8 var kaminen varm och go.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141109_07.jpg)
Tågklarerare Svensson vinkade stopp för tåget vid Hesselby station.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141109_08.jpg)
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141109_01.jpg)
Motiv från Ullared 1959. Sista personförande rälsbuss mot
Falkenberg.Stationshuset finns ännu kvar mitt i köptempelområdet i Ullared.
Motorvagnen främst var ursprungligen GJ:s motorvagn nr 4. Några år
tidigare hade den målats om till cremegul.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141109_09.jpg)
Staffan Beijer, föreningens ordförande presenterade föredragshållaren Leif
Elgh.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141109_10.jpg)
Fullsatt i Hesselbysalen var det!
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141109_11.jpg)
Klockan 16.00 skulle persontåget mot Roma kungsgårds station avgå.
|
|
7 november 2014.
Roma stationsområde börjar ta form
Med tre trailers anlände Bosse åkare med drygt 100 meter perrongsten i huggen
granit den 6 november. Granitstenarna kommer från Korsberga station på den
nedlagda banan Vetlanda- Åseda. Stenarna har vi fått från Trafikverket.
En maskinfirma i Korsberga grävde fram stenarna och lastade de på
lastpallar/trailers. Tanken från början var att använda gjutna betong L-block.
Men när möjligheten dök upp att förvärva granitkantstenarna, så var det två
flugor i en smäll.
Lägre kostnad och ett äldre patinerat utseende. Mossan följde med från Småland.
Direkt kunde Bara mark AB börja att köra fram och montera kantstenarna.
På Hesselby har spårrensaren rullats ut ur verkstaden. Den är nu nära
färdigrenoverad. Kenneth som har ansvarat för renoveringen har gjort ett
jättejobb!
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141107_11.jpg)
Vy mot stationsområdet från Klostervägen
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141107_01.jpg)
Montering av granitkantstenar pågick mot spår 2.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141107_02.jpg)
Här syns tydligt hur väl
huggna och inpassade perrongkanten blir
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141107_03.jpg)
Motiv från vändskivekransen mot stationshuset och perrongbygget.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141107_04.jpg)
Huggna och märkta
granitkantstenar på lastpallar
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141107_05.jpg)
Vy norrifrån över stationsområdet. Anläggningsarbetena börjar nu lida mot
sitt slut.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141107_06.jpg)
Med gripklon på Bara
marks grävmaskin flyttades och justerades kantstenarna lätt.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141107_07.jpg)
Rakt blir det under ledning av Leif.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141107_07b.jpg)
Vy mot stationshus och
stationsområdet österifrån.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141107_08.jpg)
Invändigt har all masonite satts upp på väggarna. Vy mot expeditionsluckan.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141107_09.jpg)
Inne i expeditionen höll
innertaket på att målas i orginalkulören, ljust grönt.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141107_10.jpg)
Inne i väntsalen. Taket har målats i orginalkulören ljust grått.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141107_15.jpg)
Senare på eftermiddagen
hade även kantstenarna mot spår 1 börjat att sättas ut. Foto: Anders Svensson.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141107_16.jpg)
Bra att grävmaskinen gick att köra emellan kantstenarna. Foto: Anders
Svensson.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141107_17.jpg)
Vy från stationshuset
mot perrongen.
Foto: Anders Svensson.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141107_12.jpg)
Vid allén från Roma kungsgård station har Fastighetsverket och
Skogsstyrelsen på ett föredömligt sätt röjt i allén.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141107_13.jpg)
På Hesselby stod
spårrensaren nu ute och blänkte. Den är nära färdigrenoverad nu.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141107_14.jpg)
|
3 november 2014.
Roma stationsområde börjar ta form
På Roma station sker förändringarna nu snabbt. Roma grus kör dit makadam och
Bara mark markplanerar. Vändskivekransen syns nu tydligt och gräsytorna omkring
har planerats. Ersättningsvägen är nu färdig.
Inne i stationshuset pågår arbetet för fullt. Väggen med expeditionsluckan är
snart färdig. På de övre väggpartierna håller masonite på att sättas upp.
Utvändigt har stationshuset kompletterats med fönsterfoder och andra lister.
Kommande vecka kommer perrongkanterna i granit till Roma från Småland.
Banbygget börjar närma sig Roma. Rallarlaget har inte långt kvar till där den
stora kurvan in mot stationen, börjar.
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141103_01.jpg)
Roma grus har just
lämnat ett lass makadam
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141103_02.jpg)
Grävmaskinen står på blivande spår 2. Hjullastaren på spår 1.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141103_03.jpg)
Vy mot stationshuset.
Lister och fönsterfoder har kompletterats.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141103_05.jpg)
Leif och Lars-Åke H. lägger ned mycket tid på stationshuset.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141103_06.jpg)
Vår projektledare Anders
Svensson dök upp vid den blivande biljettluckan.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141103_07.jpg)
Vy mot biljettexpeditionen. I mitten ska en murstock muras upp.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141103_04.jpg)
Vy norrut från
stationshuset.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141103_08.jpg)
Vy mot söder, från stationsområdets norra del.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141103_10.jpg)
Vy från vändskivan.
Grusning har gjorts för anslutningsspåret.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141103_11.jpg)
Vy över vändskivan.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141103_12.jpg)
Vy mot stationshuset och
Roma äldreboende.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141103_09.jpg)
Vy norrut med ersättningsvägen till vänster. Här syns var den första växeln
kommer att ligga.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141103_13.jpg)
Vy söderut mot
stationsområdet.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141103_18.jpg)
Vy med Roma kungsgårds stationshus och bangården i riktning söderut mot
Roma.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141103_16.jpg)
Den södra växeln vid Roma kungsgård börjar
nu att bli klar.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141103_17.jpg)
Vy över den södra växeln i riktning söderut mot Roma.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141103_14.jpg)
Vy från där rallarlaget
är just nu. Roma kungsgårds station kan knappt urskiljas.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141103_15.jpg)
Vy från spårslutet mot Roma. Kurvan är nära nu.
|
Oktober 2014.
Vårt rallarlag och fastlandsmedlemmar bröt rälsspik
I början av oktober reste tre av våra rallare till Örebro. en bit därifrån
har vi fått överta ett stickspår. Ett gäng fastlandsboende medlemmar har även
gjort storverk där. Utan dessa insatser hade vi inte kunnat bygga vidare in mot
Roma. Tack!!
Meningen är att vi i ett senare skede ska ta hand om skarvjärn och räls. Foto:
Håkan Borg.
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141007_01.jpg)
Som synes var det några år sedan som tåg rullade här.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141007_02.jpg)
En del räler låg djupt i mull.
|
19 oktober 2014.
Hösttåg avgick söndag den 19 oktober
I samband med arkeologidagarna på Roma kungsgård körde vi en trafikdag mellan
Hesselby och Roma kungsgård. Tre dubbelturer kördes. Dalhem fick komma ut och
lufta sig.
Denna dag åkte knappt 100 resande med våra tåg, vilket vi är nöjda med. Det var
kul att köra hösttåg, väl mött 9 november.
Länk till tidtabell:
Foton: Anders Svensson AS/ Benny Jannesson BJ.
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141019_01.jpg)
I väntan på persontågen från Hesselby och Tule väntade SJ Z4p 320 på spår 1
vid Roma kungsgård. AS
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141019_02.jpg)
En hel del attiraljer som behövs för att kunna stinsa på Roma Kungsgård
station. AS
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141019_03.jpg)
Vy mot stationshuset vid
Roma kungsgård station. AS
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141019_04.jpg)
Vy mot bron över Roma kanal. AS
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141019_06.jpg)
I väntan på dagens sista tåg från Hesselby och Tule. AS
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141019_07.jpg)
Dalhem kör framåt för att gå in på spår 2. AS
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141019_09.jpg)
BJ.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141019_10.jpg)
Persontåget på spår 1. BJ
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141019_11.jpg)
BJ
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141019_12.jpg)
BJ
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141019_05.jpg)
Lokomotorn drar fram tågsetet. AS
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141019_08.jpg)
Efter växling avgick sista tåget (P6) mot Hesselby avgick kl. 14.28. AS
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141019_13.jpg)
Hesselby station i väntan på ankommande tåg. BJ
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141019_14.jpg)
Ankommande tåg på Hesselby station. BJ
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141019_15.jpg)
Motiv från Hesselby station. BJ
|
|
17 oktober 2014.
Bilder från stationerna
Under fredag förmiddag såg Kenth, Leif och Lars-Åke H. till att med hjälp av
domkrafter sänka ned Roma stationshus på dess grund.
Arbetena med fortsatt renovering av stationshuset har redan påbörjats. Det finns
fortfarande många pappspikar att dra ut, som ett exempel.
Järnvägsbygget fortsätter allt närmare Roma. Vid Roma station har vi nu en
container som vår medlem Klasse har ordnat åt oss. Den är utmärkt till att
förvara alla våra verktyg under bygget av Roma station.
På Hesselby håller vårt skogsgäng på med att göra i ordning lokved till kommande
sommar. Kenneth håller på med att måla plogar mm på spårrensaren. Motortrallan
MTR 1678 från JTJ står nu vid vagnhall 2.
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141017_13.jpg)
Foton med Roma station och i bakgrunden pumpstationen.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141017_14.jpg)
En hel del utfyllnad kommer att behövas för spårområdet. Perrongen till spår
2 kommer att gå rakt framför stationshuset där grusbädden slutar
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141017_15.jpg)
Vy från söder.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141017_16.jpg)
Roma stationshus med Roma äldreboende i bakgrunden
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141017_05.jpg)
Hesselby station med SJ Z4p 397
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141017_06.jpg)
Tule station. Vy norrut
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141017_07.jpg)
Roma kungsgård station. Vy norrut.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141017_08.jpg)
Banbyggarlaget i arbete. Vy söderut mot Roma
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141017_09.jpg)
Jerry avvaktar med att skjuta fram trallan med räls
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141017_10.jpg)
Rälerna fixeras i sidled.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141017_11b.jpg)
Sliprarna har lagts ut mot Roma
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141017_12.jpg)
Vy från den sist utlagda slipern mot Roma kungsgård station
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141017_02.jpg)
MTR 1678 vid Hesselby
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141017_03.jpg)
Tekniska data för MTR 1678
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141017_01.jpg)
Spårrensaren blir allt finare i verkstaden på Hesselby
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141017_04.jpg)
Vårt skogsarbetslag producerar lokved vid Hesselby
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141017_17.jpg)
Föreningens nya container/verktygsbod vid Roma station.
|
|
16 oktober 2014.
Roma station flyttades från Dalhem till Roma
Samma transportör som flyttat ett helt förfallet gammalt stationshus från
Norrlandaskogen till Hesselby den 5 maj 2013, flyttade idag det till stora
delar renoverade stationshuset, från Hesselby till Roma nya stationsområde.
Transporten gick bra. Endast några ledningar behövde lyftas. Nu står huset
uppallat på sin nya grund och väntar på att sänkas ned. Foton: Anders Svensson.
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141016_02.jpg)
Foton under lastningen på bangården i Hesselby
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141016_03.jpg)
Roma stationshus på rull och passerar här över den fd. järnvägsövergången i
Hesselby.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141016_04.jpg)
Transporten gick förbi Tule gård i Halla
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141016_04b.jpg)
Roma stationshus på väg nedför Björkstigen. Romas nya äldreboende till
vänster.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141016_07.jpg)
Trailern backade upp på den anlagda ytan för stationshuset
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141016_08.jpg)
Foto från norr genom allén
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141016_09.jpg)
Nästan på plats ovanför grunden
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141016_10.jpg)
Roma stationshus är på rätt plats i längd och sida. Ännu lite för högt i
höjd. Det ska åtgärdas i dagarna.
|
13 oktober 2014.
GHJ hämtar motortralla i Jädraås
Ukka och Erik hämtar en normalspårig motortralla i Jädraås. Trallan, en gåva
från JTJ, ska plockas på delar till vår motorvagn MÅJ XC 10. Tack JTJ för detta!
Tack också till Allan Båtelsson på Byggman i Hemse för hjälp med lastbil! Foto: Erik Tofftén
Motortrallan har littera MTR 1678. Tidigare ägare Banverket, Södertälje
bandistrikt. Modell: Jölemo 2000 BT-B
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141013_01.jpg)
Foton under lastningen på bangården i Jädraås. Deras fina vattentorn i
bakgrunden.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141013_02.jpg)
Detalj med motortrallan.
|
10 oktober 2014.
Arbetet mot Roma
Några bilder från Roma station, där grunden nu ska gjutas. Roma kungsgårds
station vars papptak håller på att färdigställas samt från banbygget mot Roma.
Bara mark AB håller på att anlägga banvallen samt ersättningsvägen in mot Roma
station.
Byggnadsställningen till bron över Roma kanal, har sponsrats av Hallgrens bygg
AB i Roma. Då den inte längre behövs har den nu tagits bort av dem. Tack! Bron
framträder nu i sin prakt.
Banvallen har nu krattats och jämnats till längs med hela sträckan Kambshagtorp-
Roma kungsgård station. Bra jobbat alla aktiva och rallare!
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141010_01.jpg)
Dags för gjutning av grunden för Roma stationshus
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141010_11.jpg)
Roma kungsgårds stationshus. Den norra delen av taket är nästan klar.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141010_02.jpg)
Vy från infarten till Roma station, sedd norrut.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141010_03.jpg)
Så långt hade Bara mark AB kommit i anläggningen av banvallen och
ersättningsvägen. vy norrut.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141010_04.jpg)
Vy norrut halvvägs mot Roma kungsgård
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141010_05.jpg)
Vy söderut halvvägs mot Roma kungsgård
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141010_06.jpg)
Här pågår banbygget
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141010_07.jpg)
Vy från Roma kunsgårds södra växel söderut
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141010_08.jpg)
Motiv från Roma kungsgårds station, vy norrut.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141010_09.jpg)
Vy mot kryssmärkena och bron över Roma kanal.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141010_12.jpg)
Bron över Roma kanal sedd österifrån, utan byggnadsställning
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141010_13.jpg)
Bron över Roma kanal sedd västerifrån, utan byggnadsställning
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141010_10.jpg)
Vy norrut från Roma kungsgårds station mot bron över Roma kanal.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141010_14.jpg)
Banvallen har nu i sin helhet krattats jämn och fin. Vy norrut efter Roma
kanalbron.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141010_15.jpg)
Vy söderut vis solnedgången.
|
|
3 oktober 2014.
Arbetet på Hesselby och mot Roma
Några bilder från dagens arbete med Vagnhall 1 och bangården på Hesselby samt
några bilder från bygget av banvallen in mot Roma.
Vagnhall 1 fick en ny gaveldörr mot vändskivan. Dörren med ett fint överljus har
skänkts av Rolf och Eivor Buskas. Tack!
Bara mark AB har nu börjat anlägga banvallen in mot Roma. På norrsidan av den
anläggs en gång- och cykelväg som även är till för jordbrukets transporter. Ett
rör för optokabel samt en täckdikning har även gjorts.
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141003_01.jpg)
De första höstfärgerna börjar framträda denna mulna dag. Hesselby station.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141003_02.jpg)
Bangården finjusterades kring de sliprar som byttes under arbetshelgen.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141003_04.jpg)
Gösta, Klasse och Bengt jobbade med att fästa lösa plåtar på Vagnhallens
bakre gavel.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141003_03.jpg)
Den nya dörren har nu kommit på plats. Gösta drar fast lösa plåtskruvar.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141003_06.jpg)
Den södra växeln börjar nu bli klar. Vy mot Roma
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141003_07.jpg)
Vy mot Roma kungsgård söderifrån, från det nuvarande spårslutet.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141003_08.jpg)
Bara mark har härifrån fortsatt med anläggandet av banvall, till vänster och
brukningsväg till höger.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141003_09.jpg)
Nivåskillnaden mellan banvall och brukningsväg syns tydligt.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141003_11.jpg)
Vy från kurvan in mot Roma
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141003_13.jpg)
Stationsområdet i Roma skyms tillfälligtvis.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/141003_05.jpg)
Vårt rallarlag jobbar även med färdigställandet av banvallen. Det arbetslag
som finjusterar makadam är nu vid skogen efter stubbhögen.
Från skarvjärnen syns tydligt den banvall som är klart. Hitåt är den ännu
ojusterad.
|
|
23 september 2014.
Arbetet med södra växeln vid Roma kungsgårdgår vidare
Några bilder från dagens arbete med södra växeln vid Roma kungsgård station
samt att krattade/skyfflande av banvallen norr om bron över Roma kanal har
kommit igång.
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/140923_02.jpg)
Vårt rallarlag jobbar med södra växeln
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/140923_03.jpg)
Stefan fäster hjärtstycket i södra växeln
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/140923_04.jpg)
Våra rallare har krattat från Roma kungsgård upp till övergången mot Halla
bygdegård. De fortsätter sedan norrut
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/140923_05.jpg)
Några av oss aktiva har krattat från norr och har nu nästan kommit fram till
skogsbrynet efter kurvan söder om Kambshagtorp
|
20-21 september 2014.
Arbetshelg med slipersbyten mm
Under helgen har vi jobbat med slipersbyten längs med den gamla banan till
Eken. På lördagen byttes tio slipers på linjen. På söndagen spikades de och
ytterligare 10 slipers byttes på bangården i Hesselby. Bra jobbat ni som var
med!
Vi har även flyttat om vagnar i vagnhall 2. Signalanläggningen vid Roma station
har projekterats och inventering av signaler till Roma station har skett.
Kommande arbetslördagar är 4 och 18 okt, 15 nov och 13 dec. Varmt välkomna
då, eller alla vardagar när vi bygger ut järnvägen.
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/140920_03.jpg)
En av sliprarna vill inte släppa taget och bli utdragen
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/140920_04.jpg)
Efter att ha kört in grodorna och höjt rälsen lite grann, gick den att dra
ut.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/140920_05.jpg)
Slipersbytaren rullat bakåt och lämnade den utbytta slipern
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/140920_01.jpg)
Efteråt stoppades sliprarna och sedan återstod att snygga till och
återställa. En hel del ogräs rök all världens väg med.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/140921_01.jpg)
På söndagen byttes sliprar på bangården i Hesselby. Här på spår 1. Foto:
Torbjörn Andersson.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/140920_02.jpg)
Spårrensaren ställdes in i verkstaden för att kunna renovera taket under
kommande vecka.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/140920_06.jpg)
Kvällsvy norrut över Roma kungsgårds station den 20 sept.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/140920_07.jpg)
Vid infarten till Roma station har våra skogsröjare frilagt dikena från sly,
så nu kommer både spår och traktorväg få plats.
|
16 september 2014.
Arbetet går vidare
Några bilder Roma kungsgårds station och vad som har hänt där sedan sist.
Foton: Anders Svensson
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/140916_02.jpg)
Bron över Roma kanal har nu tjärats. Återstår gör att montera plank mellan
spåren.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/140916_01.jpg)
Räläkuren är nu målad. Geabs elskåp är på plats på gaveln. Kuren kommer från
fd NKlJ i Värmland
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/140916_03.jpg)
Växeldelar till södra växeln kördes ned med vår kranvagn
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/140916_04.jpg)
Kent Klasén har nytillverkat den lilla låda som saknas till biljettluckan.
Den kommer ursprungligen från nu rivna Hogrän station på KlRJ
|
10 september 2014.
Arbetet går vidare
Några bilder från dagens krattade och skyfflade av grus. Idag var vi fem som
jobbade. Vi har nu åtgärdat 240 meter. I morgon torsdag jobbar tre av oss
vidare. På Hesselby börjar spårrensaren bli färdigmålad. Och vackert var det
ikväll
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/140910_01.jpg)
Vy mot bron över Roma kanal mot Roma kungsgårds station
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/140910_02.jpg)
Hållplatsens namn är nu påmålat snyggt där det förr stod BOGE
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/140910_03.jpg)
Två bilder från bangården vid Roma kungsgårds station
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/140910_04.jpg)
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/140910_05.jpg)
Arbetet med den södra växeln har påbörjats
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/140910_06.jpg)
Växelkrysset till den södra växeln kördes idag ned till Kungsgården
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/140910_07.jpg)
Paus i arbetet
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/140910_08.jpg)
En hel del grus har skottats upp från kanterna av banvallen
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/140910_10.jpg)
Spårrensaren är nu allt mer tjänstevagnsgrå
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/140910_09.jpg)
Från andra hållet
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/140910_11.jpg)
Solnedgångsvy från Hesselby cirka klockan 1830
|
|
31 augusti 2014.
Museijärnvägens dag - första trafiktåget till Roma
kungsgård
I fredags blev trafiktillståndet klart. Under lördagen finslipades de sista
åtgärderna på banan. Klockan 11.02 rullade det första persontåget från Hesselby
station via Tule till Roma kungsgård!
Under dagen reste drygt 500 resenärer med våra åtta tågavgångar från Hesselby.
De flesta var nästan fullsatta. Längs med banan dök de upp människor som vinkade
eller klev på.
Till Hesselby styrde Vetranbilsklubbens medlemmar, med många fina klenoder och
med flera deltagare i tidstypisk klädsel.
Anders Svensson skrev:
Det var onekligen en rätt häftig upplevelse! Tvåtågstrafik med tågmöten i
Tule och så en helt ny bansträcka! Spårläget söder om Kambshagtorp är
fantastiskt! Vi hade cirka 500 betalande på åtta tågpar, alla tåg var rätt
välbesatta. Tidtabellen höll faktiskt och tågmötena gick bra. Det var ju första
gången vi hade trafik mellan tre regelrätta stationer. Som tkl i Tule kan jag
säga det kändes häftigt att för första gången få ropa ut Roma kungsgård...
Vi kunde också nöjt konstatera att Roma kungsgård fungerade som station.
Det gick bra att lotsa resande till och från perrong till stationshus och vice
versa. Stationshuset ligger ju en bit norr om bangård och plattform. Så det var
en skara trötta men nöjda GHJ:are som åt den traditionella middagen efter
avslutad trafikdag.
Nu vidtar en period av att bygga färdigt stationen och åtgärda en del vi
inte hunnit med längs banan. För den intresserade kan noteras att GHJ idag är
5.6 km lång och att det återstår mindre än en km in till spårslut i Roma.

Även om du inte är med i Facebook, så kan du se vårt bildspel (197
bilder!) via länken ovan (klicka på bilden!).

Tidtabellen vi körde efter. Den var oprövad, men höll väl.
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/140831_04.jpg)
Första trafiktåget passerade Kambshagtorps hållplats och gav sig ut på den
nya banan klockan 11.24
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/140831_07.jpg)
SJ Z4p 397 med blandat tåg. Inväntar ankommande persontåg söderifrån vid
Tule station
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/140831_05.jpg)
Persontåget med SlRJ 3 Dalhem passerade över bron över Roma kanal.
|
![[image]](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2014/140831_06.jpg)
Med hjälp av lokomotor växlades tågen vid Roma kungsgård, en tillfällig
Munkeboslösning
|
29 augusti 2014.
Bilder från arbetena vid Roma kungsgård station
Arbetet med bygget av bangården vid Roma kungsgård gick idag in i slutskedet
inför Museijärmvägen dag på söndag den 31 augusti. Vi fick idag även vårt
trafiktillstånd av Transportstyrelsen, förutsättningen att kunna bedriva
tågtrafik på söndag.

Vy söderut över bron mot Roma kungsgård station
|

SJ Z4p 397 med grusvagn. Grusning av bangården pågick
|

Sidotippning pågår
|

|
20 augusti 2014.
Bilder från arbetena vid Roma kungsgård station
Arbetet med bygget av bangården vid Roma kungsgård går vidare. På Hesselby
station har spårrensarens dörrar kommit på plats. Grundmålningen är nu färdig.
Foton: Anders Svensson

Vy norrut över bangården vid Roma kungsgård
|

Spikmaskinen på väg för att spika
|

Gary målar stationshuset
|

Bron över Roma kanal har fått sidostöd
|

Spårrensaren SJ 812 under renovering
|

SJ 812 i Vetlanda den 20 maj 1972. Foto: Sven Karlsson
|
12 augusti 2014.
Bilder från Roma kungsgård station
Arbetet med bygget av Roma kungsgård station går vidare. Målning av
stationshuset pågår. Foton: Anders Svensson

Våra rallare lastar räls.
|

Bron över Roma kanal blir alltmer komplett
|

Trallan med räls rullas iväg.
|

Vår spårrensares renovering i Hesselby går vidare. Snart är den
tjänstevagnsgrå.
|
1 augusti 2014.
Bilder från banbygget vid Roma kungsgård station
Bygge av växlar och bangården vid Roma kungsgård har utförts. Foton: Anders
Svensson

Vy från norr mot bron och stationen
|

Rallargänget arbetade med växeln
|

SJ Z4p 397 och vår kranvagn vid Roma kungsgård stationshus.
Z4p 397 var den sista lokomotorn i Roma 1963 och är den första att komma
tillbaka 51 år senare...
|

|

Spikmaskinen vid Roma kungsgårds norra växel.
|

Växelklot till stationens växlar
|

Kent arbetade med brons träräcken. Vy mot norr.
|

Vy mot söder och stationen
|
18 juli 2014.
Bilder från flytten av fd. Boge hållplatshus till
sin nya roll som Roma kungsgårds stationshus
Idag var det dags för flytt av Boge hållplatshus med järnvägstransport till
Roma kungsgård station. Det var också premiär för SlRJ 3 Dalhem att passera
bron, för första gången sedan 1950-talet. Inför det hade bron kompletterats med
80 träkilar, för att kunna bära större vikt. Som synes på bilderna så gick
flytten utan problem. Tack till alla som deltog i flytten och till Roma Grus AB
för lånet av hjullastaren. Foton: Erik Jannesson

Med hjälp av hjullastare från Roma grus kunde stationshuset lyftas från sin
plats vid Tule station.
|

och lastas på flakvagnen vid lastkajen i Tule. Där Dalhem stod och pyste.
|

Lastat och klart för transport
|

|

Transporten passerade mitt emellan Kambshagtorp och Roma kanal
|

|

Försiktig passage över Roma kanalbron.
|

|

Passagen sedd från väster.
|

Vy från bron mot Roma kungsgård station
|

Med hjälp av Roma grus hjullastare kunde stationshuset lätt lyftas av vagnen
|

Vändning pågick
|

Avlastad
|

och lyftas på plats på grundstenarna
|

Finjustering
|

Roma kungsgård stationshus på sin nya plats. Nu ska byggnaden renoveras
färdig och målas
|
14 juli 2014.
Bilder från banbygget
Idag har våra rallare jobbat vidare vid bron. Stenar har satts på plats vid
brofästena. Grusning samt montering av moträl har skett. I morgon monteras den
andra av dem på södra sidan. Våra rallare jobbar måndag-fredag och du som har
möjlighet kan gärna hjälpa till. Vid Kambshagtorp har 70 meter banvall gjorts i
ordning. Ni som har möjlighet, hjälp gärna till där, kratta och spade är allt
som behövs.

Med hjälp av vår kranvagn kunde de stora granitstenarna lyftas upp och
sättas på plats igen.
|

SJ Z4p 397 på bron över Roma kanal
|

På bilden har tre stora granitstenar lagts tillbaka på plats. De har nog
knuffats ned när bron byggdes om till vägbro.
|

En av moträlerna har monterats. Det ska sedan grusats mellan dem.
|

Vy norrut. Där de extra moträlerna är placerade ska övergång till Roma
kungsgårds stationshus lilla parkering anläggas.
|

Söder om Kambshagtorp har 70 meter av banvallen färdigställts.
|
11 juli 2014.
Bilder från banbygget
Trädäcket på bron är nu på plats. Reläkuren har byggts till och grundstenar
till stationshuset har placerats ut.

Grusning har skett med grusvagnen, men som synes ska ytterligare grus
påföras. Vy norrut. Foto: Anders Svensson
|

Reläkuren med det nya elskåpet. Foto: Anders Svensson
|

Grusning har skett med grusvagnen. Vy söderut. Foto: Anders Svensson
|

Grundstenar för stationshuset vid Roma kungsgård har lagts på plats. Foto:
Benny Jannesson
|
9 juli 2014.
Bilder från banbygget
Bygge av plankdäcket på bron pågick. Det första loket rullade över bron sedan
1958! SJ Z4p 397 som också drog rivningståget genom Roma på gamla GJ 1963.
Foton: Bertil Bergström

Grusning norr om bron
|

Grusning norr om bron
|

Grusning norr om bron
|

Till höger om lokomotorn syns bygget av plankdäcket
|
7 juli 2014.
Bilder från banbygget
Trots nära 30-gradig värme så stretar våra rallare på. Spåret hade nått fram
till signalkuren. Grusning pågick med lastning av grus vid Tule. Även den gamla
bansträckan ses över. Vårt röjarlag har röjt dikeskanterna mellan Hesselby och
Munkebos från gäs och sly. Denna dags togs allt torrt material bort från
sträckan Eken-Munkebos.

Våra rallare höll på och fäste rälsspiken
|

En annan vy från söder.
|

Vy norrifrån över bron mot Roma kungsgård
|

Vy norrut från det norra brofästet
|

I Tule lastades grus, för att kunna stoppa rälsskarvarna över åkrarna som
har satt sig.
|

Gruståget på väg till åkrarna där varje skenskarv påfördes grus för
stoppning dagen efter.
|

Vy från Munkebos gamla hållplats mot bron över Dalhemsån vid Eken. Dikena
har röjts från gräs och sly.
|

En mängd gräshögar togs bort från diket mot Karbyvägen..
|
1-3 juli 2014.
Bilder från banbygget
Spårbygget över bron pågår nu för fullt. Grusningen pågår. De sista
grävarbetena vid Roma kungsgård har avslutats.

En provsträcka. Överskottsgruset har här krattats ut till precis lagom
mängd. Ta gärna med en kratta och fixa till några meter!
|

Vägkorsningen vid Roma kungsgård har breddats så att jordbruksmaskiner
enkelt kommer runt kurvan. Arbetet har utförts av Bara mark AB.
|

Plåtar har satts upp på
båda sidor av bron för att hindra makadam att rasa ned vid ändarna. Foto från
norra sidan
|

Foto från norra landfästet
|

Kvällsjobb vid norra landfästet. Ett par aktiva jämnade ut underlaget och
bar ut slipers.
|

3 juli 2014:
Spåret har nu nått till Roma socken. Foto: Anders Svensson
|
25 juni 2014.
Banbygget
Grusningen av banan har nu påbörjats från Kambshagtorp. Även bygget av vägskyddet
har påbörjats. Vid bron har de sista grävningarna skett inför spårbygget.

Grusningen påbörjas från Kambshagtorp och sedan söderut
|

Motiv från mitt i kurvan, söder om Kambshagtorp
|

Fram till mitt i skogen hade det grusats
|

Vid fd Salixskogen syns knappt spåret för alla blommor
|

Spåret hade ytterligare byggts mot bron.
|

Räls har lagts ut på bron. Vid landfästena har betong grävs bort.
|

Vy från bron mot Roma kungsgårds station med det nya vägskyddet
|

Vägskyddet kommer från Olsäter södra vid fd NKlJ i Värmland
|

Servicevänligt vägskydd med luckor på båda sidor.
|
|
25 juni 2014.
Bilder från en trafikdag vid Hesselby
Det var första gången vi körde fyradagarstrafik under veckan efter midsommar.
Tre extra trafikdagar gav cirka 450 ytterligare resenärer!

Rundgång i Hesselby
|

Gammalt och nytt. DHL levererade säsongens tågleksaker till butiken
|

Tule station var bemannad och Stins Ante gjorde honnör
|

Efter att tåget lämnat Tule rullade gruståget in på sidospåret.
|

Dagens sista tåg
stannade vid Ekens hållplats
|

Tågbefälhavaren berättade anekdoter om den gamla eken.
|
19 juni 2014.
Bilder från Roma kanal och Tule
Rallarna har byggt ytterligare tre spårspann. Bara mark AB har påbörjat
utjämning av underlag inför banbygget över bron. På Tule har nu de första
hyresgästerna flyttat in och stationen pryddes med björkar till midsommaren.

Vy över Roma kanal mot
norr.
|

Motiv från bron över Roma kanal
|

Gary har målat i
bokstäverna i brons tillverkningsskylt
|

Rallarlaget spikade spår vid bron.
|

Vy mot norr från övergången "Halla bygdegård"
|

Midsommarfin Tule station
|
13 juni 2014.
Hjälp med bygge av plankövergångar till bron över Roma kanal behövs
För att göra bron över Roma kanal körbar för landsvägsfordon behövs 40-50
meter plankövergångar. Dessa placeras på båda sidor av bron och de tillverkas i
längder på cirka 4,2 m. Om du skulle kunna tänka dig att skruva ihop en eller
ett par plankövergångar är du välkommen att höra av dig till
sekr@gotlandstaget.se
Ritningen måste kompletteras efter aktuell rälshöjd och att utrymme för
skyddsrälerna måste finnas. Så börja inte bygg direkt efter denna ritning
Plankövergångarna behöver vara klara senast i början av juli. En bra lösning är
att montera dem på en släpkärra och sedan köra dem till byggplatsen, där
kranvagnen kan lyfta dem på plats.

Foto från ULJ. Bygge av
plankövergång vid ULJ. På bilden syns tydligt hur den konstrueras i tre lager.
|

Ritning på plankövergång från ULJ. Den ska förändras då vi ska skyddsräler
på bron.
|
11 juni 2014.
Bilder från bron och chartertåg från Tule
Arbetena med bron är nu klara. Så snart som lantbrukaren är färdig med
skörden fortsätter dem med spårläggning. Målning pågår av Hesselby stationshus
pågick. Renovering av ljussignalerna till bron pågår i en av Vagnhalarna.
Vår medlem Christer Ahlberg har renoverat ytterligare två cykeldressiner. Tack!
Dessa finns nu att hyra på Hesselby station.
Vi körde två chartertåg under dagen. Ett gäng från Lelleträffen kom till Tule
station på Mc och ATV. De gjorde sedan en resa i tiden med oss och åt lunch på
Jernvägscaféet. Under tiden han vi köra en annan grupp till Tule och tillbaka.

Vy mot norr över bron.
Våra skogsröjare håller på att ta bort den tidigare så ogenomträngliga
växtligheten till vänster.
|

Provisoriskt planklagd bro över Roma kanal mot norr
|

Provisoriskt
planklagdbro över Roma kanal mot söder
|

På Hesselby pågår renovering av ljussignaler till Roma kungsgårdsbron
|

Chartertåg avgick från
Hesselby station.
|

Vid Tule station lämnades våra resenärer av. De fortsatte sin tur på mc och
ATV. Tåget gick sedan tomt! tillbaka till Hesselby. Kändes ovant :-) |

Vår medlem Christer Ahlberg har renoverat ytterligare två cykeldressiner.
Tack! Dessa finns nu att hyra på Hesselby station.
|

Vår spårrensares renovering går sakta framåt. Fönsterna är nu efter
renovering åter på plats. Välkommen att hjälpa till.
|
7 juni 2014.
Brobygget över Roma kanal
Under lördagen fortsatte bygget av brons överbyggnad. Alla broslipers hanns
med att monteras. På måndagen monterades plank som möjliggör för lantbrukaren
att ta sig över med sina maskiner så att han kan skörda även på den östra sidan
av bron.

Foto från förmiddagen.
|

På eftermiddagen monterades den sista broslipern.
|
6 juni 2014.
Bygge av överbyggnaden till bron över Roma kanal
Med flaggan i topp kämpade fyra av våra aktiva under nationaldagen med att
montera underliggande virke till brosliprarna. Foton: Anders Svensson

Virke och tjärpappa
monterades för att utjämna nivåskillnader pga nitskallar mm samt för att få upp
sliprarna i nivå med brobalkarnas överkant. Foto: Torbjörn Andersson.
|

Arbete med tillsågningen av virket..
|

Tjärstruket och första
broslipern på plats vid arbetsdagens slut.
|

Vid Kambshagtorp har kryssmärken satts upp. Dessa ska kompletteras med
bättre reflexmaterial. Nu saknas bara staket och namnskylt.
|
5 juni 2014.
Förberedelser inför brobygget över Roma kanal
För att kunna bygga brons överbyggnad krävs många förberedelser som att ta
fram rätt beslag, hakbultar och annat och beställa rätt dimensioner av virke och
broslipers (som är 20 cm höga).
Under tiden har killarna i verkstaden även bytt toppplockspackningen på SJ Z4p
397!

På kranvagnen pågår
renovering av växlar till Roma kungsgård station
|

Hakbultarna. Den tredje från vänster var den enda som då var komplett.
|

Byglar till bron målade
med påsvetsade gängstavar.
|

Materialvagnen lastad på Hesselby station innan färd mot bron.
|

Materialvagnen sköts ned
av SJ Z4p 320. Foto: Anders Svensson
|

Först lade vi tjärpapp, därefter reglar för att utjämna ojämnheterna
(nitskallar mm) så att sliprarna hamnar i nivå med balkarnas överkant
Foto: Anders Svensson |