![]() |
INTE LIKA AKTUELLT I HESSELBY 2004 |
NYHET!
SlRJ 3 "DALHEM" Föreningen har för renoveringen av
SlRJ 3
"Dalhem" med stor tacksamhet mottagit 75 000:- från
Riksantikvarieämbetet samt 100 000:- från Stiftelsen Olle
Engkvist. Högre bidrag från Gotlands kommun 16 dec. Föreningen Gotlandståget har fått besked om att kommunens bidrag ökar från 71 000:- (2004) till 100 000:- för 2005. En ökning med 41 %. Det är uppenbart att Kultur- och Fritidsnämnden uppskattar vår verksamhet! Arbetslördag i Hesselby den 11 dec Vid arbetslördagen var det åter höstväder. Lite frost på morgonen och +8° på eftermiddagen. Vi var 9 aktiva som arbetade på flera fronter. Maskinavdelningen provnitade en nit till Dalhems stagbultar samt pysslade om "Cementa". Vagnarna som skall användas vid Tomtetåget den 2 jan. städades och fönsterna tvättades. Arbeten med GJ C44 utfördes. Det gamla segeldukstaket med mängder av små spik togs bort. Systervagnen GJ CD43 fick sina gröna gardiner monterade på plats. Tack till Staffan som har drivit det projektet! Banavdelningen rensade den västra delen av bangården från mossa och gräs. Sonja ordnade som vanligt god mat och fika. Tack!
HÖSTMÖTE 13 NOV. Föreningen höll sitt höstmöte lördagen den 13 nov. Ett 20-tal medlemmar hade samlats i Jernvägscaféet och hörde Anders Svensson berätta om vårt EU-projektet som handlar om en projektering om banförlängning till Roma. Se vänster spalt. Ola Lindvall från Leader+ berättade om de olika EU-projekten. Efter det hade Sonja ordnat tårta, kakor och bullar till kaffet. Ett lotteri såldes med vinster oftast med anknytning till tåg hölls med påföljande dragning.
NY VÄXEL
TILL SPÅR 6:
Onsdag- Torsdag 10-11 nov. Spikning av växeln har skett. Justering av växeltungorna har utförts och växeln var snart klar för provkörning! Tisdagen den 9 nov. hämtades ett mycket tungt växelklot fram, från våra lager bakom vagnhallen. I den befintliga växeln framför porten på vagnhallen (spår 5) passade vi på att byta ut sju växelslipers då dessa var i sämre skick. I och med att vi nu bygger spår 6 hade det senare blivit svårt att sidledes dra ut dem. Fredagen den 5 nov. arbetade vi vidare med växeln med stöd av ett vackert höstväder. Rälslängderna kapades och skruvades ihop. Växeltungorna justerades in. Vi grävde för växelklotets långa sliprar som lades in. Den 26:e och 27/10 lade vi ut rälerna och började att skruva ihop skarvjärnen. Den 22/10 var alla sliprar på rätt plats och i rätt nivå. Torsdagen den 21/10 jobbade vi vidare med spår 6. Gary hade grävt ur för växelsliprarna med traktorn. Vi lade ned växel- och vanliga slipers. Hjärtstycket till växeln lades på plats. Under arbetslördagen den 16 okt. har tre rälslängder på verkstadsspåret (5) har plockats bort samt tillhörande slipers.
Vår kylvagn (GJ H 245) har Gary hämtat hem från Christer Ahlberg i Hejdeby, vagnen lossades under arbetslördagen den 16 okt. och finns nu bakom vagnhallen som ett välbehövligt förråd. I vår skall kylvagnen få lite färg på sig. För övrigt har vagnen ett nytt och fint tak och är i gott skick. En vagn som det vore kul att få på hjul. Bungenäsvagnens tak (GJ BCo4) har helt täckts med fyra stycken presenningar. Under arbetslördagen sorterade vi även rälsspik samt utförde en del arbeten på ångloket Dalhem. Som vanligt ordnade Sonja i caféet god förplägnad åt de aktiva.
Bilder från trafikdagen den 14 juli 2004. Årets hittills bästa dag med 281 resenärer! Dåligt badväder är bra musei- och tågväder!
Dressinuthyrningen pågår för fullt under icke trafikdagar. Nytt i år är att man kan hyra en barnstol för de mindre barnen (max 4 år). De större barnen åker med på pakethållaren. Se vår dressinsida! Cementas tubläcka är tätad! Åter ordinarie trafik söndagen den 27 juni med ånglok. Årets första ordinarie trafikdag söndagen den 20 juni 2004. Söndagen bjöd på bra väder och cirka 100 resenärer, vilket får vara bra denna första sommartrafikdag. Turistsäsongen på ön börjar först på allvar efter midsommar.
Tyvärr började en tidigare tätad tub att läcka på Cementa så hon fick ställas av efter dagens första tur och ersättas med Gotlandslokomotorn SJ Z4p 397 (1956). Cementa var åter i trafik till nästa trafikdag den 27 juni.
Arbetslördag i Hesselby den 19 juni 2004. Under arbetsdagen förbereddes trafikstarten den 20 juni med
städning av stationshus och vagnar.
En av de renoverade uthyrningsdressinerna färdigmålades av Stig Anderzén (den
orangea)
Under veckan har Dalhems panna målats, se fordonssidan. Vinterns ångloksförarkurs avslutades den 22 maj.
Sju av de åtta deltagarna eldade på "Cementa" under Cma Christer Risings sakkunniga ledning och fick sedan även tillfälle att prova på att köra loket. En cykeldressin testades även av de flesta deltagarna inför sommarens dressinuthyrning. En mycket uppskattad dag enligt alla! Samtliga blev godkända och under sommaren har deltagarna fått många tillfällen att öva vidare som eldarelever. Stationära motorns dag och Veteranbilsdamrally hölls i Hesselby lördagen den 15 maj.
Arbetshelg i Hesselby 30/4-2/5 Under arbetshelgen fick vi hjälp av fastlandsmedlemmar med att hämta vagnkorgen till fd GJ BCo4 från Bungenäs. Mer om hämtningen och om vad som gjordes mer i Hesselby finns på denna länk: Länk till bildsida om arbetshelgen Bungenäs/Hesselby Föreningen Gotlandståget höll årsmöte den 4 april 2004 på Hesselby. Sedvanliga årsmötesförhandlingar hölls. Sonja hade ordnat
med gott fika och Uno med ett lotteri.
Trubaduren Erik Holmqvist från Sanda underhöll efter fikat. 29 medlemmar var
närvarande.
Gotlands Turistförening (GTF) höll sitt årsmöte på Hesselby. GTF höll sitt årsmöte i Hesselby den 31 mars.
Årsmötesförhandlingarna hölls i Hesselbysalen med cirka 70 närvarande.
Därefter reste dem med ångtåg tur och retur Eken. Vid Eken serverades glögg
och Uno berättade om Ekens och järnvägens historia.
Åter i Hesselby serverades en varm asiatisk buffé. Sudersands Badresturang
hade lagat den goda maten!
Arbetslördag på Hesselby och Tule den 21 februari. Tio aktiva medlemmar träffades på lördagen. Ett gäng åkte till Tule station och fortsatte det arbete som vår anställde Gary har hållit på med i två veckor. Nämligen röjning av sly och träd på stationsområdet. Tule har blivit mycket öppnare och luftigare efter röjningen. Efter en timme dök 20 stycken hästar med ryttare upp! De hade ridit från Sjonhem och hade Tule som mål för rast och korvgrillning. Roligt med oväntat besök!
På Hesselby växlades vagnarna om inför sommartrafiken. Christer Rising monterade tillbaka Cementas nyrenoverade högra Injektor. Lars-Åke Johansson hade under veckan monterat de renoverade ångvisslan på Cementa. I Bautzen-vagnen SJ Bop 887 monterades de sista innerrutorna ur för att förebygga fukt- och rötskador. Sonja ordnade som vanligt god lunch och morgon- samt eftermiddagsfika!
Arbetslördag i Hesselby den 17 januari 2004 Under arbetsdagen träffades aktiva medlemmar och jobbade i Hesselby. Vi arbetade bland annat med Dalhems underrede, städade upp efter Tomtetåget, påbörjade en revision av en av cykeldressinerna inför sommarens kommande dressinuthyrning. En av Cementas injektorer plockades ned för renovering. Sonja fixade fika och lunch, skinka med rotmos. Gott och trevligt. 2004 års första trafikdag var Tomtetåget den 3 jan Länk till bilder från 2004 års Tomtetåg den 3 jan. "Kung Bore" bjöd på sin bästa sida med sol, några minusgrader, stiltje, och bra väglag! Tack vare detta och Radio Gotlands uppmaning att det enda som hände denna helg var Tomtetåget så kunde det inte bli annat än bra! Vi hade 1 062 resenärer! Sedan Föreningens tradition med Tomtetåget började den 28 dec. 1982 har det hunnit bli 22 tomtetågsdagar. Det tidigare "rekordet" var 3/1 1998 då vi hade 1 012 resenärer. Tack för stöd vid Tomtetåget! Styrelsen vill härmed framföra sitt varma tack till alla funktionärer i trafiken, caféet, korvförsäljningen samt till tomtarna vid Eken! Vi vill också tacka Skarphälls Spelmanslag och våra sponsorer: Gotlands Bildningsförbund, ICA-Nära Dalhem, ICA-Supermarket Roma, Konsum Roma, ICA-Nära Krampbroboden, Arla Foods, Willy´s, ICA-Nära Kometen, Keges, ICA-Supermarket Atterdags, och Spar Foton är tagna av Daniel Åhlén om inget annat anges.
|
"Gamla" bilder och nyheter från Hesselby
Länk till inte lika aktuellt 2003.
Länk till bilder från museijärnvägens dag den 22 aug. 2004
Länk till bilder från 2004 års Tomtetåg den 3 jan.
Länk till bilder från 2003 års Tomtetåg den 4 jan.
Länk till bilder från Slite-Roma Jernvägs (SlRJ) hundraårsjubileum 2002