Vårt trafikånglok Dalhem byggdes 1920 vid Henschel
& Sohn, Kassel
i Tyskland för Slite-Roma Jernväg.
Loket tjänstgjorde framförallt i godståg till förstatligandet den 1/7 1947
och på hela Gotland under SJ-tiden.
Hon avställdes 1956 och slopades 1960. 1963 drogs hon av Z4p 397 till
Romakloster och ställdes upp vid stationen tillsammans med
GJ Co8 och några godsvagnar som museitåg. Efter hand förföll dem och 1972
bildades föreningen Gotlandståget för att hindra att
Dalhem och vagnarna skulle skickas till fastlandet. Dalhem och vagnarna hamnade
vid Hesselby och Dalhem var från den stora renoveringen 1978 vårt huvudsakliga trafiklok.
1992 godkändes inte pannan och loket avställdes och har
fram till 2004
väntat på en kostsam
och komplicerad
pannrenovering, som
avslutades våren
2008.Mer om renoveringen
av Dalhem se
nedan:
![](http://forening.gotlandstaget.se/vagn/slrj3_05.jpg)
Dalhem på väg in till Hesselby station den 8 juli 2009.
![](http://forening.gotlandstaget.se/vagn/slrj3_02.jpg)
Leveransfoto av
SlRJ 3 Dalhem.
Foton från
Föreningen
Gotlandstågets
arkiv
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/vagn/slrj3_01.jpg)
SlRJ 3 på bron
över Sjuströmmar
syd Slite.
|
Bilder före lokets
renovering 2004-2008
Renoveringen av
Dalhem (SlRJ 3)
2004-2008
13 aug.
2008:
Denna dag
uppmärksammades
alla som har
gjort Dalhems
renovering
möjlig
Den 13 aug. hade vår
maskinchef Lars-Åke
Johansson (Ukka)
samlat flera av dem
som på olika sätt
hade bidragit till
att Dalhem kunnat
renoveras.
Dessa var Conny
Gutsäter och Tomas
Nilsson, Visby
Smide (svetsning
av ångrör), Tomas
Nilson, Gunnar &
Solvig Hansson,
Hallberg & Sekrom
(stagbultar),
Tom Persson,
Inspecta
(besiktning av
pannan), Peter &
Elias Kahlqvist,
Gotlands Maskin,
Benny Jonsson,
Cementa (murning
av eldstadsvalvet),
Claes Sandels,
Ingemar Olsson samt
Ewe Jansson.
Framhållas särskilt
skall Ewe göras, då
Dalhem aldrig hade
rullat utan hans
uppoffrande insatser
2004-2006.
Dessa bjöds på en
tågresa till
Munkebos och på fika
i caféet.
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080813_03.jpg)
Ukka, Ewe, Tom och
Göran |
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080813_04.jpg)
SlRJ 3 Dalhem med
Ewe och Ukka |
1 juni
2008:
SlRJ 3 Dalhem
återinvigt.
Dalhem invigdes och
klockan 1115 rullade
Dalhem med det första ordinarie trafiktåget
denna sommar.
Fotograf: Peter
Wigren
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080601_20pw.jpg)
Ukka
förrättade
återinvigningen
av loket
genom att
klippa av
detta
blågula
band!
Foto:
Peter
Wigren
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080601_22pw.jpg)
Dalhem med
trafiktåget
på väg in
till
Hesselby
station
efter
resan till
Munkebos/Eken.
Foto:
Peter
Wigren
Klicka på
bilden för
att se den
i större
storlek! |
30 maj
2008:
Dalhem
i trafik från
den 1 juni.
Vid
trafikstarten
den 1 juni
kommer
kommer Dalhem
att provköras
(med max 6 kg
tryck) Loket
har fått "3"
påmålat på
buffertbalken
i A-änden och
på kolboxen i
B-änden.
Loklyktorna är
åter på plats.
28 maj
2008:
Dalhem
provkört!
Den 28 maj
provkördes loket
SlRJ 3 Dalhem två
gånger med gott
resultat.
Först
med ensamt lok och
sedan med
trafikvagnar.
Säkerhetsventilen
var inställd på max
6 kg.
Resultatet var
relativt
tillfredsställande,
loket funkade bra,
det mesta höll tätt
och bron höll.
Även
stickspåret vid
Munkebos provkördes.
Naturligtvis
återstår en del
justeringar och
kompletteringar, som
ett par skyltar,
märkning på
buffertbalk och
kolbox, sandrör och
annat smått och
gott. Kul var också
att för första
gången få koppla
ihop SlRJ 3 och SlRJ
F 7 som ju kom i
samma leverans till
Gotland 1920.
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080528_02.jpg)
Luftpumpen
har
monterats.
Här höll
loket på
att eldas
på.
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080528_05.jpg)
Mycket
ånga!
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080528_04.jpg)
Cylindrarna
tömdes på
ånga och
vatten.
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080528_06a.jpg)
På
väg ut på
den första
provturen.
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080528_10.jpg)
På bron
sedd från
Munkebossidan
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080528_11.jpg)
Sticket
vid
Munkebos
provkördes.
|
7 maj
2008:
Skyltar
monterade på
Dalhem
De fina lokskyltarna
har monterats på
loket. Målning
pågår, bland annat
har hytten målats
invändigt.
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080527_06.jpg)
Reglage
och det
nymålade
innertaket |
|
24 maj
2008:
Mera Dalhem!
Loket blir allt mer
färdigt för varje
dag. Nu finns inte
några enbart
grundmålade ytor
utvändigt på loket!
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080524_02.jpg)
Dalhem |
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080524_01.jpg)
Helsvart
Dalhem
förutom
buffertplankor
och hjulen |
21 maj
2008:
Montering av
hytten
på
Dalhem
Hytten
lyftes på straxt
före lunch.
Nu börjar
det se ut som ett
lok igen!
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080521_03.jpg)
Hytten
lyftes upp
med
traktorn
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080521_04.jpg)
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080521_05.jpg)
Hytten
sänktes
ned
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080521_06.jpg)
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080521_07.jpg)
Hytten på
plats sedd
från
lokomotorns
tak, den
passade
perfekt!
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080521_09.jpg)
Vy
genom
hyttens
bakre
luckor
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080521_11.jpg)
Hytten
lyftes upp
med
traktorn
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080521_14.jpg)
|
20 maj
2008:
Montering av
vattentankarna
på
Dalhem
Vattentankarna
lyftes på och
monterades på loket
under eftermiddagen!
Foton: Anders
Svensson.
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080520_01.jpg)
Höger
vattentank
på plats!
^ |
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080520_02.jpg)
Dags
att lyfta
vänster
vattentank
på plats!
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080520_03.jpg)
Vänster
vattentank
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080520_04.jpg)
Vänster
vattentank
på plats!
|
17 maj
2008:
Arbetslördag i
Dalhem
Vi var åtta man som
jobbade främst med
Dalhem.
Vattentankarna och
hytten målades.
Hjulen rengjordes.
Välkomna åter att
hjälpa till vilken
vardag som helst (Då
jobbar Ukka och Gary
främst med Dalhem),
på arbetslördagen
den 14 juni
(2:a lördagen i
juni) samt även
till höstens
arbetshelg den 19-21 sept! Notera dem i
almanackan!
Se även vår kalender
på hemsidan!
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080517_02.jpg)
Målning
av
vattentankarna
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080517_03.jpg)
Grundmålning
av Dalhems
hytt
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080517_04.jpg)
Grundmålning
av
vattentankarna
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080517_05.jpg)
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080517_15.jpg)
Grundmålning
av hytten
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080517_23.jpg)
Det
sista av
linjeringen
på
vattentanken
var på väg
att
försvinna.
De skall
vara
helsvarta
i
fortsättningen.
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080517_18.jpg)
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080517_20.jpg)
Färdigmålning
av
vattentanken
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080517_19.jpg)
Grundmålningen
av hytten
blev klar
utvändigt
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080517_22.jpg)
Invändigt
är det
kvar en
hel del
att göra.
Välkommen!
|
8 maj
2008:
Domen på Dalhem
har lyfts på
Idag var Dalhem
utdraget ur
verkstaden och domen
lyftes på.
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080508_01.jpg)
Ukka
drar fast
domen. |
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080517_21.jpg)
Vattentankarna
har målats
invändigt
med
specialfärg. |
29 april
2008:
Arbeten med
eldstadsvalvet
och
eldstadsluckorna
Ihopmonteringen
av SlRJ 3
Dalhem
pågår för
fullt. Ucca
håller på med
att montera de
små
pannplåtarna
runt
eldstadsluckan,
hytten och
sidotankarna
rostknackas
för fullt och
den gångna
veckan gjöts
eldstadsvalvet.
Det är lite
kamp mot
klockan, den
1/6 startar
trafiksäsongen
och då ska det
vara klart!
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080429_11.jpg)
Eldstadsvalvet
har murats
åt oss.
Formen
brinner
upp vid
den första
påeldningen!
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080429_10.jpg)
Luckorna
till
eldstaden
är nu på
plats på
Dalhem.
|
21 april
2008:
Arbetshelg med
arbeten på
Dalhem
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080419_12.jpg)
Hytten
står nu på
en tralla
i
Flattaket
för
renovering
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080419_13.jpg)
Dalhem
pannplåtar
har
grundmålats.
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080419_14.jpg)
Rostknackning
i en av
tankarna.
Gösta
tittade
upp.
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080419_15.jpg)
Ukka
jobbade
nere i
ramen
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080419_16.jpg)
Bertil
jobbade
med
ångdomens
kåpa
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080419_17.jpg)
Grundmålad
vattentank.
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080420_16.jpg)
Nicke
rengjorde
koppelstängerna.
Det var
mycket
smuts på
dem!
|
|
8 april
2008:
De flesta
pannplåtarna är
nu monterade på
Dalhem
2 april
2008:
Pannbeklädnad
och isolering på
plats
I Dalhem
pågår arbetena
för fullt med
Dalhem. Pannans
isolering och
den nya
pannplåtarna är
nu på plats.
Kolboxen har
renoverats och
försetts med två
åsar i plåt som
samlar kolen i
mitten av
kolboxen. Under
dessa "åsar"
kommer de två
nya
tryckluftstankarna
att placeras.
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080402_01.jpg)
Dalhem med
påmonterad
isolering
och delvis
nytillverkad
pannbeklädnad.
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080402_02.jpg)
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080402_04.jpg)
Kolboxen
har
renoverats.
Den har
försetts
med plåtar
som ger
fall mot
mitten för
kolen.
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080402_07.jpg)
Asklådan
har
försetts
med en
öppning
framåt
vilken gör
det enkelt
att fösa
ur askan
framåt
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080402_05.jpg)
Kolboxen
sedd
uppifrån
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080402_06.jpg)
Under
dessa
plåtar
"åsar"
kommer
tryckluftstankarna
att
placeras.
|
17 mars
2008:
Arbetena med
Dalhem
fortsätter
Under ledning av
Ukka fortsätter
arbetena med
Dalhem. Pannan
godkändes vid
provtryckning av
Inspecta i
februari.
Pannbeklädnaden-
Plåtar (22
stycken) har
renoverats eller
nytillverkats.
Isolering har
inköps och skall
monteras.
Visby Smide
har hjälpt oss
med plåt och
bockning/tillskärning
av den, tack!
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080315_02.jpg)
Dalhem med
pannplåtar
och
isolering
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080315_04.jpg)
Målning av
pannplåtarna
pågår
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080315_03.jpg)
Ukka i
verkstaden
|
|
19 feb.
2008:
Jobb i fyrboxen
Ukka kröp ut och
in i fyrboxen.
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080219_01.jpg)
Foto: Tony
Åberg
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080220_01.jpg)
Foto: Tony
Åberg
|
1 feb.
2008:
Andra
provkörningen
med SlRJ 3
DALHEM!
Idag
provkördes
loket för
andra gången
klockan 13.00.
Provkörningen
gick bra, men
ett par saker
måste åtgärdas
som
injektorernas
funktion. Det
var cirka
tiotalet
medlemmar som
med några
timmars varsel
dök upp i
Hesselby.
Länkar till
videofilm:
Dalhem på spår
2
7,6 Mb
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080201_01.jpg)
Under
acceleration
i backgång
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080201_02.jpg)
Ett
1850-talslok?
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080201_03.jpg)
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080201_04.jpg)
Vart tog
Dalhem
vägen?
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080201_11.jpg)
Solen
tittade
fram
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080201_10.jpg)
Åter på
verkstadsspåret
|
31 jan.
2008:
Första
provkörningen
med SlRJ 3
DALHEM!
Dalhem
ställdes av
1992. Sedan
2004 har en
mycket
omfattande
renovering
genomförts. Nu
har den kommit
så långt att
Dalhem eldats
på och rört
sig av egen
maskin, fram
och tillbaka
på spår 5! Vi
planerar för
en längre
provtur kl.
12.30 fredagen
den 1 feb.
Välkomna!
Fotograferat
och filmat av
Tony Åberg.
Länkar till
videofilmer:
Dalhem backar
6,4 Mb
Dalhem på väg
framåt 9,8 Mb
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080131_01.jpg)
Första
eldningen
av loket
sedan
1992! |
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080131_02.jpg)
Nu höll
Ukka
tummarna! |
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080131_03.jpg)
Ett kilos
tryck! |
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080131_04.jpg)
Loket rör
sig bakåt! |
19 jan.
2008:
Svetsning av
ångrör till
Dalhem
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/visbysmide.jpg)
Föreningen får
ovärderlig
hjälp av Visby
Smide AB med
svetsningen av
de ångrör som
går från
sotskåpet till
cylindarna. De
gamla rören
var svårt
rostangripna
och alla
rördelar utom
ändarna
nytillverkas.
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080119_01.jpg)
19
jan.
Ångrören
monterade
på plats
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080119_02.jpg)
19 jan.
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080115_01.jpg)
15
jan.
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2008/080115_02.jpg)
15 jan.
Rosterstavarna
har lagts
på plats i
eldstaden
|
9 jan.
2008:
Pussel med
pannklädseln
Ukka håller på
att lägga
pussel med
alla plåtar
som pannan
skall kläs
med. Ett par
kommer att
nytillverkas.
8 nov.
2007:
Arbeten på Dalhem
har framskridit
under senhösten
Det hänt mycket med
renoveringen av
ångloket SlRJ 3
Dalhem. Alla
överhettartuber i
stortuberna har
monterats. Ukka har
även monterat många
rör och reglage
vilket syns på
bilderna.
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2007/071108_02.jpg)
I sotskåpet på
Dalhem har mycket
monterats de sista
veckorna
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2007/071108_05.jpg)
Alla rör och
reglage (förutom en)
är nu på plats.
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2007/071108_04.jpg)
Dalhem sett från
verkstaden. Ett
vidvinkelobjektiv
hade behövts!
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2007/071108_01.jpg)
Dalhems andra
vattentank skall nu
renoveras
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2007/071108_03.jpg)
Dalhems luftpump
under renovering
|
|
10 mars 2007:
Överhettartuberna
håller på att
svetsas och monteras
18 jan. 2007:
Ånglådan är på plats
10 mars 2007:
Samtliga
överhettartuber är
nu krökta
Ukka har renoverat och monterat ånglådan i sotskåpet..
![](http://forening.gotlandstaget.se/vagn/070123a.jpg)
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2007/070302a.jpg)
Samtliga
överhettartuber
till Dalhem är
nu krökta
|
24
nov. 2006:
Rosterstavar till Dalhem har anlänt från Roslagsgjuteriet
Rosterstavarna ligger i botten av fyrboxen och stenkolet ligger ovanpå dem. När
det har blivit till aska faller den ned mellan stavarna.
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2006/061124c.jpg)
Rosterstavarna i transportlådan.
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2006/061208l.jpg)
Så
här kommer rosterstavarna att ligga i fyrboxen.
|
9 nov. 2006:
Dalhems panna återförenad med underredet!
Inge från Hasses grävtjänst, 070-336 78 17, lyfte med sin kranbil upp
Dalhems panna och placerade den försiktigt på sitt underrede. Nu har
renoveringen av Dalhem kommit en bra bit på vägen. Målsättningen är fortfarande
att få loket i trafik sommaren 2007. Om det lyckas beror på dig!
Rör för överhettartuberna har levererats och skall nu svetsas och bockas.
Rosterstavar har beställts från Roslags
gjuteriet AB i Herräng.
Ett stort tack till Hasses Grävtjänst som har hjälpt oss med ännu ett
lyft!!!
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2006/061109f.jpg)
Äntligen på plats!
6 okt
2006:
Arbetena går vidare med Dalhem.
Dalhems panna godkändes vid
besiktning den 27 sept! Den kalltrycktes med 11 kg. Vattentankarna har ställts
in i Flattaket. Överhettarrör har beställts från Halltorps rör.
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2006/060927f.jpg)
Arbeten
med pannan vid
provtryckningen
den 27 sept.
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2006/061004c.jpg)
Lokets
regulator under
renovering 4
okt.
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2006/061006b.jpg)
Dalhems panna
har rullats in i
verkstaden.
Arbeten med
kolboxen
förestår med
mera 6 okt.
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2006/061006a.jpg)
Dalhems
panna har
rullats ut. 6
okt.
|
18 mars 2006: Vattentankarna håller på att renoveras.
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2006/060318b.jpg)
SlRJ
3 Dalhem:
Kapning med
vinkelslip för
vattentankens
täcklock.
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2006/060318a.jpg)
Skvalpskott har
monterats.
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2006/061001b.jpg)
Vattentankarna i Flattaket. Den renoverade närmast kameran. 1
okt.
051025 Arbetet fortsätter. Loket har nu kalltryckts upp till
8 kg. 051112 Dalhems tankar har lyfts ned för kommande
rostlagning. Hytten har ställs in under tak i Flattaket.
|
|
|
050930
Ångloket Dalhems samtliga tuber är som nämnts ovan kragade. På
bilden syns tubändarna i eldstaden samt ovan dem de nytillverkade
stagbultarna. Tubrören tillverkades i mitten av 90-talet. Inför den
snart kommande kalltryckningen av pannan håller Ewe på att montera alla
manometrar och kranar som hör till pannan. Överst på pannan syns
säkerhetsventilen som har dragits med lokets egen fasta nyckel! (märkt
SJ 3073 !)
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2005/050930a.jpg)
|
|
050910
Ewe är åter på ön och
arbetar med Dalhem.
Samtliga tuber är nu insatta och kragade.
Överst på den högra bilden syns stagbultarnas nedre del.
Till höger: Tuberna sedda från sotskåpet.
|
|
|
050616
Samtliga stagbultar har nu nitats
ovan pannan!
Bra jobbat av Ewe och Lars-Åke!
|
|
|
050606
Stagbultar svarvade av Hallbergs
& Sekrom i Visby har levererats. Stagbultarna har monterats och
nitning av dem pågår.
|
|
|
050428
Ewe har återkommit till ön.
Vi
firade hans 75-årsdag den 21 april.
Ewe utsågs av styrelsen till hedersmedlem för sina insatser för
"Dalhem"!!!
Under ledning av Ewe har nu maskinavdelningen gängat upp samtliga
stagbultshål.
|
|
|
040929
Tuberna har börjat att monteras i pannan.
Föreningen har accepterat offerten från Hallberg- Sekrom Fabriks Ab i
Visby för tillverk- ning av nya stagbultar till pannan.
041116
Ewe har rest hem till Linköping
över vintern och skall återkomma i feb/mars.
Under tiden fortsätter arbetena på Dalhems underrede.
Leveransen av ämnena till stagbultarna har tagit längre tid än väntat.
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/vagn/040929.jpg) |
050219
Dalhems underrede har ställts in i vagnhallen.
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2005/050219e.jpg)
Lördagen den 19 februari pågick årets första arbets- lördag. Nio
aktiva ägnade dagen bland annat åt att bygga ett tillfälligt spår
till Dalhems panna som i ett antal år har stått uppallad på en
godsvagn bakom Flattaket. Nu kunde efter spårbygge, vagnen med panna
dras in i verkstaden. Meningen är att stagbultarna och återstående
tuber skall kunna monteras inomhus. |
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2005/050219a.jpg)
Pannan med vagn i verkstaden.
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2005/050219b.jpg)
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2005/050219h.jpg)
Det tillfälliga spår 5 1/2 som pannan rullads in på i
verkstaden. |
040822
Dalhems tuber värmdes i en ässja
och pressades därefter.
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/bild/2004/040822w.jpg) |
|
040621
Dalhems panna har målats. Samtliga stagbultar har tagits ur. Hålen
efter dessa har uppgängats.
Norska Veritas har besiktat pannan.
|
![](http://forening.gotlandstaget.se/vagn/040619c.jpg) |
040707
Norske Veritas har meddelat att vi kan arbeta vidare med pannan för 8
kg ångtryck. Att få högre ångtryck godkänt skulle innebära
kostsamma materialtester av panngodset som inte heller är en garanti
att få godkänt till ex 10 kg tryck, |
Föreningen
Gotlandståget har i vår fått 100.000:- i bidrag till renoveringen av
SlRJ 3 Dalhems panna från
Stiftelsen Olle Engkvist.
Riksantikvarieämbetet beviljade 75 000:- som bidrag i juni 2004. Dessa
bidrag är vi mycket tacksamma för och de är en förutsättning för
att vi skall kunna genomföra renoveringen!
Vi har
under perioder haft en styrka på tre man, under ledning av
Lars-Åke Johansson, som i princip jobbat dagligen med loket.
På försommaren 2004 var samtliga takstagsbultar urtagna och arbeten med bland annat underredet
pågick.
Bland annat ska vattentankarna svetsas så de är rostskadade. Ett
stort antal ritningar till loket som finns på
landsarkivet i Visby har gåtts igenom. En komplett ny tubsats ligger sedan tidigare och väntar på
att bli insatt.
|