Aktuella
bildlänkar:
Länk till fler
bild/videolänkar
från GHJ
För att ta del
av fler bild-
och videoclips
från 2002-2011,
klicka här!
17 dec. 2011. Hänt i december
Under december har spåret i Tuleskogen
riktats. Växeln till grusgropsspåret har kompletterats. Räls till själva
stickspåret mot grusgropen började läggas ut den 16 dec.
På Hesselby har viss trärenovering påbörjats av KlRJ F 307. Den öppna
godsvagnen SJ NNsp 320996 renoveras för fullt. Målningen av underredet
börjar närma sig färdigställande. Därefter skall ett nytt plankgolv
läggas.
Vår skånska vattenhäst är nu på plats med vattenledning och lykta.
Inkoppling av svagström till lyktan återstår.
Den 17 dec. var det arbetslördag. Tolv medlemmar
arbetade med förberedelser inför Tomtetåget, spårbesiktning (utan anmärkningar).
I GJ C 44 monterades belysningen in och golvmattorna justerades.
16 dec.
Grusgropsspåret vid Tule är
under byggnad
(Klicka på denna länk för att se fler bilder)

16 dec. Arbete pågick vid växeln till grusgropsspåret
|

En räl lyftes på plats med hjälp av traktorn.
|

17 dec. Vattenhästen är nyrenoverad och monterad mellan spår 2 och spår 3
|

Vy från bron över Dalhemsån mot den välfyllda ån. Det har regnat mycket i
december...
|
Nov. 2011. Hänt i november
En hel del saker har hänt i november. Ännu
har ingen snö fallit på Gotland, och det underlättar vårt arbete! Mitt i
november anlände 12 ton räls från Örebro. Det är räls som vår medlem
Mats Runedahl har ordnat åt föreningen.
Dagen efter kom en hel trailer från JTJ (Jädraås-Tallås Järnväg) med
signalmateriel. Det är två semaformaster, skivskignaler, ställbockar mm
som vi har fått från JTJ. Ett stort tack till JTJ och till
Bosse Åkare som
skötte transporterna.
Föreningen har efter en artikel i Spårstumpen 2/2011 fått den fd.
hållplatskuren från Stora Vede hållplats på fd GJ, i gåva av ägaren.
Kuren finns på norra Gotland och kommer att placeras vid Kambshagetorps
hållplats.
Vid Hesselby har den grusvagn med släp som vi
har långtidslånat av ULJ, renoverats färdigt. En öppen godsvagn SJ NNsp 320996,
har tagits in i verkstaden där den nu renoveras. Den har rostknackats och nu
håller målning på att ske.
Vagnen skall användas för Banavdelningen transporter vid kommande
banbyggnationer.
I Tule har spåret norrut spikats färdigt och
nästan hela spåret har riktats. Thomas Nilsson har med grävmaskin byggt upp
banvallen för grusgropsspåret. Växelslipers har beställts och de levereras i
dagarna. Därefter skall spåret ned till grusgropen återuppbyggas.
25 nov. Spåret från Tule norrut har riktats och grusgropsspåret vid Tule är
under byggnad
(Klicka på denna länk för att se fler bilder)

Det riktade spåret sett norrut från Tule
|

Till vänster spåret söderut mot Tule. Till höger banvallen för grusgropsspåret.
|
25 nov. I Hesselby

Fundamentet med avstängningratt och stödet till vattenhästen är på plats.
|

En av föreningens lokomobiler vars panna skall kalltryckas
|

ULJ grusvagn
|

Släden till grusvagnen
|

Den öppna godsvagnen SJ NNsp 320996,
|

Ved för sommaren kapas och klyvs
|
17 nov. Stora Vede hållplatskur nu och
då (foto: Anders Svensson)

Stora Vede hållplatskur på sin nuvarande plats på norra Gotland
|

Stora Vede hållplats på 50-talet. Notera tretrådstunet och den gamla grinden.
|
16 nov. Avlastning av räls och signalmateriel
(foto: Anders Svensson)

Från Örebro kom tolv ton räls med Bosse Åkare
|

Axlar och lagergafflar mm kom från Frövi. Som en bytesaffär med 600 mm-banan
där.
|

Från JTJ har vi fått en stor mäng signalmateriel. Här fundament till en kolkran.
En vit skivsignal mm syns längre bak.
|

En del av en ställbock från Inlandsbanan. Även den från JTJ
|
29-30 okt. 2011. Arbetshelg och höstmöte
Arbetshelgen är över. Tony hade lånat
Kenneth Jakobssons (Tack!) grävmaskin och grävde gropen för vattenhästen
och det nytillverkade fundamentet ställdes på plats. Mats och Staffan
började tömma korgen KlRJ F 307 på grejor inför renovering. Ante och
Daniel målade grusvagn och Rolf och Bengt monterade in kamin i GJ C 44.
Stig röjde i arkivet. Ett gäng besökte Klosterbrunnen i Roma och
övernattade efter några tågfilmer i stationshuset.
På söndagen hölls höstmöte i Hesselbysalen. Staffan visade bilder från
sin skotska museibaneresa. Ulla och Richard hade fixat ett förnämligt
fikabord. Tack!

Mellan spår 2 och 3 grävdes en långsmal grop för stativet till vattenhästen
|

Dags att lyfta den på plats.
|

På plats. Sedan fyllde vi igen och justerade.
|

Innan locket kunde läggas på plats. Innan vattenhästen kommer på plats skall en
cementgjutning utföras runt plattan.
|

Roberth pysslade om kompressorn i SJ Z4p 397
|

KlRJ F 307 tömdes på diverse prylar. Tanken är att denna vagn ska renoveras
framöver.
|

GJ C 44 kompletterades med en kamin som Bengt hade ordnat.
|

All väggtäckande plåt har Bengt (Plåtis) fixat!
|
24 okt. 2011. Spårbygget från Tule har nu nått fram till Åkerkanten (södra)
Vårt rallarlag har nu nått fram till slutet
på Tulebanan vid Åkerkanten. Räls och slipers har lagts ut. Rallarna
jobbar nu vidare med spikning och riktning innan det blir dags för
grusning.
Återstår gör även att bygga grusgropsspåret.
Klicka här
för att se fler bilder från banbygget:

En räl återstår att lägga ut. Vy mot Åkerkanten norra. Dit är det cirka 700
meter.
|

Vy från Åkerkanten södra mot Nygårds hållplats och Tule
|
1 okt. 2011. Arbetslördag
Denna lördag som bjöd på ett fantastiskt
brittsommarväder i Hesselby arbetade vi med övergången på spår 7 vid
Vagnhall 1 västra gavel. Vi plockade fram fyra stycken korta 17 kilos
räler, och spikade fast dessa med 40 rälsspik!
Vi grusade övergången som nu kompletterar de tidigare befintliga
övergångarna över spår 1 och 2.
Vi fortsatte att slipa färg, och grundmåla den grusvagn som vi har som
långtidslån från ULJ.
Välkomna åter på arbetslördagen den 15 oktober
samt vid arbetshelgen 29-30 oktober.
Se vår mötessida.
Som ni nog märker har storleken på bilderna
ökats från 600x450 pixlar till 700x525 pixlar. För bättre "läsning". Eftersom
många bildskärmar har bredbild så får vi anpassa oss lite för dem.
För er som har äldre 4:3-skärmar kan ni zomma sidan till 80-90 % istället och
ändå se alla bilder obeskurna.

Spikning av räler med hammare modell större, eller slägga modell mindre
|

Övergången och vändskivan provkördes med lokomotorn SJ Z4p 320
|

VVy över vändskivan
|

Grusningen av övergången var nu klar
|

På solsidan målade Sven grusvagnen med SJ-gulbr>
|

På skuggsidan slipade Sven bort gammal färg
|
26 sept. 2011. Hesselby idag
GLC-magasinets fönster får just nu en
välbehövlig renovering av Klasse och Thomas. Grusvagnen som vi har på
långlån av ULJ får även den en välbehövlig renovering.

GLC-magasinet
|

Vackert väder i Hesselby denna dag, plus 19 grader, så det var rena
sommarkänslan!
|

Vid Hesselby pågår
Grusvagnens renovering.
|
|
22 sept. 2011. Äntligen har föreningen fått hem en vattenhäst!
Tack vare Sven Karlsson i Malmö, har
föreningen fått tag på en äkta vattenhäst. Denna grävdes upp i Svedala (längs
med linjen Malmö-Ystad och kördes på lastbil av
Bosse Åkare till Hesselby
och lastades av där den 22 sept. Tanken är att den skall renoveras och grävas
ned mellan spår 2 och 3 vid Vagnhall 1. I höjd med den nordöstra gaveln.
Ett stort tack till Sven Karlsson som fick tag på och grävde upp vattenhästen
och Bosse Åkare som skötte transporten!
I Hesselby krävdes två traktorer för att lyfta av betongklumpen med vattenhäst.

Svedala spårsanerade station den 17 sept. Vattenhästen syns mellan första och
andra fönstret från vänster på tegelbyggnaden. Foto: Sven Karlsson
|

17 sept. Vattenhästen. Foto: Sven Karlsson
|

Vattenhästen uppgrävd vid Svedala den 18 sept. Foto: Sven Karlsson
|

18 sept. Lastad på Bosse Åkares trailer. Foto: Sven Karlsson
|

Vattenhästen anlände med Bosse Åkare den 22 sept. Vid avlastningen behövdes två
traktorer! |

Vattenhästen med "betongklump". Den svängbara delen av vattenhästen är redan
under renovering.
|
17 sept. 2011. Arbetslördagen
Arbetslördagen flöt på bra. Det arbetades
på både grusvagn och kranvagn. På grusvagnen har flaken reparerats och
grundmålning påbörjades. Dessutom jobbade lokomotorgänget med Z4p 320.
Vagnavdelningen gjorde kompletteringar på GJ C 44.
14 sept. 2011. Renovering av grusvagn och överföringsvagn
På Hesselby arbetas det med två
överföringsvagnar. På den ena monteras en kran i ena änden. Grusvagnen
(lån från ULJ) renoveras för att kunna användas vid grusningar i Tule
senare i höst.

Inne i verkstaden, kranvagnen
|

Grusvagnen
|

Vid vändskivan har små kompletteringar gjorts. Spärrarna har målats och ett lås
monterats.
|

Låset så att vändskivan ligger fast vid genomgående spår 7
|
13 sept. 2011. Banbygget går vidare mot Åkerkanten södra
Arbetet med banbygget har i september kommit igång
efter sommaruppehållet. Bygget har nu passerat den södra övergången mot
Stall Dalhem. Vi närmar oss nu blivande Stall Dalhem hållplats.
Spåret ser lite krokigt ut på bilderna och det beror på att första
lägger vi ut slipers och räls, som skrovriktas och sätts ihop med
skarvjärn. När spåret är klart till Åkerkanten södra då vidtar spikning,
finriktning och justering samt sist grusning.
Klicka här
för att se fler bilder från banbygget:

En av rälerna drogs på
plats. Arbetsmetoden går ut på att två rallare drar ut en räl. När den är nästan
av trallan släpper dem ned rälen. Därefter backas trallan så mycket att rälen
faller ned. Därefter drar fyra man fram rälen ungefär en halv meter.
|

Skarvjärnen monterades.
|
28 aug. 2011. Museijärnvägens dag
Nu finns ett bildspel och två videofilmer från Museijärnvägens dag.
191 passagerare reste med
våra tåg.
Vår vändskiva och den nyrenoverade personvagnen GJ C 44 invigdes denna dag.
Länkar till videofilmer med sekvenser från
Museijärnvägens dag:

Film 1
|

Film
2 (Klicka på bilderna för att se filmerna)
|
24-26 aug. 2011. Förberedelser inför Museijärnvägens dag den 28 augusti
Inför Museijärnvägens dag den 28 aug. så har
mycket fixats på Hesselby. Vagnar har flyttats från spår 3 till spåren vid
Vagnhall 2. Vändskivan har provvridits med lok och kompletterats med de sista
åtgärderna. Stoppklotsar på motspåret. Gul-svart målning på vändskivans
vridstänger. Lås till varje spår har monterats efter idé av Benny Jannesson.
Växel 3 (spår 3/7) har färdigställts med två moträler. Spår 3 och 7 har
städats.
Åkaren Hasse Vistrand (stort tack!) har hjälp oss flytta GJ G 103 och GJ
G 239 upp på var sitt underrede. GJ G 103 från 1878 har ställts in i Vagnhall 2.
GJ C 44 har kompletterats med gasblandare på taket och landskapsvapen. Den har
också provkörts utan anmärkningar och godkänts för trafik.
Vi har även hunnit med att ha ett styrelsemöte som synes på bilderna nedan.
Varmt välkomna den 28 augusti!
26 aug.

Moträlerna monterades i växel 3
|

Vår
fina personvagn GJ C 44 har provkörts till Eken.
|

Våra rallare fick vara
passagerare under provkörningen. Inga missljud hördes.
|

GJ
C 44 med landskapsvapnet. En fin färgklick på sidan!
|
25 aug. Lyft av två vagnkorgar

Hasse Vistrand lyfte GJ G
239 från dess tillfälliga uppställningsplats där den har stått sedan våren 2010.
|

Sedan
lyftes den på plats på ett av AGJ-underredena.
|

Inpassning.
|

Det
var dags för GJ G 103 byggd 1878. Den stod lite trångt till, men kunde
lyftas ut med gaveln före.
|

Den lyftes steg för steg
tills den kunde lyftas upp på flaket.
|

|

På spår 7 stod ett underrede
som korgen placerades på.
|

Det
är nog GHJs mest lättrullade underrede, så den rullade lätt ut på
vändskivan.
|

Därefter ställdes den in på
spår 11 i Vagnhall 2.
|

Detalj
av låsningen mellan vändskiva och spår. Foto: Benny Jannesson
|
24 aug.

GJ C 44 togs ut ur Vagnhall
1. Gasblandaren monterades på taket.
|

Inpassning av
landskapsvapen på sidan av vagnen. |

Så ljus vagnen blir
invändigt, när den kommer ut i solskenet!
|

De vagnar som stod på spår
3 rangerades in på spår 12 bakom vagnhall 2
|

Provvridning av vändskivan.
Allt gick bra!
|

Vagnen
knuffades in på spår 9 vid Vagnhall 2
|

Spår 12 med uppställda
vagnar. Under vintern skall en kranvagn byggas på överföringsvagnen.
|

Så
tomt det blev, men också en förutsättning att kunna använda vändskivan.
|

Det var dags för
styrelsemöte.
|

Det
årliga styrelsefototo togs utanför stationshuset. Foto:
Claes Theliander
|
21 aug. 2011. En trafikdag i augusti
Två multipelkopplade lokomotorer? Det kunde man
tro, men det stämmer inte då SJ Z4p 312 inte har utrustning för
multippelkoppling. DEt var istället så att SJ Z4p 320 drog 312 till verkstaden
där sprängkåpan till motorn skall repareras.

SJ Z4p 312 och 320. Ett
snyggt ekipage!
|

Lokomotorerna
vid GLC-magasinet
|

KLockan 13.39 hade
trafiktåget kommit in på spår 1. Denna trafikdag hade vi konkurrens av soligt
väder så det var bara 97 passagerare.
|

Ångloket SlRJ 3 Dalhem gjorde rundgång.
|
12-18 aug. 2011. Bilder från GHJ i augusti
Några bilder från verksamheten under augusti.
Den 18 augusti körde vi med motorlok (SJ Z4p 320) då en av Dalhems smältpluggar
hade smält...
GJ C 44 närmar sig sitt fullbordande. Gardiner har monterats i vagnen och det
mesta av märkningen är klar.
Vid vändskivan har motspåret till spår 11 byggts. Det används för att ställa en
lokomotor på, som sedan kan knuffa iväg vagnarna på spåret.

Tågsetet på spår 1
|

Vår
fina boggievagn GJ Co 8
|

Tjänstgörande stins Bengt
hade inte så mycket att göra denna soliga sensommardag
|

SJ Z4p 320
|

Dalhem pysslades om, och kom
igång lördagen den 20 aug.
16 augusti |

Vy från Hesselby med
tågsetet
|

Vid vändskivan byggdes
motspåret. Arbeten med lås för vändskivan utfördes.
|

Sliprarna
spikas med rälsen på motspåret
|

Gardinerna är på plats i GJ
C 44
|

Vy
från den lilla kupén
|

Snyggt märkt utvändigt
1 augusti. |

12 aug: Staffan monterade gardiner
i vagnen GJ C 44
|

1 aug. Det hade regnat en
hel del i Hesselby.
|

Connie
har varit sommaranställd i vår butik. Hon har sålt souvenirer och hyrt ut
dressiner. Det var tredje sommaren som Connie jobbar hos oss.
|
27-31 juli 2011. GHJ Uppsalaavdelning på besök i Hesselby
Föreningen Gotlandstågets Uppsalaavdelning
bodde och tjänstgjorde vid Hesselby 27-31 juli. Ett stort tack till Owe
Danneskog, Rolf Englund, Roland Hansson, Micke Gustafsson och Jan Winberg som
tjänstgjorde i trafiken under vecka 30.
Foton: Benny Jannesson

Owe och Micke i Dalhems hytt
vid Munkebos hållplats
|

På
bänken vid Hesselby med Tågbefälhavaren Anders Svensson
|

|

Stationsinspektören
|

Bromsare på sockervagnen
|

Avkoppling
på bänken efter dagens tjänstgörings slut!
|
21 juli 2011. P4 100.2% sommar besökte Hesselby
Radio Gotlands sommarprogram 100.2% sommar
besökte Hesselby station.
Läs mer och lyssna på programmet.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2672&artikel=4611583
(öppnas i nytt fönster)
För att höra hela programmet gå in på Lyssningsarkivet 21 juli 10.30-1200.

Sveriges radios sändingsbuss
vid Hesselby station. Foto: Torbjörn Andersson
|
|
20 juli 2011. En vanlig trafikdag vid Hesselby i juli NY SIDA!
En ny sida om trafikdagen onsdagen den 20
juli finns nu på hemsidan. För
att se fler bilder (50 stycken) klicka på denna länk!

SlRJ 3 Dalhem inför avgången
kl. 12.20
|

Vid Eken guidade Tågbefälhavaren
Robert om järnvägens historia
|
12 juli 2011. Våghuset vid Tule station återuppbyggs
Tulestiftelsen håller på och återuppbygger
det våghus som fanns vid stationen.

Våghusets betongplintar
fanns kvar från förr.
|

Våghuset under byggnad
|

Ett gammalt foto med
stationen och våghuset. Dock utan våg. Mot slutet användes våghuset som
cykelförråd.
Fotot är från slutet av 40-talet efter reveteringen |

Tulestiftelsens ordförande
Peter och ledamot Kent under bygget.
Foto: Anders Johansson
|
4 juli 2011. Gotlandståget, MRO och JHRF deltar i Almedalsveckan!
Järnvägsmuseiföreningarna är med i
Almedalen! I Visby hamn på Holmen har Gotlandståget tillsammans med
riksorganisationerna MRO och JHRF ställt upp en godsfinka som monter för
opinionsbildning rörande avgiftsfrågan och annat som kan hota
järnvägsmuseiföreningarnas verksamhet. Kom gärna och hälsa på oss när ni har
vägarna förbi!

Godsfinkan SJ Gsp 300411 har
av Hasse Wistrand (Hasses grävtjänst) transporterats till Visby Hamn
|

Vagnen avviker från alla
andra tältbyggnader på ett mycket positivt sätt.
|
3 juli 2011. Bilder från före trafikdagen
En timme före första avgång kl. 11.15, så togs
dessa bilder. Under dagen så reste 141 passagerare med våra tåg.

Ångloket SlRJ 3 Dalhem under
påeldning
|

Mer Dalhem
|

Lokomotorn SJ Z4p 397 drog
ut trafiktåget
|

|

Trafiktåget på plats. Nu
skall godsvagnarna hämtas.
|

Hesselby station
|

GJ C 44. Linjeringen är
påbörjad. Utvändigt återstår märkning
|

Inne i vagnen har
bagagehyllor monterats. Läderremmarna till fönstren är även på plats.
|
28 juni 2011. Bygge av växel till grusgropsspåret norr om Tule pågår
Arbetet med banbygget har nu hunnit till växeln mot
grusgropsspåret. Växeldelarna lyftes på plats idag. Men själva stickspåret
kommer att byggas först i höst. Det är därför som växeln just nu ligger på
vanliga 180 cm långa slipers.

En av rälerna lyftes på
plats.
|

Justering
|
18 juni 2011. 44:an- Bänkar och linoleummatta på plats
Arbetena med GJ C 44 går vidare. De nytillverkade
och ådrade träbänkarna har ställts in på den linoleummatta som har lagts in.

Motiv från den lilla kupén |

Anders, Bengt och Staffan som samtliga har jobbat med vagnens renovering |
17 juni
2011. Rakbanan vid Stall Dalhem är klar. Banbygget framme
vid grusgropsspåret
Tomas Nilsson har grävt färdigt
med sina maskiner. Den rakbana för travträning som byggts på Stall
Dalhems mark är nu färdig. Den ingår som en del i projektet som är ett
samarbete mellan Stall Dalhem och Föreningen Gotlandståget. För fler
bilder se:
http://forening.gotlandstaget.se/nybana.htm

Vy från Tule station.
Rallarlaget spikar spår.
|

Lagarbete!
|

Vy norrut längs med den färdiga tillfartsvägen till Rakbanan.
|

Vy längre norrut längs med den färdiga rakbanan. Banvallen till höger.
|
15 juni 2011. Vändskivan/ 44:an
Arbetena med vändskivan fortsätter. Alla skarvar på
plankgången har förstärkts underifrån. I GJ C 44 har Gary och Urban lagt in
masonit, som blir underlag för den linoleummmatta som läggs in i dagarna.

Vy från en av godsvagnarna
mot vändskivan och Vagnhall 2. Yttersta plankraden återstår att montera.
Motspåret anläggs nedtill mitt i bilden.
|

Vy mot Vagnhall 2
|

Interiör av GJ C 44.
|

Jernvägscaféet har fått
serveringstillstånd för alkohol. Då måste uteserveringen vara inhägnad. Därav
dessa trossar. |
9 juni 2011. Vändskivans betongkrans fylldes klart med makadam/grus
I morse var Tomas Nilsson tillbaka med sina
grävmaskiner. Vändskivans grop fylldes klart med makadam och överst finare
kalkstenskross. Spår 7 lades tillbaka men innan dess grusades underlaget för
motspåret till spår 11.Det är ett mycket snyggt jobb som Tomas och hans mannar
har gjort!

Vy från en av godsvagnarna
mot vändskivan och Vagnhall 2. Yttersta plankraden återstår att montera.
Motspåret anläggs nedtill mitt i bilden.
|

Vy mot Vagnhall 2
|

Spår 7 mot vändskivan.
|

Motiv med vändskivegropen
och pivotplattan under vändskivan
|
8 juni 2011. Vändskivans betongkrans fylldes med makadam/grus
Idag grävmaskinerna flyttats från Tule till
Hesselby. Vändskivegropen har fyllts med makadam/grus. Samtidigt har underlaget
för ett motspår grävts ur och grusats.

Plankgångarnas ändar sågades
av
|

Här har grus fyllts
upp till ringrälens nivå. Den 9 juni fortsätter arbetet. Rakt framför vändskivan
i läget på bilden skall ett kort motspår anläggas. Detta ska kunna rymma en
lokomotor.
|

Vändskivan. Detalj, där det
syns hur grövre material har lagts i botten och finare upptill.
|

Hesselby station
|
3 juni 2011. Banbesiktning, grusvagn från ULJ anlände
Idag har banan och järnvägsövergången
besiktats. Godkänt för båda. Radio Gotland intervjuade Anders Svensson, vår
projektledare på plats. På eftermiddagen kom Bosse Åkare trailer samt mobilkran
från Translast, med den grusvagn som vi har långtidslånat från Upsala-Lenna
Jernväg (ULJ). Vagnen är byggd på en överföringsvagn, och är försedd med två
tippflak, motor och hydraulpump. Vi kommer använda den vid grusningen av de nya
bandelarna.
Ett relä har tjuvstannat SJ Z4p 397, men Tony fick igång loket, och vi provkörde
bomanläggningen och spårledningen.

Ett relä har tjuvstannat SJ
Z4p 397, men Tony fick igång loket, och vi provkörde bomanläggningen och
spårledningen.
|

Vy mot Hesselby
station.
|

Från Bosse Åkares trailer
har grusvagn och ballastplogen lossats
|

Mobilkranen hjälpte
oss även med att vända en av de godsvagnar som vi har köpt från AGJ. Den låg upp
och ned på en annan fd. AGJ-vagn, men står nu på egna hjul.
|

Grusvagnen på mittspåret vid
Vagnhall 2 |

|
1 juni 2011.
Bilder från Hesselby
Idag har vagnar besiktats. Arbetena med vändskivans andra gångbord har
fortsatt.På kvällen var det SÄO-genomgång med prov, samt LABC-utbildning (Första
hjälpen)
Semaforen har renoverats och är nu tillsammans med den nyrenoverade
flaggstången, mycket prydliga!
Inne i vagnen GJ C 44 har Dalhemsbon Jerry Jannehag ådringsmålat innerväggarna,
så snyggt! Tack! Se:
http://www.jannehags.dinstudio.se/

Vändskivan. Plankläggning
pågår. Vy mot Vagnhall 2
|

Vändskivan, vy mot
Vagnhall 1 och bangården
|

SÄO-genomgången leddes
av Trafikchefen Staffan Beijer
|

Semaforen
har renoverats och är nu åter i vertikalt läge.n
|

GJ C 44. Vackert
ådringsmålad
|

Vy mot Damkupén
|

På denna detaljbild syns
ådringsarbetet tydligare
|
|
Foton är tagna av Daniel Åhlén om inget annat
anges.
|