15 dec.
2009:
Bansyn
för banutbyggnad
etapp II, vid Tule
Den 15 dec.
träffades ett antal
aktiva samt Stefan
och Anja från Stall
Dalhem vid Tule
station för att gå
bansyn. Det innebär
att vi har tittat i
praktiken på vilka
röjningar av skog
vid bandikena som
skall göras, samt
vilka
ersättningsstigar/vägar
som skall anläggas
och var.
Snöklädd bana
söderut i riktning
mot Kambshagetorp
Diskussion om
banbygget vid Tule
station.
12 dec.
2009:
Arbetslördag
i Hesselby
Nio aktiva
medverkade på
arbetslördagen.
Slipersbytaren som
vi har lånat från
AGJ, användes för
första gången. Vi
hann byta 11 sliprar
under dagen. Det
kände oss rätt nöjda
med.
Vi lärde oss hur den
fungerade och hur
man undviker tunga
lyft. En kran och en
el-kobra för
spikning står på
önskelistan för att
ytterligare
underlätta
banarbetet. En egen
slipersbytare är
även drömmen! För
övrigt monterades
plåtbleck på
avträdets
ventilationshuv.
Dessa skall få
slagregnens vatten
att rinna ut,
istället för som nu,
in och orsaka
vattenskador.
Städning av museet
utfördes med mera.
Ukkasinen har nu
fått ett nytt
garage, i
dressinboden.
Slipersbytaren med
släpvagn, innan
avgång från Hy
Den första slipern
drogs ut.
Längre ut.
Åter i Hesselby för
fikapaus.
Det var vackert
decemberväder efter
morgonens regn
Betongelementen till
vändskivan har
fogats. Gjutform för
ringrälens klack är
nu monterad.
Vy mot Vagnhall 1
Vy mot Vagnhall 2,
där ringrälen
ligger.
1 dec.
2009:
Vändskivekransen
lyftes på plats
Vändskivekransen och
pivot-plattan som
föreningen har
beställt av Skanska
anlände den 1 dec.
till Hesselby. De
åtta elementen lyftes
på plats med hjälp
av en mobilkran.
Detta är ett stort
steg framåt för
vändskivebygget, men
mycket arbete
återstår ännu.
Mått tas på bygget.
Foto: Anders
Svensson
Vy mot Vagnhall
1/öster. Foto: Benny
Jannesson
Vy mot Vagnhall 2.
Foto: Benny
Jannesson
Detalj av
vändskivekransen.
Foto: Benny
Jannesson
28 nov.
2009:
Hjulmarknaden
i Stockholm
Föreningen deltog på
Hjulmarknaden som
hölls vid Frihamnen
i Stockholm. Trots
ett ocentralt läge
så var det mycket
folk som kom! Vi
sålde bland annat 30
stycken av den nya
boken om
Gotlandstrafiken.
Förutom
försäljningen är det
även en viktig
branschmässa, där vi
träffas, odlar
kontakter och
utbyter information.
Det var även premiär
för föreningens
roll-ups, som skall
användas bland annat
vid presentationen
av Projekt
Järnvägsplan.
Frihamnshallen
med veteranbuss
Det var luftigt och
rymligt i hallen,
det var aldrig
riktigt trångt.
Föreningen hade två
bord, tillsammans
med roll-upsen så
syntes vi bra.
Ante och Staffan
Vi hade även ett
rullande bildspel
som fångade många av
besökarna, med
bilder från de
senaste åren.
25 nov.
2009:
Mer November
i Hesselby
Slipersbytaren som
vi har lånat från
AGJ har nu anlänt
med
Bosse åkare.
Vi har
provkört maskinen
som verkar fungera
bra. Nu skall vi
byta sliprar. Till
en början har linjen
Hesselby-Eken
besiktats och där
skall 65 sliprar
bytas. Skogsröjning
pågår längs med
banan. Det vi röjer
är de träd och sly
som står längs med
bandiket. Där
planerar vi att
sätta upp ett
tretråds-tun.
I Hesselbysalens
förråd har arbetet
fortsatt. Alla
gipsskivor och
lister är nu på
plats. Målning och
spackling pågår.
Ukka bygger ett
spårkors vid
Dressinboden, snart
skall Ukkasinen
flytta in.
Provkörning av
slipersbytaren
Detaljstudie
av hur det går till.
Från vändskivan ser
det ut så här i
riktning mot Eken.
Vy mot Hesselby från
linjen.
Det blivande arkivet
i Hesselbysalens
förråd.
Underredet till GJ
CD 43 är nu klart så
långt vi kan innan
korgen kan lyftas
på.
14 nov.
2009:
November
i Hesselby
På förmiddagen den
14 nov. kom
Bosse åkare
med 8-10 ton 22 kg
räls. Det är räls
som kommer från
Österskärs station,
på Roslagsbanan och
som vi har köpt från
ULJ (Upsala-Lenna
Järnväg) . Det
betyder att vi
kommer ytterligare
en bit närmare Roma!
Bengt och Gösta
lastade av rälsen.
De jobbade sedan
vidare bland annat
med målning av
plåtar till GJ C 44
och städning av
banfinkan.
Tidigare i veckan
har lysrörsarmaturer
monterats i taket på
Hesselbysalens
förråd. Bild kommer.
Röjning av sly runt
järnvägen
fortsätter. Vid den
norra tomtgränsen
mot åkern har en hel
del sly och buskar
röjts bort. I en
inte alltför
avlägsen framtid
kommer det åter att
finnas ett
tretråds-tun där.
Högen med räls vid
godsmagasinet har
växt ytterligare.
Ett par pallar med
skarvjärn medföljde.
Ordning och reda i
banfinkan!
Nymålade plåtar till
GJ C 44. Det "nya"
underredet till GJ
CD 43 blir allt mer
komplett.
Vid tomtgränsen åt
norr har det röjts.
Nu är det lättare
att binda fast
hästar där!
Vy från den östra
banänden mot väster
1 nov.
2009:
På
44:an skall detta
göras
Underredet är
färdigmålat i svart.
Det betyder att det
ska rullas ut ur
verkstaden och
korgen rullas in
igen.
Två jobb står på
dagordningen
kommande vecka:
Montering av plåtar,
lister etc. Alla
plåtar som ska
återanvändas är
målade. Ett antal
nya ska
förhoppningsvis
komma i veckan. Två
långa lister ska
nytillverkas.
Grundmålning av
korgens innerväggar
och -tak. Färg
finns. Vi ska även
titta på hur det ser
ut med fönsterramar
etc. Utöver detta
finns målningsjobb
på ledstänger etc.
Fyra grindar av
samma modell som på
43:an ska tas ned
från GLC och målas.
Vi ska även ta fram
plattformsändar.
28 okt.
2009:
Fler
arbeten
i Hesselby under
Oktober
Arbetena på GJ C 44
går vidare: Alla
soffstommar är nu
borrade och klara.
Borrhålen har målas.
Dessa skall
transporteras till
snickaren för
tillverkning av
soffor.
Tre nya plåtar under
fönster ska
tillverkas. På
korgen är nu båda
gavlarna samt ena
långsidan monterade.
Det saknas två
lister som ska
nytillverkas. En
taklist skall
nytillverkas.
Det "nya" underredet
till GJ CD 43 är nu
åter på hjul.
Ramverket är i
princip
färdiggrundat.
Svartmålning håller
på att göras.
Arbeten med att
montera en
skruvbroms pågår.
Målsättningen är att
inom en vecka få
underredet klart.
Sedan ska korgen (GJ
C44) tillbaka in i
verkstaden för
vidare montering av
plåtar och lister
samt invändig
målning. Från våra
förråd skall fyra
grindar samt
plattformsändar
plockas fram.
I förrådet bakom
Hesselbysalen har de
två inre väggarna
till det nya
arkivrummet spikats
upp. Ute längs med
banan pågår
slyröjning och viss
trädfällning.
Tänk att solen
tittade fram lite
grann, samtidigt som
en liten regnskur
kom! Denna
oktobermånad har
varit otroligt
regnig...
I verkstaden håller
målning samt
montering av
skruvbroms på att
ske. GJ CD 43
Vi skulle behöva en
sån där liten vagn
på hjul , som man
har i bilverkstäder,
att ligga på!
GJ C 44 i Vagnhall
1. Alla väggplåtar
på gavlarna och
denna sida har nu
monterats.
Förrådet till
Hesselbysalen sett
västerut. Till
vänster i hörnet,
har väggarna till
arkivrummet börjat
byggas.
21 okt.
2009:
Arbeten
i Hesselby under
Oktober
Mycket händer i
Hesselby. Se nedan
på bilderna! Förutom
det har smörjgropen
i Vagnhall 1 tätats
mot inträngande
vatten.
Skanska håller på
att tillverka de
betongsektioner som
skall ligga runt
vändskivan.
I förrådet vid
Hesselbysalen har
gipsskivor satts upp
i taket. Tak och
väggar har målats.
Förrådet till
Hesselbysalen sett
västerut. Till
vänster i hörnet,
skall ett arkivrum
byggas..
Pivån till
vändskivan med det
"underrede" som
skall gjutas in i
betong.
Från Banverket
Produktion i
Stockholm har vi
fått detta lätt
defekta dieseldrivna
elaggregat. TACK!
Röjning av bandiken
och slänter pågår.
Det har regnat i
veckor, och
vattenståndet i
Dalhemsån är högt!
Linjen vid Fårhagen
österut
Linjen vid Fårhagen
västerut
GJ C 44. Montering
av plåtar pågår.
Ukka kapade
väggplåtar.
Eken hållplatsstuga
har fått en ny
trappa.
4 okt.
2009:
Musikvideon med
Jacob Felländer är
nu klar
Musikern Jacob
Felländer spelade i
samarbete med
Fårösunds
folkhögskola in sin
musikvideo "Wrong"
vid Hesselby
station den 21 april
i år..
Arbetslördagen
samlade nio aktiva.
Arbeten utfördes
främst på GJ C 44.
Slipningen av
innertaket i lilla
kupén slutfördes. De
sista listverken
runt takändarna
avlägsnades. Detta
skedde inför
montering av
segelduk.
Väggplåtarna
skrapades metallrena
och de grundmålades.
Underredet till GJ
CD 43 samt de nya
axlarna till detta
underrede
grundmålades. Endast
delar av underredet
återstår att
rostknacka och måla.
Redan tidigare har
lagren till dessa
axlar gåtts igenom
och axelboxarna har
grundmålats.
Renoveringen av GJ C
46 påbörjades med
inventering av alla
delar samt att
reparation inleddes
av de delar som går
att använda. Till
sist byttes även
gardinerna i caféet.
Text och bilder:
Anders Svensson
Grundmålningen av
underredet till GJ
CD 43 är klar.
Färdigmålning i
svart pågår.
Dessa hjul/axlar
skall monteras på
underredet till GJ
CD 43
Lagerboxar till
underredet för GJ CD
43
Korgen till GJ C 44
i verkstaden
På gång i höst:
Vi påbörjar bygget
av vändskivan i
Hesselby, nu ska
kransen gjutas.
Skanska kommer att
utföra betong- och
armeringsarbetena.
Vi ska dessutom
försöka få GJ C 44
färdig, det pågår
mycket där. Bland
annat monteras
plåtar på korgen och
vi håller på att
tillverka soffor
till vagnen.
Ett annat projekt
som påbörjas lite
lätt är renovering
av den lilla udda
vagnen GJ C 46. När
C 44 är färdig
väntar renovering av
resgodsvagnen (f d
ångvagnen) SlRJ F
500.
Fortsatta arbeten på
SlRJ 3 Dalhem
planeras också, då
på underredet.
På bansidan
förbereder vi större
slipersbyten på den
äldre delen av banan
som ska göras under
hösten/våren.
T-semaforen till
Tule ska byggas
under året.
I skrivande stund
håller vi dessutom
på att ta hem en
vagnskorg från KlRJ.
Under de senaste
åren har vi tagit
hem fyra G- och
F-korgar från
sidobanorna SlRJ och
KlRJ i ett led att
komplettera
samlingarna från
dessa banor.
27 sept. 2009:
Arbeten i Hesselby i
september
Under september har
vi arbetat med att
måla våra röda hus,
hittills är
Flattaket och
Verkstaden målade.
Detta arbete har
underlättats med att
vi har köpt en rejäl
byggnadsställning på
hjul.
Vi har även rensat
klart den östra
änden av bangården
från ogräs. Arbetet
går vidare västerut.
Välkommen att hjälpa
till!
Spår 1 och 2 vid
godsmagasinet.
Banans nordöstra
ände
Vy mot spår 1 och 2
samt godsmagasinet
Flattaket är nymålat
med Falu rödfärg.
Vi har även jobbat
med det
vagnsunderrede som
GJ CD43 skall få.
Rostknackning och
målning pågår.
Metallstommarna till
bänkarna har
tillverkats av
Wickmans smide,
dessa har sedan
målats i Hesselby.
Det underrede som GJ
CD 43 har nu skall
GJ C 44 sedan få.
Det finns mycket att
göra med vagnarna.
Välkommen att hjälpa
till!
15 sept.
Underredet till GJ
CD 43 samt stommarna
till bänkarna för GJ
C 44
Underredet till
stora delar
grundmålat den 30
sept.
15 sept.
Gavelplåtarna har
monterats på GJ C 44
Vi håller på med en
ombyggnad av ett
det stora
förrådsutrymmet i
Caféets bortre ände
samt en genomgång av
våra förråd.
Vi har
monterat väggfasta
hyllor längs med
väggen mot caféet
12-13 sept. 2009:
Besök vid ULJ
(Upsala-Lenna
jernväg) under
Kulturnatten-helgen
Årligen anordnas
Kulturnatten i
Uppsala och under
den lördagskvällen
kör ULJ extratåg
hela kvällen. I
somras hade
Föreningen
Gotlandståget ett
veckolångt besök av
aktiva från ULJ som
deltog i trafiken i
Hesselby.
Som en svarsvisit
reste sju av GHJs
aktiva upp till
Uppsala för att
uppleva ULJ och
Kulturnatten.