![]() |
INTE LIKA AKTUELLT I HESSELBY AUG- DEC 2008 |
Aktuella
bildlänkar:
Länk till fler
bild/videolänkar
från GHJ
För att ta del av fler bild- och videoclips från 2002-2008, klicka här!
Spårstumpen
3/2006 (94)
sökes
I vårt arkiv
finns ett
exemplar av
varje utgåva av
Spårstumpen, men
vi saknar tyvärr
ett ex, nr
3/2006 (94). 28 dec. 2008. Tomtetåget slog åter igen alla rekord!!! Vi hade 1 803 resenärer!
Sedan Föreningens tradition med Tomtetåget började den 28 dec. 1982 har det
hunnit bli 27 tomtetågsdagar.
Hela arrangemanget gick som på räls. Men det var långa köer, när ett tåg var fullt vid Hesselby stod under större delen av dagen minst lika många resenärer och väntade på nästa tåg.
Förutom resan ingick även i biljettpriset att vid Eken få en påse godis av
tomten (för de små) och glögg med pepparkakor åt de lite större! Alla inköp utom korven räckte tack och lov i år! Som sagt 1 803 resenärer, det är vi mycket mycket nöjda med! Men till nästa år (2 jan. 2010) så behöver vi fler personvagnar i trafik! Föreningen vill rikta ett stort tack till alla som har gjort den här dagen möjlig! Till alla funktionärer i trafiken, Linda som skötte caféet, korvförsäljningen samt till tomtarna vid Eken! Vi vill också tacka Skarphälls Spelmän (22:a året i rad), familjen Jannehag som hjälpte till med parkeringarna och vår sponsor: ICA NÄRA Roma
17 dec. 2008: Sliperstavlan finns nu i Hesselby
Sliperstavlan har
levererats. Den är
gjord i ett tåligt
material som skall
hålla för att stå
utomhus i flera år.
Den kommer att
provisoriskt
placeras strax öster
om stationshuset.
Tanken är att sätta
upp en lika stor
skylt på baksidan
med info om
museijärnvägen och
den gotländska
järnvägshistorien på
baksidan, till nästa
sommar.
Länk till pdf-fil
där alla
slipersgivare lätt
kan ses 1,0 Mb
/
Länk till utförandet
av skyltställningen.
0,6 Mb
Öka gärna
visningsgraden till
600 % för god
läsbarhet!
13 dec. 2008: Decembers arbetslördag Idag har vi haft arbetslördag, tio man utförde detta, Korvkiosken sattes på plats vid station (används vid Tomtetåget), Dalhem fick en översyn och ett injektorrör reparerades. En ny lykta på hyttens bakgavel monterades. Z4p 312 fick oljan bytt och sandningen översedd. Balkar och skjutdörrar från skrotade G 231 togs loss, dessa skall användas till SlRJ F 500. Trafikvagnarna besiktigades.
Välkomna åter
lördagen den 27 dec,
då arbetar vi med
förberedelser inför
Tomtetåget, lördagen
den 17 januari 2009
har vi årets första arbetslördag.
Välkomna! 11 dec. 2008: Dolbergvagnen har nu tagits ut ur verkstaden Dolbergvagnens golv är tjärstruket, stolparna har satts på plats och vagnen lastats med slipers. Vagnen skall främst användas för Banavdelningen. Buffertarna återstår att montera, stolparna skall rätas och i vår skall den märkas..
8 dec. 2008: Styrelsemöte vid Tulestiftelsen
Tulestiftelsen har
haft styrelsemöte,
det hölls på
eftermiddagen den 8
dec. Innan dess hade
en hel del arbeten
utförts på Tule. Ett
antal döda eller
olämpligt placerade
träd sågades ned.
Länk till webbsidan om Tule station:
5 dec. 2008: Stoppmaskinen och Dolbergvagnen i verkstaden
Vår
stoppmaskin som
renoverades för ett
par år sedan har
försetts med två nya
Hondamotorer som
föreningen har köpt
in.
21 nov. 2008: SlRJ F 500 har fått nytt tak Snickaren Kent Klasén har renoverat taket till Slitebanans finka F 500. Hälften av takbjälkarna var ruttna och har bytts ut. Råsponten i taket har även bytts ut i sin helhet. När vi gläntade på takpappen var det rejält fuktskadat i hela vagnens längd... Fördelen är nu att hålet är borta och att plattformsänden har utstickande tak, se bilden nedan. Taket skall målas invändigt och papp läggas ovanpå taket, så hugad intresserad är välkommen till Hesselby och hjälpa till! Därefter skall dörrar och mellanvägg till konduktörskupén monteras. Målsättningen är att ha vagnen på hjul 2010.
11 nov. 2008: Den första modelljärnvägsträffen (inlagt den 19 nov.) i varje fall den första modelljärnvägsträffen i Hesselby station på tjugohundratalet. I stationshuset som blev riktigt fullt, nära 20 personer kom, pratades det och tittades på tåg och film om tåg i liten skala. Några av dessa tåg förevisades även med den moderna digitala teknik, som ger verklighetstrogna ljud från tågen, där även bomklockorna klämtade när tåget passerade (fast ljudet kom från loket!) Vi kommer återkomma med datum för modelljärnvägsträff i vinter/vår. Fotograf: Peter Wigren.Fler bilder finns på: http://picasaweb.google.com/FotografWigren
26 okt. 2008: Höstmöte (inlagt den 19 nov.) Söndagen den 26 nov. var det traditionsenligt Höstmöte. Vår järnvägsläkare Erik Hoffstedt höll ett föredrag om järnvägar. Efteråt så var det fika och trevligt umgänge. Fotograf: Peter Wigren. Fler bilder finns på: http://picasaweb.google.com/FotografWigren
15 nov. 2008: Arbetslördag
I lördags var det
arbetslördag i
Hesselby. Tretton
aktiva medlemmar
deltog under
lördagen. Följande
hanns med:
Tillverkning av
isolerade skarvjärn
till spårledningen
vid
järnvägsövergången
påbörjades. Kontroll
av bomanläggningen.
Rengöring och
målning på
Dolbergvagnen i
verkstaden
fortsatte. I
Vagnhall 1 skedde
storstädning längs
med väggarna.
Arbeten med Dalhems
bottenventilen
utfördes.
15 nov. 2008: Renoveringen av SlRJ F 500 har påbörjats
Snickaren Kent
Klasén hjälper oss
även att reparera
taket till SlRJ F
500. Hälften av
takstolarna samt
råsponten i taket
måste bytas ut.
10-15 nov. 2008: Renoveringen av GJ C 44 är återupptagen
Snickaren Kent
Klasén håller nu på
att renovera de
skador på korgen
till GJ C44 som
finns. Vi har fått
bidrag till arbetet
från
Riksantikvarieämbetet.
7 nov. 2008: Stoppmaskinen renoveras. Rangering i Vagnhall 1 Vår stoppmaskin håller nu på att få nya Hondamotorer monterade. En av kolvarna skall även bytas ut. Inne i Vagnhall 1 rangerade vi om våra fordon. GJ N 47 placerades tillsammans med KlRJ I 340 i Flattakets vagngarage. Längst in i Vagnhall 1 placerades de avställda loken Cementa och SJ Z4p 320. Vår motordressin fick nu plats i Vagnhall 1.
29 okt. 2008: Motordressinen är nu färdigrenoverad
Motordressinen, SJ
motordressin MDR127p
3422 har nu
renoverats klart och
vi var i onsdags ute
och provkörde den i
regnet. Den drar
rätt så lätt loss
vid start och gick
riktigt bra! En
härlig åktur ned
till Eken följde. En
tralla kan med en
kort stång kopplas
till motordressinen.
24 okt. 2008: Stöd till projekt Järnvägsplan beviljades av Gotlands kommun! Igår fattade kommunstyrelsen på Gotland beslut om att tilldela föreningen 490 000 SEK till projektet Järnvägsplan Dalhem - Roma. Medlen är en delfinansiering till Länsstyrelsens pott på lika mycket. I projektet ingår förutom järnvägsplanen även att bygga ny vändskiva i Hesselby.
18 okt.
2008:
Arbetslördag.
På programmet
framöver står
färdigställande av
NNsp 320576 samt
motorbyte på vår
stoppmaskin.
Dessutom kommer
arbetet med korgen
GJ C 44 att gå
vidare.
16 okt. 2008: Verkstadsbilder Svarven tillverkad på Bolinder & Munktell i Eskilstuna är nu på plats. I Verkstaden står även motordressinen som även invändigt renoveras, med ny oljad masonit.
6 okt.
2008:
Provkörning av
motordressinen.
30 sept.
2008:
En svarv
modell större
anlände från
Malmö.
Hasses grävtjänst, 070-336 78 17, hjälpte till med lyft av svarv samt av föreningens lokomobil som inte längre skall vara "låst" ovanpå GJ N 47.
25 sept.
2008:
Rälsen från
Örebro
levererades till
Hesselby
Ett särskilt tack till Mats Runedahl som har dragit ihop de sista rälerna i Örebro och som lastade dem på Bosse åkares trailer. Tack även till Bosse Åkare för hjälpen med transporten!
25 sept.
2008:
Portarna har
målats färdiga på
Vagnhall 2
20-21 sept. 2008: Arbetshelg i Hesselby.
Till höstens
arbetshelg märktes
att vi hade gjort en
kraftfull insats i
Örebro. Sju aktiva
dök upp på
lördagsmorgonen. De
som var där fick god
mat som Mia fixade i
köket. Fler bilder kommer senare. Välkomna åter på arbetslördagar den 4 okt. och 18 okt. samt filmkväll den 6 okt.
13 sept. 2008: SlRJ F 500 anlände till Hesselby. Vagnskorgen till SlRJ F 500 anlände på traktorvagn till Hesselby. Den har sedan i januari stått vid Vagnhall 3. Nu under hösten skall reparation av trävirket i vagnskorgen ske och därefter är målsättningen att vagnen åter skall komma på riktiga "egna" hjul.
Vagnen är en
resgodsvagn med
konduktörskupé som
SlRJ lät bygga på
sin egen verkstad
1943. Underredet
härrörde från VVJs
ångvagn B från 1912.
Samma dag hämtades
SlRJ G 546, fd.
SJ
Gmp 300275, SlRJ N
546,
LSSJ
Nu 31. Vagnskorgen
finns nu vid
Vagnhall 3.
Vagnskorgen stod uppställd på Brandmyr i Ganthem och skänkt till föreningen av fam. Schwartz. Korgen har fungerat som skogslada. Det unika med vagnen är att den inköptes som N-vagn från Lidköping - Skara - Stenstorps Järnväg 1929 och gick som sådan till 1934 då den byggdes om till litt G, bland annat är ramen förlängd. Troligen tillhör den en tidig uppsättning LSSJ-vagnar vilket gör den till en 1870-talsvagn i grunden (LSSJ byggdes 1874). SJ i sin tur byggde om den till bangårdsvagn på slutet. Ur renoveringssynpunkt är vagnskorgen enkel att renovera, det saknas panel i korgen, några balkar ska kompletteras, annars är det mesta i gott skick.
5-7 sept. 2008: Rivning av spår vid CV (Centralverkstaden) i Örebro
Föreningen
Gotlandståget har
fått en större mängd
räls (27 kg/m) i
gåva av ägaren till
CV,
JERNHUSEN.
Föreningen är mycket tacksamma för gåvan från JERNHUSEN samt för den ovärderliga hjälp som vår kontakt i Örebro, Mats Runedahl har bistått med! Läs mer om arbetena vid CV på denna länk!
31 aug. 2008: Museijärnvägens dag
Idag hade vi
säsongsavslutning
vid GHJ i form
av den alltmer
traditionella
Museijärnvägens
Dag. Vi hade ett
persontåg draget
av Dalhem och
ett SJ-tåg
draget av Z4p
397 i trafik.
Klicka här för att se bilder från museijärnvägens dag den 31 aug.
27 aug. 2008: Diskrummet är färdigt!
På kvällen den 26
aug. blev
diskrummet
färdigt, vatten,
avlopp och el är
inkopplat!
Återstår gör viss
intrimning och
montering av ett
element, fläktkåpa
och fläkt.
17 aug. 2008: En regnig trafikdag i Hesselby Vardagstrafiken har nu upphört och nu kör vi söndagstrafik månaden ut. Denna söndag då det regnade mest hela dagen kom ändå 126 resenärer som reste med våra sex tågavgångar.
13 aug. 2008: Denna dag uppmärksammades alla som har gjort Dalhems renovering möjlig
Den 13 aug. hade vår
maskinchef Lars-Åke
Johansson (Ukka)
samlat flera av dem
som på olika sätt
hade bidragit till
att Dalhem kunnat
renoveras. Dessa bjöds på en tågresa till Munkebos och på fika i caféet.
7 aug. 2008: Sista tåget in till Hesselby (denna dag) Sista tåget från Munkebos och Eken anlände till Hesselby kl. 16.20. Denna torsdag var det regnskurar och 20 grader varmt. 287 resenärer reste med våra tåg.
5- 13 aug. 2008: Arbetet med diskrummet går framåt
I diskrummet har
glasfiberväv satts
upp. Den har sedan
målats med
våtrumsfärg. Vi har
fått hjälp med vissa
elinstallationer.
Tony och Classe bar
in diskutrustningen
och monterade den.
Händelser äldre
än dessa, se våra
rubrik
Inte lika
aktuellt 2008b
(maj-juli 2008)
samt Inte lika
aktuellt 2008
(jan-april 2008) |
"Gamla" bilder och gamla nyheter från Hesselby
Länk till inte lika aktuellt 2007.
Länk till inte lika aktuellt 2006.
Länk till inte lika aktuellt 2005.
Länk till inte lika aktuellt 2004.
Länk till inte lika aktuellt 2003.