|
Föreningen har i
gåva fått den
täckta
resgodsvagn med
konduktörskupé
som SlRJ lät
bygga på sin
egen verkstad
1943. Underredet
härrörde från
VVJs ångvagn B
från 1912,
Se längst ned på
sidan under VVJ:
http://forening.gotlandstaget.se/historia/ovrlok.htm
Vagnen hämtades hem
från Gammelgarn i
början av januari
2008. Den har
plaerats vid
Vagnhall 3.
Förutom att en
del av taket har
skadats av röta
och helt måste
ersättas, så är
vagnen nära i
det skick den
var på 50-talet.
Merparten av
vare sig golvet
eller väggarnas
virke behöver
inte bytas. Däremot
behöver nya
skjutdörrar
tillverkas och
allt till
underredet.
Bland annat behöver
underredet förlängas
för plattformen i
vagnens ena ände. All
sommarstugepanel
togs bort
på arbetslördagen
den 19 januari.
Hösten 2008
påbörjades
renoveringen av
vagnen.
Snickaren Kent
Klasén hjälper oss
att reparera taket
till SlRJ F 500.
Hälften av
takstolarna samt
råsponten i taket
måste bytas ut.

Som
VVJ
ångvagn B.
Foto från
Nybergska
samlingen,
Sveriges
Järnvägsmuseum
|

SJ Fp 102,
f d SlRJ F
500 i
Visby hamn
1956. Foto
Olof
Sjöholm,
Nybergska
samlingen,
Sveriges
Järnvägsmuseum |

9 jan. Vid
vagnhall 3
innan
borttagningen
av panelen
påbörjades |

Panelen
bröts loss
den 19
jan. 2008 |

Vagnens
ena
långsida
efter
avklarat
arbete |

Vagnens
andra
långsida.
Både SJ-
och
SlRJ-märkningen
syntes väl |

Vagnen
invändigt
efter att
asfaboard
och
sommarstugemöbler
hade
tagits
bort |
|

15 nov. 2008. SlRJ
F 500 på spår 6.
Det gamla taket
revs bort den 14
nov. |
|

15
nov. 2008 |
|
|