MALLORCA- JÄRNVÄGEN PALMA- MANACOR/ SA POBLA
 
 


På Mallorca finns förutom turistjärnvägen mellan Palma och Soller, även moderna järnvägar. Det är linjen Palma- Manacor, som även har en avstickare till Sa Pobla.
Spårvidden är 1000 mm. Den spårvidden är vanlig i Katalonien och det är därför som den används istället för 914 mm som det är på Sollerbanan.
Jag åkte med familjen längs med järnvägen mellan Palma och Manacor i juni i år. Det var en behaglig resa i luftkonditionerade vagnar, rekommenderas!
Från stationerna på linjen finns anslutande "tren+bus" till de flesta orter längs kusten. Resan Palma-Manacor kostar bara 2,40 Euro/Enkel.
Vi åkte sedan vidare med tågbuss till badorten Cala Rajada i nordost. Men det är en annan historia!

På 90-talet var förutom Sollerbanan, den kvarvarande järnvägen Palma-Inca nedläggningshotad. Det var dåliga spår, gamla rälsbussar och gles trafik vilket medförde allt färre resenärer.
De regionala myndigheterna satsade i början av 2000-talet med stöd av EU på upprustning av linjen Palma- Manacor/Sa Pobla. Det är idag helsvetsat spår med betongslipers.
Linjen är dubbelspårig mellan Palma och Inca. (29 km)  Mellan Palma och Inca går det vardagar tre tåg i timmen i varje riktning.
Sträckan Inca- Sa Pobla (17 km) återinvigdes 2001. Linjen Inca- Manacor (Mallorcas näst största stad) hade varit nedlagd i 26 år när den återöppnades för trafik 2003.
Trafiken sker med motorvagnståg (diesel-hydrauliska) som består av tre enheter. Dessa har en maxhastighet på cirka 100 km/t.
Sedan våren 2007 har tågen och metron sin slutstation i en modern underjordisk station i Palma. (Estatcion Intermodal Plaza d´Espanya)

Parallellt med järnvägen från Palma går den under 2007 öppnade metron som förbinder Palmas centrum med universitetet. Linjen är 8.3 km med nio stationer och den går mestadels under jord.
Utbyggnadsplaner finns för järnvägen. De arbetar med flera projekt, bland annat utbyggnad till flygplatsen (som är Spaniens tredje mesta trafikerade!) samt från Sa Pobla till semesterorten Alcudia.

Länk till bildberättelse om turistjärnvägen Palma- Soller och den smalspåriga spårvagnen Soller- Port Soller

               
              Järnvägskarta                                                                                                                                                              Metrokarta

Länkar om de moderna tågen på Mallorca: http://www.trensfm.com/index.php?register_vars[idi]=3 , http://www.railway-technology.com/projects/mallorca/
Tågtidtabeller: http://www.trensfm.com/page_horarios.php
Sida om Metron på Mallorca:
http://www.urbanrail.net/eu/es/palma/palma.htm
Varför finns denna bildberättelse om Mallorcas järnvägar på Föreningen Gotlandstågets hemsida? Jo, dels av praktiska skäl, jag är ju Webbmaster för vår hemsida, men även för att många av oss är intresserade av smalspåriga järnvägar i allmänhet.
Mallorca är faktiskt inte så mycket större än Gotland. Skillnaden är att det bor en miljon människor på Mallorca och att de har cirka 18 miljoner turister per år där! Mallorca är 3 620 km²
Gotland har drygt 57 000 invånare och är 3 140 km².

Foto/Text: Daniel Åhlén



    Mitt i Palma ligger den underjordiska stationen Estacio Intermodal


 


  Biljetthallen. Det var enkelt att köpa de billiga biljetterna i biljettautomater


Utsikt över spårhallen från biljetthallen. Ett metrotågset till höger.


  Tåget mot Manacor i mitten. På de diesel-hydrauliska tågen stängs motorerna av så fort de stannar.
 


Interiör från en av motorvagnarna. Bekväma insteg utan höjdskillnad.
Rullstols/barnvagns och cykelplatser fanns det gott om!


Stationen vid Festival park, där det 500 meter från stationen finns en stor outletby med multibiografer som rekommenderas!


Festival park
 

 
  Vy mot Palma från Festival park


Vy mot Inca


 Motorvagnståg på ingång till stationen i Manacor


Manacor

 
  Från Manacor gick förr järnvägen vidare till Arta. Framtida utbyggnad?

 

   
METRON UTANFÖR PALMA  


 Den nya metrostationen i San Sardina sedd från Sollertåget


 Sollertåget går parallellt med metron en sträcka.


 Metrobanan norr om San Sardina


  Metron passerade sedan på en viadukt över Sollerbanan.


Samtliga foton är tagna av Daniel Åhlén.
 

 

Till sidan om turistjärnvägen Palma-Soller samt den smalspåriga spårvagnen Soller- Port Soller

Länk åter till sidan om bildreportage från andra järnvägar

Åter till Gotlandstågets startsida