På Mallorca finns
förutom
turistjärnvägen
mellan Palma och Soller,
även moderna
järnvägar. Det är
linjen Palma-
Manacor, som även
har en avstickare
till Sa Pobla.
Spårvidden är 1000
mm. Den spårvidden är
vanlig i Katalonien
och det är därför
som den används
istället för 914 mm
som det är på
Sollerbanan.
Jag
åkte med familjen
längs med järnvägen
mellan Palma och Manacor i juni i år.
Det var en behaglig
resa i
luftkonditionerade
vagnar,
rekommenderas!
Från
stationerna på
linjen finns
anslutande "tren+bus"
till de flesta orter
längs kusten. Resan
Palma-Manacor kostar
bara 2,40
Euro/Enkel.
Vi åkte sedan vidare
med tågbuss till
badorten Cala
Rajada i nordost.
Men det är en annan
historia!
På 90-talet var
förutom Sollerbanan,
den kvarvarande
järnvägen Palma-Inca
nedläggningshotad.
Det var dåliga spår,
gamla rälsbussar och
gles trafik vilket
medförde allt färre
resenärer.
De regionala
myndigheterna
satsade i början av
2000-talet med stöd
av EU på upprustning
av linjen Palma-
Manacor/Sa Pobla.
Det är idag
helsvetsat spår med
betongslipers.
Linjen är
dubbelspårig mellan
Palma och Inca. (29
km) Mellan
Palma och Inca går
det vardagar tre tåg
i timmen i varje
riktning.
Sträckan Inca- Sa
Pobla (17 km)
återinvigdes 2001.
Linjen Inca- Manacor
(Mallorcas näst
största stad) hade
varit nedlagd i 26
år när den
återöppnades för
trafik 2003.
Trafiken sker med
motorvagnståg (diesel-hydrauliska) som
består av tre
enheter. Dessa har
en maxhastighet på
cirka 100 km/t.
Sedan våren 2007 har
tågen och metron sin
slutstation i en
modern underjordisk
station i Palma. (Estatcion
Intermodal Plaza
d´Espanya)
Parallellt med
järnvägen från Palma
går den under 2007
öppnade metron
som förbinder Palmas
centrum med
universitetet.
Linjen är 8.3 km med
nio stationer och
den går mestadels
under jord.
Utbyggnadsplaner
finns för järnvägen.
De arbetar med flera
projekt, bland annat
utbyggnad till
flygplatsen (som är
Spaniens tredje
mesta trafikerade!)
samt från Sa Pobla
till semesterorten
Alcudia.
Länk till
bildberättelse om
turistjärnvägen
Palma- Soller och
den smalspåriga
spårvagnen Soller-
Port Soller

Järnvägskarta
Metrokarta
Länkar om de moderna
tågen på Mallorca:
http://www.trensfm.com/index.php?register_vars[idi]=3
,
http://www.railway-technology.com/projects/mallorca/
Tågtidtabeller:
http://www.trensfm.com/page_horarios.php
Sida om Metron på Mallorca:
http://www.urbanrail.net/eu/es/palma/palma.htm
Varför finns denna bildberättelse om Mallorcas järnvägar på Föreningen Gotlandstågets
hemsida? Jo, dels av
praktiska skäl, jag
är ju Webbmaster för
vår hemsida, men
även för att många
av oss är
intresserade av
smalspåriga
järnvägar i
allmänhet.
Mallorca är faktiskt
inte så mycket
större än Gotland.
Skillnaden är att
det bor en miljon
människor på
Mallorca och att de
har cirka 18
miljoner turister
per år där! Mallorca
är 3 620 km²
Gotland har drygt 57
000 invånare och är
3 140 km².
Foto/Text:
Daniel Åhlén

Mitt i Palma
ligger den
underjordiska
stationen Estacio
Intermodal
|

|

Biljetthallen. Det
var enkelt att
köpa de billiga
biljetterna i
biljettautomater
|

Utsikt över
spårhallen från
biljetthallen. Ett
metrotågset till
höger.
|

Tåget mot Manacor
i mitten. På de
diesel-hydrauliska
tågen stängs
motorerna av så
fort de stannar.
|

Interiör från en
av motorvagnarna.
Bekväma insteg
utan höjdskillnad.
Rullstols/barnvagns
och cykelplatser
fanns det gott om!
|

Stationen vid
Festival park, där
det 500 meter från
stationen finns en
stor outletby med
multibiografer som
rekommenderas!
|

Festival park
|

Vy mot Palma från
Festival park
|

Vy mot Inca
|

Motorvagnståg
på ingång till
stationen i
Manacor
|

Manacor
|

Från
Manacor gick förr
järnvägen vidare
till Arta.
Framtida
utbyggnad?
|
|
|
|
METRON UTANFÖR
PALMA |
|

Den nya
metrostationen
i San Sardina sedd
från Sollertåget
|

Sollertåget
går parallellt med
metron en sträcka.
|

Metrobanan
norr om San
Sardina
|

Metron passerade
sedan på en
viadukt över
Sollerbanan.
|