På Mallorca finns
den 27 km långa
elektrifierade
smalspårsjärnvägen
mellan Palma och
Soller,
Ferrocarril de
Soller.
Spårvidden är 914
mm.
Den byggdes 1912 och
elektrifierades
redan 1929. Med
tanke på att banans
längsta tunnel är 3
km lång, den tar 7
minuter att färdas
igenom, kan man
förstå behovet av
eldrift.
Totalt finns det 13
tunnlar! Banan
kallas för "apelsintåget",
en anledning att den
byggdes var för att
frakta apelsiner
från Sollerområdet
till Palma. Men
redan 1912 fanns det
gott om turister.
Idag används banan
enbart för
turisttrafik. En tur
och returbiljett
kostar 17 Euro, att
jämföra med den
moderna järnvägen
Palma-Manacor/Sa
Pobla där den
längsta resan kostar
4,80 Euro.
Jag åkte med
järnvägen
tillsammans med min
son den 18 juni
2008. Det var en
mycket trevlig resa
som tog drygt en
timme. Banan går
först genom
låglandet norr om
Palma och sedan bär
det av uppför och
igenom bergen. Efter
den stora tunneln
går det utför mot
Soller. Banan
slingrar sig där
längs med
bergssidorna ned mot
Soller.
Länk till
bildberättelse om
den moderna
smalspårsjärnvägen
Palma-Manacor/Sa
Pobla

Vi åkte med
turisttåget från
stationen i
Palma. Avgång kl.
10.50.
Från Soller går en
spårvagn till Port
Soller. Sträckan är
5 km lång och tar en
halvtimme. (4
Euro/enkel) Port
Soller är en mysig
badort där de flesta
husen är från
1900-talets första
hälft. En trevlig
kontrast mot många
andra turistbyar på
Mallorca.
Järnvägen
Palma-Soller finns
bland annat med i
filmen Jönssonligan
på Mallorca från
1989.
http://www.imdb.com/title/tt0097636/
Mer om järnvägen
finns på:
http://www.trendesoller.com/
,
http://www.sollernet.com/trendesoller/en1.html
,
http://www.youtube.com/watch?v=t4DnCZhmfNg
http://www.grijalvo.com/articulos/tfcsollerrwy.htm
Filmer med
Sollerbanan finns
att se på:
http://www.youtube.com/watch?v=t4DnCZhmfNg
,
http://www.youtube.com/watch?v=w_XmLVrwxjs

Varför finns denna
bildberättelse om
Mallorcas järnvägar
på Föreningen
Gotlandstågets
hemsida? Jo, dels av
praktiska skäl, jag
är ju Webbmaster för
vår hemsida, men
även för att många
av oss är
intresserade av
smalspåriga
järnvägar i
allmänhet.
Mallorca är faktiskt
inte så mycket
större än Gotland.
Skillnaden är att
det bor en miljon
människor på
Mallorca och att de
har cirka 18
miljoner turister
per år där! Mallorca
är 3 620 km²
Gotland har drygt 57
000 invånare och är
3 140 km².
Foto/Text:
Daniel Åhlén

Stationshuset i
Palma
|

Loket tillverkades
inför banans
elektrifiering
1929.
|

|

|

|

Inne i vagnarna är
ryggstöden
vändbara så att
ingen behöver åka
baklänges.
|

3:e klasskupé i
elloket
|

2:a klasskupé i
elloket
|

Tåget på väg ut på
gatan utanför
stationen. Spåret
går på en egen
banvall mellan
körbanorna.
|

Uppehåll vid den
gamla stationen i
Son Sardina
|

Den nya
metrostationen
i San Sardina. Mer
om metron se:
http://www.urbanrail.net/eu/plm/palma.htm
|

Sollertåget
går parallellt med
metron en sträcka.
|

På
väg upp mot
bergen.
|

Tågmöte
vid Bunyola
station, halvvägs
till Soller
|

Palmatåget avgick
från Bunyola
|

|

Bunyola
station
|

Berg och dalar
växlade.
|

Inne i den 3 km
långa tunneln i
bergen
|

Tunnelmynning vid
hållplatsen
ovanför Soller
|

Tåget
stannade vid denna
hållplats som
enbart används för
att beundra
utsikten
|

Utsikten mot
Soller
|

Vårt tåg och
mötesspåret
|

Träslipers
användes oftast,
men betongslipers
fanns på vissa
sträckor.
|

Banan
slingrade sig ned
mot Soller
|

En
större bro
passerades.
|

Även några mindre
tunnlar.
|

Soller:
Vy mot
spårvagnarnas
stall.
|

En av de fina
spårvagnarna som
finns i Soller. En
del av dem har
köps från
Portugal.
|

Sollerjärnvägens
vagnhall i Soller.
|

Tåget uppställt på
spår 1 i Soller
|

Välkommen till
Soller
|

Spårvagnsstallarna
till höger och
järnvägens
lokstallar till
vänster
|

En gammal
resgodsvagn
användes som
turistbyrå i
Soller.
|

Spårvagnen på väg
genom Soller stad
mot Port Soller
|

Banvallen genom
Soller
|

Spårvägsbro i
Soller
|

Hållplats i Port
Soller
|

Vy över den
härliga badviken i
Port Soller
|

Spårvägsstationen
i Port Soller
|

Ombord
på det öppna
spårvagnssläpet
|

Spårvagnsmöte
|

Tillbaka i Soller
|

Tåget avgick mot
Palma kl. 14.00
|

Vy längs med
linjen mot Palma
|

Inne i Palma gick
spåret mitt
emellan gatans
körbanor.
|

|

Nära att bli
påkörda vid
infarten till
Sollerbanans
station i Palma.
|

Åter till Palma
station efter
drygt en timmes
resa
|

Elektrifieringen
skedde av Siemens
1929
|