Aktuella
bildlänkar:
För att ta del
av fler bild-
och videoclips
från 2002-2007,
klicka här!
29 april
2008:
Banarbetsdag vid
museijärnvägen
Inför trafikstarten
den 5 maj, då vi kör
ett abbonerat tåg,
var det mycket
viktigt att bli
klara med
renoveringen av
växel 4. Gary
grusade grovt mellan
sliprarna den 28
april..
Den 29 april var vi
fyra ideella som dök
upp för en dags
stärkande banarbete
med att grusa växel
4.
Vi hann även med att
ta bort en grov stam
från den alm som
skuggar
stationshusets södra
gavel.
Dagen avslutades med
att vi bytte fyra
uttjänta sliprar på
spår 3 mellan
Flattaket och Muséet.

Beskärning
av almen |

Vi började
med att
skotta ut
återvunnet
naturgrus |

Provkörning
av växeln.
Byte av
fyra
sliprar på
spår 3 |

SJ Z4p 320
provkörde
spår 1 |

Vi
kantskar
och
ogräsrensade
kanten av
bangården
mot
gräsmattan |

Gary slår
till en
gammal
sliper med
släggan. |

Efter
iläggningen
av de fyra
nya
sliprarna
tog vi... |

kaffi och
umgås! |

Fyra
nya väl
stoppade
sliprar |

1630 och
hemgång.
Bangården
ser
prydlig
ut! Bra
jobbat! |
28 april
2008:
Styrelsemöte för
Tulestiftelsen,
med delvis ny
styrelse
Tulestiftelsen
träffades på
eftermiddagen
den 28 april för
årets första
styrelsemöte.
Nya i styrelsen
var Peter Doolk,
ordförande och
Kent Klasén
(Halla
sockenförening)
Fjolårets
ekonomi gicks
igenom,
uthyrningen av
stationshuset
samt kommande
arbeten.
En ny kyl med
frys har inköpts
i dagarna till
köket.
Länk till sidan
om Tule station

Det
skulle
kunna vara
en bild på
Tule
station,
för länge
sedan! |

28 april
2008. |

Bakom
hemlighuset
blommade
dessa
påskliljor
lagom till
Valborg! |

Nye
ordföranden
i
Tulestiftelsen
Peter
Doolk |
18-20 april
2008:
Arbetshelg vid
museijärnvägen
För första gången på
ett par år anordnade
föreningen en
arbetshelg. Det blev
en mycket lyckad
sådan. Strålande
väder hela helgen,
det var upp till
+14°
På lördagen var vi
tio aktiva och under
söndagen var vi
tolv. En del var där
delar av eller en
dag men flertalet
övernattade på
stationen mellan
lör- och söndagen.
Lagom till helgen
hade även
föreningens
renoverade
klubbrum på övre
planet i
stationshuset blivit
klar. Det var mycket
trevligt att på
lördagskvällen umgås
och se på tågfilmer
i det fina rummet!
Vi tittade även på
ett bildspel med
cirka tusen
bilder(!) från
projektet Etapp I.
Minnena från leran i
Tule kom tillbaka
som ett brev på
posten.
Ett stort tack till
framförallt Lisbet
Buskas och Tony
Åberg, men även till
alla andra som har
hjälp till med
renoveringen av
rummet!
Staffan Beijer
skötte om den
förnämliga
matlagningen. Han
ordnade frukost,
lunch, fika och
middag till
självkostnadspris.
Mycket gott och
trevligt med ordnad
mat på en sån här
arbetshelg!
Banavdelningen
arbetade med
återuppbyggnaden av
växel 4. Först
avjämnades underlaget
till med laserpass.
Därefter lades
sliprar och sedan
räls ut. På söndagen
skruvades skarvjärn
fast, hälften av
rälsen i växeln
spikades. En del
rälsändar fick
kapas. Det är
märkligt hur en en
del rälslängder som
passade ihop för en
månad sedan nu var
för långa (upp till
en cm)
Signaldelen av
banavdelningen
reparerade den
vägbom som blåste
sönder i vintras. En
del av arbetet med
spårledningen vid
Eken utfördes.
Maskinavdelningen
ägnade sig åt Dalhem Klicka här för
att komma till
sidan om loket
Dalhem, Där
finns fler
bilder.
Dragstången till
SlRJ F7
monterades. SJ
Z4p 320 som inte
har varit
igång sedan
sekelskiftet,
skrämdes igång med
nya batterier (gåva
från
miloverkstaden!)
Loket provkördes och
det passar bra med
tanke på att SJ Z4p
397 ställdes av på
grund av sprucken
topplockspackning
och slitna hjul.
Även Cementa
ställdes av.
Materiel till ön.
Från fastlandet
anlände gänget från
Örebrouppdraget med
vår pick-up lastad
med signalprylar
från ÖSlJ och med
lysrörsarmaturer
till Vagnhall 2. Det
är 27 nya
lysrörsarmaturer som
vi fått från en
fastighet som
ombyggts. Dessutom
har vi i helgen haft
folk i Vadstena som
hämtat annan
signalmaterial
från WFJ.

Växel 4
på
morgonen
den 19
april |

Vu jämnade
till
underlaget
med
traktor,
kratta och
laserpass! |

Sliprarna
håller på
att läggas
ut. |

Växel 4
sedd mot
sydväst |

Hjärtstycken
är tunga,
det är
lättare
med
domkraft |

Sex man
behövdes
för att
lyfta
denna räl |

Eftermiddagsfika
i
Hesselbysalen
på
lördagen |

Dalhem
pannplåtar
har
grundmålats. |

Tidigt på
lördagskvällen
var alla
delar till
växeln
åter på
plats. |

SlRJ 7.
Efter en
påkörning
i somras
har
dragstången
rätats och
åter
monterats. |
20 april:

Nicke
Bergqvist
har ordnat
en större
mängd
lysrörsarmaturer
som Peter
Doolk hade
hämtat
till
Hesselby |

SJ Z4p
320.
Batterierna
höll på
att
monteras |

SJ Z4p
320 |

SJ
Z4p 320
och
avställda
Cementa
och SJ Z4p
397 |

Strax
startades
den
härliga
gamla
Scania-Vabis
dieseln,
en rak 8:a |

SJ Z4p 320
provkördes
till Eken.
Den gick
bättre och
bättre! |

Dags för
fika |

Arbeten
med växel
4 |

Kapning
av en för
lång räl |

Växel 4
efter att
söndagens
arbeten
hade
avslutats. |

Härligt
med en
stadig
lunch när
man
jobbar! |

Cementa på
väg in i
vagnhallen
för
avställning |

Även SJ
Z4p 397
samt SJ
Bop 876
|

Den lilla
salongen i
SJ Bop 876
har fått
sofforna
omklädda
av Mårten
Wessberg,
med det
tyg som
inköptes tillsammans
med bl.a
Svenska
motorvagnsklubben |

Dessa
soffor ser
lite nakna
ut! |

På Dalhem
pågick
renoveringen
av
koppelstängerna.
Mycket
smuts
fanns på
dem! |
16-17 april
2008:
Rivning av spår
vid CV i Örebro
2008
På gamla
Centralverkstädernas
(CV) område strax
nordost om Örebros
centrum finns 27
kilos räls som
föreningen har fått
i gåva. Två av våra
medlemmar var där
16-17 april och
förberedde
rivningen.
Bilder och mer
information om
spåren vid CV på via
denna länk

Var är rälsspikarna?
|

Skog efter röjning.
|
14 april
2008:
Vårdag i
Hesselby
Denna dag arbetades
det med växel 4 på
bangården, Dalhems
vattentankar och
vårt blivande
samlingsrum på
övervåningen i
stationshuset

Grävjobb
vid växel
4 |

Paus i
arbetet
med
tankarna
till
Dalhem |

Tapetsering
av
samlingsrummet
pågick för
fullt.
Lisbet
Buskas och
Tony Åberg
höll i
våderna |
|
8 april
2008:
De flesta
pannplåtarna är
nu monterade på
Dalhem
Klicka här för
att komma till
sidan om loket
Dalhem, Där
finns fler
bilder
6 april
2008:
Årsmöte vid
Hesselby
Föreningen
Gotlandståget
höll årsmöte
söndagen den 6
april. 28
medlemmar var
närvarande.
Förutom de
vanliga
mötesförhandlingarna
med val så
beslöts att de
föreslagna
stadgeförändringarna
skall gälla med
omedelbar
verkan. Beslutet
var enigt.
Anders Svensson
informerade om
projekt
Järnvägsplan.
Daniel Åhlén
visade ett
bildspel med
bilder från
verksamheten
under 2006-
2008.
Jernvägscaféets
nya arrendator
Linda Zackrisson
presenterade sig
för medlemmarna
och stod för
fikat.

Föreningens
ordförande
Staffan
Beijer
öppnade
årsmötet
och
hälsade
alla
välkomna |

Hesselbysalen
med
bildspelet
på
filmduken |
2 april
2008:
Vårbilder från
Hesselby
I Dalhem
pågår arbetena
för fullt med
Dalhem. Pannans
isolering och
den nya
pannplåtarna är
nu på plats.
Klicka här för
att komma till
sidan om loket
Dalhem, Där
finns fler
bilder
I stationshuset
pågår ommöbleringar
av två rum. Det
gamla stora
klubbrummet på
nedervåningen har
gjorts om till
order- och
styrelserum samt
bibliotek. Det övre
stora sovrummet
skall tapetseras om
och kommer användas
som klubbrum. Det
kommer att användas
för filmkvällarna.
Det blir soffor och
bord i rummet.
Sommartid kommer det
dock att användas i
första hand som
övernattningsrum med
två bäddar.

Vy
över
bangården
i Hesselby
från
väster |

Bangården
sedd från
stationshuset. |

Ekens hpl
har
försetts
med en
lykta på
gaveln.
Denna är
försedd
med
skymmningsrälä,
så den
lyser när
det är
mörkt.
Tack vare
bomanläggningen
har vi
även
kunnat
elektrifiera
banvaktsstugan. |

Vy från
järnvägsövergången
i riktning
mot
Munkebos.
|

Dalhem med
påmonterad
isolering
och delvis
nytillverkad
pannbeklädnad. |

|

Kolboxen
har
renoverats.
Den har
försetts
med plåtar
som ger
fall mot
mitten för
kolen. |

Det övre
sovrummet
inför
renovering. |

Det
ommöblerade
order- och
styrelserummet
på
Hesselby
station. |

|
25 mars
2008:
Studiebesök i
Anten (AGJ) den
24 feb.
Anders
Svensson och
Tony Åberg från
GHJ samt Daniel
Nicklasson från
HWJ (Västervik)
besökte AGJ den
24 feb. På
kvällen visade
Daniel
anläggningarna i
Västervik och
Verkebäck.
Det var mycket
intressant att
se båda
anläggningarna
och
omhändertagandet
var mycket gott.
AGJ och HWJ är
mycket
imponerande
museijärnvägar
som vi har en
hel del att lära
av.
I Anten tittade
dem bland annat
på de vagnar GHJ
har köpt av AGJ,
Hilding
Carlsson-rälsbussen
av den typ som
fanns på
Gotland,
verkstaden,
kolgård,
Brobackatunneln
och AGJ lok 5
byggt av
Henschel & Sohn
i Kassel 1920.
(ROJ 5) Bilderna
från loket kan
ge en idé om
Dalhems
utförande. Det
var arbetshelg i
Anten och
verksamheten
pågick för
fullt.
På kvällen sågs
stationerna i
Fårhult, Verkebäck
och Västervik på HWJ.
Hem kom dem med
flera idéer om hur
vi kan utveckla
verksamheten vid
GHJ.
Foton: Anders
Svensson

En
av de
vagnar GHJ
har köpt
av AGJ |

Hytten i
AGJ 5 |

Tony på
Hilding-rälsbussens
bagage/cykel-plattform |

Förarplatsen
i AGJ
AGJ Yo1p
102 - fd.
NKlJ Yo1p
52 |

Interiör
från
rälsbussen-
Så såg de
gotländska
rälsbussarna
ut inuti! |

Renovering
pågår av
en av AGJ
Yp-rälsbussar:
AGJ
UBFo3yp
2120 - fd.
SJ UBo3yp
2120 |

Den
inponerande
verkstaden |

Kolgården
och
verkstaden
i Anten. |

Daniel
Nicklasson
vid
Brobackatunnelns
ena
mynning |

En
sån här
kranvagn
vore bra
att ha! |

HWJ-
Verkebäcks
station |

Om
några år
är GHJ
spårrensare
lika fin
som denna
vid
Västervik |

En tur med
Z4p till
Fårhult
och
Ankarsrum
hanns med.
Foto vid
Verkebäck
stn. |

STyvärr
var
restauranten
vid
Fårhult
stängd,
men vacker
är
stationen.
Maten
rekommenderas! |
17 mars
2008:
Arbetena med
Dalhem
fortsätter
Under
ledning av Ukka fortsätter
arbetena med
Dalhem. Pannan
godkändes vid
provtryckning av
Inspecta i
februari.
Pannbeklädnaden-
Plåtar (22
stycken) har
renoverats eller
nytillverkats.
Isolering har
inköps och skall
monteras.
Klicka här för
att komma till
sidan om loket
Dalhem, Där
finns fler
bilder
Visby Smide
har hjälpt oss
med plåt och
bockning/tillskärning
av den, tack!

Dalhem med
pannplåtar
och
isolering |

Målning av
pannplåtarna
pågår |
15 mars
2008:
Arbetslördagen
den 15 mars
Vår
slipersleverantör-
Gotlandsflis AB
Denna lördag
arbetade vi med
Dalhem (se ovan)
och med växel 4
på bangården.
Det var den
växeln som det
senaste
Tomtetåget
spårade ur.
Växelsliprar har
beställts från
Gotlandsflis AB
och dem skall
hämtas under
kommande vecka.
Vi lossade
samtliga
rälsspikar och
skarvjärn i
växeln. På
måndag skall vi
lyfta undan räls
och sliprar.
Därefter skall
växeln grävas ur
innan det är
dags för
återuppbyggnad.

Växel 4
den 15
mars. |

8 feb.
2008:
Växeltungorna
på växel 6
(vid flattaket)
har
säkrats i
höjdled. |

Växel 4
den 17
mars. Gary
har lyft
bort räls
och
sliprar. |

17 mars.
2008 |
14 mars
2008:
Arbetslördagen
den 16 februari

Vi fick mycket
god hjälp av
Håkan Bodin (Bodins
gräv, Roma
Tel:
0739-906277)
Han kom med sin
smidiga
grävmaskin och
grävde upp det
dike som går
från
vagnhallarna
längs med banan
västerut. Tack
vare det har
vattennivån i
diket och vid
vagnhallarna
sjunkit ett par
välbehövliga
decimeter!
Stort tack
till Håkan för
din sponsring
med detta
arbete!

Grävmaskinen
gränslade
diket.
Foto: Tony
Åberg |

Vi körde
bort ett
par
stubbar
med
överföringsvagnen
och
lokomotorn
SJ Z4p
312. Foto:
Tony Åberg |

Foto från
diket den
13 mars.
Snyggt och
prydligt
med bra
avrinning! |

Jobb vid
rälslagret.
Ett tunt
lager med
snö låg på
marken i
Hesselby.
Foto: Tony
Åberg |

Lokomotorn
SJ Z4p 397
skall få
en ny
topplockspackning.
Foto:
Lars-Åke
Johansson |
|
12 mars
2008:
Soluppgång i
januari
Lördag morgon
den 26 januari,
på väg hem från
mitt nattpass
fick jag uppleva
denna vackra
soluppgång vid
Hesselby. Nu
delar jag med
mig av den!

Stationshuset
klockan
0813 |

Godsmagasinet
och den fd
lanthandeln
kl. 0812. |
5 feb.
2008:
Portarnas
fönster på
Vagnhall 2 har
monterats.
Gary har
renoverat
fönstren till
Vagnhall 2.
Dessa har nu
monterats. I vår
återstår att
skrapa färg och
måla samt sätta
upp härdad
masonit på
insidan.
Fler bilder
finns på:
Klicka på
länken för
att se
fler
bilder
från
Vagnhall 2
1 feb.
2008:
Andra
provkörningen
med SlRJ 3
DALHEM!
Idag
provkördes loket
för andra gången
klockan 13.00.
Provkörningen
gick bra, men
ett par saker
måste åtgärdas
som
injektorernas
funktion. Det
var cirka
tiotalet
medlemmar som
med några
timmars varsel
dök upp i
Hesselby.
Klicka här för
att komma till
sidan om loket
Dalhem, Där
finns fler
bilder och ett
videoclip!
31 jan.
2008:
Första
provkörningen
med SlRJ 3
DALHEM!
Dalhem ställdes
av 1992. Sedan
2004 har en
mycket
omfattande
renovering
genomförts. Nu
har den kommit
så långt att
Dalhem eldats på
och rört sig av
egen maskin,
fram och
tillbaka på spår
5!
Vi planerar för
en längre
provtur kl.
12.30 fredagen
den 1 feb.
Välkomna!
Klicka här för
att komma till
sidan om loket
Dalhem, Där
finns fler
bilder och två
videoclips!

Nu höll
Ukka
tummarna!
Foto: Tony
Åberg |

Loket rör
sig bakåt!
Foto: Tony
Åberg |
30 jan.
2008:
Gotlandstågets
redogörelse över
vårt
systematiska
brandskyddsarbete
(SBA) är klar
Eftersom
Föreningen
Gotlandstågets
anläggning är
k-märkt så
åligger det
föreningen att
skriva en
redogörelse över
det systematiska
brandskyddsarbetet
inom föreningen.
(enligt Lagen om
skydd mot
olyckor) Vid
styrelsemötet
den 23 jan.
beslutades att
vår SBA är
gällande i vår
verksamhet.
Den reglerar
brandskyddet i
våra byggnader
samt även
förebyggande
åtgärder mot
brand längs med
banan. Ta gärna
del av vår SBA
som har
överlämnats till
Räddningstjänsten
vid Gotlands
kommun, via
denna länk:
Länk
till
Gotlandstågets
redogörelse över
SBA
(Systematiskt
brandskyddsarbete)
19 jan.
2008:
Arbetslördag
På
arbetslördagen
samlades 10
aktiva medlemmar
för en dags
arbete. Vi hade
trotsat
stormvarningen,
men stormen kom
av sig och det
blev istället en
lagom blåsig dag
med sol och åtta
grader varmt!
Vi arbetade med
att ta bort
sommarstugepanelen
och asfaboarden
i SlRJ F 500. Så
snart som
möjligt skall
vagnen ställas
in i Vagnhall 3
för fortsatt
renovering.
Andra arbeten
som utfördes var
GJ C44, Dalhem
(se sidan om
lokets
renovering
http://forening.gotlandstaget.se/vagn/slrj3.htm
), dragstänger
till ett par
vagnar togs loss
och riktades.
Även
administrativa
arbeten i
stationshuset
utfördes.

Bufferten
och
dragstången
till SlRJ
F7
lossades. |

Stationshuset
i vackert
vårvinterljus |

Sommarstugepanelen
på SlRJ F
500 bröts
loss. |

Invändigt
lossade
stora
mämgder
asfaboard
i små
bitar.
Mycket
spik blev
det. |

En
av vagnens
långsidor
efter
avslutat
arbete |

Den andra
långsidan.
Både SJ
och
SlRJ-märkningen
syns bra
på
vagnssidan |
15 jan.
2008:
Svetsning av
ångrör till
Dalhem

Föreningen får
ovärderlig hjälp
av Visby Smide
AB med
svetsningen av
de ångrör som
går från
sotskåpet till
cylindarna. De
gamla rören var
svårt
rostangripna och
alla rördelar
utom ändarna
nytillverkas. Se
sidan om Dalhems
renovering:
http://forening.gotlandstaget.se/vagn/slrj3.htm

15
jan. |

19 jan. |
15 jan.
2008:
Ny vagn till GHJ -
SlRJ F 500
Föreningen har i
gåva fått den
täckta
resgodsvagn med
konduktörskupé
som SlRJ lät
bygga på sin
egen verkstad
1943. Underredet
härrörde från
VVJs ångvagn B
från 1912,
Se längst ned på
sidan under VVJ:
http://forening.gotlandstaget.se/historia/ovrlok.htm
Förutom att en
del av taket har
skadats av röta
och helt måste
ersättas, så är
vagnen nära i
det skick den
var på 50-talet.
Varken golvet
eller väggarnas
virke behöver
bytas. Däremot
behöver nya
skjutdörrar
tillverkas och
allt till
underredet .

|

|
29 dec.
2007:
Tomtetåget -
En rekorddag 1
562 resenärer
reste med tågen!
Sedan Föreningens tradition med Tomtetåget började den 28 dec. 1982 har det
hunnit bli 26 tomtetågsdagar. Det tidigare rekordet var från 2006 på 1
449 resenärer.
Det var det första
Tomtettåget som gick
förbi Eken till
Munkebos hållplats.
Vid Munkebos
kopplades ett annat
lok i tågets östra
ände, så stoppet i
Munkebos blev bara
någon minut, innan
tåget kunde rulla
österut till Ekens
hpl. Där klev
passagerarna av och
de som hade varit
vid Tomte och glögg
klev på. Tåget
rullade sedan direkt
tillbaka till
Hesselby. Det
innebar en
omloppstid på 16
minuter och att vi
hade avgångar var
15:e minut.
Trafikupplägget
fungerade mycket väl
med tre lok i
trafik, ända till
det som inte får
hända en sån här
dag, nämligen att en
av ångloket Cementas
tuber sprang läck.
Loket drogs tillbaka
av SJ Z4p 397.
Det sägs att "en
olycka kommer sällan
ensam" och det
stämde tyvärr vid
Tomtetåget. När de
två tågseten skulle
växlas ihop backade
ett av tågen genom
en växel. Tyvärr
klättrade då den
sista godsvagnens
ena hjulpar över
rälen vid växelns
hjärtstycke. Växeln
spärrades av men
turligt nog låg den
öster om
stationshuset så ett
tåg kunde under
tiden
bärgningsarbetet
pågick köra
passagerare till
Eken. Med hjälp av
ispårningsräler
kunde vagnen (SlRJ
F7) dras upp på
spåret. Vagnen
ställdes sedan av.
Vid den första
besiktningen kunde
inte någon skada på
varken växel, spår
eller vagn
konstateras.
Händelsen kommer
av föreningen att
anmälas till
Järnvägsstyrelsen
samt även utredas
inom föreningen.
Vi är mycket glada
att ingen skadades i
samband med olyckan.
Tåget backade i
mycket låg hastighet
och hann snabbt
bromsas.
Förutom resan ingick även i biljettpriset att vid Eken få en påse godis av
tomten (för de små) och glögg med pepparkakor åt de lite större!
Alla aktiva hade en
svettig dag i
positiv bemärkelse.
De flesta tåg utom
de allra sista var
fullsatta. Vi hade
en enorm tur med
vädret, dagen innan
kom 22 mm regn och
även dagen efter
regnade det. Men
under Tomtetåget var
det multet, +7
grader och lite
blåsigt. Perfekt
väder för att mycket
folk skulle ta sig
till Tomtetåget!
Alla inköp utom
korven räckte tack
och lov i år! Som sagt 1
562 resenärer, är vi
mycket mycket nöjda
med!
Föreningen vill rikta ett tack till alla som har gjort den här dagen
möjlig! till alla funktionärer i trafiken,
klass 5 från
Romaskolan som
skötte caféet, korvförsäljningen samt
till tomtarna vid Eken! Vi vill också tacka Skarphälls Spelmän
(21:a året i rad) och våra
sponsorer:
Klicka på länken för
att se ett stort
bildcollage från
Tomtetåget
För maj-juli
2008, se vår rubrik
Inte lika
aktuellt 2008b
För aug-dec.
2008 se vår
rubrik
Inte lika
aktuellt 2008c
För händelser i
närtid se vår
aktuelltsida
Foton är tagna
av Daniel Åhlén
om inget annat
anges.
|