INTE LIKA AKTUELLT I HESSELBY JAN-APRIL 2008
     
  Aktuella bildlänkar:
 
Uppdateringar på hemsidan
Här kan ni ta del av alla uppdateringar som har gjorts på hemsidan
 
 
 
Eu-projektet Banutbyggnad
Läs mer om det den 31 oktober avslutade EU-projektet om banutbyggnad Etapp 1
 
 
 
Bygget av Vagnhall 2
Allt om den nya vagnhall 2 finns nu samlat på en särskild sida
 
 
 
Tomtetåget 29 dec. 2007
Bildserie från Tomtetåget. Två tomtar, två tåg och rekord 1 562 resenärer!
 
 
 
Vägövergången
Allt om ombyggnaden av Karbyvägen och bygget av vägövergången finns samlat på en särskild sida
 
Banbygget Tule station
Allt om banbygget vid Tule station finns samlat på en särskild sida
 
 
Resturering av uthusen Tule
Allt om restaureringen av ladan och jordkällaren i Tule finns samlat på en särskild sida
 
Decemberbilder från GHJ
Bildserie från arbetslördagen den 15 dec. 2007.
 

För att ta del av fler bild- och videoclips från 2002-2007, klicka här!


29 april 2008:   Banarbetsdag vid museijärnvägen

Inför trafikstarten den 5 maj, då vi kör ett abbonerat tåg, var det mycket viktigt att bli klara med renoveringen av växel 4. Gary grusade grovt mellan sliprarna den 28 april..
Den 29 april var vi fyra ideella som dök upp för en dags stärkande banarbete med att grusa växel 4.
Vi hann även med att ta bort en grov stam från den alm som skuggar stationshusets södra gavel.
Dagen avslutades med att vi bytte fyra uttjänta sliprar på spår 3 mellan Flattaket och Muséet.


 
Beskärning av almen

 
Vi började med att skotta ut återvunnet naturgrus

 
Provkörning av växeln. Byte av fyra sliprar på spår 3

 
SJ Z4p 320 provkörde spår 1

 
Vi kantskar och ogräsrensade kanten av bangården mot gräsmattan

  Gary slår till en gammal sliper med släggan.

 Efter iläggningen av de fyra nya sliprarna tog vi...

  kaffi och umgås!

 Vy av den norra delen av bangården med den nyrenoverade växel 4 närmast
 

  Luckorna till eldstaden är nu på plats på Dalhem. Klicka här för att komma till sidan om loket Dalhem, Där  finns fler bilder

 
Fyra nya väl stoppade sliprar

  1630 och hemgång. Bangården ser prydlig ut! Bra jobbat!

28 april 2008:   Styrelsemöte för Tulestiftelsen, med delvis ny styrelse

Tulestiftelsen träffades på eftermiddagen den 28 april för årets första styrelsemöte. Nya i styrelsen var Peter Doolk, ordförande och Kent Klasén (Halla sockenförening)
Fjolårets ekonomi gicks igenom, uthyrningen av stationshuset samt kommande arbeten.
En ny kyl med frys har inköpts i dagarna till köket. Länk till sidan om Tule station


 
Det skulle kunna vara en bild på Tule station, för länge sedan!

  28 april 2008.

 Bakom hemlighuset blommade dessa påskliljor lagom till Valborg!

 
Nye ordföranden i Tulestiftelsen Peter Doolk

18-20 april 2008:   Arbetshelg vid museijärnvägen

För första gången på ett par år anordnade föreningen en arbetshelg. Det blev en mycket lyckad sådan. Strålande väder hela helgen, det var upp till +14°
På lördagen var vi tio aktiva och under söndagen var vi tolv. En del var där delar av eller en dag men flertalet övernattade på stationen mellan lör- och söndagen.
Lagom till helgen hade även föreningens renoverade klubbrum på övre planet i stationshuset blivit klar. Det var mycket trevligt att på lördagskvällen umgås och se på tågfilmer i det fina rummet! Vi tittade även på ett bildspel med cirka tusen bilder(!) från projektet Etapp I. Minnena från leran i Tule kom tillbaka som ett brev på posten.
Ett stort tack till framförallt Lisbet Buskas och Tony Åberg, men även till alla andra som har hjälp till med renoveringen av rummet!

Staffan Beijer skötte om den förnämliga matlagningen. Han ordnade frukost, lunch, fika och middag till självkostnadspris. Mycket gott och trevligt med ordnad mat på en sån här arbetshelg!

Banavdelningen arbetade med återuppbyggnaden av växel 4. Först avjämnades underlaget till med laserpass. Därefter lades sliprar och sedan räls ut. På söndagen skruvades skarvjärn fast, hälften av rälsen i växeln spikades. En del rälsändar fick kapas. Det är märkligt hur en en del rälslängder som passade ihop för en månad sedan nu var för långa (upp till en cm)

Signaldelen av banavdelningen reparerade den vägbom som blåste sönder i vintras. En del av arbetet med spårledningen vid Eken utfördes.

Maskinavdelningen ägnade sig åt Dalhem Klicka här för att komma till sidan om loket Dalhem, Där finns fler bilder.
Dragstången till SlRJ F7 monterades. SJ Z4p 320 som inte har varit
igång sedan sekelskiftet, skrämdes igång med nya batterier (gåva från miloverkstaden!) Loket provkördes och det passar bra med tanke på att SJ Z4p 397 ställdes av på grund av sprucken topplockspackning och slitna hjul. Även Cementa ställdes av.

Materiel till ön. Från fastlandet anlände gänget från Örebrouppdraget med vår pick-up lastad med signalprylar från ÖSlJ och med lysrörsarmaturer till Vagnhall 2. Det är 27 nya lysrörsarmaturer som vi fått från en fastighet som ombyggts. Dessutom har vi i helgen haft folk i Vadstena som hämtat annan signalmaterial från WFJ.

 


 Växel 4 på morgonen den 19 april

  Vu jämnade till underlaget med traktor, kratta och laserpass!

 Sliprarna håller på att läggas ut.

  Växel 4 sedd mot sydväst

 Hjärtstycken är tunga, det är lättare med domkraft

  Sex man behövdes för att lyfta denna räl

 Eftermiddagsfika i Hesselbysalen på lördagen

  Dalhem pannplåtar har grundmålats.

 Tidigt på lördagskvällen var alla delar till växeln åter på plats.

  SlRJ 7. Efter en påkörning i somras har dragstången rätats och åter monterats.

Rostknackning i en av tankarna pågick. Gösta tittade upp.

Ukka jobbade inne i ramen. Klicka här för att komma till sidan om loket Dalhem, Där finns fler bilder.
20 april:

 Nicke Bergqvist har ordnat en större mängd lysrörsarmaturer som Peter Doolk hade hämtat till Hesselby


  SJ Z4p 320. Batterierna höll på att monteras

 SJ Z4p 320

 SJ Z4p 320 och avställda Cementa och SJ Z4p 397

 Strax startades den härliga gamla Scania-Vabis dieseln, en rak 8:a

  SJ Z4p 320 provkördes till Eken. Den gick bättre och bättre!

 Dags för fika

  Arbeten med växel 4

 Kapning av en för lång räl

  Växel 4 efter att söndagens arbeten hade avslutats.

 Härligt med en stadig lunch när man jobbar!

  Cementa på väg in i vagnhallen för avställning

 Även SJ Z4p 397 samt SJ Bop 876
 

Den lilla salongen i SJ Bop 876 har fått sofforna omklädda av Mårten Wessberg, med det tyg som inköptes   tillsammans med bl.a  Svenska motorvagnsklubben

 Dessa soffor ser lite nakna ut!

  På Dalhem pågick renoveringen av koppelstängerna. Mycket smuts fanns på dem!

16-17 april 2008:   Rivning av spår vid CV i Örebro 2008

På gamla Centralverkstädernas (CV) område strax nordost om Örebros centrum finns 27 kilos räls som föreningen har fått i gåva. Två av våra medlemmar var där 16-17 april och förberedde rivningen.

Bilder och mer information om spåren vid CV på via denna länk

 


       Var är rälsspikarna?


Skog efter röjning.


14 april 2008:   Vårdag i Hesselby

Denna dag arbetades det med växel 4 på bangården, Dalhems vattentankar och vårt blivande samlingsrum på övervåningen i stationshuset


 
Grävjobb vid växel 4

 
Paus i arbetet med tankarna till Dalhem

 Tapetsering av samlingsrummet pågick för fullt. Lisbet Buskas och Tony Åberg höll i våderna
 

8 april 2008:   De flesta pannplåtarna är nu monterade på Dalhem

 Klicka här för att komma till sidan om loket Dalhem, Där finns fler bilder


6 april 2008:   Årsmöte vid Hesselby

Föreningen Gotlandståget höll årsmöte söndagen den 6 april. 28 medlemmar var närvarande. Förutom de vanliga mötesförhandlingarna med val så beslöts att de föreslagna stadgeförändringarna skall gälla med omedelbar verkan. Beslutet var enigt.
Anders Svensson informerade om projekt Järnvägsplan. Daniel Åhlén visade ett bildspel med bilder från verksamheten under 2006- 2008.

Jernvägscaféets nya arrendator Linda Zackrisson presenterade sig för medlemmarna och stod för fikat.


 Föreningens ordförande Staffan Beijer öppnade årsmötet och hälsade alla välkomna

  Hesselbysalen med bildspelet på filmduken

 Den nyvalda styrelsen. Foto: Kjell-Åke Nordström  För mer information om styrelsen, klicka här

  Staffan avtackade avgående ledamoten Christer Rising med en bokgåva och blommor.

2 april 2008:   Vårbilder från Hesselby

I Dalhem pågår arbetena för fullt med Dalhem. Pannans isolering och den nya pannplåtarna är nu på plats. Klicka här för att komma till sidan om loket Dalhem, Där finns fler bilder

I stationshuset pågår ommöbleringar av två rum. Det gamla stora klubbrummet på nedervåningen har gjorts om till order- och styrelserum samt bibliotek. Det övre stora sovrummet skall tapetseras om och kommer användas som klubbrum. Det kommer att användas för filmkvällarna. Det blir soffor och bord i rummet. Sommartid kommer det dock att användas i första hand som övernattningsrum med två bäddar.


 Vy över bangården i Hesselby från väster

  Bangården sedd från stationshuset.

  Ekens hpl har försetts med en lykta på gaveln. Denna är försedd med skymmningsrälä, så den lyser när det är mörkt. Tack vare bomanläggningen har vi även kunnat elektrifiera banvaktsstugan.

  Vy från järnvägsövergången i riktning mot Munkebos.
 

  Dalhem med påmonterad isolering och delvis nytillverkad pannbeklädnad.

 

  Kolboxen har renoverats. Den har försetts med plåtar som ger fall mot mitten för kolen.

  Det övre sovrummet inför renovering.

  Det ommöblerade order- och styrelserummet på Hesselby station.

 

25 mars 2008:   Studiebesök i Anten (AGJ) den 24 feb.

Anders Svensson och Tony Åberg från GHJ samt Daniel Nicklasson från HWJ (Västervik) besökte AGJ den 24 feb. På kvällen visade Daniel anläggningarna i Västervik och Verkebäck.
Det var mycket intressant att se båda anläggningarna och omhändertagandet var mycket gott. AGJ och HWJ är mycket imponerande museijärnvägar som vi har en hel del att lära av.
I Anten tittade dem bland annat på de vagnar GHJ har köpt av AGJ, Hilding Carlsson-rälsbussen av den typ som fanns på Gotland, verkstaden, kolgård, Brobackatunneln och AGJ lok 5 byggt av Henschel & Sohn i Kassel 1920. (ROJ 5) Bilderna från loket kan ge en idé om Dalhems utförande. Det var arbetshelg i Anten och verksamheten pågick för fullt.

På kvällen sågs stationerna i Fårhult, Verkebäck och Västervik på HWJ. Hem kom dem med flera idéer om hur vi kan utveckla verksamheten vid GHJ.

Foton: Anders Svensson


 En av de vagnar GHJ har köpt av AGJ

  Hytten i AGJ 5

  Tony på Hilding-rälsbussens bagage/cykel-plattform

  Förarplatsen i AGJ
AGJ Yo1p 102 - fd. NKlJ Yo1p 52

  Interiör från rälsbussen- Så såg de gotländska rälsbussarna ut inuti!

  Renovering pågår av en av AGJ Yp-rälsbussar:
AGJ UBFo3yp 2120 - fd. SJ UBo3yp 2120

  Den inponerande verkstaden

  Kolgården och verkstaden i Anten.

 Daniel Nicklasson vid Brobackatunnelns ena mynning

  En sån här kranvagn vore bra att ha!

  HWJ- Verkebäcks station

  Om några år är GHJ spårrensare lika fin som denna vid Västervik

  En tur med Z4p till Fårhult och Ankarsrum hanns med. Foto vid Verkebäck stn.

  STyvärr var restauranten vid Fårhult stängd, men vacker är stationen. Maten rekommenderas!

17 mars 2008:   Arbetena med Dalhem fortsätter

Under ledning av Ukka fortsätter arbetena med Dalhem. Pannan godkändes vid provtryckning av Inspecta i februari. Pannbeklädnaden- Plåtar (22 stycken) har renoverats eller nytillverkats. Isolering har inköps och skall monteras. Klicka här för att komma till sidan om loket Dalhem, Där finns fler bilder

   Visby Smide har hjälpt oss med plåt och bockning/tillskärning av den, tack!


  Dalhem med pannplåtar och isolering

  Målning av pannplåtarna pågår

15 mars 2008:   Arbetslördagen den 15 mars     Vår slipersleverantör- Gotlandsflis AB

Denna lördag arbetade vi med Dalhem (se ovan) och med växel 4 på bangården. Det var den växeln som det senaste Tomtetåget spårade ur. Växelsliprar har beställts från Gotlandsflis AB och dem skall hämtas under kommande vecka. Vi lossade samtliga rälsspikar och skarvjärn i växeln. På måndag skall vi lyfta undan räls och sliprar. Därefter skall växeln grävas ur innan det är dags för återuppbyggnad.


  Växel 4 den 15 mars.

  8 feb. 2008:  Växeltungorna på växel 6 (vid flattaket) har säkrats i höjdled.

  Växel 4 den 17 mars. Gary har lyft bort räls och sliprar.

  17 mars. 2008

14 mars 2008:   Arbetslördagen den 16 februari 

Vi fick mycket god hjälp av Håkan Bodin (Bodins gräv, Roma Tel: 0739-906277) Han kom med sin smidiga grävmaskin och grävde upp det dike som går från vagnhallarna längs med banan västerut. Tack vare det har vattennivån i diket och vid vagnhallarna sjunkit ett par välbehövliga decimeter! Stort tack till Håkan för din sponsring med detta arbete!


  Grävmaskinen gränslade diket. Foto: Tony Åberg

  Vi körde bort ett par stubbar med överföringsvagnen och lokomotorn SJ Z4p 312. Foto: Tony Åberg

  Foto från diket den 13 mars. Snyggt och prydligt med bra avrinning!

  Jobb vid rälslagret. Ett tunt lager med snö låg på marken i Hesselby. Foto: Tony Åberg

  Lokomotorn SJ Z4p 397 skall få en ny topplockspackning. Foto: Lars-Åke Johansson
 

12 mars 2008:   Soluppgång i januari

Lördag morgon den 26 januari, på väg hem från mitt nattpass fick jag uppleva denna vackra soluppgång vid Hesselby. Nu delar jag med mig av den!


  Stationshuset klockan 0813

  Godsmagasinet och den fd lanthandeln kl. 0812.

5 feb. 2008: Portarnas fönster på Vagnhall 2 har monterats.

Gary har renoverat fönstren till Vagnhall 2. Dessa har nu monterats. I vår återstår att skrapa färg och måla samt sätta upp härdad masonit på insidan.
Fler bilder finns på: Klicka på länken för att se fler bilder från Vagnhall 2


 

 

1 feb. 2008: Andra provkörningen med SlRJ 3 DALHEM!

Idag provkördes loket för andra gången klockan 13.00. Provkörningen gick bra, men ett par saker måste åtgärdas som injektorernas funktion. Det var cirka tiotalet medlemmar som med några timmars varsel dök upp i Hesselby. Klicka här för att komma till sidan om loket Dalhem, Där finns fler bilder och ett videoclip!


 

 

31 jan. 2008: Första provkörningen med SlRJ 3 DALHEM!

Dalhem ställdes av 1992. Sedan 2004 har en mycket omfattande renovering genomförts. Nu har den kommit så långt att Dalhem eldats på och rört sig av egen maskin, fram och tillbaka på spår 5!
Vi planerar för en längre provtur kl. 12.30 fredagen den 1 feb. Välkomna! Klicka här för att komma till sidan om loket Dalhem, Där finns fler bilder och två videoclips!


 Nu höll Ukka tummarna! Foto: Tony Åberg

Loket rör sig bakåt! Foto: Tony Åberg

30 jan. 2008: Gotlandstågets redogörelse över vårt systematiska brandskyddsarbete (SBA) är klar

Eftersom Föreningen Gotlandstågets anläggning är k-märkt så åligger det föreningen att skriva en redogörelse över det systematiska brandskyddsarbetet inom föreningen. (enligt Lagen om skydd mot olyckor) Vid styrelsemötet den 23 jan. beslutades att vår SBA är gällande i vår verksamhet.
Den reglerar brandskyddet i våra byggnader samt även förebyggande åtgärder mot brand längs med banan. Ta gärna del av vår SBA som har överlämnats till Räddningstjänsten vid Gotlands kommun, via denna länk:  Länk till Gotlandstågets redogörelse över SBA (Systematiskt brandskyddsarbete)


19 jan. 2008: Arbetslördag

På arbetslördagen samlades 10 aktiva medlemmar för en dags arbete. Vi hade trotsat stormvarningen, men stormen kom av sig och det blev istället en lagom blåsig dag med sol och åtta grader varmt!
Vi arbetade med att ta bort sommarstugepanelen och asfaboarden i SlRJ F 500. Så snart som möjligt skall vagnen ställas in i Vagnhall 3 för fortsatt renovering.
Andra arbeten som utfördes var GJ C44, Dalhem (se sidan om lokets renovering http://forening.gotlandstaget.se/vagn/slrj3.htm ), dragstänger till ett par vagnar togs loss och riktades. Även administrativa arbeten i stationshuset utfördes.


 Bufferten och dragstången till SlRJ F7 lossades.

Stationshuset i vackert vårvinterljus

 Sommarstugepanelen på SlRJ F 500 bröts loss.

Invändigt lossade stora mämgder asfaboard i små bitar. Mycket spik blev det.

 En av vagnens långsidor efter avslutat arbete

Den andra långsidan. Både SJ och SlRJ-märkningen syns bra på vagnssidan

15 jan. 2008: Svetsning av ångrör till Dalhem 

Föreningen får ovärderlig hjälp av Visby Smide AB med svetsningen av de ångrör som går från sotskåpet till cylindarna. De gamla rören var svårt rostangripna och alla rördelar utom ändarna nytillverkas. Se sidan om Dalhems renovering: http://forening.gotlandstaget.se/vagn/slrj3.htm


 15 jan.

19 jan.

15 jan. 2008: Ny vagn till GHJ - SlRJ F 500

Föreningen har i gåva fått den täckta resgodsvagn med konduktörskupé som SlRJ lät bygga på sin egen verkstad 1943. Underredet härrörde från VVJs ångvagn B från 1912,  
Se längst ned på sidan under VVJ: http://forening.gotlandstaget.se/historia/ovrlok.htm

Förutom att en del av taket har skadats av röta och helt måste ersättas, så är vagnen nära i det skick den var på 50-talet. Varken golvet eller väggarnas virke behöver bytas. Däremot behöver nya skjutdörrar tillverkas och allt till underredet .


 

 

29 dec. 2007: Tomtetåget - En rekorddag 1 562 resenärer reste med tågen!

Sedan Föreningens tradition med Tomtetåget började den 28 dec. 1982 har det hunnit bli 26 tomtetågsdagar. Det tidigare rekordet var från 2006 på 1 449 resenärer.

Det var det första Tomtettåget som gick förbi Eken till Munkebos hållplats. Vid Munkebos kopplades ett annat lok i tågets östra ände, så stoppet i Munkebos blev bara någon minut, innan tåget kunde rulla österut till Ekens hpl. Där klev passagerarna av och de som hade varit vid Tomte och glögg klev på. Tåget rullade sedan direkt tillbaka till Hesselby. Det innebar en omloppstid på 16 minuter och att vi hade avgångar var 15:e minut. Trafikupplägget fungerade mycket väl med tre lok i trafik, ända till det som inte får hända en sån här dag, nämligen att en av ångloket Cementas tuber sprang läck. Loket drogs tillbaka av SJ Z4p 397.

Det sägs att "en olycka kommer sällan ensam" och det stämde tyvärr vid Tomtetåget. När de två tågseten skulle växlas ihop backade ett av tågen genom en växel. Tyvärr klättrade då den sista godsvagnens ena hjulpar över rälen vid växelns hjärtstycke. Växeln spärrades av men turligt nog låg den öster om stationshuset så ett tåg kunde under tiden bärgningsarbetet pågick köra passagerare till Eken. Med hjälp av ispårningsräler kunde vagnen (SlRJ F7) dras upp på spåret. Vagnen ställdes sedan av.
Vid den första besiktningen kunde inte någon skada på varken växel, spår eller vagn konstateras.

Händelsen kommer av föreningen att anmälas till Järnvägsstyrelsen samt även utredas inom föreningen.
Vi är mycket glada att ingen skadades i samband med olyckan. Tåget backade i mycket låg hastighet och hann snabbt bromsas.

Förutom resan ingick även i biljettpriset att vid Eken få en påse godis av tomten (för de små) och glögg med pepparkakor åt de lite större!
Alla aktiva hade en svettig dag i positiv bemärkelse. De flesta tåg utom de allra sista var fullsatta. Vi hade en enorm tur med vädret, dagen innan kom 22 mm regn och även dagen efter regnade det. Men under Tomtetåget var det multet, +7 grader och lite blåsigt. Perfekt väder för att mycket folk skulle ta sig till Tomtetåget!

Alla inköp utom korven räckte tack och lov i år! Som sagt 1 562 resenärer, är vi mycket mycket nöjda med!

Föreningen vill rikta ett tack till alla som har gjort den här dagen möjlig! till alla funktionärer i trafiken, klass 5 från Romaskolan som skötte caféet, korvförsäljningen samt till tomtarna vid Eken! Vi vill också tacka Skarphälls Spelmän (21:a året i rad) och våra sponsorer:

Klicka på länken för att se ett stort bildcollage från Tomtetåget


 
Tåget på väg in på Ekens hpl. Tomtarna var beredda!

Det blandade tåget på väg mot Munkebos.  Klicka på bilden för att se fler bilder från Tomtetåget

För maj-juli 2008, se vår rubrik Inte lika aktuellt 2008b  För aug-dec. 2008 se vår rubrik Inte lika aktuellt 2008c
För händelser i närtid se vår aktuelltsida

Foton är tagna av Daniel Åhlén om inget annat anges.
 

 

 

"Gamla" bilder och gamla nyheter från Hesselby

Länk till inte lika aktuellt 2007.

Länk till inte lika aktuellt 2006.

Länk till inte lika aktuellt 2005.

Länk till inte lika aktuellt 2004.

Länk till inte lika aktuellt 2003.

 

Åter till startsidan