EU-Projektets del
med banutbyggnad vid Tule
2006-2007 är nu
slutfört
Tule
station förvaltas av: Märta och
Ingmar Lindkvists
stiftelse för stöd
till Föreningen
Gotlandståget. Föreningen
Gotlandståget har under 2007
arbetet med att återuppbygga bangården vid Tule station med semafor
och två spår.
De jobb som
gjorts i Tule
handlar om att
återställa
grusbädden för
bangårdsbygget.
Detta har visat sig
vara ett omfattande
arbete med tanke på
att hela den
skärning som syns
närmast i bild varit
helt igenfylld av
massor. Därefter har återuppbygggandet av
bangården utförts.
Bangården har byggts
med 17-kilosräls,
utan
underläggsplattor. Framför
stationshuset skall
gräset tas bort och
ersättas med grus.
Semaforen
skall återuppsätts och
dessutom återskapas
spårspärrarna.
Samtidigt påbörjades i
juni ett separat
projekt att
restaurera alla
uthus. Jordkällaren
har helt
återuppbyggts.
Dessutom har banstängslet
runt fastigheten
återskapats. På
längre sikt ska
fruktträdgården
återskapas med
äppelträd, syrener,
vinbärs- och
krusbärsbuskar etc.
Vi vill återskapa
blanktråden som
pricken över i.
Invändigt i
stationen ska
väntsal och
expedition på sikt
hållas avskilda och
den sistnämnda
återfå inredningen.
Postfacken ska
sättas upp igen.
Slutresultatet lär
bli bra!
Intressant är
allt som dök upp i
marken. Bland annat
har fundamentet till
skivsignalen
påträffats. Det är
en 15-kilosräls som
finns centralt
framför
stationshuset mellan
spåren. Likaså har
en kort kaj framför godsboden grävts
fram. Den är byggd i
kallmurad kalksten
och är ca 5 m lång.
Lite udda är att den
ligger i kurva,
precis där
sidospåret börjar
svänga ut mot
huvudspåret vilket
gör att den styr
placeringen av
växeln i sydändan.
En annan
intressant sak som
kommit i dagen är de
längsgående
tvåtumsplank som
legat under
sliprarna! De ligger
omsorgsfullt utlagda
i bangårdens sura,
södra ända. Där
sidospåret svänger
ut mot huvudspår
ligger de omlott så
att de följer kurvan
precis. Likaså
hittar man dem i
huvudspår söderut.
Jag har inte sett
detta förr men jag
är å andra sidan
ingen expert i
ämnet. Någon som har
sett detta?
Anders Svensson
16 nov.
2007:
Novembersnö i Tule
Det kom mycket snö
under ett par
dagar. På Sudret
upp till 30 cm.
Vid Tule var
stationsområdet
som i ide.

Motiv med
stationshuset och
den nyrenoverade
ladan |

Vy från
bangården mot
lastkajen och
jordkällaren |

Vy från lastkajen
mot bangård och
stationshuset |

Vy från
lastkajen söderut |
8 nov.
2007:
Bygget av bangården
har avslutats!
De spår som vi
har planerat för har
byggts, justerats
och grusats av våra
suveräna rallare!
Det som återstår i
Tule är uppsättning
av semafor,
spårspärrar,
lutningsvisare samt
grusning med
gånggrus framför
stationshuset,
vilket kommer att
ske i vår.

Bangården sedd
från den södra
växeln |

Bangården sedd
från den södra
hinderpålen |

Vy mot bangårdens
norra del. På den
platsen syns den
röda lyktan vid
järnvägsövergången
intill Eken
tydligt! |

Den norra
spåränden sedd mot
Tule station. Den
sista spårlängden
har inte grusats
ifall den behöver
tas bort för att
åtkomst till
jordhögen på åkern
skall kunna ske. |
16 okt.
2007:
Bygge av båda spårändarna
pågick

Den norra
spåränden har nu
lagts ut |

Vy mot söder
från den norra
spåränden |

Vy från den södra
växeln mot det
pågående arbetet
vid den södra
spåränden. |

Våra suveräna
rallare spikade
spåret |
12 okt.
2007:
Bygget av spåret i
riktning mot Roma
har påbörjats

Den södra växeln
med spåret i
riktning mot Roma |

|

Bangården
sedd
från den södra
växeln. |

Spåret mot
Roma sett från
söder |

Den
iordninggjorda
banvallen skall
spårläggas kommande
vecka. |

Tvåkammarbrunnen
vid Tule har
frilagts och
marken mot
bangården har
släntats. |
8 okt.
2007:
Grusningen av
bangården är snart
klar

Traktorn kör
ut grus mellan
spåren. |

Traktorn kom
även åt på den
östra sidan av
bangården. |
1 okt.
2007:
Grusning av
bangården pågår

Kapsejsen 2
lastas med
traktorskopa från
lastkajen, sedan
skjuts den till
rätt plats. |

Grusning vid
den lilla
lastkajen. |
28 sept.
2007:
Den södra växeln är
klar!
Växeln söderut har
i stort sett
färdigställts.
Växelklot och stödräler återstår
att montera.

Våra duktiga
rallare spikar
växeln. |

Kapsejsen 2,
en tippvagnskorg
från 600 mm som
har monterats på
en
Tingstädetralla. |

Den södra
växeln sedd från
syd. |

Kapsejsen 2
fylld med grus på
spår 2 |

Den norra
växeln sedd från
norr. |
|
20 sept.
2007:
Den norra växeln är
klar!
Växeln norrut har
i stort sett
färdigställts.
Växelklot och
stödräler återstår
att montera.
Därefter skall
bygget av den södra
växeln påbörjas.

Våra duktiga
rallare spikar
växeln. |

Rallarna i
samspråk om hur
rälerna skall
kapas |
17-19 sept.
2007:
Fler bilder från
Tule-banbygget

17 sept. Hål för
skarvjärnsbultarna
skars i
rälsändarna |

19 sept. Nu
börjar växeln i
norr byggas. |
15 sept.
2007:
Fler bilder från
Tule-banbygget

Bangården! |

Nu har båda
spåren nått fram
till växeln. |
13 sept.
2007:
Fler bilder från
Tule-banbygget

Bangården med de
båda nybyggda
spåren mot norr. |

Två
provisoriska
planklagda
övergångar har
byggts |
7 sept.
2007:
Fler bilder från
Tule-banbygget
Båda spåren märks nu
tydligt!

Spikning av
rälerna pågick |
|
4 sept.
2007:
Fler bilder från
Tule-banbygget
Spår 2 har börjat
byggas vid den stora
lastkajen.

Bangården sedd
från en plats
mellan lastkajerna |

Sliprar för
nästa rälslängd
har lagts ut.. |
3 sept.
2007:
Återuppbyggnaden av
bangårdens spår och
växlar i Tule har
kommit igång!
Våra rallare har nu
lagt ut slipers och
räls på huvudspåret.
Den 3 sept. hade 80
spårmeter räls
byggts. En
provisorisk planklagd
övergång mitt emot
stationen har byggts
under arbetslördagen
den 1 sept, för att
underlätta för de
som nyttjar
skogsområdet. Tule
är på gång!
Uthusens
renovering har
påbörjats den 3
sept. Renoveringen
utförs av Michael
Modin/Johan Källén
Bygghantverk &
Restaurering. De
kommer under tre
veckor arbeta med
ladan, utedasset och
tunet. Arbetena
bekostas av
Länsstyrelsen och
Tulestiftelsen.
Klicka här för att
se fler bilder från
restaureringen av
uthusen

1 sept. Ladan
innan
restaureringen
påbörjades. |

3 sept. Ladan
under påbörjad
restaurering |
23 aug.
2007:
Fortsatta arbeten i Tule
Janne i Krister
Sjögrens grävmaskin
har på förmiddagen
avslutat arbetet med
att lägga ut
bergkross på
bangården. Tack för
ett mycket bra jobb!
Våra rallare håller
på att transportera
och sortera upp räls
i högar på
stationsområdet.
Nästa vecka skall
spåren byggas!

Bangården sedd
mot Roma |

Bangården
sedd mot lastkajerna |

Vägen ned mot den
kommande
vägövergången har
grusats |

Uppläggning
och sortering av
räls pågick |
22 aug.
2007:
Arbeten i Tule pågår
I Tule är Krister
Sjögrens grävmaskin
och lägger ut
ytterligare 5 cm
bergkross (10-20) på
bangården. Detta
eftersom det
materialen som lades
ut i våras (grus
från Karbyvägen)
inte släppte igenom
regnvatten. Med
detta ytterligare
lager kommer
banunderbyggnaden
att bli stabil.
Sortering av räls
och växlar pågår
just nu i Hesselby.

Banvallen sedd
mot Roma |

Bergkross
lades ut vid den
lilla lastkajen |

Banvallen sedd
mot norr |

Efter dagens
arbete |
30
juni 2007:
Sommarvila i Tule
Hyresgästarna är på
plats. Banbygget
ligger nere till i
augusti när
banvallen
förhoppningsvis har
torkat upp efter det
myckna regnandet i
början av juli.

Bangården
i Tule sedd från
stationen mot
lastkajen söderut. |
|
16
juni 2007:
Promenad vid Tule
Arbetslördagen vid
Hesselby avslutades
för några med en
promenad vid Tule
station.

16
juni. Tule station |

16 juni.
Visning av
stationsområdet |
13
juni 2007:
Grävarbetena vid
Tule är nu färdiga
Underlaget för
banbygget är nu
planerat. På den
bilderna syns
spårspärrens
mittstock som
återfanns under
markytan på vägen.

Vy
från lastkajen med
moderna slipers |

Lastkajen
har grävts ren från
sentida jortlager. |
7 juni 2007:
Planering av
bangården i Tule
pågår

Bangården
sedd söderut |

Lastkajen
och bangården mot
söder |

Banan mot söder sedd
från den lilla
lastkajen. Det syns
tydligt nu vilken
rejäl skärning som
det är på
platsen (rejäl, med
gotländska mått
mätt!) |

Banvallen
med nygrävda diken
mot söder. Stenarna
på banvallen
markerar så långt vi
skall bygga banan
under den här
etappen. |

Banvallen sedd
norrut från den
södra änden. |

Vy
norrut med
lastkajerna |

Tule station i
väntan på
sommargästerna |

Ladan
vid Tule i väntan på
höstens renovering. |
31
maj 2007:
Ännu fler bilder från banbygget i Tule!
30
maj 2007:
Fler bilder från banbygget i Tule!

Jordkällaren
är nu frilagd och
skall återställas i
juni |

Jordkällaren
sedd ovanifrån mot
stationshuset |

Diket grävs mitt
emot lastkajen |

Tule
från norr. Den
nybyggda vägen för
lokaltrafik syns
till höger |
29
maj 2007:
Nya bilder från banbygget i Tule!
24
maj 2007:
Banbygget går vidare i Tule!
Krister Sjögrens grävmaskin
jobbar nu vidare med
att färdigställa
banvallen. Vi
grävningen hittade
vi rester av
lastkajspårets
sliprar! En ny väg
för hästar och de
fordon som har behov
av att köra förbi
Tule håller på att
anläggas längs med
områdets västra
sida. Det blir sedan
en övergång framför
stationshuset vid
den kommande
perrongen.

Banvallen
i Tule vid lastkajen
är nu frilagd |

Grävning pågick vid
lastkajens norra
ände |

Vy
från Tules norra
sida. Till höger
syns den nya vägen |

Ovanför
pilen syns en av de
gamla sliprarna i
lastkajsspåret! |
11 jan. 2007:
Banbygget går vidare i Tule!
Krister Sjögrens grävmaskin har nu fått bort hela grushögen och järnvägens
skärning framträder nu på bilderna nedan! Det har dock varit mycket mer grävjobb
än vad vi hade väntat oss i Tule. Grävarbetena med diken samt avbaning av
banvallen fortsätter framöver. Grusning får dock vänta till banvallen har
dränerats eller frusit (!?!)

Nedgrävning av ett optokabelrör
för Telia. Detta
rör läggs
bredvid diket
till höger. |

Vy från Romahållet mot Tule station!
Klicka på bilden
för att se den i
större format! |

|

Tule station den 23 jan. 2007
Klicka på bilden för att se
den i större format!
|
3 jan. 2007:
Banbygget går vidare i Tule!
Men efter helgens
regn (30 mm) var det för blött i skogen vid Munkebos och grävmaskinen flyttades till
Tule. Där skall den stora grushögen vid bangårdens Roma-ände grävas bort
och bangården återställas. Alla stubbar efter trädröjningen i Tule har
grävts bort.

Tule: Foto: Lars-Åke Johansson den 3 jan. 2007.
|

Tule:
Foto: Lars-Åke
Johansson den 3
jan. 2007.
|
30 nov.
2006:
Skogsröjning
vid Tule station
Vid Tule station har Christer Sjögren varit med sin skogsmaskin. Han har
tagit bort träden vid banvallen cirka 200 meter söder om stationen. Därefter kan
arbetena med att gräva bort jordhögen vid bangårdens södra ände ta vid.

Banvallen
söder om Tule
innan röjningen
(foto den 27
nov.) |

Banvallen
söderut efter
röjningen den 30
nov. |

Banvallen
norrut efter
röjningen. Tule
station syns i
fonden.
|

Vy
mot Tule
station.
Lastkajen är
närmast till
höger på bilden. |
|