![]() |
INTE LIKA AKTUELLT I HESSELBY 2006 |
|
![]() |
![]() |
Christer Sjögrens grävmaskin grävde klart banvallen och dikena. Den planerade även ut en del av jorden. Under januari 2007 kommer Sjögrens att lägga ut 15 cm makadam på banvallen vid Munkebos. Förberedelserna för Tomtetåget pågick för fullt.
![]() Banvallen mot Roma |
![]() En skogstraktorväg anläggs intill banvallen för markägarens behov. |
![]() Färdiggrävt för 2006! |
![]() Påeldning pågick kl. 09.45. |
![]() Trycket var uppe, första provturen kl. 1207. |
![]() Bunkring av diesel för SJ Z4p 397 |
![]() Provkörning till Eken. Där syns tydligt den dosering som skall grävas bort inför bygget av järnvägsövergången. |
![]() Vy från Tomtevägen mot Eken där Cementa just då dök upp! |
Föreningen har för Vagnhall 2 tagit hjälp av Göran Karlsson Plåt för att på ett bra och säkert sätt kunna montera taket till vagnhall 2. Från Tak & Fasad har vi fått hyra en skylift till ett förmånligt pris, Tack!
Christer Sjögrens entreprenadfirma fortsätter att göra i ordning banvallen. Alla träd som skall bort har nu fällts.
![]() Montering av tvärbalkar pågår vid Vagnhall 2 |
![]() En banprofil har tillverkats. |
![]() I bildens nederkant syns det optorör från vilken ett nytt reservrör nu dras. |
Föreningen har lejt Christer Sjögrens entreprenadfirma för att gräva bort
stubbar, bana av diken och banvall och påföra makadam på banvallen. En
traktorväg anläggs bredvid banvallen på markägarens begäran. I den läggs ett
kabelrör för Telias optokabel.
Tyvärr har vår lanthandel i Dalhem lagt ned och även tagit ned skylten
(bokstavligt) För Föreningen är det mycket tråkigt då vi har haft ett mycket
gott samarbete med först handlarna Stuxbergs och de senaste åren med Pierre.
Fastigheten med affärslokal är nu till salu (se
www.hemnet.se)
![]() Bortgrävning av stubbar från diken och traktorvägen |
![]() Vy mot Roma! Ännu är det några träd som skall tas ned. |
![]() De sista träden hann grävmaskinen före och tryckte omkull! |
![]() Dalhems numera fd lanthandel... Bensinpumpen blir tack och lov kvar som det ser ut nu. |
Sex medlemmar trotsade hällande regn och kom till Hesselby. Vi arbetade bland
annat med att bränna grenar vid banvallen i Munkebos.
Vi jobbade även med att skrapa rent fönsterna i Vagnhall 2 kommande dörrar
(ursprungligen från Rälsbussgaraget i Visby)
Batterier som laddats upp monterades för belysning i personvagnarna inför
Tomtetåget den 30 dec.Sonja fixade fika och Pytt i panna till lunch.
![]() Vy från Bron med färdigmonterat räcke till höger. Foto: Rasmus Axelsson. |
![]() Foto den 17 dec. |
Arbetena med spårläggningen fortsätter, de sista rälerna mot Eken har lagts
ut på sliprar och spikning/justering pågår.
Stockarna från skogsröjningen vid Munkebos och Tule har körts iväg. Grenar från
dem håller på att samlas ihop vid Munkebos för bränning.
Bron över Dalhemsån i det närmaste färdigrenoverad, samt banvallen med spår mot
Eken (till höger) Fotot är taget från Dalhemsåns västra strand söder om bron.
![]() Spåret mot Eken. |
![]() Rasmus tar i mot rälsspiken. |
![]() Bron med det första järnvägsfordonet, en tralla! |
![]() Bron sedd mot Eken. |
![]() Bron med det första järnvägsfordonet, en tralla, sedd från norr! |
![]() |
![]() Städning av banvallen vid Munkebos pågår. |
![]() Banvallen vid Munkebos efter röjningen, sedd mot Roma. |
På arbetslördagen den 2 dec. (första lördagen i månaden) samlades sju medlemmar som jobbade med olika saker. Räls bars fram till spåret mellan Eken och Bron. Traktorgaraget röjdes ut för att både VW-pickupen och traktorn skall kunna få plats. Arbeten med Vagnhall 2 utfördes.
Arbetslördag var det i Sollentuna på Hjulmarknaden där tre medlemmar, Ante Svensson, P-O Andersson och Daniel Åhlén representerade Föreningen i försäljningsståndet på Sollentunamässan. Vi sålde böcker och annat för cirka 4 000:- En av våra sliprar blev väl exponerade på Hjulmarknaden!
![]() Traktorgaraget med VW-pickupen. |
![]() Ante säljer något på Hjulmarknaden i Stockholm den 2 dec. |
Christer Sjögrens skogsmaskin har idag röjt bort all den skog som har växt innanför de gamla tretrådstunens gränser.
![]() Vy från Bron mot Munkebos. |
![]() Banvallen från Munkebos sedd mot Dalhemsån. |
![]() Arbetet med spårbygget mellan Bron och Eken går framåt (mot Eken) |
![]() Banvallen sedd från Bron mot Munkebos innan röjningen skedde. (Foto 7 nov.) |
Vid Tule station har Christer Sjögren varit med sin skogsmaskin. Han har tagit bort träden vid banvallen cirka 200 meter söder om stationen. Därefter kan arbetena med att gräva bort jordhögen vid bangårdens södra ände ta vid.
![]() Banvallen söder om Tule innan röjningen (foto den 27 nov.) |
![]() Banvallen söderut efter röjningen den 30 nov. |
![]() Banvallen norrut efter röjningen. Tule station syns i fonden. |
![]() Vy mot Tule station. Lastkajen är närmast till höger på bilden. |
Grusning av banvallen Eken-Bron pågår för fullt. Vi skall härnäst börja lägga ut slipers och räls på sträckan.
![]() Grusning av banvallen Eken-Bron pågick den 18 nov. |
![]() Banvallen den 24 nov. |
![]() Transport av räls till banbygget. Är vi många blir det inte så tungt! |
![]() Slipers som skall läggas ut. Tack för idag! |
![]() Från Roslagsgjuteriet har rosterstavar till ångloket Dalhem anlänt. |
Elva aktiva träffades och jobbade med olika saker. Semaforen som Ante och Granis tidigare har påbörjat målning av, fortsatte Gunnar och Stig med. Hasse jobbade med grundmålningen av brons räcke. Mia målade korvkiosken invändigt. Grusning av banvallen samt förberedelser för rälsläggningen på bron utfördes.
Sonja fixade som vanligt god fika och lunch!
![]() |
![]() |
Våra praktikanter har nu målat klart vändskivan som synes. Portarna till Vagnhall 2 har vi tagit in i vagnhall 1. Portarnas fönster skall nu närmast renoveras. Dessa ses på bilden lutade mot ångloket Klintehamn. Överföringsvagnar kan vara bra att köra räls på. Vi har kört ned 24 kg räls till Eken för att spårlägga sträckan Eken-Bron.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Föreningen höll sedvanligt Höstmöte i Jernvägscaféet. Ett femtontal medlemmar
tog del av Anders Svensson information om det pågående banutbyggnadsprojektet.
Deltagarna tittade även på filmer från Hesselby från 1982 och framåt. Det var
många som efter att ha sett Dalhem längtade efter när loket åter är i trafik!
Sonja hade ordnat god fika och tårta! Avslutningsvis tittade vi på den pågående
renoveringen av Dalhem.
![]() |
![]() |
Inge från Hasses grävtjänst, 070-336 78 17, lyfte med sin kranbil upp
Dalhems panna och placerade den försiktigt på sitt underrede. Nu har
renoveringen av Dalhem kommit en bra bit på vägen. Målsättningen är fortfarande
att få loket i trafik sommaren 2007. Om det lyckas beror på dig!
Rör för överhettartuberna har levererats och skall nu svetsas och bockas.
Rosterstavar har beställts från Roslags
gjuteriet AB i Herräng.
Läs mer på sidan om Dalhem, klicka här!
Ett stort tack till Hasses Grävtjänst som har hjälpt oss med ännu ett lyft!!!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Pannan på plats!
Anders Svensson och Granis från Uppsala höll den 6 nov. på att måla semaforen.
Lars-Henrik Eriksson från ULJ/SRJmf anlände till Gotland den stormiga torsdagen den 2 nov. Med sig hade han detta fina räläskåp som skall användas vid Ekens vägskydd, för att styra bommar samt ljus- och ljudsignaler. Ursprungligen kommer räläkuren från Mullhyttemo station på Svartåbanan.
![]() |
![]() |
Alla slipers har nu monterats med hakbult. Nästa steg är att montera gångplanken på brons norra sida och att tillverka ett räcke i metall.
![]() Foto från lokomotorn vid Ekens hållplats. |
![]() |
![]() |
![]() |
Ett stort tack till Berni Gumauskas på Cementa som har hjälpt oss med att få en brandspruta i gåva av Cementa. Berni lämnade den i Hesselby i fredags. Brandsprutan kommer väl till pass på den förlängda banan ihop med en vattentank för brandbekämpning.
Åtta frivilliga arbetade i Hesselby idag. Ett kalkkrosslass 0-20 planades ut i vagnhall 2. Kalkkrosset är en del av en gåva på 200 m2 från Svenska Mineral, Stux kalkbrott.
Några broslipers monterades. Det arbetades även med
färgborttagning i GJ C44 och med grusfyllningen mellan spår 2 och nya spår 3.
Sonja fixade fika och lunch, tack!
Nu fortsätter vi arbetet med att lägga slipers på bron.
![]() Arbeten med att fästa slipers nummer två pågick den 19 okt. |
![]() |
![]() Bron sedd inifrån samt den nymålade skylten på bron. |
![]() |
Den 17 oktober påbörjades grundmålningen av vändskivan.
![]() 17 okt. Omålat är partiet mitt på vändskivan! |
![]() 19 okt. Vändskivan grundmålad i vagnhall 1 |
Per Ekman Bläster har blästrat färdigt vändskivan.
![]() 17 okt. Omålat är partiet mitt på vändskivan! |
![]() 19 okt. Vändskivan grundmålad i vagnhall 1 |
![]() Vändskivan oblästrad på NKlJ-vagnen. 11 okt. |
![]() Blästring pågår den 13 okt. |
![]() Vändskivan färdigblästrad. NKlJ-vagnen kopplad med stångkoppel på väg till vagnhall 1 |
![]() Gott om vagnar på spår 3 i väntan på vagnhall 2 |
tabeller klart
hit!
Under september flyttades SJ-bussen till Vagnhall 3 av Tony, Gary och Gunnar
från den lada den har förvarats i sedan nittiotalet.
Se mer på fordonssidan.
Vi hyrde ett marknadsstånd på Kräklingbo marknad den 9 september. Bengt och Bertil
marknadsförde där vår slipersförsäljning. Bertil visade även upp delar av sin fina
trädgårdsjärnväg.
Foto: Staffan Jogmar.
Föreningen har fått en utmärkt gåva inför banutbyggnaden. Nämligen en fullt fungerande VW-buss med dubbelhytt. Ingemar Ohlsson www.audiolab.se har skänkt den till Föreningen och den hämtades till Gotland från Stockholm av Peter Doolk den 1 okt. Se bild nedan.
Föreningen nya VW-buss med dubbelhytt. Foto av Rasmus Axelsson
den 1 okt.
Bron med den första broslipern monterad. 4 okt.
Arbetena går vidare med banutbyggnaden. Vändskivan skall blästras kommande vecka.
Morgonstund i Hesselby har guld i mund. Foto av Rasmus
Axelsson kl. 0705 den 1 okt. Vändskivan pålastad på NKlJ-vagnen inför blästring. 1 okt.
Demontering av rälsen på vändskivan inför blästringen 1okt.
Borrigg för borrning av hål i broslipers 1 okt. Foton från Rasmus Axelsson
Dalhems panna har rullats ut och underredet in i verkstaden. 6 okt.
Läs mer om renoveringen av
Dalhem om ni klickar här!
Efter att målningen av bron har blivit klar så monterades ställningen ned den 27 sept. Ukka har tillverkat 68 "hakbultar" som skall användas för att fästa rälsen på bron över Dalhemsån. Hakbultarna med broslipers började att monteras fredagen den 29 sept.
Bron med byggnadsställning den 25 sept. Ställningen monterades ned den 27 sept.
Foto: Rasmus Axelsson
Bron sedd från norr Foto: Rasmus Axelsson
Bron sedd från söder Foto: Rasmus Axelsson
Ännu en bild från söder Foto: Rasmus Axelsson Alla 68 hakbultarna för bron.
Vi har under hösten renoverat Föreningens stoppmaskin GHJ QSMp 972. Den skall användas för att effektivisera banarbetena. Maskinen är ursprungligen byggd för normalspår. Sven Karlsson ordnade så Föreningen fick den 1992. Tony Åberg har varit huvudansvarig för renoveringen. Anna-Karin har målat den.
NYTT!
För
Er som har Bredbandsuppkoppling kan Ni nu se på film från provkörningen av
stoppmaskinen.
Klicka på länken nedan för att se filmen! Filmen visas normalt i Windows
Media Player. Vill ni spara filmerna på Er hårddisk, högerklicka då på
länkarna och välj "Spara mål som..." Välj sedan var på Er hårddisken
filmerna skall sparas.
Film från provkörningen av stoppmaskinen 4.9 MB
Tio medlemmar samlades och på lördagsmorgonen. Vi arbetade med vändskivans läge.
Vi samlade även upp blästersanden från bron. Ett par montrar som Föreningen
har fått i gåva från Fornsalen hämtades. Målning av stamp- och stoppmaskinen
samt växling av GJ BCo4 utfördes. Vagndelarna står nu på spår 3 i avvaktan på
att de kan rullas in i vagnhall 2. Skrapning av innerpanelen i GJ C44 utfördes.
Sonja ordnade fika och en god köttgryta till lunch, tack!
Under denna dag som var vår
säsongsavslutning hälsades medlemmar, gotlänningar och turister särskilt
välkomna!
Under Kulturhusens dag den 10 september kunde man besöka platser där resor
börjar eller slutar.
I Hesselby gavs många tillfällen till möten och avsked under dagen!
Kulturhusens dag invigdes i Hesselby med tal av Riksantikvarie Inger Liljequist
Riksantikvarieämbetet har alltså valt att inviga Kulturhusens Dag på Gotland - i Dalhem hos Föreningen Gotlandståget!! Det är vi mycket hedrade av!
Riksantikvarie Inger Liljekvist höll sitt invigningstal
i Dalhem kl. 11.00. Gästerna åkte med 11.15-tåget och åt därefter lunch i
caféet. Därefter reste hon vidare till Slite Sjöfartsmuseum och Fårösunds
färjeläger/Bungemuseet. Medebys mässingskvartett spelade vid
invigningen.
Vi körde två-tågstrafik med ett persontåg (P) samt ett blandat godståg ("B" med personvagn). En överraskning dök upp, nämligen vår motordressin från KlRJ, byggd på 30-talet!
Under året har 5 517 resenärer rest med oss, en minskning med 671 resenärer jämfört med 2005 (det är dock oförändrat jämfört med 2004)
Klicka på länken för att se bilder och filmer!
Målningsarbetena på bron pågår för närvarande. Den är nu ljust gråmålad (orginalfärgen) förutom på
insidorna som ännu skall blästras ytterligare.
Inge från Hasses grävtjänst, 070-336 78 17, lyfte med sin kranbil fram
vändskivan samt de två vagnskorgarna från Bungenäs, GJ BCo4 (den enda bevarade
2:a klassvagnen från ön!) Vändskivan placerades på NKlJ Op 2021 (byggd så sent
som 1969) På den kommer vändskivan att blästras och målas under hösten.
Bungenäskorgen placerades på två O-vagnar. Dessa kommer att ställas in i
vagnhall 2 så snart som den är klar.
Nu när vagnskorgen är flyttad är det dags att börja gräva bort stubbar och all
annan grävning för vagnhall 2.
Ett stort tack till Hasses Grävtjänst som har hjälpt oss med många lyft!
NYTT! För Er som har Bredbandsuppkoppling kan Ni nu se på film från lyften. Klicka på länkarna nedan för att se filmerna! Filmen visas normalt i Windows Media Player. Vill ni spara filmerna på Er hårddisk, högerklicka då på länkarna och välj "Spara mål som..." Välj sedan var på Er hårddisken filmerna skall sparas.
Film från ett av lyften 4.3 MB
Film från
flyttningen av Venavagnen den 4 sept. 1,7 MB
GJ BCo 4 för första gången på järnvägshjul sedan början av
50-talet!
Blästringen av bron är snart avslutad, nu syns det vad fin bron blir efter
fin blästringen! Grovblästringen görs med Fajalit, den blästrar bort både
rost, färg och gammal blymönja men även de tjockare partierna av gravrost.
Finblästringen med Olivin ger en mycket ren yta.
På bilden till höger syns var tillverkningsskylten har suttit och
de spår av gravrost som finns kvar efter blästringen. Föreningen har varit i
kontakt med Vägverket Konsult som tidigare har besiktat bron och de anser att de
ställen som har gravrost inte påverkar bärigheten.
Tre bussar med 104 tyskar är på Gotland för att lära sig mer om ön. De arbetar på resebyråer i Tyskland och vi hoppas att deras besök i Dalhem kommer leda till fler tyska gäster!
Caféet hade nog en av sommarens bästa dagar!
Per Ekman, Ekmans bläster, har nu grovblästrat hela bron. På vänstra bilden syns Per med en provyta den 28 aug.
Bomkuren från Visby station har fram till nu använts som en lekstuga. Den 29 aug. hämtades den. På bilderna syns att kuren nedtill som lekstuga har kapats med cirka 30 cm. Tanken är att bomkuren skall stå vid Roma station.
Idag har järnvägsbron klätts in med presenningar. Syftet med dem är att kunna
samla upp blästersanden, för att hindra att den och gammal färg att hamna i ån.
Banvallens mot Munkebos hållplats har idag röjts med röjsåg så att den gamla
banvallen framträder bättre. I vinter kommer de träd som växer i dikena att
sågas ned. Därefter kan järnvägen börja att återuppbyggas. Fotot över banvallen
är taget från bron mot söder.
Idag drogs gångbron av bron över Dalhemsån med hjälp av traktorn.
Arbetet med att fälla de 32 träden bakom nuvarande vagnhallen går vidare.
Vid Järnvägsbron över Dalhemsån pågick idag, den 23 aug ställningsbygge. Tack
och lov är vattenståndet i ån bara 10-15 cm!
22 aug. Bron över Dalhemsån innan ställningsbygget påbörjades.
23 aug. Påbörjat ställningsbygge.
23 aug. Bron från sydost.
23 aug. Trädfällning och kvistning.
23 aug. Mer arbete från kvistningen.
23 aug. Den gamla traktorvägen i skogen kommer åter till heders. Den har röjts
och skall jämnas.
Vår projektledare Anders Svensson har arbetet med projektet på heltid sedan 1
juli. I augusti har fyra arbetslösa fått praktikplats hos Föreningen. Deras
praktik pågår till början av februari.
Under september kommer ytterligare en praktikant till Hesselby.
Just nu pågår arbetena med att flytta räls, växlar, ved och annat som har
legat lagrat där den nya vagnhall 2 skall byggas.
Vagnhall 2 kommer att levereras och grund och stommen kommer att monteras i
mitten av oktober. Våra praktikanter skall sedan montera vägg/takplåtar samt
bygga spår och portar. Innan dess skall fällning av 32 träd, flyttning av Bungenäsvagnen samt bortgrävning av matjorden ske. Grävning för plintarna kommer
även att ske.
På en av grusvagnarna har demontering av plank påbörjats.
Styrelsen inspekterade spår 3 med växeln mot vändskivan. Grusning
har skett i dagarna. Herrarna i mitten på bilden står
ungefär vid vagnhall 2 vänstra bakre hörn.
Vy mot Dalhems kyrka från området vid Vagnhall 2
Föreningen har även långtidshyrt en fd militär hall på 24 x 11 meter (Vagnhall 3). I den kommer SJ-bussen (1964) samt ett flertal vagnskorgar som idag står ute att placeras.
Trots att vi har haft ett otroligt bra väder för sol och bad och därmed sämre
museiväder, så har ändå så många som 4 925 personer hittills rest med oss i
år(13 aug.)
Från 13 juli ifjol och en månad framåt hade vi tre dagar som det var varmare än
23 grader. I år har vi under samma period bara haft tre dagar med 23 grader
eller kallare!
Här följer några bilder från ett par trafikdagar.
20 juli.
6 aug.
6 aug.
6 aug.
10 aug.
10 aug.
Idag har Kenneth Jakobsson med sin grävmaskin grävt rent banvallen mellan
Eken och bron. Nu kan man åter se hur banvallen är formad.
Resenärerna med dagens tåg fick en annorlunda vy vid Eken!
Under onsdagen den 21 juni spikades spår 3 färdigt, vi använde en tryckluftsdriven hammare som effektiviserade arbetet rejält! Det innebär även att den historiska bangården i Hesselby nu är återställd! Det som återstår vid växeln är stoppning samt spåret mot vändskivan. Vi hann även med att rulla Bautzenvagnen över spåret fram och tillbaka!
Till växeln har under hösten/våren hittills använts 69 vanliga slipers (180 cm) samt 19 växelslipers av olika längd. Totalt har 61 meter nytt spår byggts. Se bilderna nedan:
Rampen som användes vid rampningen av GJ Co8 låter vi ligga kvar för kommande
vagntransporter. Spår 1 har återställts, men kan enkelt böjas åt sidan och
anslutas till rampspåret.
Föreningen har under våren beställt bättre skyltning hos Vägverket. Nu finns
skyltning om "Museijärnväg" vid Roma kyrka på Lv 143 samt vid Dalhems kyrka och
vid Karbyvägen straxt söder om museijärnvägen (se bilden t.h)
Under arbetslördagen arbetades det vidare med växeln från spår 3 mot
vändskivan. tungorna i växeln drogs fast med fransk skruv och den yttre rälen
mot spår 2 spikades fast.
Två militärsängar placerades i banvaktsstugan vid Eken som även städades ur. En
hel del förberedelser för den ordinarie trafikstarten dagen därpå utfördes.
Området för vagnhall 2 samt vändskivan bakom nuvarande vagnhall (1) stakades ut.
Sonja hade ordnat lunch, tack!
Det innebär att Föreningen under 2006 och 2007 kommer att bygga ut järnvägen med etapp 1 som innebär:
320 meter nytt spår med mötesspår söder om Dalhemsån (Det innebär att vi
slipper backa tillbaka!)
Renovering och spårläggning av järnvägsbron över Dalhemsån
Ombyggnad av allmän väg vid Ekens hållplats med bomförsedd järnvägsövergång
Uppförande av ytterligare en vagnhall vid Hesselby station
Återuppbyggnad av bangården vid Tule station mellan Dalhem och Roma med semafor
Byggandet av vändskiva vid stationen i Dalhem
Föreningen är mycket tacksam till att alla bidragsgivare som vi har ansökt om bidrag hos har beviljat dem:
EU-projektet Mål2 öarna, Gotlands kommun, Kultur & fritid och det Regionala
utvecklingsteamet, Länsarbetsnämnden, Sparbanksstiftelsen Alfa, Länsstyrelsen på
Gotland, Riksantikvarieämbetet, Wilhelmina von Hallwyls gotlandsfond,
Många enskilda och företag har även köpt slipers för att stödja vår utbyggnad.
För den som vill köpa slipers, eller veta mer,
klicka här!
http://www.mal2oarna.lst.se/download/18.53324610bdadf3b18800023/Bilaga+samtliga+projekt+060616.xls
GJ Co8 anlände på Tarton AB trailer till Visby hamn den 8 juni kl.00.05.
Avlastning skedde sedan i Hesselby på morgonen den 8 juni.
Onsdagen den 7 juni arbetade vi vidare med växeln till vändskivan och
justerade det tillfälliga spåret "0,5" inför avlastningen.
Det avgick även två hyrda lokomotordragna tåg för pensionärsgrupper. Det var en
ovanligt enhetlig rödbrun färgkombination av lok och vagnar!
Från lunch var vi sex aktiva som arbetade med växeln på spår 3 som skall leda
mot vändskivan.
Justering av spåret intill växeln.
Bautzenvagnen på plats väster om övergången på det nygrusade spår 3
Föreningen Gotlandståget har
medverkat i det stora evenemanget Smalspår 150 som gick av stapeln under
Kristi Himmelsfärdshelgen i Västervik.
Från föreningen medverkade Mia och Pter Doolk, Petra Lindberg och Anders
Svensson, samt vagnen GJ Co 8 som aldrig tidigare varit ifrån Gotland! .
Vagnen rönte stor uppmärksamhet för sin mjuka gång, den fina inredningen och det
allmänt goda skicket. Samt den mullrande generatorn... Vagnen har inte gått så
fort och så långt sedan 1963 då hon lämnade Visby för avfärd till Roma och
uppställning där. Nu gick hon dagligen flera mil. Helgens arrangemang var
synnerligen lyckat och innebar att vi fick visa upp oss och vår vagn samt träffa
nya och gamla vänner och knyta kontakter. Det var en stor upplevelse för alla
inblandade och vi vill rikta ett särskilt tack till Tjustbygdens
Järnvägshistorsika Förening TJF för ett väl genomfört arrangemang!
Text och foto: Anders Svensson
25 maj. GJ Co8 och Wadstenas gotlandslok "Storugns"i Västervik.
25 maj. GJ Co8 intill ULJs sommarvagn i Västervik.
25 maj. GJ Co8 i Verkebäck.
25 maj. Vagnen SJ Bp 439 stod
länge tillsammans med vårt lok Klintehamn i Målilla Hembygdspark
27 maj. GJ Co8 i Totebo med
SkLJ:s lok VGJ 29 nu märkt
SJ Gp 3119.
27 maj. SJ L18p 3147 i
Totebo
NYTT! För Er som har Bredbandsuppkoppling kan Ni se på när
GJ Co8 passerar i ett blandat tåg vid Spångenäs den 27 maj. Klicka på länken
nedan för att se filmen! Filmen visas normalt i Real Player, som måste vara
installerad på er dator för att ni skall kunna se filmen!
Vill ni spara filmerna på Er hårddisk, högerklicka då på länken och välj
"Spara mål som..." Välj sedan var på Er hårddisken filmen skall sparas.
GJ Co8 passerar järnvägsövergång i Spångenäs 3,2 Mb
Föreningen har av Ewald Hammarström köpt två grusvagnar (fd Ölands järnväg
och RB) samt en fd SJ motordressin. Dessa hämtades av transportfirman Tarton i
Hultsfred på eftermiddagen den 22 maj.
Den 23 maj på förmiddagen lastades vagnarna av och på. Det var första gången
sedan 1935 som GJ Co8 lämnade Gotland och den rullade i trafik
Västervik-Hultsfred på Småländska Smalspåret under jubileumshelgen.
Länk till information
om 150-årsfirandet i Västervik
Föreningen vill rikta ett tack till alla inblandade men särskilt till Tarton AB för transporten, Destination Gotland för färjeresan och Ewald Hammarström för allt bistånd inför och vid avhämtningen av vagnar, motordressin och gaturäler!!!
Klockan 15.27 svängde transporten in på Lv 147 en km öster om
Visby.
På eftermiddagen arbetade
vi med växling och grusning av spår 3 vid vagnhallen
(Det spår som byggdes den 20 maj.)
För att kunna lasta av dem och kunna lasta på GJ Co8 den 23 maj fick vi akut
bygga om spår 1 och böja ut det på grusplanen vid godsmagasinet.
Därefter grusades spåret upp till rälsens överkant, detta för att dragbilen
skall kunna köra av spåret och trailerns framända sänkas ned till spårets höjd.
Arton medlemmar kom för arbetslördag samt att för vinterns eldarelever var
det dags för den första praktiska eldningen av ångloket samt även provkörning av
det.
Vi arbetade mest med spår 3 vid vagnhallen. Spåret revs i höstas och nu
byggdes det åter upp. De nio meterna som byggdes i nov. 2005 justerades och
grusades.
Tre rälslängder lades ut och spikades. En rälslängd lades på plats men spikades
inte. Växeldelar letades fram i en rälshögarna och dessa började mätas och
passas in på spåret.
(Växeln leder till det kommande "spår 3 ½" som skall gå till den planerade
vändskivan.)
Ogräsrensning samt justering av grusningen vid godsmagasinet skedde även (spår 1
och 2).
Sonja hade lagat köttfärslimpa med potatis och sås till lunch, mycket gott.
Foton från den 20/5 av Rasmus Axelsson.
Bygge av spår 3
Nygrusade övergångar framför vagnhallen
Mycket bra material finns i rälshögarna.
Mycket bärande av slipers och räls blev det!
Spår 3 vid arbetsdagens slut. (Klicka för större bild!)
Cementa under övningskörning
De godkända Eldareleverna samt banarbetarna vid spår 3.
(klicka) Vy från betvagnarna (står på spår 2).
Ikväll har vi haft mycket god hjälp av Kenneth Jakobsson från Ganthem
som med sin grävmaskin banade av inför bygget av spår 3 den 20 maj.
Med hjälp av ett laserpass kunde de två gradernas skillnad mellan nuvarande
spårändar på spår 3 enkelt hanteras.
Arbete med grävmaskin och laserpass.
Halv åtta på kvällen och den nedåtgående solen belyser stationen vackert.
Sju medlemmar träffades för en arbetslördag i strålande väder. Vi arbetade
mest med spår 1 vid godsmagasinet. Vi rensade bort det sista ogräset och
monterade stoppbocken på plats. Tre sliprar byttes ut vid godsmagasinet i spår
1. Därefter hann vi även med att grusa spår 1 och utrymmet mellan spåren. Mitt
på spår 2 byttes en sliper ut.
Inne i vagnhallen arbetade bröderna Nilsson med skrapning av färg inne i GJ C44.
Arbeten utfördes även på ångloket Cementa inför den kommande pannbesiktningen i
maj.
Sonja hade lagat kassler med sparrissås till lunch, mycket gott.
Tidigare under veckan har en uppfräschning av rabatten bakom stationshuset
gjorts av Gary och Hasse Krussell. Det innebär att rabatten
minskas i storlek och nyplanteras med rosor då de gamla inte hade någon "ork"
kvar.
Byte av sliper på spår 2
Byte av slipers vid spår 1 intill godsmagasinet
Så snyggt blev spårområdet vid godsmagasinet efter grusning och
ogräsrensning. Klicka på bilden för att se den i större storlek!
Nämnas kan även att SJ Z4p 397 tillverkades och ankom till Gotland för precis 50 år sedan i april 1956. Vi får säga grattis!
GJ C44: Hans Nilsson värmer bort färg mellan träpanelens bräder.
37 medlemmar samlades till årsmöte. Förutom sedvanliga mötesförhandlingar,
lotteri och fika som Sonja Ekwall hade ordnat, så berättade Daniel Åhlén om om
Föreningens ansökan till EU-projektet Mål-2 om banutbyggnaden. Ola Ekedahl
berättade om föremålsinventeringen som han påbörjade i höstas. Tillsammans med
sin fru Anita underhöll han även med sång och musik.
Styrelsens sammansättning är följande efter årsmötet. Staffan
Beijer ordförande, Bengt Nilsson ledamot/vice ordförande, Daniel Åhlén
ledamot/sekreterare, Bertil Bergström ledamot, Cecila Boman ny ledamot, Lars-Åke
Johansson ledamot, Christer Rising, ledamot, Anders Svensson ny ledamot, Mia
Doolk, suppleant, Rasmus Axelsson, suppleant och Rolf Forsman suppleant.
Adjungerad till styrelsen är även kassören Hilbert Karlqvist/ HK Redovisning.
Kung Bore hade släppt greppet, men allt smältvatten fanns kvar ännu ett tag som synes på bilderna!
Kung Bore hade inte släppt greppet, det mesta av vinterns snö låg kvar så de
tio medlemmar som var på plats arbetade vidare med den invändiga renoveringen av
GJ C44.
Även arbetena med Dalhems vattentank fortsatte. En injektor till Cementa gicks
igenom. Även Sonja var där och serverade Korv stroganoff till lunch!
Robert Sjöö från Järnvägsmuseum hade under fredagseftermiddagen tittat på
Tule station och utbyggnadsplanerna vid banvallen mellan Dalhem till Roma. På
lördagen var Robert Sjöö i Dalhem och visades runt på området. Föreningen bjöd
sedan Robert på lunch i caféet.
Robert framförde att han var mycket imponerad över Gotlandståget: vårt
stationsområde, lok och vagnar samt de utbyggnadsplaner som vi redovisade.
Robert Sjöö från Järnvägsmuseum visades runt av Anders Svensson.
Österports anhalts skylt i museumet.
Här framför Järnvägsmuseums lok KlRJ 1 Klintehamn som vi har som deposition.
SlRJ 3 Dalhem: Kapning med vinkelslip för tankens täcklock.
Skvalpskott har monterats.
Renskrapad innerdörr från GJ Co5 som temporärt
Cementas injektor under renovering.
kommer att användas i GJ C 44.
Lunch i Jernvägscaféet.
Skarpning av innerväggar i GJ C44.
Utsikt över vagnhallsbangården från vagnhallen.
Vy över bangården från Flattaket mot stationshuset.
Vy över bangården mot öster
Betvagnar i vintervila.
Här kommer några bilder som visar hur mycket snö och vinter vi har haft på Hesselby denna vinter!
Trots dåligt väder med nysnö så var vi sex stycken som arbetade vidare med den invändiga renoveringen av GJ C44. Även Sonja var där och serverade Pytt i panna till lunch!
På GJ C44 skrapades gammal färg invändigt. Alla 16 fönster i Lanterninen har kittats färdigt av Bengt Nilsson som även har målat ventilatorerna.
16 stycken elever fick veta mer om ånglok när vinterns lokförarkurs startade. Kvällen inleddes med en kort historisk bakgrund om de gotländska järnvägarna.
Följande kurstillfällen hölls under vintern/våren: 13/2 om lokens ramverk, 27/2 om ånga, 13/3 om panna och eldning, 27/3 om smörjning och klargöring, 10/4 om bromsar och körning samt prel. den 20/5 med praktiska ångloksövningar. Staffan Beijer, Christer Rising och Lars-Åke Johansson höll i kursen.
Vi hade tur med vädret på Tomtetåget, vid arbetslördagen var det dock slut med turen... men trots kyla (minus 9) och drivande snö så tog sig sex medlemmar till Hesselby. Även Sonja var där och serverade Kroppkakor till lunch!
Arbeten utfördes på GJ C44 som skrapades på gammal färg invändigt.
Svetsningsarbeten på ena tanken till "Dalhem" utfördes samt städning av
Venavagnen, som med militärsängar blir vandrarhemsboende i sommar! Vi behöver
någon som kan ordna gardiner t.ex rullgardiner till Venavagnen!
Hesselby station
GJ C 44 med delvis renskrapad träpanel
En av vattentankarna renoveras för närvarande.
2006 års första trafikdag var Tomtetåget den 7 jan.
Kung Bore bjöd på ett mycket bra väder, lagom mycket snö som
hade kommit en vecka tidigare. Nollgradigt och skymtar av solen. Dessutom var
det vindstilla och hyfsat väglag.
Tack vare det fina vädret hade vi så många som 1 010 resenärer!
Sedan Föreningens tradition med Tomtetåget började den 28 dec. 1982 har det
hunnit bli 24 tomtetågsdagar. Rekordet från 2004 var 1 062 resenärer.
Förutom resan ingick även i biljettpriset att vid Eken få en påse godis av
tomten (för de små) och glögg med pepparkakor åt de lite större!
Länk till
bilder från 2006 års Tomtetåg den 7 jan.
Tack för allt stöd vid Tomtetåget! Styrelsen vill härmed framföra sitt varma tack till alla funktionärer i trafiken, caféet, korvförsäljningen samt till tomtarna vid Eken! Vi vill också tacka Skarphälls Spelmanslag och våra sponsorer:
Foton är
tagna av
Daniel Åhlén
om inget annat
anges.
"Gamla" bilder och gamla nyheter från Hesselby
Länk till inte lika aktuellt 2005.
Länk till inte lika aktuellt 2004.
Länk till inte lika aktuellt 2003.
Länk till bilder och film från Kulturhusen dag/ Museijärnvägens dag den 10 september 2006
Länk till bilder från Museijärnvägens dag den 21 aug. 2005
Länk till bilder från Museijärnvägens dag den 22 aug. 2004
Länk till bilder från 2006 års andra Tomtetåg den 30 dec.
Länk till bilder från 2006 års Tomtetåg den 7 jan.
Länk till bilder från 2005 års Tomtetåg den 2 jan.
Länk till bilder från 2004 års Tomtetåg den 3 jan.
Länk till bilder från 2003 års Tomtetåg den 4 jan.
Länk till bilder från Slite-Roma Jernvägs (SlRJ) hundraårsjubileum 2002