|
|
Byggdes av Kalmar Verkstad AB 1956 och levererades i april 1956 direkt till den
37:e driftsektionen (Gotland).Även efter nedläggningen av de gotländska järnvägarna den 30 september 1960
fick lokomotorn göra tjänst som dragare i "Griståget".
(Andelsslakteriets tåg mellan slakteriet och hamnen) Denna verksamhet pågick
till 1962.
Därefter drog lokomotorn rivningstågen och var den lokomotor som sist transporterades från Gotland i oktober 1963.
Efter tjänstgöring på Roslagsbanan, i Köping (1093 mm, SJ Z4tu 397) och sedan till
Västervik och Växjö så återvände hon
till Gotland i December 1986. Senaste revision genomfördes i Visby 1959.
Totalvikt 14 ton. Sth: 40 km/t
SJ Z4p 397 inhyrd av Gotlands Andelsslakteriförening u.p.a.
Visby växlar matvaruvagnar i Visby hamn, nov 1961. Foto Sven Karlsson.
|
SJ Z4p 397 vid Pallisaderna. Foto Kjell Larsson.
|
 |
 |
Film-bilder från
1963 i oktober när
SJ Z4p 397 som sista
lok skeppas från
Gotland med
Gotlandsbolagets m/s
Gute. Även vädret
sörjde...
Foton från
Föreningen
Gotlandstågets
arkiv.
|

SJ
Z4p 397 den 14
augusti 2009 vid
verkstadsspåret,
Hesselby station
|

Notera, den sista
revisionen utfördes
1959 i Visby!
|

SJ
Z4p 397 den 26 aug. 2012
|

SJ Z4p 397 vid museijärnvägens dag den 31 aug. 2008.
|
|
|