![]() |
INTE LIKA AKTUELLT I HESSELBY 2005 |
|
![]() Stoppning av spåret. Foto: Sven Karlsson |
![]() En ren och snygg banvallssträcka! Foto: Sven Karlsson |
![]() Provkörning, sliprarna låg still! Foto: Sven Karlsson |
Spår 5 renoverades den 20-28 juli
Gästande aktiva från ÖSlJ (Mariefred) har under veckan bott på
stationsområdet och har hjälp oss med trafiken samt med att plugga en läckande
tub i "Cementa".
Den 20 juli på morgonen tog de tag i spår 5 utanför vagnhallen som var i
delvis mycket dåligt skick. Två rälslängder lyftes bort. Slipers och grus
grävdes bort. Därefter har underlaget packats och nya slipers lagts ut.
Samtidigt pågick ordinarie trafik på spår 1 och 2. Många resenärer hade lockats till Hesselby på grund av det ostadiga vädret! Cementa var trots banarbetet helt bemannad med ÖSlJ-personal! På kvällen bjöds dagens tjänstgörande personal samt de åtta ÖSlJ-arna som tack för denna vecka på middag som Sonja i caféet lagade till.
Den 21 juli fortsatte arbetet, rälerna lades åter ut, växeln baxades
sedan cirka 25 cm i sidled (mot spår 4) Detta kommer att ge växeln en mycket
bättre geometri!
Innan kvällen var slut så hade allt spikats och stoppats så att spåret kunde
provköras och därefter kunde även tågsetet åter köras in på spår 5!!!
Den 22 juli fortsatte i arbetet i mindre skala. Stoppning av slipers
och kompletterande grusning utfördes. Ytterligare två slipers byttes.
Den 28 juli byttes kvarvarande tre slipers närmast portarna. Dessa tre
höll i 27 år och var nu i usel kondition.
Totalt har 24 nya vanliga slipers och två långa slipers till
växelklotet lagts in på spår 5. Under arbetet med spår 6, byttes dessutom 2
vanliga samt sex växelslipers ut i växeln mot spår 4. Bangården mellan verkstad
och vagnhall är nu i mycket gott skick!
Ett stort tack vill Föreningen Gotlandståget rikta till våra gäster från
ÖSlJ! Ni har varit till mycket stor hjälp för oss!
De första rälerna bars bort. 20
juli. Växeln
lyftes upp och slipers drogs ur och nya drogs in under växeln. 20 juli.
Grusbädden grävdes ur. 20
juli. Nya
slipers på plats. 20 juli.
21 juli. Rälsen är åter på plats. Ångloket
höll på att eldas
på.
21 juli kl. 17.15. Provkörning med Cementa och SJ Z4p 397. Foto: Mats
Furucrona, ÖSlJ
22 juli. Spår 5 i stort sett
färdiggrusat.
22
juli. Hela den "nya" bangården
Spår 6 färdigbyggt och provkört den 28 juni!
Den 28 juni spikade Banavdelningen klart spåret samt skruvade fast det sista skarvjärnet. Därefter kunde vi provköra spåret i sin helhet med SJ Z4p 397. Det första nybyggda spåret vid GHJ sedan 1998 är ett faktum!
Den yttre rälen
spikas Nya
hål i rälsen för skarvjärnen skars upp.
Sista skarvjärnet spikade
fast Provkörning!
Äntligen dryga 20 år efter att vagnhallen blev klar!
Spår 6 från väster
(vagnhallen) Spår
6 med den i höstas byggda växeln.
Till spåret har det gått åt 54 nya vanliga slipers (180 cm) samt 18 nya växelslipers av varierande längd. Dessutom har 2 vanliga samt sex växelslipers bytts i den västra växeln på spår 5.
Arbetslördag samt SÄO-prov och genomgång av trafikbestämmelser den 18 juni
Staffan Beijer gick igenom de reglementen som finns för trafiken, uniformering samt läkarundersökningar som krävs vid vår järnväg. De som genomgått trafikkursen i vår skrev den skrivning som avslutade kursen.
Under resterande del av dagen arbetade vi med att städa ur Tule station
inför sommarens uthyrning. Hesselbys stations fönster fick sig en välbehövlig
tvätt.
Banavdelningen arbetade vidare med spår 6. Rälernas skarvjärn skruvades
ihop samt att den södra rälens skarvjärn spikades. Samtliga slipers justerades.
Grusning skedde av den växel som byggdes i höstas från spår 5 till spår
6.
Dalhems stagbultar levererade och monterade och nitade!
Se sidan om SlRJ 3 Dalhem. Från Hallberg & Sekrom i Visby har stagbultarna levererats. Dessa har monterats under ledning av Eve Jansson.
Stagbultarna innan nitningen påbörjades. 6 juni.
Stagbultarna nitades färdigt den 17 juni av Eve
& Lars-Åke! Bra jobbat av dem!
Gotlands Attraktions
dag= årets första ordinarie trafikdag den 6 juni
Tillsammans med alla Gotlands Attraktioner hade vi öppet med ångtåg, café och museum öppna. Dagen till ära åkte barn upp till 12 år gratis i föräldrars sällskap..
Chartertåg den 22 maj
Roma pastorat hyrde ångtåg för pastoratets barngrupper med flera. Trots regn så blev det två uppskattade resor tur och retur till Eken. 134 resenärer medföljde tågen.
Arbetslördag den 21 maj
Under lördagen var vi åtta aktiva i Hesselby, solen sken och det var 18º
varmt! Maskinavdelningen eldade på "Cementa" för första gången
för säsongen. Loket gick även igenom och provkördes under dagen. På GJ
C44 arbetades det vidare med demontering av plåtar och lister på vagnen. En del
växling utfördes även.
Banavdelningen arbetade med spår 6 (det norra spåret i vagnhallen)
Grusbädden jämnades till med hjälp av en ny modernitet: laserpass samt med
"vibbra". Därefter lades slipers och räls ut. Ett antal rälslängder
skruvades även ihop innan det var dags att sluta för dagen. Sonja ordande med
god lunch.
Arbetshelg valborg
Under lördagen så jobbades det åter i Hesselby. Trafikvagnarna besiktades och godkändes. Grus lades ut på spår 6. Arbetet med GJ C44 fortsatte. Växling och provkörning av spåret utfördes. Den 7 maj byttes även två slipers i växeln vid flattaket.
Broinspektion av järnvägsbroarna över Roma kanal och Dalhemsån
Som ett led i arbetet med förstudien om banans utbyggnad utförde en konsult från Vägverket Produktion den 28 april, kontroll av de båda järnvägsbroarna mellan Hesselby och Roma. Konsulten kom fram till att båda är i gott skick och att endast smärre åtgärder som målning och fogning behöver utföras innan tåg kan köra på broarna. Detta var ett viktigt besked då Föreningen inte har säkert känt till hur broarnas kondition var. Brokonsulten hade sett många mycket sämre broar på fastlandet.
Bilder från Slite-Roma Jernvägs bro över Roma
kanal. Byggd 1900 vid Göteborgs mek. verkstad. Imponerande att kunna frakta hit
den!
En "ny" vändskiva anlände som gåva från AGJ den 27 april!
Föreningen Gotlandståget har fått en 6 meters vändskiva i generös gåva av AGJ (Anten-Gräfsnäs Järnväg). Vändskivan anlände per lastbil till Hesselby på förmiddagen. Pivot och ringräl kommer att hämtas vid kommande transport från AGJ. Vändskivan planeras att användas i den framtida Romakloster station.
Caféets renovering färdig!
Efter påsk har Karlströms golv lagt in ny plastmatta i kök och serveringsdel. I Hesselbysalen har Gary och Nisse sedan slipat trägolvet och lackat det tre gånger. Därefter har alla bord och stolar burits in i den fräscha samlingssalen. Tyvärr har renoveringen kostat Föreningen cirka 25 000:- Vattenskadan under kyldisken som orsakade renoveringen täcktes tyvärr inte av vår försäkring.
Bilderna överst: Hesselbysalens nylackade golv samt ny plastmatta i köket den 25
april.
Foton från den feb- mars. Det gamla undergolvet samt golvspånskivor och
masonite som lades in som underlag för den nya plastmattan.
Renoveringen gick till så här: Inne i köket plockades all inredning i köket undan. Golvet bröts upp och den konstruktion som gjordes på 70-talet med plast direkt på betongplatta och därefter träreglar med Gullfiberfyllning har inte varit lämplig. Vi har lagt in en tunn "platon"-liknande matta samt sedan tunna markisoleringsskivor innan det blev dags för undergolvet.
Betvagnen GJ I 812
Vår praktikant Nisse Hellgren har börjat montera det nya tjärade plankgolvet med T-bultar. Tyvärr slutade Nisse hos oss den 29 april. Nisse var hos oss sedan den 1 juli 2004 och gjort ett mycket bra jobb!
Arbetslördag i Hesselby den 16 april
Den 16 april var det äntligen en arbetslördag med skönt vårväder och 18 aktiva (det finns gott om plats för fler!) slöt upp! Sonja ordnade åter mat och fika till oss alla, tack!
Maskinavdelningen delade upp sig på flera fronter. Arbeten skedde med Dalhems panna där gängor drogs med gängtapp för tolv av de kommande stagbultarna. Vidare arbetades det vidare med korgen till GJ C44. Ytterligare plåtar plockades av samt lister och annan materiel till vagnen letades fram ur våra gömmor. Vintertaken till våra två renoverade betvagnar lyftes av.
Banavdelningen arbetade med grävmaskin på spår 6. Kenneth Jakobsson från Ganthem kom med sin grävmaskin och grävde ur för det nya spåret samt schaktade bort jordmassor framför godsvagnskorgarna mellan verkstad och vagnhall för att räta ut vår körväg. En sträcka på cirka 250 meter, söder om bangården på järnvägslinjen sopades och hackades ren från ogräs.
Föreningens årsmöte hölls den 3 april i Dalhems bygdegård
Efersom golvet i Hesselbysalen inte var klart så hyrde vi in oss i Dalhems bygdegård. Förutom sedvanliga mötesförhandlingar, lotteri och fika så berättade Anders Svensson om Föreningens Leader+ EU-projekt om banutbyggnad till Roma. Mångårige styrelsemedlemmen Hans Nilsson avtackades med blommor av Staffan Beijer.
Tack till Pierre på ICA-Dalhem för sponsring av priser till lotteriet!
Foto med Föreningens nya styrelse som består av från vänster: Rolf
Forsman (kassör), Anders Svensson (ny suppleant), Lars-Åke Johansson (ny
ledamot), Staffan Beijer (ordförande), Christer Rising (ledamot), Bertil
Bergström (ledamot), Mia Doolk (ny suppleant), Rasmus Axelsson (ny suppleant)
och Daniel Åhlén (sekreterare)
Saknas gjorde Bengt Nilsson (vice ordförande) och Jan Ryegård (ledamot)
Arbetslördag i Hesselby den 19 mars
Segelduksklädd anordning i trä (ek) och metall
för gasbelysningen.
Den 19 mars hade Kung Bore ännu Gotland i sitt iskalla grepp. Ett par
minusgrader och hård nordlig vind gjorde de flesta utomhusjobb besvärliga. Vi
var trots det tio aktiva som trotsade vädret och tog oss an Föreningens
arbetsuppgifter. För två av dem var det första arbetsdagen i Hesselby och vi
hoppas att det gav mersmak!
Dalhems tuber lastades över till den vagn som pannan ligger på. Detta innebär
att vagnsunderredet nu kan återställas till betvagnen (GJ I 812). Virket till
det är beställt och skall hämtas i dagarna. T-bult har har vi fått hem, se
nedan.
Ett par medlemmar ägnade sig åt vedklyvning, med god hjälp av Föreningens nya
vedklyv. Ett annat gäng ägnade dagen åt GJ C44 vars segelduksrester tillsammans
med mängder av pappspik plockades bort. Samtidigt konstaterade vi att vagnens
trävirke är i mycket god kondition! Det beror på att när den var sommarstuga var
den inbyggd i ett hus! För övrigt hann vi även med att städa i stationshuset
och arkivet.
SlRJ 3 "DALHEM"
Föreningen har under 2004 för renoveringen av SlRJ 3
"Dalhem" med stor tacksamhet mottagit 75 000:- från
Riksantikvarieämbetet samt 100 000:- från Stiftelsen Olle Engkvist.
Tack! Nu är vi på väg! Läs mer om renoveringen på länken!
Föreningens förre kassör Uno de Fine Licht har avlidit efter en
längre tids sjukdom. Uno var Föreningens kassör i över 20 år och har varit en
av Föreningens största stöttepelare.
Begravning skedde i Visby domkyrka den 24 feb. i närvaro av Föreningen
Gotlandstågets representanter. I nästa nummer av Spårstumpen kommer Staffan
Beijer att skriva minnesord om Uno.
Arbetslördag i Hesselby den 19 februari
Även under vintern pågår jobb på Hesselby. Nio aktiva ägnade dagen åt att bygga ett tillfälligt spår till Dalhems panna som i ett antal år har stått uppallad på en godsvagn bakom flattaket. Nu kunde efter spårbygge, vagnen med panna dras in i verkstaden. Meningen är att stagbultarna och återstående tuber skall kunna monteras inomhus.
Se även Rasmus Axelssons bildsida med 50 bilder från arbetslördagen den 19 feb. (klicka på länken för att komma dit!)
Sockervagnen och Dalhems underrede i vagnhallen.
Inne i verkstaden har våra anställda målat om alla väggar i en
ljus grå färg. På portarna har Nisse monterat plankförstärkning nedtill för att
få dem tåligare och tätare.
Dalhems underrede rullades med lätthet(!) in i vagnhallen. Även vår sockervagn SSA Q 022 fick plats i vagnhallen. Den har efter renoveringen 1992 tyvärr varit uppställd utomhus i avvaktan på plats i vagnhallen.
SJ Bop 876 byggd 1908 på Fole mekaniska verkstad
i Visby
Det tillfälliga spår (5 1/2 !) samt samkväm i
stationshuset efter arbetsdagen.
Under arbetslördagen gicks den kommande renoveringen av GJ C44 igenom, med inventering av behövlig material.för den.
T-bultar
(eller rektangulär vagnsbult typ KRBF) har de senaste åren varit en
bristvara. Vi har försökt hitta partier i Sverige utan att lyckas. Christer
Rising har lyckats hitta en tillverkare via en grossist i Tyskland.
I januari leverades 2000 bultar. Hälften av bultarna är 10 mm och resten
12 mm i diameter. Tjustbygdens järnvägsförening har beställt ett parti genom
Gotlandståget. Om andra har behov av T-bultar kan kontakt förhoppningsvis
förmedlas. Skriv till info@gotlandstaget.se
T-bultar är viktiga vid renovering av de flesta äldre godsvagnar. De
används för att fästa och sammanfoga väggplank samt golvplank i både öppna och
täckta godsvagnar. Till en betvagn går det åt 250 t-bultar. En del brukar kunna
återanvändas men många måste bytas pga rostangrepp.
Stormen Gudrun fällde bara ett träd vid Hesselby. De togs omhand av våra anställda som även har fällt ett antal träd bakom vagnhallen där vändskivan kommer att ligga i framtiden.
Hela 2005 års tidtabell finns nu på hemsidan under Tidtabellen
km |
Gotlands Hesselby
Järnväg GHJ, Dalhem spårvidd 891 mm |
P 9-10 |
P 11-12 |
P 13-14 III |
P 15-16 |
P 17-18 III |
P 19-20 III |
0 |
Avg Hesselby |
11.15 |
12.20 |
13.05 |
13.50 |
14.35 |
15.30 |
De största förändringarna är att vi kör enbart på söndagar tom 8/7 och från den 7/8. Under mellanperioden kör vi i år tåg onsdagar, torsdagar, lördagar och söndagar! Första tåget avgår i år redan kl. 11.15.
Målsättningen är att med i stort sätt oförändrat antal trafikdagar locka
fler framförallt barnfamiljer till Museijärnvägen. Vi tror att många
barnfamiljer hyr hus och eftersom det är bytesdagar på helgerna så har vi även
märkt att onsdagarna under juli tidigare år har varit välbesatta.
Att vi kör första avgången redan klockan 11.15 är för att vi tror att
barnfamiljerna gärna kombinerar en resa med tåget med en badutflykt till östra
sidan av ön. Vi får se i sommar om detta påverkar antalet resenärer positivt.
Att vi kör mindre i juni och augusti beror på att vi har märkt att antalet
resenärer är så mycket färre då. Att skolorna numera slutar 17/6 (ungefär) gör
även det att vår trafiksäsong har förskjutits framåt.
Som tidigare år finns möjlighet till dressinuthyrning under icke tågtrafikdagar, se dressinsidan
2005 års första trafikdag var Tomtetåget den 2 jan.
Efter en oroande morgon med regn så klarnade det upp framemot elvatiden vilket gjorde att det var bra väder med +5°. Mycket folk trots allt som har hänt i omvärlden. Vi hade 1 045 resenärer! Röda korset samlade in pengar bland resenärerna och fick in 4 000:- Förutom det har Föreningen Gotlandståget skänkt 1 045:- från dagens intäkter till Röda Korset. Sedan Föreningens tradition med Tomtetåget började den 28 dec. 1982 har det hunnit bli 23 tomtetågsdagar. Rekordet är från i fjol med 1 062 resenärer.
Via länken kan Ni som har bredband även se tre korta videofilmer! Länk till bilder från 2005 års Tomtetåg den 2 jan.
Tack för stöd vid Tomtetåget! Styrelsen vill härmed framföra sitt varma tack till alla funktionärer i trafiken, caféet, korvförsäljningen samt till tomtarna vid Eken! Vi vill också tacka Skarphälls Spelmanslag och våra sponsorer:
ICA-Nära Dalhem, ICA-Supermarket Roma, Konsum Roma, Arla Foods, Willy´s, ICA-Nära Kometen, Keges, och ICA-Supermarket Atterdags
Högre bidrag från Gotlands kommun!
Föreningen Gotlandståget har fått besked om att kommunens bidrag ökar från 71 000:- (2004) till 100 000:- för 2005. En ökning med 41 %. Det är uppenbart att Kultur- och Fritidsnämnden uppskattar vår verksamhet!
Foton är tagna av Daniel Åhlén om inget annat anges.
"Gamla" bilder och gamla nyheter från Hesselby
Länk till inte lika aktuellt 2004.
Länk till inte lika aktuellt 2003.
Länk till bilder från museijärnvägens dag den 22 aug. 2004
Länk till bilder från 2005 års Tomtetåg den 2 jan.
Länk till bilder från 2004 års Tomtetåg den 3 jan.
Länk till bilder från 2003 års Tomtetåg den 4 jan.
Länk till bilder från Slite-Roma Jernvägs (SlRJ) hundraårsjubileum 2002