INVIGNINGEN AV BANAN EKEN- MUNKEBOS 17 JUNI 2007
 

Den 16 juni 2006 beslutade EU-projektet Mål2 att Föreningen Gotlandståget beviljades det EU-projekt som vi hade ansökt om. Därefter har vi under 366 dagar arbetat med att förverkliga första etappen i vår vision om en banutbyggnad till Roma.
I den visionen ingick att bygga ut järnvägen från Eken med 320 meter till Munkebos hållplats. Flera andra delmål ingår i projektet se projektets sida.

Under hösten 2006 bestämdes att invigningen av sträckan Eken- Munkebos skulle ske den 17 juni 2007. Föreningens alla aktiva, anställda och våra rallare från Arbetscentrum har därefter gjort ett jättejobb med att få allt klart i tid till den 17 juni.

Idag klippte landshövdingen Marianne Samuelsson bandet över spåret vid Eken. 29 år efter att den förra delen av GHJ invigdes var det så dags att öppna 320 m nybyggd bana på Gotland. Dagen började med mulet väder och förberedelser in i det sista. 30 min före invigningstågets avgång monterades namnskylten vid Munkebos anhalt.

På tåget fanns cirka 110 inbjudna: Landshövdingen Marianne Samuelsson, våra aktiva, rallare, företrädare för myndigheter, entreprenörer, grannar med flera.
Vid Ekens hållplats höll Landshövdingen tal och sedan klippte hon av det blågula band som markerade invigningen av sträckan mot Munkebos.
Därefter avgick tåget till Munkebos där det bjöds på förfriskningar, samt tal av föreningens projektledare Anders Svensson och ordförande Staffan Beijer.
Efter rangering av tågsetet kunde tåget ett par minuter före klockan ett avgå med ångloket i rätt ände av tågsetet mot Hesselby station. Något uppehåll vid Ekens hållplats gjordes inte.

Det första allmänna tåget kl. 13.05, avgick några minuter försenat. De inbjudna till invigningståget bjöds därefter på kaffe och kaka i Jernvägscaféet.
Ytterligare tre tåg för allmänheten anordnades denna invigningsdag. Dagen avslutades för trafikpersonalen med en gemensam middag i Jernvägscaféet.

Tåget för dagen bestod av SCA 16 Cementa, SlRJ F 7, GJ Co 8 och SJ Bop 876. Vårt vanliga trafiktåg kommer därefter att bestå av SlRJ F 7, GJ Co 8, GJ CD 43, KlRJ I 340 samt SSA Q 022. Ännu är inte bommarna vid Eken inkopplade så vi får ännu köra med flaggvakter, i några veckor, tills bomanläggningen är inkopplad.

Ett stort tack vill Föreningen rikta till alla som har gjort denna dag möjlig!


Video från invigningen 9 Mb   Samma video i högre kvalitet 25 Mb

NYTT! För Er som har Bredbandsuppkoppling kan Ni nu se på en film från invigningen. Klicka på länken nedan för att se filmen! Filmen visas normalt i Windows Media Player.
Vill ni spara filmerna på Er hårddisk, högerklicka då på länkarna och välj "Spara mål som..." Välj sedan var på Er hårddisken filmerna skall sparas.


  BILDCOLLAGE FRÅN INVIGNINGSDAGEN


  Förberedelser med lokomotorerna pågick inför invigningsdagen


 11.45. De inbjudna gästerna började att ta plats i invigningståget


  Det var ett myller av gäster framför stationshuset


 Vid stationshuset spelade Medebys messings kvartett


  11.56. Tag plats!


 Invigningståget avgick från Hesselby station kl. 12.00.  Klicka på bilden för att se den i större format!


  På väg ut på linjen


 Invigningståget på linjen på väg mot Ekens hpl

 
  Invigningståget på ingång till Ekens hpl


Många människor väntade på tåget vid Eken.


 Snart var det dags för invigningen!


 Först höll Landshövdingen Marianne Samuelsson ett tal

 
  Därefter var det dags för bandklippning!


 Här var det klippt! Den nya bandelen till Munkebos var högtidligen invigd!


  Tag plats, tåg mot Munkebos!


  Invigningtåget på banken mot bron.  Klicka på bilden för att se den i större format!


  Tåget passerade bron över Dalhemsån
 


  För att sedan stanna vid Munkebos hpl där ett tält hade monterats upp i fall det skulle bli regn. 10 mm regn kom tack och lov natten mot söndagen!


  Vår projektledare Anders Svensson vid Munkebos hållplats


Vid Munkebos hpl.  Klicka på bilden för att se den i större format!


  Föreningens ordförande Staffan Beijer samtalade med Landshövdingen.


 Medebys messingskvartett spelade


  Mingel vid Munkebos
 


 Ångloket växlade in på stickspåret. Lokomotorn har kopplats på för att dra tåget upp till hållplatsen igen.   Klicka på bilden för att se den i större format!


  Cementa på väg att kopplas ihop med tågsetet.


 Tbf Bergström övervakade när Bromsaren Axelsson kopplade


  Anders Svensson höll tal där han berättade om arbetet bakom och med banutbyggnaden


 Staffan Beijer höll tal där han tackade alla som på olika sätt bidragit till banutbyggnaden.


  Gåvor till föreningen överlämnades till Staffan Beijer


 Därefter avgick tåget mot Hesselby.   Klicka på bilden för att se den i större format!


  Tåget har just passerat bron på väg mot järnvägsövergången.


 Tåget på väg in på spår 1 vid Hesselby station.


  Cementa med invigningståget på väg att stanna vid perrongen i Hesselby


 Nytt är rundgången som Cementa gör på spår 2.  Klicka på bilden för att se den i större format!


  Avgång från Hesselby kl. 13.56 några minuter försenat


 Interiör från GJ Co8. Tbf Bergström klippte biljetterna


  Tåget på väg ut på linjen


 Avstigning för dem som vill vid Munkebos hpl


  Cementa växlade in på stickspåret kl. 14.04


 Vid Ekens hpl berättade Tbf Bergström om banutbyggnaden.


  Staffan Beijer serverade lokpersonalen smörgås och kaffe på en bricka från det anrika företaget "Trafikrestauranger"


Föreningens Webmaster Daniel Åhlén fotograferade och filmade invigningen.
Foto: Elsie Nordström


Samtliga foton är tagna av Daniel Åhlén om ej annat anges.
 

 

Åter till aktuelltsidan

Åter till startsidan