![]() |
AKTUELLT
I HESSELBY (För att se äldre händelser klicka på denna länk juni-december 2015) |
|
||||
![]() |
![]() |
![]() Uppdateringar på hemsidan Här kan ni ta del av alla uppdateringar som har gjorts på hemsidan |
![]() Banutbyggnad etapp III-IV Allt om banbygget 2012-2015 Tule station - Roma finns samlat på en särskild sida |
![]() Kambshagtorp - Roma Sträckan byggs söder om Tule stn till Roma |
![]() Roma station En sida om stationen i Roma. |
![]() Karta över banbygget Eken- Roma Klicka för att se kartan i fullstorlek Tack till Gotlands Allehanda/Per Leino |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
För projekt banutbyggnad etapp III/IV sålde vi 3 120 slipers till den 23
september 2014. De sliprar som krävdes för projektet är därmed sålda. Varmt tack! |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
GHJ samlar in medel till renoveringen av korgen MÅJ XC 10. Korgen hämtades i december hem från Småland till Hesselby för besiktning och inledande arbeten. Vår målsättning är att återställa vagnskorgen till det utseende som den hade som motorvagn under trettiotalet. se bilderna nedan. Länk till bilder från lyft och transport av korgen från Gottåsa i Småland.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
22 juni 2016. Transportstyrelsens revision av Gotlandståget är nu klar! I två dagar har vi haft två tjänstemän från Transportstyrelsen hos oss. De har tillsammans med delar av vår styrelse gått igenom våra rutiner vid olyckor, trafiksäkerhet, utbildningar, krav på utbildningar för befattningar, examination, besiktningar och åtgärder av bana, broar och signal, riskbedömningar, internrevisioner mm, dvs allt som våra föreskrifter omfattar. Det har gått bra. Vi kommer få ett beslut som innebär enklare påpekanden och i vissa fall att inkomma med handlingar när de är klara. Det känns riktigt bra att vårt säkerhetsarbete och arbete med att förbättra våra föreskrifter/rutiner ger frukt. Tjänstemännen har varit mycket intresserade och det har varit högt i tak. Med deras stöd har vi fått många bra idéer om hur vi kan utveckla verksamheten. Närmast tar vi fram en checklista för stinsexpeditionerna för åtgärder vid olyckor. Må den inte behöva användas! Checklistan finns i våra föreskrifter men den blir mer tillgänglig nu. Nu tar vi och firar detta över midsommar, väl mött på tågen därefter!
22 juni 2016. Några bilder från Hesselby Några bilder från förra veckan vid Hesselby station. Tåget på bilderna är revisionståget. Klasse och Kenneth är nu klara även med baksidan av stationshuset. Nu återstår märkning av stationsnamn och avstånd till Roma och Slite. Avträdet får också lite ny färg på långsidan.
16 juni 2016. Chartrat tåg avgick från Hesselby till Roma och tillbaka Några bilder från resan från Hesselby till Roma. Vid Roma station hade stationsnamnsskyltarna kommit upp. Följ med på resan! På Hesselby har Dalhems stortuber monterats. Ångloket är snart på gång.
12 juni 2016. Söndagens trafik och stationshusets i Hesselbys renovering Några bilder från söndagens trafik. Mycket folk, nästan hundra på första tågparet Hesselby - Roma, med många resande från Roma. Hesselby stationshus baksida börjar bli färdig. Klasse & c:o har gjort ett magnifikt jobb med att färdigställa stationen.
10 juni 2016. Hesselby och banarbeten På Hesselby fortsätter arbetena med att måla stationshuset. Kenneth och Klasse gör ett riktigt fint jobb och håller nu på med baksidan. Även en del reparationer av fasaden görs, som byte av delar av fönsterfodren. Vi jobbar vidare med banarbeten. Skenskarvarna upp till Tule är nu stoppade. Men ytterligare lyft/stoppning behöver göras. På stationen pågick montering av sparkskydd i växlar och övergångar samt åtdragning av vid besiktningen markerade lösa bultar.
6 juni 2016. SVT nationaldagsfirande från Roma station! Under SVT nationaldagsfirande från Skansen var det ett inslag med nationaldagssnuttar från olika platser i Sverige. Från Gotland var det utvalda inslaget från Gotlandståget och Roma station där Staffan Beijer berättade att det var en synnerligen god idé att åka tåg på nationaldagen. Det känns mycket hedrande att vi blev utvalda av SVT att representera Gotland :-) För att se Staffan och Gotlandståget, gå fram till 1.14.50 i programmet. Foton: Anders Svensson
31 maj 2016. Grävmaskinsjobb vid Roma kungsgård station Den 31 maj grävdes signalkabelrör ned vid Roma kungsgård. Det var Christer och Leif som skötte den lilla grävmaskinen. Håkan Borg fotograferade.
30 maj 2016. Hesselbykväll - SÄÖ-genomgång
28 maj 2016. Landsbygdsriksdag På Gotland hålls Landsbygdsriksdag i helgen. Ett stort antal delegater från hela landet möts för att diskutera frågor om landsbygden. I detta ingår också bussresor ut till intressanta platser i området. Till Gotlandståget kom två bussar på fredagen för att bese vår verksamhet och höra om resan vi gjort med banutbyggnaden. Givetvis åktes också tåg. Vi är självklart glada och stolta över att figurera i dylika sammanhang! Foton: Anders Svensson
25 maj 2016. Chartertåg Den 25 maj besökte en grupp från SFI (Svenska för invandrare) museijärnvägen. Föreningen bjöd på tågresan till Roma, för att hälsa de välkomna till Gotland och samtidigt ge en lektion i historia och samhällskunskap. På Hesselby pågick samtidigt målning av södra gaveln och fönster på stationshuset. Vår smed jobbade med rostskador på Venavagnens andra plattform.
22 maj 2016. Lokvattentanken lyftes in i Vagnhall 1 Den inte allt för vackra vattentanken har körts in i vagnhallen med hjälp av vår kranvagn. Förutom det estetiska så minskar algbildningen i tanken när den inte längre står ute i solskenet. Tanken är till för ångloket när det fyller vattentankarna. Trycket från det kommunala nätet är inte tillräckligt så vi fyller från tanken med egen pump. Foton: Berni.
21 maj 2016. Tågklarerarutbildning i Dalhem Tågklarerarutbildning pågick på församlingshemmet i Dalhem. Sven Block, normalt hemmahörande på Uppsala - Lenna Jvg, kom till ön med sin legojärnväg i bagaget. Foton: Anders Svensson
16 maj 2016. Arbetsplatsträff på Hesselby! Den 16 maj hade vi arbetsplatsträff för våra rallare. Passade på att ta några bilder från Hesselby station.
12 maj 2016. Inte bara banbesiktning pågår på Hesselby! Vi gör även andra saker som:
12 maj 2016. Sista dagen av spårbesiktningen Idag var det spårbesiktningens sista dag. Det var Daniels tur att få praktik i spårbesiktningens ädla konst. Vår spårbesiktare Sven Andersson, SA Spårteknik höll ifjol vid samma tid en banbesiktningskurs för oss. För att bli godkänd banbesiktare krävs ytterligare praktik med handledning. Besiktningen denna vecka, medförde en mängd smärre fel av typen: skarvbult behöver dras åt hårdare, sliprar som har passerat bäst före och bör bytas inom några år. Ett par allvarligare fel upptäcktes. Ett av de åtgärdades redan idag och de övriga kommer att åtgärdas under kommande vecka. De handlade om spårviddsökningar, växelfel mm. Att vi vid banbesiktningen hittar många fel är inget konstigt. Alla fel behöver inte åtgärdas nu.
10 maj 2016. Första dagen av spårbesiktningen Vår inlånade spårbesiktare Sven Andersson drillade Berni, Leif och Daniel i praktisk spårbesiktning under dagarna tre. Det är uppföljande praktik efter förra vårens banbesiktningskurs. Idag var det Bernis dag.
3 maj 2016. Bygga vidare mot Slite? Nej, inte idag. Stoppbocken vid Visbyvägen i Dalhem satt löst. När vi idag tog bort den och grävde ur så upptäckte vi att den satt helt löst... Nu tar vi bort övergången där. Den används nästan aldrig. Då blir det lättare att kontrollera skicket. Leif grävde ur med grävmaskinen så vi hann även med att lägga i sliprar idag. Stoppbocken fick några svetsjobb gjorda när vi ändå var igång. Foton: Sven Karlsson
2 maj 2016. Dagens arbeten vid Hesselby 16 grader på Hesselby och full aktivitet. Gubbgänget höll på med Venavagnen. Dess ena sida har fått sin första strykning röd färg. En sorteringsanläggning för lokkol har byggts. Nu kan vi separera lokkol från kolstybb som tas omhand av ett företag.
25 april 2016. Tulestiftelsen - styrelsemöte - Hyr stationshuset i sommar! Idag hade den lilla stiftelse som förvaltar Tule station med tillhörande tomt/byggnader, styrelsemöte. Stationen ägs inte av Föreningen Gotlandståget, utan av den stiftelse som makarna Ingemar och Märta Lindqvist bildade när de köpte Tule station på 80-talet. Att en stiftelse bildades berodde på att givarna ville säkra stationen för framtiden. Intäkterna består enbart av uthyrningen av bostadsdelen. Två bäddar på loftet och en bäddsoffa för två finns i allrummet. Det finns kök, dusch och wc. Till sovloftet leder en brant trappa. Väntsal och expedition ingår inte, utan nyttjas vid tågtrafikdagar. Om du vill hyra stationshuset i sommar kontaktar du Staffan Beijer - ordf@gotlandstaget.se eller 0498-50990. Följande perioder är för närvarande lediga: 16- 30/5, 16- 30/6, 7- 14/7 samt från 5/8. Bytesdag: Torsdagar. Pris 23/6 -18/8 3 900;-/vecka. Övrig tid 3 000:-/vecka eller per dygn. Se: http://forening.gotlandstaget.se/tule.htm
22 april 2016. Några bilder från fredag eftermiddag Några bilder fredag eftermiddag Infartsväxeln är nu färdig. Stoppning med stoppmaskinen har skett av spår 1 och infartsväxeln. Rensningen av banvallen fortsätter i riktning mot Eken. Nästa vecka bygger vi klart växel 1. Därefter återstår det innan sommaren att byta cirka 30 sliprar till på bangården.
18 april 2016. Banarbetsveckan dag 6 Vi avslutade banarbetsveckan med en extra dag, måndagen den 18 april. Vi fortsatte med växel 1 och plockade fram de sliprar som behövdes till den. Totalt byter vi cirka 40 slipers i växeln. Våra rallare började även arbeta med den nyrenoverade stoppmaskinen. Det är nu många nya sliprar som ska stoppas och när det är klart så ska hela den nybyggda banan stoppas. Den har efter ett års trafik satt sig. Det är framförallt skenskarvarna som behöver stoppas. Inne i Vagnhall 1 står nu GJ 3 Gotland från 1878 tillsammans med den jämnåriga vagnen GJ C42. Det har gjort att på spår 4 i vagnhallen finns nu plats för två boggievagnar och en lokomotor. Inne i ångloket Dalhems sotskåp jobbade maskinavdelningen. Ett antal anfrätta bultar behöver bytas.
16 april 2016. Banarbetsveckan dag 5, GJ 3 Gotland, Venavagnen Under lördagen började grävmaskinen sitt jobb. Allt grus i växel 1 grävdes bort, så att vi kan enkelt lägga i sliprar och bygga upp den igen. Grävmaskinen drar även ur ett antal dåliga sliprar från spåren intill (1 & 3).
15 april 2016. Banarbetsveckan dag 4 Vi fortsatte under fredagen med att riva växel 1. Nu återstår arbete med grävmaskin att gräva ur gruset för att kunna lägga in de nya sliprarna på ett plant underlag. Med hjälp av grävmaskinen kommer vi även att kunna byta sliprar på spår 1 och 3, från utgrävningen för växeln. Foto: Berni Gumauskas
14 april 2016. Banarbetsveckan dag 3 På torsdagen fortsatte vi med att arbeta med infartsväxeln. En stor del av växeln var nu spikad. Moträler mm höll på att monteras. Delar av växeln hade grusats. Växel 1 som går från spår 2 mot spår 1 på den norra delen av bangården har varit i dåligt skick. Vi ska renovera hela växeln och en del av spår 1/3 intill den. Under torsdagen drogs alla rälsspikar upp och skarvjärn lossades.
13 april 2016. Banarbetsveckan dag 2 Vi fortsatte på onsdagen med slipersbyten på den gamla banan till Eken. Vår nye operatör Leif fick upp farten och vi hann med att byta 17 slipers. Det som återstår är att stoppa sliprarna med stoppmaskinen och spika dem.
12 april 2016. Banarbetsveckan dag 1 Den 12 april började vår banarbetsvecka. Vi höll på varje dag tisdag- lördag. Vi började med att montera ihop infartsväxeln. Vi tog ut slipersbytaren och utbildade en ny operatör på den. Vi hann ändå med att byta 10 slipers på den gamla banan. Vi vill även uppmärksamma våra fina små grannar sist bland bilderna.
11 april 2016. Flygfoton från 50-talet på eniro.se Flygfoton från Fårösund, Lärbro, Slite, Tingstäde, Väskinde, Visby och Vibble, Roma, Katthammarsvik, Klintehamn, Ljugarn, Stånga, När, Hemse, Havdhem och Bergsvik finns nu att se på Eniros flygfotosida http://kartor.eniro.se/. 8- 9 april 2016. Tunga lyft på GHJ Fredagen den 8 april lyfte vi de två normalspårsspårspannen på plats med Translasts mobilkran. Vi lyfte sedan på den normalspåriga motorfrallan på spårspannet. I Tule hämtade vi en vagnskorg/sommarstuga som har stått där ett par år, då den inte passar in i miljön där. Den placerades intill normalspåret.
6 april 2016. Fortsatta arbeten med spår 6 och sortering av järnskrot Den 6 april pågick spikning av spår 6. Kurvan har förskjutits i sidled mot spår 5. Ett normalspår ska byggas längs med vagnhall 2 långsida. Gubbgänget höll på med sortering av järnskrot som placerades i två containerns/flak.
3 april 2016. 700 rälsspikar till föreningen - mer finns Vi har fått 700 välbehövliga rälsspikar från Örebrotrakten av Mats Runedahl. Vi har ytterligare cirka 500 meter spår där spikarna behöver dras ur. Om du har möjligheten att hjälpa till vid Örebro kontakta Mats Runedahl 0705-58 45 19
3 april 2016. Pågående banarbeten på Hesselby station Infartsväxeln har nu fått en del av sliprarna ilagda. Mellan perrongerna har 53 sliprar bytts. Spåret har även grusats. Stoppning återstår. Spår 6 in till Vagnhall 1 har haft en för skarp kurva. Den yttre rälen har tryckts ut. Kurvan rätas nu något. Sliprarna baxas i sidled och därefter kan spåret spikas.
3 april 2016. Föreningen höll sitt årsmöte Idag hade vi föreningens årsmöte. 36 medlemmar deltog. Sedvanliga mötesförhandlingar hölls där avgående suppleanten Peter Wigren avtackades. Han ersattes i styrelsen av Anders Sandgren. Därefter följde en mycket god kakbuffé som Hesselby Jernvägskafé hade ordnat, toppad med saffranspannkaka! Till sist visades föreningens nya DVD-film som är framtagen av LEG-video.
30 mars 2016. Några bilder från Hesselby och Dalhemsån Några bilder från sen eftermiddag idag. Spår 1 vid perrongerna har nu byggts ihop och ska närmast grusas. Vid infartsväxeln har underlaget förts på och jämnats till. Det blev även några bilder från järnvägsbron där vårfloden är mycket obetydlig i år.
21 mars 2016. Fortsatta arbeten med spår 1 och infartsväxeln på Hesselby och annat Idag har vi haft arbetsplatsträff med våra rallare. Där går vi igenom vad som har gjorts sedan sist och vad som ska göras under den kommande månaden. Vi jobbar vidare med spår 1 och infartsväxeln. En hel del andra saker sker, som att lyktstolparna till Roma station har grund- och målats. På Venavagnen har den nya gaveldörren kommit på plats. Målning pågår invändigt. Vi håller också på att sorterar räls och växlar. Skarpning av ytterpanelen till Jernvägskaféets byggnad har påbbörjats.
17 mars 2016. Arbeten med spår 1 och infartsväxeln på Hesselby och annat Idag har vi arbetslördag. I torsdags jobbades det vidare med vår renovering av infartsväxeln. Vid infartsväxeln har tre lass med grov makadam från Roma grus AB tippats över det underliggande lerlagret. Vi använde markduk för att hindra att leran tränger upp. Det kommer göra att denna växelns svikt i höjdled blir ett minne blott. Samtidigt så justerar vi spårvidden till korrekta mått.I början av kommande vecka kommer en leverans av sliprar från Gotlandsflis AB.
16 mars 2016. Vändskviekransen i Visby är hittad Under arbetena med att bygga nytt vid f d lokstallsområdet i Visby så ska marken saneras från föroreningar. I samband med det har gamla rester av tidigare verksamhet tittat fram. Delar av den gamla vändskivekransen i huggen granit fanns kvar under jord och har nufrilagts. Byggjobbarna kontaktade föreningen och berättade om fyndet. Den ligger inne på det inhägnade området, så vill ni titta så bör ni fråga byggjobbarna först. Enligt uppgift finns den kvar bara några dagar till.
15 mars 2016. Banarbete på Hesselby station Vårens banarbeten har kommit igång. Närmast står spår 1 mellan perrongerna på tur att renoveras. Här kan vi inte använda slipersbytaren, utan vi har tagit bort rälerna och har denna måndag och tisdag med hjälp av en mindre grävmaskin grävt bort all sand. Därefter lägger vi ut nya tryckimpregnerade sliprar från Gotlandsflis och sedan spikar vi fast rälsen. Vi ska också renovera infartsväxeln. Den har lyfts bort och sanden har grävts bort. Vid den har vi haft problem med att den sviktade när lok och vagnar passerade. Detta åtgärdas genom att vi har grävt ned till leran. Vi kommer att lägga på markduk och grövre stenkross för att få ett stabilare underlag för växeln. Målsättningen är att jobba med de här arbetena de närmaste veckorna.
5 mars 2016. Arbetslördag med Venavagnen Arbetslördag med fokus på renoveringen av Venavagnen. Nedan bilder beskriver väl vad som de jobbades med. Nästa arbetslördag är den 19 mars. Välkomna då! Foton: Ante Svensson
3 mars 2016. Rivning av spår 1 på Hesselby station Idag har våra rallare rivit den del av spår 1 som är belägen mellan perrongerna på Hesselby station. Infartsväxeln till spår 1 söderifrån ska senare i vår renoveras. Vi passar nu på att byta alla sliprar mellan perrongerna. Då deras läge gör att en slipersbytare inte kan användas där. Vi lyfter istället bort rälerna och sliprar. Sedan kommer en grävmaskin ordna ett jämnt underlag för att lägga ut nya slipers och sedan räls på. Alla jobben på spår 1 ska vara klara den 1 maj är det tänkt.
17 februari 2016. Rapport från Hesselby Idag har vi haft arbetsplatsträff med våra rallare. För närvarande är det främsta arbetet att sätta upp ett banstängsel (tretrådstun) längs med banan Eken- Hesselby. Våra rallare har med hjälp av en hyrd stolpborr satt stolpar. Denna dag påbörjades arbetet med att spänna trådarna. En av trådarna kommer att bära vår telefontråd för mindre risk att kabeln kapas.
13 januari 2016. Rapport från Hesselby Idag har vi haft arbetsplatsträff med våra rallare. Även om vi inte kör tåg i vinter så jobbas det på många håll. Vi har satsat på två nya luftvärmepumpar till Hesselby Jernvägskafé. En i köksdelen och en i Hesselbysalen. Slite el har levererat och monterat. Förhoppningen är att få ned elförbrukningen, få bättre komfort och underlätta att bedriva kaféverksamhet på vintern. Vår godsvagn med konduktörskupé SlRJ F 7 har fått sina vagnsfjädrar renoverade. Det är Rånäs fjäder i Roslagen som har sett till att de är som nya. Det gör att vagnen har fått en mycket bättre "hållning" Venavagnen har klätts in i plast. Det gör att det går att ha lite värme på i den. Vårt gubbgäng kan därför jobba vidare med den i vinter.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sedan Föreningens tradition med Tomtetåget började den 28 december 1982 har det hunnit bli 34 tomtetågsdagar. Ett stort tack till alla som gjorde denna dag möjlig! Till alla ni som reste med oss, ni bidrar till att vi kan utveckla museijärnvägen! Även ett stort tack till tomtar och nissar och till alla frivilliga som hjälpte till med tågtrafiken, korvförsäljning och parkeringshjälpen! Varmt välkomna tillbaka till museijärnvägen!
Vi kommer att köra ett vårtåg i slutat av april. Sommartrafiken kör vi som vanligt juni, juli och augusti. Hesselby Jernvägskafé har öppet 28-30/12 11-17. Passa på att fika då de har stängt i januari. Länk till HelaGotlands reportage: http://www.helagotland.se/samhalle/manga-tog-chansen-att-aka-tomtetaget-12394512.aspx
Även om du inte är med i Facebook, så kan du se vårt bildspel (121 bilder!) via länken ovan (klicka på bilden!). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foton är tagna av Daniel Åhlén om inget annat
anges
"Gamla" bilder och gamla
nyheter från Hesselby
2015: Länk till inte lika aktuellt 2015a (jan-maj) - Länk till inte lika aktuellt 2015b (maj-dec)
2014: Länk till inte lika aktuellt 2014a (jan-maj) -Länk till inte lika aktuellt 2014b (juni-dec)
2013:
Länk till inte lika aktuellt 2013a (jan-maj) -
Länk till inte lika aktuellt 2013b (juni-dec)
2012:
Länk till inte lika aktuellt 2012a (jan-maj) -
Länk till inte lika aktuellt 2012b (juni-dec)
2011:
Länk till inte lika aktuellt 2011a (jan-maj)
-
Länk till inte lika aktuellt 2011b (juni-dec)
2010:
Länk till inte lika
aktuellt 2010a
(jan-maj)
-
Länk till inte lika aktuellt 2010b (juni-dec)
2009: Länk till inte lika aktuellt 2009c (sept-dec) - Länk till inte lika aktuellt 2009b (juni-aug) - Länk till inte lika aktuellt 2009a (jan-maj)
2008: Länk till inte lika aktuellt 2008c (aug-dec) - Länk inte lika aktuellt 2008b (maj-juli) - Länk till inte lika aktuellt 2008 (jan-april)
Länk till inte lika aktuellt 2007.
Länk till inte lika aktuellt 2006.
Länk till inte lika aktuellt 2005.
Länk till inte lika aktuellt 2004.
Länk till inte lika aktuellt 2003.