![]() |
BANBYGGET KAMBSHAGTORP - ROMA 2012- 2015 | PROJEKTET MED BANUTBYGGNAD TILL ROMA FINANSIERADES AV: | ||
![]() |
![]() |
EU-projektet: Banutbyggnad etapp III/IV Sammanbindning av Eken- och Tulebanan samt byggnation av sträckan Kambshagtorp- Roma I december 2011 stod det klart att Fšreningen Gotlandståget, av Regionala utvecklingsfonden Småland-Öarna, beviljats medel för projektet Utbyggnad av Gotlands Hesselby Jernväg, Etapp III + IV. För att finansiera vår del av projektet sålde vi sliprar. Dessa är nu slutsålda. Klicka här för mer information om hur det går till att "köpa" en sliper! Mer information:
Karta över sträckan Roma - Tomtevägen i Dalhem Detaljerad information om projektet: I december 2011 stod det klart att Föreningen Gotlandståget beviljats medel för projektet Utbyggnad av Gotlands Hesselby Jernväg, Etapp III + IV. Detta projekt startade vid årsskiftet 2011-12 och pågick i tre och ett halvt år. Samarbete med Roma Kungsgård, Besöksmål Roma och andra aktörer i bygden var centralt för projektet. Projektet innebär att banan mellan Munkebos och Nygårds (över åkrarna) återuppbyggdes liksom hela banan från Kambshagtorp till Roma. 1.3 km järnväg blev 6.6 km! Nya stationer byggdes vid Roma Kungsgård och Roma. Till dessa stationer, samt Kambshagtorps hållplats, har vi förvärvat de f d hållplatshusen från Österport i Visby, Boge och Stora Vede. Dessa byggnader har restaurerats och ställts upp på sina nya platser. Vid Roma ska i framtiden byggas ett gammalt vattentorn och SlRJ:s vändskiva ska återskapas. Det faktum att vi fick projektet fyllde oss med stor glädje och tacksamhet över att vi fick förtroendet att förverkliga våra drömmar och visioner. Text: Anders Svensson.
Sammanfattning i text och bild av projektet "Banutbyggnad etapp III/IV" 18 december 2015. Arbeten under senhösten - Jullunch för våra rallare Det hade hänt en del under senhösten vid museijärnvägen. Se under bilderna vad som har gjorts.
7 november 2015. Prisutdelning vid Roma station - Föreningen blev Årets arbetslivsmuseum 2016! Arbetets museum utsåg Föreningen Gotlandståget till 2016 års arbetslivsmuseum. Arbetets museum skrev på sin hemsida: "Med stora ideella krafter och i samverkan med näringslivet på Gotland har Föreningen Gotlandståget, Järnvägsmuseet i Dalhem skapat historia. Inte bara har museijärnvägen byggts ut med fler stationshus och spår, utan satsningen har även medfört nya arbetstillfällen och möjligheter för turistnäringen på Gotland. Därför har Föreningen Gotlandståget, Järnvägsmuseet i Dalhem utsetts till Årets Arbetslivsmuseum 2016." Lördagen den 7 november kl. 13:00 skedde prisutdelningen av vid Roma station. Priset delades ut av Arbetets museum i Norrköping som representerades av Helena Törnqvist, arbetslivsintendent och Henrik Reuterdahl från Järnvägsmuseum. Bland kriterierna för priset uppfyllde föreningen framförallt, wow-upplevelsen :-)
7 november 2015. Avträdet vid Roma station börjar bli färdigt - Kent Klasén avled Golvet i hallen hade spacklats och målats med en slitstark färg. Frostvakter hade monterats, så att byggnaden även går att använda under vintern. Kenth Klasén som gjort så mycket för att förvandla Österports stationshus från en jaktstuga till en fullt renoverat satationshus i Roma, avled hastigt i slutet av augusti. Saknanden bland oss var otroligt stor.
2 oktober. 2015.Några bilder från Tule, Roma Kungsgård och Roma stationer Vid Roma kungsgårds station hade papptaket gjorts klart. Vid Roma var staketet mot Sockerbrukets dammområde klart.
23 sept. 2015. Arbeten vid Roma Kungsgårds station och med Venavagnen Vid Roma Kungsgårds station gick arbetet vidare. Gångstigen till perrongen hade anlagts. Nu återstod att påföra jord mellan gångstigen och banvall. På stationshusets tak pågick färdigställandet av papptaket.
16 sept. 2015. Järnvägsövergångar Nygårds- Halla bygdegård samt gångstig Roma kungsgårds station Banutbyggnaden är klar, men det innebär inte att arbetena kring banutbyggnaden är slut. Idag har vi grusat vägövergångarna från övergången mot Hotell Dalhem, grusgropsspåret, Ahlbys, Kambshagtorp, Gahnes och Halla bygdegård. Först lade vi på fin makadam och överst kalkkross som kommer att binda ihop materialet. Vid Kambshagtorp fick perrongen fint grus som täcker den makadam som legat där sen tidigare. Vid Roma kungsgårds station påbörjades anläggningen av en gångstig från stationen till perrongen.
15-16 juni 2015. Banarbete - reparation av spårviddsökning Nygårds hållplats hade fått en övergång för gående/hästar. En mindre träperrong hade byggts där. Göran har tillverkat båda två. Roma station blev allt mer färdig. Snickarglädjen hade målats. En elcentral hade Stengårds el monterat i stationshusets expreditionen. Avträdet blev allt mer färdigt. Kenth hade målat golvet så det ser ut som klinkers!
15 maj 2015. Bilder från 15 maj - Invigningshelgen
14 maj 2015. Invigningen av Roma station Gotlands landshövding Cecilia Schelin Seidegård förrättade sin andra järnvägsinvigning på Gotland. 1972 rullade ångloket Dalhem på en militär stridsvagnstrailer till Dalhem. 43 år senare kom loket tillbaka till Roma - på egna hjul och egen räls. För fler bilder se album på Facebook: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10152851051987006.1073741855.167407897005&type=3
7 maj 2015. Arbetet går vidare med färdigställandet av Roma station Spurten mot invigningen fortsatte. Den 7 maj hade växlarna färdigställts genom att växelkloten kompletterades med dragstänger. Perrongen fylldes med fyllnadsmassor och hade grusats. Längs banvallen mot Roma kungsgård fortsattes det att krattas så den blev jämn.
6 maj 2015. Roma station Arbetena gick vidare vid Roma station. Idag skedde grusning av växlar. Vidare rensades perrongen närmast stationshuset på "kattskallar". Peter började att sätta upp tapeter i väntsal och tågexpedition. En bit av banvallen bort mot Roma kloster station hder krattats. Vid Roma kungsgårds station hade Statens Fastighetsverk satt upp en fin informationstavla.
29 april 2015. Ibruktagandebesiktning och växelbaxning på Roma Sven Andersson (SA spårteknik) återkom till Roma station för att göra en ibruktagandebesiktning. Den nya banan från Roma kungsgårds station till Roma station blev godkänd med ett antal anmärkningar som de flesta skulle åtgärdas till invigningen. Ett exempel var grusning till växel 3, som vid besiktningen baxades till rätt läge. Vi provkörde även ångloket SlRJ 3 Dalhem genom växlarna på stationen.
27 april 2015. Regnig dag och kväll i Roma Några bilder från kvällen den 27 april. Spår 3 var nu färdigbyggt och skulle grusas i dagarna. Spår 1 och 2 hade krattats ut. Men ännu återstod växlarna att grusa. På stationshuset hade plåttaket rivits bort på baksidan. Fyllnadsmassor hade körts ut i perrongen, och den bortre delen var färdig.
26 april 2015. Tågsläppet Under söndagen anordnades Tågsläppet. En landsomfattande Öppethus-dag på museijärnvägarna. Verkstäder och vagnhallar/lokstall öppnas.
25 april 2015. Arbetslördag På Roma station gick arbetet vidare, denna helg förstärkt med en minigrävmaskin. Foton: Anders Svensson
21 april 2015. Grusning vid Roma station SJ Z4p 397 även den 21 april i Roma med grusvagnen. Spår 1 hade grusats dagen innan. Denna dag grusades spår 2. Gruset krattades ut på spår 1. Inne i stationshuset gick arbetet framåt. Kamin med rökrör var på plats. Eldragning med montering av strömbrytare och el-uttag påick. En härligt passande klotlampa hade satts upp i väntsalen.
12 april 2015. SJ Z4p 397 i Roma SJ Z4p 397 var den 12 april för första gången sedan 1963, i Roma med kranvagnen. Räls lastades av från kranvagnen till spår 3. Inne i stationshuset återstod bara kaminens montering och tapetsering i väntsalen. Leif jobbade vidare med avträdets invändiga listverk.
12 april 2015. Årsmötet Årsmötet inleddes med rälsbusstur Roma station. Banan dit provkördes med rälsbussen och det gick bra.
10 april 2015. Full fart på banbygget På Roma station hade bänkarna i stationshusets väntsal kommit på plats. Även biljettluckan hade monterats.
Den södra växeln höll på att byggas.
18 mars 2015. Roma stations renovering- skortstenen uppmurad. Bygge av växel 3 Arbetet vid Roma station gick vidare. Skorstenen hade murats klart av Kenth Klasén. I den skulle ett rökrör dras och sedan ska en skyddande plåthuv monteras ovanpå skorstenen.
10 mars 2015. Bilder från banbygget och renoveringen av Roma station I stationshuset jobbade Kent med murningen av skortstenen på vinden. Tegel till skortensbygget lastades upp på taket. Plåttaket skulle tas bort. I samband med bygget av skorstenen skulle ett papptak med åsar att läggas. Murstocken inne var nu färdigmurad. Ett rör hade monterats genom väggen. Kaminen kommer att placeras i väntsalen. Rökgången i plåt kommer att ledas genom hålet i väggen och sedan framför murstocken i expeditionen. En kamin kan då värma båda rummen.
4 mars 2015. Bilder från banbygget och renoveringen av Roma station Det hade varit ett uppehåll med uppdateringarna pga sjukdom och semester för webbmastern. Den 4 mars besökte jag åter Roma station. I stationshuset jobbade Kent och Margona med den inre renoveringen. Murstocken var nu uppmurad av Kenth. Ett hål i muren skulle göras för rörgenomföring, därefter skulle murstocken putsas. Optokabelröret som var draget rakt genom vändskivekransen hade nu dragits utanför kransen. Rallarna arbetade med den första växeln. Inom några arbetsdagar skulle det första arbetståget kunna köra in på spår 1.
10 februari 2015. Banbygget och renoveringen av Roma station forstätter framåt Snön försvann med hjälp av ett par varma dagar. Det underlättade för banbygget. Det var dags för infartsväxeln att börja byggas. Spår 1 hade byggts. I avträdet fortsatte arbetet inomhus. Här några bilder från sen eftermiddag. Denna dag hade Roma haft 8 plusgrader!
28 januari 2015. Fortsatt lindrig vinter vid Roma station Snöndjupet var dock inte sådant att våra rallare skulle kunna hindras. Foton: Anders Svensson
23 januari 2015. Roma station Arbetet med Roma station pågick varje vardag. Denna fredag avslutades arbetet med att lägga underlagspapp på avträdet.
22 januari 2015. Roma station och banbygget
14 januari 2015. Bilder från Roma station
22 december 2014. Bilder från Roma kungsgård och Roma stationer In i det sista inför julen så pågick arbeten vid GHJ. Vid Roma kungsgård station hade elekticitet dragits in. Semaforen och stationen lyste det nu fint om i mörkret. Tjänstgörande tågklarerare hade även värme i stationshuset. Vid Roma station hade pardörren till expeditionen monterats.
16 december 2014. Några bilder från Roma och Roma kungsgårds stationer Arbetet pågick in i det sista inför julen både vid Roma station och vid spårbygget som nu hade kommit in i kurvan mot Roma.
2 december 2014. Skärmtaksbygget i Roma gick vidare och banbygget kom in mot Roma Kent Klasén med flera jobbade vidare med skärmtaket vid stationshuset i Roma. Takstolar med profilerade taktassar hade satts upp. Den 2 dec. satte de upp fin pärlspont som underlag för takpappen som ladespå den 3 december. Vårt rallarlag var nu på väg in mot kurvan mot Roma station.
28 november 2014. Arbeten vid Roma och Hesselby samt semafor och signalanläggning uppsatt vid Roma kungsgård station Vid Roma station arbetades det på skärmtaket med sitt trägolv. Vid Roma Kungsgårds station hade semaforen rests. En del av signalanläggningen monterades under senaste helgen under ledning av Anders Johansson. Semaforen hade förnämligt renoverats främst av Curth Bjurlingh, Stefan Krafft, Kjell Stengård och Håkan Borg. Inne i stationshuset fanns nu en kamin som Bengt Nilsson hade monterat.
18 november 2014. Arbeten vid Roma Vid Roma station var anläggningsarbetena i princip färdiga. Vändskivegropen hade grävts ur. En grund till toalettbyggnaden hade anlagts. Plattformarna av granit var klara. Utvändigt pågick målning av stationshuset. Staketstolpar mot Sockerbrukets området intill hade satts upp. Vid Roma kungsgård pågick arbetet med att färdigställa sidospåret.
7 november 2014. Roma stationsområde började att ta form Med tre trailers anlände Bosse åkare med drygt 100 meter perrongsten i huggen
granit den 6 november. Granitstenarna kom från Korsberga station på den
nedlagda banan Vetlanda- Åseda. Stenarna hade vi fått från Trafikverket. En maskinfirma i Korsberga grävde fram stenarna och lastade de på
lastpallar/trailers. Tanken från början var att använda gjutna betong L-block.
Men när möjligheten dök upp att förvärva granitkantstenarna, så var det två
flugor i en smäll.
3 november 2014. Roma stationsområde börjar ta form På Roma station skedde förändringarna snabbt. Roma grus körde dit makadam och
Bara mark markplanerade. Vändskivekransen syntes nu tydligt och gräsytorna omkring
hade planerats.
19 oktober 2014. Hösttåg avgick söndag den 19 oktober
17 oktober 2014. Bilder från stationerna Under förmiddagen såg Kenth, Leif och Lars-Åke H. till att med hjälp av
domkrafter sänka ned Roma stationshus på dess grund.
16 oktober 2014. Roma station flyttades från Dalhem till Roma Samma transportör som flyttat ett helt förfallet gammalt stationshus från Norrlandaskogen till Hesselby den 5 maj 2013, flyttade den 16 oktober det till stora delar renoverade stationshuset, från Hesselby till Roma nya stationsområde. Transporten gick bra. Endast några ledningar behövde lyftas. Nu stod huset uppallat på sin nya grund och väntade på att sänkas ned. Foton: Anders Svensson.
10 oktober 2014. Arbetet mot Roma Några bilder från Roma station, där grunden skulle gjutas. Roma kungsgårds
station vars papptak höll på att färdigställas samt från banbygget mot Roma.
Bara mark AB höll på att anlägga banvallen samt ersättningsvägen in mot Roma
station.
3 oktober 2014. Arbete mot Roma Några bilder från bygget av banvallen in mot Roma. Bara mark AB har nu börjat anlägga banvallen in mot Roma. På norrsidan av den anläggs en gång- och cykelväg som även är till för jordbrukets transporter. Ett rör för optokabel samt en täckdikning har även gjorts.
23 september 2014. Arbetet med södra växeln vid Roma kungsgårdgår vidare Några bilder från arbetet med södra växeln vid Roma kungsgård station samt att krattade/skyfflande av banvallen norr om bron över Roma kanal hade kommit igång.
16 september 2014. Arbetet går vidare Några bilder Roma kungsgårds station och vad som har hänt där sedan sist. Foton: Anders Svensson
10 september 2014. Arbetet gick vidare Några bilder från den 10 sept. då vi krattade och skyfflade av grus. Vi var fem som jobbade. 240 meter hade åtgärdats.
31 augusti 2014. Museijärnvägens dag - första trafiktåget till Roma kungsgård Den 29 augusti blev trafiktillståndet klart. Under lördagen finslipades de sista
åtgärderna på banan. Klockan 11.02 rullade det första persontåget från Hesselby
station via Tule till Roma kungsgård! Anders Svensson skrev: Det var onekligen en rätt häftig upplevelse! Tvåtågstrafik med tågmöten i Tule och så en helt ny bansträcka! Spårläget söder om Kambshagtorp är fantastiskt! Vi hade cirka 500 betalande på åtta tågpar, alla tåg var rätt välbesatta. Tidtabellen höll faktiskt och tågmötena gick bra. Det var ju första gången vi hade trafik mellan tre regelrätta stationer. Som tkl i Tule kan jag säga det kändes häftigt att för första gången få ropa ut Roma kungsgård... Vi kunde också nöjt konstatera att Roma kungsgård fungerade som station. Det gick bra att lotsa resande till och från perrong till stationshus och vice versa. Stationshuset ligger ju en bit norr om bangård och plattform. Så det var en skara trötta men nöjda GHJ:are som åt den traditionella middagen efter avslutad trafikdag. Nu vidtar en period av att bygga färdigt stationen och åtgärda en del vi inte hunnit med längs banan. För den intresserade kan noteras att GHJ idag är 5.6 km lång och att det återstår mindre än en km in till spårslut i Roma.
29 augusti 2014. Bilder från arbetena vid Roma kungsgård station Arbetet med bygget av bangården vid Roma kungsgård gick idag in i slutskedet inför Museijärmvägen dag på söndag den 31 augusti. Vi fick idag även vårt trafiktillstånd av Transportstyrelsen, förutsättningen att kunna bedriva tågtrafik på söndag.
20 augusti 2014. Bilder från arbetena vid Roma kungsgård station Arbetet med bygget av bangården vid Roma kungsgård går vidare. På Hesselby station har spårrensarens dörrar kommit på plats. Grundmålningen är nu färdig. Foton: Anders Svensson
12 augusti 2014. Bilder från Roma kungsgård station Arbetet med bygget av Roma kungsgård station gick vidare. Målning av stationshuset pågick. Foton: Anders Svensson
1 augusti 2014. Bilder från banbygget vid Roma kungsgård station Bygge av växlar och bangården vid Roma kungsgård utfördes. Foton: Anders Svensson
18 juli 2014. Bilder från flytten av fd. Boge hållplatshus till sin nya roll som Roma kungsgårds stationshus Idag var det dags för flytt av Boge hållplatshus med järnvägstransport till Roma kungsgård station. Det var också premiär för SlRJ 3 Dalhem att passera bron, för första gången sedan 1950-talet. Inför det hade bron kompletterats med 80 träkilar, för att kunna bära större vikt. Som synes på bilderna så gick flytten utan problem. Tack till alla som deltog i flytten och till Roma Grus AB för lånet av hjullastaren. Foton: Erik Jannesson 14 juli 2014. Bilder från banbygge Våra rallare jobbat vidare vid bron. Stenar har satts på plats vid brofästena. Grusning samt montering av moträl har skett. I morgon monteras den andra av dem på södra sidan. Våra rallare jobbar måndag-fredag och du som har möjlighet kan gärna hjälpa till. Vid Kambshagtorp har 70 meter banvall gjorts i ordning. 11 juli 2014. Bilder från banbygget Trädäcket på bron hade kommit på plats. Reläkuren har byggts till och grundstenar till stationshuset har placerats ut.
9 juli 2014. Bilder från banbygget Bygge av plankdäcket på bron pågick. Det första loket rullade över bron sedan 1958! SJ Z4p 397 som också drog rivningståget genom Roma på gamla GJ 1963. Foton: Bertil Bergström
7 juli 2014. Bilder från banbygget Trots nära 30-gradig värme så stretade våra rallare på. Spåret hade nått fram till signalkuren. Grusning pågick med lastning av grus vid Tule. 1-3 juli 2014. Bilder från banbygget Spårbygget över bron pågick för fullt. Grusningen pågick. De sista grävarbetena vid Roma kungsgård avslutades.
25 juni 2014. Banbygget Grusningen av banan påbörjades från Kambshagtorp. Även bygget av vägskyddet påbörjades. Vid bron utfördes de sista grävningarna inför spårbygget.
19 juni 2014. Bilder från Roma kanal och Tule Rallarna byggde ytterligare tre spårspann. Bara mark AB påbörjade utjämning av underlaget inför banbygget över bron.
11 juni 2014. Bilder från bron och chartertåg från Tule Arbetena med bron var klara. När lantbrukaren var färdig med skörden kunde vi fortsätta med spårläggning. Renovering av ljussignalerna till bron pågick i en av vagnhallarna.
7 juni 2014. Brobygget över Roma kanal Under lördagen fortsatte bygget av brons överbyggnad. Alla broslipers monterades. På måndagen monterades plank som möjliggjorde för lantbrukaren att ta sig över med sina maskiner så att han kunde skörda även på den östra sidan av bron.
6 juni 2014. Bygge av överbyggnaden till bron över Roma kanal Med flaggan i topp kämpade fyra av våra aktiva under nationaldagen med att montera underliggande virke till brosliprarna. Foton: Anders Svensson 28 maj 2014. Bron över Roma kanal har blästrats och målats Bron blästrades veckan innan av Nisse Axell. Den 28 maj målades det sista gråa
färglagret på bron. Enligt Nisse har bron aldrig målats om under de 114 år som
har gått sedan den byggdes. Den var även i ett ännu bättre skick än vad vi hade
väntat oss. Rostskadorna var mycket få och påverkar ingte bärigheten.
Bronbesiktades av Vägverket Produktion 2005.
14 maj 2014. Bygge av Roma kungsgårds station med mera Den 12-13 maj byggde Hallgrens bygg från Roma upp en byggnadsställning kring
bron. Under arbetslördagen samlades ett gäng medlemmar som rev, räcke och brons
träöverbyggnad. Under den fanns de gamla sliprarna med hakbultar kvar.
14 maj 2014. Bygge av Roma kungsgårds station med mera Bara mark AB arbetade för fullt med att bygga upp grunden till stationshuset, underlag för sidospåret samt att grusa banvallen mot Roma. Bron över Roma kanal var fram till 9 juni var avstängd för all trafik.
7 maj 2014. Banbygget har nått bron! Banbygget hade nått fram till bron. På andra sidan av Roma kanal höll Bara Mark AB på att färdigställa underlaget för Roma kungsgård station, med stationshus och två spår.
21 april 2014. Arbeten på banvallen vid Roma kungsgård station Thomas Nilsson, Bara Mark AB jobbade med banvallen vid Roma Kungsgård station. Foton: Anders Svensson
9 april 2014. Banbygget går vidare. Banvallen görs i ordning Roma Kungsgård- Roma station Våra rallare körde ut mer räls och nu var banbygget nästan framme vid vägkorsningen mot Halla bygdegård. På andra sidan bron över Roma kanal hade Thomas Nilsson, Bara Mark AB börjat bearbeta diken och banvall. Bara Mark byggde en ersättningsväg längs med banvallen mot Roma station
6 april 2014. Årsmöte och resa till banbygget Årsmöteseftermiddagen inleddes kl. 13.05 med att ett tåg åkte iväg med
deltagarna. Vi åkte via Tule till Kambshagtorps hållplats. Där gick vi av,
promenerade och beundrade den nybyggda järnvägen.
26 mars 2014. Bilder från banbygget, ersättningsvägar, Roma station Banbygget rullar på. Då var det cirka 500 meter kvar till bron!
13 mars 2014. Banbygget Banbygget gick vidare. Våra rallare hade lagt ut de nylevererade sliprarna och ytterligare räls. Nya rälsbultar från Vossloh var på gång.
7 mars 2014. Banbygget gick vidare vid fd Salixodlingen Våra rallare var mitt på den öppna sträckan vid fd Sailxodlingen.
Föreningen hade fått en egen "byggfutt". Arbetsboden är en fd täckt godsvagn
med bromshytt, som var en av de begagnade vagnar som Sydvästra Gotlands järnväg
(SGJ) köpte inför trafikstarten 1924. Vi bytte till oss vagnen mot
föreningens mindre svarv. Vagnen var i gott skick med installerad el. Den kom utmärkt till pass som arbetsbod längs med banbygget.
28 feb. 2014. Banbygget gick vidare vid fd Salixodlingen Våra rallare byggde vidare. De var då ungefär vid mitten av det öppna fält som tidigare var Salixodlingen. Vi hade även besök av fyra förhoppningsvis kommande rallare.
21 feb. 2014. Bilder från banbygget Banbygget gick vidare, på den öppna sträckan. Den är en del av raksträckan som är 2,4 km! Slipers lades ut. Den 21 feb. kördes räls fram och lastades på en Tingstädetralla. Rälsen rullades sedan fram och två räler drogs av trallan. När dessa hade spikats fast kunde trallan rullas ytterligare en rälslängd osv.
11 feb. 2014. Banbygget gick vidare Våra rallare hade återupptagit banbygget. Efter en djupdykning i våra rälshögar hittade vi övergångsräler från 34 till 27 kilos räls. Dessa var då på plats och den hittills utlagda rälsen hade spikats.
17 jan. 2014. Banbygget hade nått halvvägs till Roma kanal Sedan i oktober 2013 hade våra rallare byggt en dryg kilometer. Nu var de framme vid skogsbrynet mot fd Salixskogen. Det var då cirka en kilometer spår kvar till Roma kanal. Den första kilometern tog cirka två månader att bygga. Vi höll tummarna att Kung Bore skulle vara vänlig mot oss och ge oss en ljum vinter med möjligen ett eventuellt tunt snötäcke.
11 dec. 2013. Bilder från den 11 dec. Banbygget fortsatte. Banbygget var då mitt i skogspartiet. Stormen helgen innan följdes av snö, som följdes av tö. Den 11 dec. var det 5 grader varmt och bra spårbyggarväder :-)
4 dec. 2013. Bilder från GHJ Banbygget fortsatte, 630 meter spår hade lagts ut.
2 dec. 2013. Banbygget gick vidare Banbygget fortsatte i riktning mot Roma. Här några bilder från dagens arbete.
26 nov. 2013. Banbygget hade kommit ur kurvan Banbygget gick märkbart framåt. 390 meter spår hade hittills byggts. Vi kunde
återigen lyfta in rälsen från ersättningsvägen, så vi kunde
hålla en bra byggtakt söderut. Det återstod 1700 meter till Roma kanal.
19 nov. 2013. Banvallen var grusad till Roma kanal! Thomas Nilsson och Bara grus hade grusat banvallen ända bort till Roma kanal. På bilden tippas det sista lasset grus. Foto: Anders Svensson
13 nov. 2013. Bilder från banbygget vid Kambshagtorp Banbygget fortsatte. Rallarna hade börjat att lägga ut Kumlarälsen (34 kilo)
5 nov. 2013. Banbygget gick vidare vid Kambshagtorp Banbygget hade kommit igång. Den här gången använde vi en baklastare som
med bom och saxjigg lätt lyfte rälsen på plats. På Tule station började kökets
renovering bli klar.
21 okt. 2013. Arbeten vid GHJ. Banvallen över åkrarna var färdig Den smala banvallen över södra delen av åkrarna hade täckdikats på en
sträcka av cirka 150 meter. Därefter hade den smala bankroppen breddats med
jordmassor från Tulehögen. Avslutningsvis spreds bergkross.
19 okt. 2013. Arbetslördag Det var arbetslördag. Bengt och Rolf har drog spik och tog bort masonit från Österports station.Vi jobbade med spår söder om Kambshagtorp och grusade banan över åkrarna. Bertil mätte upp Roma stationsområde. Foton: Anders Svensson
16 okt. 2013. Thomas Nilsson började grusa banvallen Vid Kambshagtorp hade Thomas Nilsson börjat att grusa banvallen. Den obevakade järnvägsövergången vid Kambshagtorp kunde börja byggas och därefter skulle spåret vidare mot Roma kungsgård station kunna byggas. Foton: Anders Svensson
14 okt. 2013. Ersättningsvägarna var färdigbyggda Kambshagtorp - Roma kanal
4 okt. 2013. Den höga banken vid Åkerkanten södra hade täckdikats och breddats. En stor mängd jord hade tippats.
26 sept. 2013. Förstärkning av banvallen vid södra åkerkanten Vid ibruktagandebesiktningen våren 2013 ansågs banvallen närmast åkerkanten
södra vara för hög och smal. Detta åtgärdades temporärt under sommaren med
slipersankare och sänkt fart.
27-28 aug. 2013. Vecka 35 - Grusning Kambshagtorp - Tule Våra rallare använde stoppmaskinen för att lyfta skenskarvarna på banan över åkrarna. Sommarens tågtrafik gjorde att varje skenskarv måste stoppas. På trafikdagen innan kändes den del av banan som hade stoppats, mycket behagligare att åka över. Mellan Kambshagtorp och Roma kanal pågick bygget av ersättningsvägar för fullt. Vägkroppen var färdigbyggd. Väg- och Byggnadsgrus höll på att sprida ut bergkross som ytmateriel. Det skulle bil en god standard på vägen även för cyklister. Boge hållplatshus höll på att förvandlas till Roma Kungsgårds station. Kent Klasén gjorde ett mycket fint snickarjobb. Banan till Kambshagtorp höll på att grusas.
16 aug. 2013.
Röjning pågick för ersättningsvägar Kambshagtorp - Roma kungsgård
16 juli 2013. Dikes- och schaktningsarbetena mellan Kambshagtorp och Roma kanal har nu avslutats Dikes- och schaktningsarbetena som har utförts av
Bara Mark har nu avslutats. Efter att
ersättningsvägarna byggts under hösten 2013, skulle banvallen grusas och spår
läggas ut.
5 maj 2013. Gotlands Landshövding invigde Tulebanan på GHJ Gotlands Landshövding Cecilia
Schelin Seidegård invigde Tulebanan i ett fantastiskt väder. Invigningståget
avgick klockan 1500 från Hesselby station. Det drogs av SlRJ 3 Dalhem med fyra
personvagnar och resgodsvagn. Vid Munkebos gjordes ett uppehåll. Landshövdingen
höll tal och klippte sedan av bandet som hindrade tåget från att rulla ut på den
återuppbyggda järnvägen över åkrarna mot Tule.
2-3 maj 2013. Fortsatta förberedelser inför invigningen En mängd mindre jobb utfördes under dagarna före invigningen den 5 maj. Grusning med markduk har skett utanför Tule station. På Tules vind fortsatte inredningen av sovloftet. På Tomtevägen färdigställdes de två mötesplatserna som även fungerar som nedfarter till åkrarna. Ett fint grusmaterial lades ovanför den grova bergkrossen. Nästa steg vid Tomtevägen var att bygga den nya hållplatsen Munkebos.
30 april 2013. Tule station blev med semafor! Under ett års tid renoverade vår anställde Curth en semafor för Tule station. Curth förvandlade ett stycke metallskrot till en fullt fungerande semafor. Bland många andra bragder i föreningens historia är det här ytterligare en! Skivsignalen vid Tule grusgrop monterades denna dag.
27-28 april 2013. Arbetshelg på GHJ Vårens arbetshelg var fokuserad på banarbeten och förberedelser inför invigningen. En mängd skyltar och lutningsvisare sattes upp längs med banan. I dagarna har även Dalhem besiktats, bantelefon installerats på Tule. Stativen till semaforen vid Tule och skivsignalen vid Tue grusgrops har gjutits fast med mobilbetong från Roma grus. Arbetshelgen innehöll även trevligt samkväm och övernattning för dem som ville. Vi hade besök från fastlandet, fem aktiva där tre av dem firade 10 år sedan de var här vid valborg 2003.
16 april 2013. Grusningen av banvallen fortsätter Efter att ett av tippflaken hade reparerats under gårdagen, kunde grusningen fortsätta. Åtta gruståg kördes. Vid Tomtevägen grusades och justerades övergången.
12 april 2013. Grusningen av banvallen över åkrarna har påbörjats Grusningen av banan över åkrarna har påbörjats. Roma Grus lossade makadam på lastkajen i Tule. Grusvagnen lastades med baklastare. Efter tre vändor med spridning av makadammen så brast ett fäste ovanför en av lyftkolvarna. Den 11 april riktades spåret vid södra åkerkanten av våra rallare.
10 april 2013. Bilder från Tule med omnejd Från lastkajen i Tule lastades grusvagnen med makadam som skall spridas ut på banan över åkrarna. Grusvagnen som är byggd för Roslagsbanans 200 cm långa sliprar har fått avsmalnande kilar vid tippflakens ändar. Detta eftersom våra sliprar är 180 cm långa. Vid Tule grusgrop höll våra rallare på med att montera ett växeltungslås.
7 april 2013. Årsmötet med arbetståg till Tule och Kambshagtorp Före årsmötet provkörde vi banan till Tule. Inför grusningen kommande vecka
var det bra att belasta banan. Därefter hölls årsmötet i Hesselbysalen.38
medlemmar var närvarande.
5 april 2013. Röjningen med skördare/skotare är avslutad Sträckan Kambshagtorp-Roma har nu röjts färdigt med skördare. En skotare har
sedan kört allt timmer/ris till respektive markägares upplagsplats. 15-16 mars 2013. Perrongen vid Tule station är nu färdigbyggd Våra anställda har vid Tule station spikat i den sista spiken i perrongen. Dess ramper är nu också klara. Återstår gör det att tjära den när spåren efter det kraftiga snöfallet som kom den 15 mars har tinat bort.
6 mars 2013. Perrongen i Tule är under byggnad I Tule pågick perrongbygget. Våra anställda byggde en rejäl perrong i trä mellan spåren. Perrongen är ganska lik den som fanns i Tule under rälsbusstiden.
19 jan. 2013. Arbetståg och högtidlig sammanbindning av banorna vid Åkerkanten södra :-) Äntligen kunde guldspiken slås i! GHJ:s två banhalvor sattes ihop och vi
hade nu en 3.5 km sammanhängande bana Hesselby - Kambshagtorp! Gotlands längsta
järnväg! Ett arbetståg med inbjudna gick ned till skarven och en liten ceremoni
förrättades innan tåget rullade vidare till Tule station. Där beskådades dels
tåget inne på stationen, dels Boge anhalt under renovering. Därefter gick tåget
ned till Kambshagtorps hållplats där en förvånad jägare tittade på oss... Efter
en kort paus återgick tåget till Hesselby där speciell tårta som hade skänkts av
Espegards bageri i
Ljugarn (Tack!) avnjöts och alla log ikapp. Detta var stort och mången tår föll
idag...
18 jan. 2013. Banorna är nu sammanbundna vid Åkerkanten södra! Några bilder dagen före vår lilla cermoni när en speciell spik slås i skarven mellan Tulebanan och banan över åkrarna.
9 jan. 2013. Banbygget är igång igen
Fyra spårspann lades den 9 jan.
ut av
våra rallare, varvid ytterligare 40 m spår lagts ut. C:a 55 m återstår till
åkerkanten södra. Spikning av kvarvarande spann pågick. Vid leverans fick vi
skarvjärn för 27 kg:s räls, men eftersom vi tidigare använt räls av exakt
samma typ och ursprung som rälsen från Brösarp (Östra Skånes Järnväg 1900)
så hade vi tillräcklig mängd skarvjärn i lager. De felaktiga järnen var
således inga problem.
Banbygget tog paus efter den 24 nov. då Kung Bore anlände till
Gotland med besked. 23 nov. 2012. Banbygget fortsatte :-) Våra anställda lade ut och monterade fyra spårspann före lunch. På stationen byggde ett annat arbetslag ytterligare spårspann. Det gick framåt. 3/4 av stäckningen var då på plats.
20 nov. 2012. Banbygget påick inte bara på lördagar utan även på alla vardagar Den 20 nov. lades ytterligare nio spårspann ut av våra duktiga anställda, cirka 80 meter. Vi hade då passerat elledningen och kommit ungefär 2/3 av sträckan!
17 nov. 2012. Arbetslördag Länk till den specialsida som följer bygget över åkrarna Vi var tolv aktiva som hade samlats till den ordinarie arbetslördagen i
november. Tio av oss höll på med banbygge söder om Tomtevägen. På förmiddagen
lyftes fyra spårspann på plats. Dessa kompletterades med två slipers vid varje
skarv. Skarvjärn med rälsbult monterades. De två sliprarna spikades med vår
el-kobra. Sedan var det dags att backa ut ett spårspann till och lyfta nästa
spårspann på plats osv. osv.
13 nov. 2012. Järnvägsövergången på Tomtevägen monterades på plats Med hjälp av en grävmaskin från Bara mark så grävdes vägbanan på Tomtevägen
bort. Ett spårspann lyftes på plats och därefter lyftes de prefabricerade
elementen i trä till järnvägsövergången på plats.
10 nov. 2012. Extra arbetslördag Våra aktiva lade ut fem spårspann och nådde fram till Tomtevägen. Tisdagen
den 13 nov. gräver Bara mark genom Tomtevägen. Spårspannet läggs på plats och
plankövergången skruvas sen på plats. 7 nov. 2012. Schaktarbetena och planeringen av den nya banvallen var färdiga Länk till den specialsida som följer bygget över åkrarna Bara mark avslutade schaktarbetena.
Jordmassorna har planats ut, utom söder om Tomtevägen, där de på markägarens
begäran ligger kvar till efter skörden 2013.
3 nov. 2012. Den första av tre arbetslördagar i november Åtta aktiva medverkade vid dagens "extra" banbygge. Två spårspann lades ut. Efter lunch spikades skarvarna och spåret grovriktades. Kryssmärken till Tomtevägen monterades. Även en del nedfallna löv hann vi ta hand om.
2 nov. 2012. Bara mark arbetade vidare Länk till den specialsida som följer bygget över åkrarna Banbygget gick vidare. Bara mark arbetade med att lägga ut den sista finare makadamen på plats.
1 nov. 2012. Banbygget pågick, fler spårspann på plats! Länk till den specialsida som följer bygget över åkrarna Banbygget går vidare. Bara mark har gjort klart utläggningen av makadam från åkerkanten södra till Täckdikningen. Roma grus har levererat stora mängder makadam.
29 okt. 2012. Banbygget har påbörjats, det första spårspannet lyftes på plats! Med den gamla spårrivningslokomotorn SJ Z4p 397 kördes spårspann till Munkebos där det var premiär med att bygga spår med hjälp av färdigbyggda spårspann!
27 okt. 2012. Information om arbetena Under denna vecka har dikena har grävts hela vägen till åkerkanten södra. All
matjord har grävts bort från banvallen. Grusningen mellan Munkebos och
Tomtevägen är färdig.
20 okt. 2012. Äntligen måndag och full fart vid Tomtevägen samt höstfärger Matjorden på banvallen har nu grävs bort fram till Tomtevägen. En trumma har
lagts under Tomtevägen. Höstfärger på träden innebär massor av löv att ta hand
om för våra anställda.
18 okt. 2012. Arbetslördag med schaktarbeten På Hesselby samlades medlemmar till arbetslördag. Här följer även några bilder från lördagens schaktningsarbeten på Tomtevägen. Länk till den specialsida som följer bygget över åkrarna
18 okt. 2012.
Schaktarbetena över åkrarna vid Munkebos har påbörjats
Länk till den
specialsida som följer bygget över åkrarna
13 juni - 3 juli 2012. Bygget av Kambshagtorps hållplats Lars-Åke Holmgren har renoverat färdigt hållplatskuren från Stora Vede. Den
pryder nu Kambshagtorps hållplats. Ett stort tack till Lars-Åke! Den 27 juni körde Gary från Tule med hållplatshuset på gafflarna och ställde det på plats!
5 juni 2012. Nytt vid Tule och Kambshagtorp Vid Tule fortsatte renoveringen av köket som började bli färdigt inför sommaruthyrningen. Lars-Åke jobbade vidare med Kambshagtorps hållplatskur. Vid Kambshagtorp har hållplatsen börjat byggas upp.
24 maj 2012.
Taket på
Kambshagtorps hållplatshus
21-23 maj 2012.
Grusning av banan
söder om Tule har utförts
21 maj:
27 april 2012. Grusning av Tulebanan pågår På vardagarna kördes mycket grus ut på banan. Den 27 april pågick grusning av den norra bandelen. Foton: Anders Svensson
21 april 2012.
Arbetshelg med grusning av Tulebanan
17 april 2012. Första tåget i Tule sedan 1958! Translast mobilkran
och Bosse Åkares två
dragbilar med trailers kom till Hesselby för att flytta lokomotor och grusvagn
till Tule station. Vi gjorde flytten för att kunna grusa den nästan 1,5 km långa
bandelen. Det är viktigt att bli klar med Tulebanan, innan vi sätter igång med
arbetena i Etapp III/IV.
|
Klicka här för att
komma upp överst på
denna sida!
Klicka här för att komma till informationssidan om Tule station
Klicka här för att komma tillbaka till Föreningen Gotlandstågets startsida