För projekt banutbyggnad etapp III/IV har vi sålt 3 120 slipers till den 23
september. De sliprar som krävdes för projektet är därmed sålda. Varmt tack!
Vi har ett projekt genom Riksantikvarieämbetet för att skapa ett värdigt
stationsområde i Roma. För att finansiera vår del i detta projekt, säljer vi
ytterligare 1 000 slipers i en sista etapp. Stöd oss genom att köpa valfritt antal slipers. 250:- per styck. Vi tackar
för din hjälp!
Till den 30 oktober 2015 har vi sålt 807 slipers för Roma station. Tack för ert
stöd!
Vi samlar utskicken av intyg till ett par tillfällen per år. Ert namn kommer
sedan att finnas med en särskild tavla vid Roma station. Den sätts upp efter att
projektet är färdigt.
Betalningen sätts in på Föreningen Gotlandstågets bankgiro: 271-5043. Ange namn
och antal slipers och märk betalningen med “Slipers Roma”
Vy söderut med det vattentorn som vi hoppas kunna uppföra i ett senare
skede.
Stöd insamlingen till den
unika motorvagnen MÅJ XC 10
GHJ samlar in medel till renoveringen av korgen MÅJ XC 10. Korgen hämtades i december hem från Småland till Hesselby för besiktning och inledande arbeten. Vår målsättning är att återställa vagnskorgen till det utseende som den hade som motorvagn under trettiotalet. se bilderna nedan.
En
motortralla som skänkts till oss av JTJ kommer att få släppa till delar för att
återskapa drivlina mm.
Alla som vill stödja detta projekt kan sätta in pengar på
det särskilda bankkontot: Swedbank 8480-6, 924 929 995-0. Ange MÅJ XC 10 och
namn och adress. Det går även bra att sätta in ett belopp på vårt Bankgiro 271-5043 och ange MÅJ XC 10 så flyttas pengarna över till rätt konto. Tack!
27 december 2015. Tomtetåget - cirka 1 750 reste med tågen från Roma och Hesselby
Sedan Föreningens tradition med Tomtetåget började den 28 december 1982 har det hunnit bli 34 tomtetågsdagar.
Tomtetåget började med barmark, men framåt lunchtid började snön falla. Det snöade resten av eftermiddagen och kvällen. Det var nog en del som valde att följa polisens uppmaning att inte ge sig ut på vägarna. Trots det kom cirka 1 750 passagerare och reste med våra tåg!
Nytt i år var att tågen till tomtarna i Tule avgick både från Roma och från Hesselby. Från Roma reste cirka 550 passagerare och resten från Hesselby.
Nytt var också den lilla julmarknaden vid Tule. Den gjorde att väntetiden efter glögg och godis inte kändes så lång.
Trots all snö, så gick allt på räls!
Ett stort tack till alla som gjorde denna dag möjlig! Till alla ni som reste med oss, ni bidrar till att vi kan utveckla museijärnvägen! Även ett stort tack till tomtar och nissar och till alla frivilliga som hjälpte till med tågtrafiken, korvförsäljning och parkeringshjälpen!
Ett särskilt tack till Halfvede Musteri för sponsring av 200 liter äppelglögg! samt till Bergkvarabuss som sponsrade med två gratisbussar från Visby till Roma station!
Varmt välkomna tillbaka till museijärnvägen!
Vi kommer att köra ett vårtåg i slutat av april. Sommartrafiken kör vi som vanligt juni, juli och augusti.
Trafikåret kommer att avslutas med Tomtetåget fredagen den 30 december 2016!
Hesselby Jernvägskafé har öppet 28-30/12 11-17. Passa på att fika då de har stängt i januari.
Även om du inte är med i Facebook, så kan du se vårt bildspel (121 bilder!) via länken ovan (klicka på bilden!).
18 december 2015. Arbeten under senhösten - Jullunch för våra rallare
Det har hänt en del under senhösten vid museijärnvägen. Idag bjöd vi våra rallare på ett mycket gott julbord hos Hesselby Jernvägskafé Smiley smile Som avslutning på höstsäsongen och inför Tomtetåget (27/12) Se under bilderna vad som har gjorts
Motiv med Roma kungsgård station. Semaforen har rätats upp.
Semaforen
Roma kungsgårds station med nybyggd ramp
Vid Roma kungsgårds station har gångbanan kompletterats med två skyddsräcken
Perrongen har förlängs åtta meter
Vid Roma station var elektrikern och gjorde klart de sista elinstallationerna
Nu är belysningen inne och ute under skärmtaket klar
Perrongen har grusats med fint gånggrus
Norrifrån
Elbilsplatsen har grusats upp på Hesselby
Hesselby station
Två stationsbelysningsstolpar har lagats och kompletterats på Marin och maskinteknik i Etelhem. De ska blästras och målas innan de kan sättas upp på perrongen vid Roma station
Venavagnen börjar bli renskrapad invändigt. Gubbgänget knotar på!
Jernvägskaféets ena julbord
Det andra julbordet.
Det fanns ett tredje med efterrätten
Mätta och belåtna rallare
7-8 november 2015. Prisutdelning vid Roma station - Föreningen blev Årets arbetslivsmuseum 2016! och Höstmötet
Arbetets museum utsåg tidigare i höst Föreningen Gotlandståget till 2016 års arbetslivsmuseum. Arbetets museum skrev på sin hemsida: "Med stora ideella krafter och i samverkan med näringslivet på Gotland har Föreningen Gotlandståget, Järnvägsmuseet i Dalhem skapat historia. Inte bara har museijärnvägen byggts ut med fler stationshus och spår, utan satsningen har även medfört nya arbetstillfällen och möjligheter för turistnäringen på Gotland. Därför har Föreningen Gotlandståget, Järnvägsmuseet i Dalhem utsetts till Årets Arbetslivsmuseum 2016."
Lördagen den 7 november kl. 13:00 skedde prisutdelningen av vid Roma station. Priset delades ut av Arbetets museum i Norrköping som representerades av Helena Törnqvist, arbetslivsintendent och Henrik Reuterdahl från Järnvägsmuseum. Bland kriterierna för priset uppfyllde föreningen framförallt, wow-upplevelsen :-)
Efter prisutdelningen avgick tåget till Hesselby station för gemensam och god fika på Hesselby Jernvägskafé.
HÖSTMÖTET DEN 8 NOVEMBER - Varje år i början av november brukar föreningen anordna ett höstmöte med föredrag och fika på Hesselby Järnvägskafé. Idag var Wiveka Schwartz inbjuden att berätta om invigningen av Gotlands Järnväg Visby-Hemse 1878.
Avgång från Hesselby station kl. 12:30
Passage vid Karbyvägen med flaggvakter
Ankomst till Roma station
Roma station
Vår ordförande Staffan Beijer hälsade alla välkomna. Helena Törnqvist, arbetslivsintendent delade ut diplom och emaljskylt
Henrik Reuterdahl från Järnvägsmuseum berättade om varför föreningen har fått priset
Anders Svensson, vår projektledare berättade om projekten
Staffan Beijer berättad om den gotländska järnvägshistorien ur ett arbetslivsperspektiv
Tåget har just ankommit till Hesselby station
8 november. Höstmöte. Wiveka Schwartz berättade om invigningen av Gotlands Järnväg 1878.
7 november 2015. Avträdet vid Roma station börjar bli färdigt
Golvet i hallen har nu spacklats och målats med en slitstark färg. Frostvakter har monterats, så att byggnaden även går att använda under vintern.
Avträdet vid Roma station
Golvet i hallen har spacklats och målats
I toaletterna är golvet målat av Kenth Klasén
4 november 2015. Bilder från en onsdag på Hesselby
Förändringarna på Hesselby pågår, men sker nu efter projektet i lite mindre skala. Ytterligare slipers har bytts av våra rallare på Hesselby station. I växel 5 vid Flattaket har fem växelslipers bytts. Ytterligare sliprar i växeln ska bytas.
Växelkorset har renoverats med nya bultar. Även en av moträlerna har bytts ut och den andra har justerats.
Just idag pågick slipersbytena på spår 1. Där har även makadam tagits bort.
På spår 1 vid museet har det mesta av det makadam som lades ut inför rälsbusstransporterna, nu tagits bort. På Hesselby bangård råder 1930-tal med naturgrus. Snyggt blir det!
Slipersbyte vid spår 1
Den här slipern var sämre än vad den såg ut att vara. Den delades enkelt i två delar
Växel 5, med fem bytta slipers
Växelkorset och den nya moträlen.
På spår 1 vid museet, har det mesta av makadamen tagits bort
14 oktober 2015. Bilder från en torsdag på Hesselby
Idag har det varit full fart på Hesselby. Vi hade arbetsplatsmöte med våra rallare. Maskinavdelningen tog loss regulatorn i domen, då en större spricka har uppstått i den. Den ska nu på extern svetsning.
Våra rallare har tagit tag i ett omfattande slipersbyte på bangården. Förutom de som byttes vid arbetshelgen har de sedan dess bytt ytterligare 31 slipers!
Vårt gubbgäng städar vidare mellan vagnhallarna och de håller också på med att reparera växeln mellan spår 3/4. Vi hade en urspårning i den under sommaren.
Idag provkörde vi växeln med ångloket. Även efter att vi hade vänt ångloket, så kunde vi konstatera att det nu går bra genom växeln :-)
I Roma har utebelysningen på toalettbyggnaden kommit på plats. Det var allt för idag. Mer bilder kommer på hemsidan.
Välkomna på arbetslördag den 17/10 från kl. 0900. Gösta har koll på vad som ska göras och Hesselby Jernvägskafé har öppet.
Berni studerar växeln mellan spår 3/4. På förmiddagen låg ännu frosten.
Spår av uttjänta slipers.
Vi har fått hem växelslipers och tunstolpar (5-tum)
Gubbgänget städar mellan vagnhallarna. Två finkor har gjorts i ordning till prydliga förråd av ditt och datt
.Ordning och reda i finkan.
Likaså i den andra
Även i Hesselbysalens förråd är det numera ordning och reda, tack vare Klasse.
Arkivet har fått fler hyllor och bra ordning.
Byte av slipers på spår 1
På spår 4 hade 11 slipers bytts vid Vagnhall 1
Mer jobb vid växeln mellan spår 3/4
Vid provkörningen hade hjulet på Dalhem och tungspetsen 2 mm tillgodo.
Vi vände Dalhem på vändskivan för att kunna pröva från båda hållen
Ångloket vänt åt norr
Roma stations toalettbyggnad har nu fått sin utebelysning monterad.
3 oktober 2015. Arbetslördag med lokrengöring och slipersbyten
Vid arbetslördagen var vi tio aktiva som samlades för att rengöra Dalhem och för att byta slipers. På den gamla banan bytte vi 37 slipers mellan Eken och Hesselby stationsgräns. Det är ett första steg att efter utbyggnaden åter satsa på att förbättra den gamla delen.
Jernvägskaféet höll öppet, så det gav möjlighet till god fika och lunch!
Till höger om Dalhem syns spår 5 som har rensats på ogräs av våra rallare!
Utdragning av slipers.
Lyft av trött sliper.
Den kördes sedan bort en bit.
Spikning och återställning efter bytet
En inhyrd grävmaskin förberedde inför bytet
Efterarbetet är här klart.
Dagen sista slipers förberedda för byte.
2 oktober. 2015.Några bilder från Tule, Roma Kungsgård och Roma stationer
Vid Roma kungsgårds station har papptaket gjorts klart. Vid Roma är staketet mot Sockerbrukets dammområde klart.
Tule station i höstsolen. Stationshuset var mycket uppskattat av hundratals flugor, som släpptes ut.
Roma kungsgårds stationshus med färdigt papptak.
Detalj av papptaket med åsar.
Det inte direkt tidstypiska Gunnebostängslet mot grannfastigheten är nu på plats.
Roma stationshus låg i skuggan
Vändskivekransen ligger och väntar på att en gjutform ska byggas.
29 sept. 2015. Föreningen Gotlandståget har utsetts till årets arbetslivsmuseum!
Arbetets museum har utsett Föreningen Gotlandståget till 2016 års arbetslivsmuseum. Arbetets museum skriver på sin hemsida: "Med stora ideella krafter och i samverkan med näringslivet på Gotland har Föreningen Gotlandståget, Järnvägsmuseet i Dalhem skapat historia. Inte bara har museijärnvägen byggts ut med fler stationshus och spår, utan satsningen har även medfört nya arbetstillfällen och möjligheter för turistnäringen på Gotland. Därför har Föreningen Gotlandståget, Järnvägsmuseet i Dalhem utsetts till Årets Arbetslivsmuseum 2016."
Vi är mycket stolta över att vårt språng mot Roma uppmärksammas på detta sätt. Utdelningen av priset kommer att ske vid Roma station lördagen den 7 november. Vi återkommer med mer information.
23 sept. 2015. Arbeten vid Roma Kungsgårds station och med Venavagnen
Vid Roma Kungsgårds station går arbetet vidare. Gångstigen till perrongen har anlagts färdigt. Nu återstår att påföra jord mellan gångstig och banvall. På stationshusets tak pågår färdigställandet av papptaket.
På Hesselby hade Venavagnen SJ Co 407 dragits ut ur Vagnhall 2 för att lättare kunna jobba och fotografera den. När bilderna togs höll Bengt på med att ta loss fönsterna. De ska dels rengöras från färg, men även vara mallar för nytillverkning av fönster till den sida av av vagnen som hade igensatta fönster.
I stationshuset på Hesselby har Rolf färdigställt den lilla öppningen som ska användas när biljettförsäljningen kräver kortläsare.
Roma Kungsgårds station. Den nya gångstigen till höger
Roma Kungsgårds station. Arbete med papptaket
Gångstigen och övergången till perrongen
Gångstigen från andra hållet
Venavagnen framför vagnhall 2
Venavagnen under arbete
Venavagnen och Bengt
Venavagnen
Venavagnen mot den gavel där toaletten fanns.
Venavagnen från den sida där toaletten fanns. Notera bänkarnas markering på väggarna
GJ AC 23 har lyfts upp på Dolbergvagnen och de står nu under tak i Vagnhall 2
Övergången vid Kambshagtorp är nu grusad med fint grus
För att underlätta biljettförsäljningen har en öppning tagits fram för att biljettförsäljaren ska kunna sträcka ut kortläsaren till kunden
Bild från väntsalen
19 sept. 2015. 500 000 besökare på vår hemsida!
Vår hemsida www.gotlandstaget.se har sedan starten 2003 till idag haft 500 001 besökare! När vi startade hemsidan för 12 år sedan kunde vi inte drömma om denna utveckling. Men å andra sidan var det få som drömde om vår banutbyggnad utbyggnad till Roma då. Nu siktar vi på en miljon. Det kommer inte ta 12 år!
Besöksräknaren räknar maximalt ett besök per dag och IP-adress.
Sedan ett par år har vi även vår Facebooksida som ett bra komplement till hemsidan.
16 sept. 2015. Järnvägsövergångar Nygårds- Halla bygdegård samt gångstig Roma kungsgårds station. Renovering av Venavagnen
Banutbyggnaden är klar, men det innebär inte att arbetena kring banutbyggnaden är slut. Idag har vi grusat vägövergångarna från övergången mot Hotell Dalhem, grusgropsspåret, Ahlbys, Kambshagtorp, Gahnes och Halla bygdegård. Först lade vi på fin makadam och överst kalkkross som kommer att binda ihop materialet. Vid Kambshagtorp fick perrongen fint grus som täcker den makadam som legat där sen tidigare. Vid Roma kungsgårds station påbörjades anläggningen av en gångstig från stationen till perrongen.
På Hesselby har vårt gubbgäng givit sig på Venavagnen. All masonite har tagits bort. Fram kom fina träpaneler i väggar, fin pärlspont i tak och under masonitegolvet fanns ett fint trägolv. Gubbgänget jobbar vidare med vagnen och det finns plats för fler gubbar och gummor :-)
Övergången mellan Grusgropsspåret och Nygårds fixades till.
Övergången vid Grusgropsspåret. Leif krattar ut makadamen
Här håller ytmaterialet på att läggas och krattats ut
Grusgropsspårets övergång färdig
Ahlbys övergång, närmast Tule fixades till
Ahlbys övergång färdig
Ersättningsvägen mellan Tule och Kambshagtorp hade många potthål som fylldes igen
Kambshagtorp. Perrongen och övergången fick det fina ytmaterialet. Makadam på perrongen såg för modernt ut
Gahnes övergång förbättrades med makadam. Stubbarna ska tas omhand under kommande vinter
Vid Roma kungsgårds station påbörjades anläggning av en gångstig till perrongen med makadam för utjämning
Vändskivan till Roma station har rengjorts och grundmålats
Renoveringen av Venavagnen SJ Cp 407 har påbörjats. Igensatta fönster har tagits upp
Inne i vagnen har den tömts på militärsängar, masonite och annat sentida tillägg från tiden som bangårdsvagn och postkontor
Invändigt från andra hållet. Längst bort fanns toalett och bagagehyllor som ska återställas
Fin pärlspont i taket och spår av belysning och ventilatorer
Väggarna var målade i två färger. Var bänkarna har suttit syntes tydligt. Bänken till höger är en ensam singelbänk.
3 sept. 2015. Utdrag ur JTJ-nytt om invigningshelgen i maj
Jädraås-Tallås järnvägs tidning JTJ-nytt kom för en tid sedan ut med nummer 2 för 2015. Större delen av tidningen handlar om Gotlandstågets invigningshelg. Delvis ur Sigbjörns perspektiv. Det vill säga det lok som JTJ lånade ut med personal under helgen.
Det som handlar om Gotland har vi lagt in i en pdf-fil på nio sidor som ni kan se om ni klickar på bilderna nedanför. Underlaget för tidningen har vi fått av redaktören för JTJ-nytt. Håkan Nordenadler. Tack för ett gott samarbete!
Vill ni veta mer om Jädraås-Tallås järnväg i Gästrikland, se deras hemsida: http://www.jtj.org
Klicka på bilderna för att se den nio-sidiga utdraget ur JTJ-nytt 2015-02 om Gotlandstågets invigningshelg. Foto: Håkan Nordenadler- JTJ
18 aug. 2015. Arbeten vid Hesselby station och chartertåg
Klasse har nu målat klart stationshusets norra gavel. Så fint det blev! Intill stationshuset har det under sommaren funnits en handarbetsbod. 20 % av försäljningen går till föreningen.
Kenneth tjärade vändskivans plankgång. Han har även målat klart underredet till spårrensaren som nu är i bästa skick. Inne i MÅJ XC 10 har betonggolvet knackats bort.
Över 200 pensionärer reste under dagen med två chartrade tåg till Roma.
Stationshusets södra gavel. Målning pågår
Vändskivans plankgångar tjärades
Spårrensaren
Plogar och utrustning är nu i gott skick
Vingplogarna har en särskild löpaxel
Underredet med plogar och märkning
MÅJ-vagnens underrede efter att betonggolvet har tagits bort
Roma infartssignals betongstolpe, i väntan på komplettering
Chartrat tåg som har varit i Roma återkom till Hesselby station
14.30 avgick det åter mot Roma
12 aug. 2015. Hesselby station
Klasse har nu målat klart stationshusets norra gavel. Så fint det blev! Intill stationshuset har det under sommaren funnits en handarbetsbod. 20 % av försäljningen går till föreningen.
Stationshusets norra gavel
Handarbetesboden har inspirerats av en järnvägsvagn!
5 aug. 2015. 40-talsfilm från Hesselby station!
CORDIAL PIX har iordninggjort denna härliga filmresa i tiden. Tack! Klicka på Play-knappen nedan och res med!
5 aug. 2015. Musikvideo inspelad på GHJ med Lazy Afternoon
Klicka på mitt i YouTube-länken på filen. För att se den i fullstorlek, välj gärna att klicka på fullskärms- och HD-lägget för bättre film.
Högtflygande filmbilder kan förväntas!
29 juli 2015. Tvåtågstrafik med besök från ULJ - rekord 680 resenärer!
Klicka på bilderna i länken för att se dem i större storlek:
IDAG 29 JULI KÖRDE VI TVÅ-TÅGSTRAFIKUnder denna vecka har vi fint besök från Upsala-Lenna Järnväg. De bemannar å...
Fjolårets uppskattade rallarvisekväll kom igen. Onsdagen den 22 juli, sjöng och spelade Tommy och Ulla-Britt Pettersson samt Sören Larsson gamla rallarvisor.
Hesselby Jernvägskafé höll öppet under kvällen.
Tåg avgick från Hesselby kl. 18:30 via Tule 18:40 till Roma 18:50 Från Roma kl. 19:00 via Tule 19:10 till Hesselby 19:20
Efter rallarvisekvällen avgick tåg från Hesselby kl. 22:00 via Tule 22:10 till Roma 22:20. Åter från Roma 22:30 via Tule 22:40 till Hesselby 22:50.
Foto: Sören Mårdh 2015
Foto: 2014
Foto: 2014
Foto: 2014
13 juli 2015. Samverkan med Dalhems brandvärn
Att banan har blivit 6,5 km lång innebär att Räddningstjänsten, i första hand brandvärnet i Dalhem bättre behöver känna till tillfartsvägar och t.ex. brandposter finns. Därför förlade brandvärnet sin övningskväll till museijärnvägen.
Först bekantade de sig med föreningens brandvagn. Vi åkte sedan med lokomotor och brandvagn längs med banan. Eftersom det inte finns adresser/brevlådor längs med banan, är det viktigt att våra platsbenämningar är kända för brandvärnet.
Samtidigt provkörde brandvärnet vägarna längs med banan med sin nya brandbil. De har fått en modernare släckbil som närmast kommer från Slite. Det visade sig att brandbilen kan ta sig fram på samtliga ersättningsvägar som vi har byggt under projekten.
Endast en tillfartsramp till en plankövergång vid grusgropsspåret behöver förbättras.
Vi avslutade kvällen med fika och genomgång av de föreskrifter som föreningen har som berör olyckor mm, och den SBA som föreningen tog fram 2008. Den kommer under året att kompletteras med bland annat de byggnader som har tillkommit.
SJ Z4p 397 med brandvagnen söder om Kambshagtorp blev omkörd av brandbilen
Brandvärnets nya släckbil. En 95:a med bara 5 000 mil på mätaren
På väg tillbaka från Roma kungsgård
Ersättningsvägen norr om Tule station är ganska krokig. Här vid grusgropsspåret gick det att komma över
Vid övergången intill rakbanans södra del, var det smalt.
Men det gick, så där vände brandbilen
10 av brandvärnets medlemmar samt vår egen Håkan vid Hesselby station
9-10 juli 2015. Gråmulet och trafikrekord - 1 020 resenärer på två dagar!
Torsdagen den 2 juli var det 28 grader och strålande sol. 100 resenärer trotsade vädret. Men onsdagen den 9 juli var det mulet och lite regn. då hade vi 600 resenärer. Det är rekord på en dag för sommartrafiken.
Dagen efter kom det 420 resenärer. På onsdagen var det trångt, så på torsdagen satte vi in tre boggievagnar för att klara trafiken.
Vi kan nu se att 20-25 % reser från Roma station. 15 resenärer reste från Hesselby på torsdagen till Roma kungsgårds station.
En intressant kombination, som nog kommer mer av.
Välkommen att resa med oss på onsd-, torsd-, lörd- och söndagar
fram till 16 augusti. vi kör även tåg 23 och 30 augusti.
Ångloket SlRJ 3 Dalhem växlade fram för att avgå kl. 10.48 mot Roma
SJ Z4p 397 växlade fram vagnarna
Rundgång med ångloket Dalhem
Klasse målade snickargläden på nordgaveln så snyggt
Tid för avgång mot Roma kl. 10.48. Mycket folk redan då
Ankommande tåg P 1 till Roma station
På Roma station väntade ytterligare 25 resenärer på att resa mot Hesselby
Rundgång i Roma
15-16 juni 2015. Banarbete - reparation av spårviddsökning
En större spårviddsökning norr om Nygårds hållplats, upptäcktes vid vårens banbesiktning. Spårviddsökningen har dock varit inom gällande toleranser. Men vi har haft en hastighetssänkning till 10 km/t på platsen. Den 15 och 16 juni åtgärdade vi den. Spikar på en sträcka om 100 meter drogs ur. Därefter spikades spårvidden in till exakt 891 mm. Alla spikhål har pluggats med tjärdoppade träpluggar. Därefter har rälerna spikats med en extra rälsspik på rälernas yttersidor.
Banarbetet vid åkern söder om Tomtevägen är nu klart inför vår högtrafik. Nu ska sträckan med klen räls hålla bättre.
På åkrarna, där bankroppen är helt nybyggd har rälsskarvarna pressats ned av tågen. Med vår stoppmaskin har skarvarna över åkrarna stoppats. Vi fortsätter med det arbetet i höst.
Våra rallare har denna vecka, som alla andra, gjort ett jättejobb.
Dressintrafiken inleds i dagarna på icke tågtrafikdagar. Den 15 juni sattes den bom upp vid Eken som ska förebygga att någon cyklar över Karbyvägen utan att se sig för.
Nygårds hållplats har fått en övergång för gående/hästar. En mindre träperrong har även byggts där. Göran har tillverkat båda två.
Roma station blir allt mer färdig. Snickarglädjen har målats. En elcentral har Stengårds el monterat i stationshusets expreditionen. Avträdet blir allt mer färdigt. Kenth har målat golvet så det ser ut som klinkers!
Våra rallare har satt upp kryssmärken. De ser ut som glada utropstecken vid stationen.
Vid stationen i Roma har gräsmattejord planerats ut
Snickarglädjen har grönmålats
Avträdet saknar nu bara fönstren
En av de två toaletterna i avträdet. Målat golv!
Parkeringen har planerats
Stoppmaskinen stoppade skarvarna över åkrarna
Detaljbild av stoppmaskinen
Spikar drogs ur
Spårvidden mättes
Spikmaskinen spikade i rälsspikarna
Dubbla spikar utvändigt ska förebygga spårviddsökningar
Här syns tydligt hur mycket som har spikats in, cirka 20 mm
Nygårds nya övergång och träperrong
Dressinbommen är på plats med ny varningsskylt
Spårrensaren blir allt mer färdig.
Kenneth jobbar med underredet som har märkts
7 juni 2015. Sommarens första ordinarie trafikdag - Tåg till Roma
Bilder från ett av tågen mot Roma denna sommarens första ordinarie trafikdag.
Sommarens första ordinarie trafikdag. Söndagen den 7 juni var sommarens första ordinarie trafikdag. Följ med på ett av tågen till Roma. Dragare var SlRJ 3 DALHEM.
Den 3 juni var två chartertåg beställda. Jag, Daniel tjänstgjorde som bromsare och hann med att ta några bilder.
Idag har vi haft två abonnerade tåg från Hesselby till Roma. Det första tåget drogs med lokomotor, det andra av SlRJ 3 Dalhem. Jag tjänstgjorde som bromsare och tog lite bilder. / Daniel
1972 rullade ångloket Dalhem på en militär stridsvagnstrailer till Dalhem. 43 år senare kom loket tillbaka till Roma - på egna hjul och egen räls.
Följ med på en lång bildrapsodi från invigningsdagen - Du kan se alla 216(!) bilder utan att vara medlem i Facebook.
Gotlands landshövding Cecilia Schelin Seidegård förrättade sin andra järnvägsinvigning på Gotland.1972 rullade ångloket...