Dec.
2010.
Arbetena går vidare med GJ CD 43 och C 44
Det arbetas med båda vagnarna.
Som synes har GJ CD 43 fått nya plattformar. Plattformsgolvet är på plats
i passageraränden av vagnen. I GJ C 44 pågår invändig målning. Vagnskorgen
har monterats fast i underredet. Lanterninen har fått etsade fönsterglas
monterade.

GJ CD 43 med nya plattformsändar |

GJ C 44 i verkstaden. Målning invändigt pågår. |
Dec.
2010. Vinter i Tule
I Tule har arbetet med att röja
bort sly och ta ned träd fortsatt. Under denna vecka har nära 30 träd på Stall
Dalhems blivande rakbana tagits ned. Närmast ska rakbanan börja byggas.

3 dec. Rälsen från Kävlinge, på plats i Tule |

3 dec. Det är mycket snö i Tule som synes. |

9 dec. Vår grävare
Thomas Nilsson har påbörjat arbetena med dikena längs med banvallen norrut från
Tule |

9 dec. Till höger på bilden syns grusgropsspåret tydligare. Där bygger vi ett
kort stickspår. |

9 dec. Vy norrut. Från den södra delen av Stall Dalhems hästhage. |

9 dec. Cirka 30 träd har fällts för Stall Dalhems rakbana |
20-21 nov.
2010.
Rivning av räls i Kävlinge
Helgen 20-21 nov. rev föreningen
med god Skånsk (a järnvägar) hjälp upp cirka 500 meter räls i Kävlinge.
Det var ett gammalt industrispår till fd. Sockerbruk och potatislager som
nu skulle bli gång- och cykelväg. Föreningen köpte spåret för 25 000:- av
Kävlinge kommun och kommunen kommer senare att ta bort alla slipers.
Foton: Sven Karlsson
Anders Svenssons berättelse:
Vi är så återkomna från ännu
ett spårrivaräventyr. Det har gått relativt bra. Med oss har vi c:a 120
rälslängder klenräls, 5000 spik, bult, samt det bästa av allt: Hundratals
underläggs-plattor! Rälsen är i bra skick och planen är att den inte läggs
på hög i Hesselby, utan läggs i spår direkt nu när vi ändå bygger. Vi har
fått ett fantastiskt stöd av Skånska Järnvägars Banavdelning som jobbat
hårt. Särskilt unge Erik Andersson med familj ska lyftas fram. Han inte
bara jobbade och slet, han fixade gratis boende (hotellklass) och när
hjullastaren fått punka så åkte han och hämtade familjens traktor.
Lördagen påbörjades vid spårets ända i riktning mot stationen. Här låg c:a
300 m spår som slutade mot en stor jordvall där vägbygge pågår. Vi drog ut
rälerna och kunde utnyttja en parkering vid ett vårdhem som lastplats.
Tyvärr blev allt lera av maskinerna och gräsmattorna var inte fina när
allt var färdigt. Men efter en j-la massa slit så kunde vi avbryta vid 21
på kvällen. Då var i princip allt spår framdraget och det mesta lastat.
Tyvärr satt alla skarvar som berget och vid ett tillfälle drog vi fram en
170 m (jag överdriver inte nu) lång orm av räls där skarvarna inte
släppte. Vid något tillfälle när spik satt kvar så följde hellre sliprarna
med upp än att spåret delade sig som det borde ha gjort... Allt detta
gjorde att vi fick kalla in kranbil för att kunna lasta i tid.
Vi blev dessutom intervjuade av lokalpress och Skånska Dagbladets
journalist Jonna hängde t o m med och åt på Svinarps Pizzeria Viking.
Trevligt!
Söndagen ägnade vi mest åt att riva
från sockerbrukshållet upp till ovan nämnda vägbygge, ett bygge som delade
spåret i två halvor. Den biten var 200 m lång. Borde varit lättare men här var
gräset tjockare (ren torv) vilket gjorde det svårare att dra ur alla spikar. Här
tog alla sådana moment längre tid, mycket längre. Dessutom fick hjullastaren
punka och det fanns dessutom ingen bra lastplats. Till slut fick kranbilen stå
på en parkering intill spåret och Bosses Åkares trailer stod på en cykelbana vid
vägen som utgör spårslut. Men vid 18 var även detta jobb klart. Då var Bosses
trailer full.
Det här jobbet var en kämpainsats utan dess like! Vi hade en hårdare tidspress
än i Örebro. Att vi rev 500 m spår på två dagar är rätt otroligt. Men vi hade
gott om folk, alla jobbade hårt och det gav resultat. En vi ska lyfta fram här
är också Bosse Åkare. Vilken insats! Mannen sprang och skar av rälsbult så det
stod härliga till! En väldig tillgång!
Så, det hela gick bra, men det var
tufft! /Ante
Länk till Sydsvenskans reportage, klicka här.

Lördag morgon |

Urdragning av spikar |

FDet är inte tåg dem väntar på utan en lång rälsorm som passerar |

Lastning med kranbil vid Storgatan |

Framdragning av räls |

Lördag kväll, bra med strålkastare! |

Söndag morgon, bara underläggsplattorna kvar |

Lastning med hjullastaren |

Sista tåg på sockerbruksspåret |

Tony skar av rälsbultar som inte ville ge sig |

Räls och annat lastat på Bosse Åkares trailer |

Lastning med kranbil |

Framdragning av räls |

Lastning med kranbil |
14 nov.
2010. Höstmöte och arbeten med GJ CD 43 och C 44
Det var höstmöte i Hesselby. 30
medlemmar kom och tittade på när Lennart Malmsten visade några av sina 30
000 diabilder. Det vi fick se var mycket SJ-brunt från 70-talets början.
En del kvarvarande ånga och utflyktståg bjöd resan kors och tvärs genom
Sverige på. Stort tack till både Lennart och till det fantastiska fikabord
som vi bjöds på.
Arbeten med GJ CD 43 och C 44 går
framåt. Som synes så är plattformarna till CD 43 på god väg att bli klara.
Träbänkarna till C 44 har levererats och en har ställts på plats.
Fönsterglasen till lanterninen på C 44 har monterats. Under kommande vecka
kommer det jobbas vidare på vagnarna. Jerry Jannehag kommer att
ådringsmåla interiören under kommande veckor.

Närmast GJ CD 43 |

En av de nya bänkarna i C 44 |

Höstmötet. Ordförande
Staffan Beijer inledde innan Lennart Malmsten visade sina bilder |

Hesselbysjön har börjat att
återbildas. Slutet på oktober och november har varit regnigt på ön... |
1- 4 nov.
2010. Rapport från GHJ
Den södra delen av linjen från
Tule, mot Kambshagetorp har spikats färdigt. Justering pågår f n.
Ersättningsvägarna norrut från Tule kommer snart att börja byggas, så att
banvallen norrut fram till Stall Dalhem blir fri för banbygge.
I Hesselby pågår arbetet med att bygga låsen för vändskivan mot
anslutningsspåren. Även gångbordens hållare monteras.
Vagnavdelningen är f n mycket aktiv. GJ C 44:s korg har nu monterats fast
på underredet och målningen av taket utvändigt pågår. Montering av
detaljer till grindar och ledstänger pågår likaledes. Korgen har grundats
utvändigt och ska nu målas. Tillverkning av nya soffor pågår.
På GJ CD 43 byggs f n. de nya plattformarna. Övergångsbryggorna är på plats
och stolparna till gavelsköldarna monters just nu. Igår var hälften på
plats. Plåtarna till plattformsgavlarna bockas f n och levereras inom
kort. Vår vagnmästare Ante tror att vagnen kommer med stor säkerhet att
vara i trafik vid Tomtetåget den 2 januari 2011.
Text och foton: Anders Svensson
Länk till vår sida med fler bilder om banbygget Kambshagetorp- Tule- Stall
Dalhem:

4 nov. Vy från Kambshagetorp. Nu är den södra delen av spårbygget vid Tule
färdigspikad |

Vy från norr av den nya bandelen. Väten är till vänster. |

5 nov. Vår avhärdare i sitt nästa färdiga isolerade hus. Nu saknas bara en dörr |

5 nov. GJ CD 43 med plattformar under arbete. |

3 nov. Bertil bär fram en
av grindarna till GJ C 43 |

Ukka svetsar fast nya plattformsstolpar |

Nya ledstänger och
grindstopp |

Nya plattformsstolpar i den andra änden av GJ CD 43 |

Bengt och Rolf monterar
ledstänger på GJ C 44 |

|
16 okt.
2010. Arbetslördag i Hesselby
Vi var nio aktiva som deltog under
arbetslördagen. Vi jobbade med byggandet av en liten bod för vår
avhärdningsanläggning. Den byggs för att kunna frostskydda anläggningen som står
i ett av Vagnhall 1 hörn. Vi växlade även om en del vagnar, så att sockervagnen
ska kunna stå inne i Vagnhall 1. Korgen till GJ C 44 grundmålades samt en hel
del annat fix med korgen.
Välkomna åter på arbetslördag den 30 okt!

SJ Z4p 320 växlade med
sockervagnen |

Fem över tolv, dags för lunch! |

Ser ut som en bangårdsvagn,
men den är bara grundmålad, skall bli rödbrun som GJ CD 43 |

Den lilla värmestugan för avhärdningsanläggningen som står till höger på bilden. |
15 okt.
2010.
Mer om banbygget söder om
Tule
Våra rallare jobbar vidare mot
Kambshagetorp. I dag var vi ute med vår gräventreprenör Tomas Nilsson och med
Stall Dalhem för att rekognoscera var deras 500 meter långa rakbana ska byggas.
Vi hittade en bra väg genom skogen för den.
Länk till vår sida om banbygget Kambshagetorp- Tule- Stall
Dalhem:

Vy söderut. Väten har fått
spårförbindelse med Tule |

Spikning av spår underlättas av underläggsplattor och elkobra! |
14 okt.
2010.
Förlossning i Hesselby
Det var en stor dag i Hesselby den 14 okt.
Det var dags att flytta vagnkorgen GJ CD 43 till sitt nya underrede. Samtidigt
skulle GJ C 44, vars renovering närmar sig sitt slut, få ta över det underrede
som GJ CD 43 har rullat på. Anledningen till denna rockad är att GJ CD 43 nya
underrede är försedd med broms. Eftersom postvagnen (43:an) går sist i tåget är
det lämpligt att ha broms på den vagnen.
Båda vagnarna är byggda på Fole Mekaniska verkstad i Visby 1899 och båda är
bevarade!
Hasse Wistrands (Hasses grävtjänst, 070-336 78 17 ) eminenta kranbil
gjorde det tunga jobbet. Ett stort tack till Hasse!
På vändskivan har Ukka börjat att montera järnbalkarna till plankgångarna.

Arbeten med
Vändskivans anslutningar och plankgångar pågår |

Mellanlägg sätts mellan
lyftremmarna och korgen |

Vagnen knakade inte
ens! |

Underredet knuffades undan. |

Finjusteringar när
43:an skulle placeras på underredet |

På plats! |

Under tiden hade 44:an
lyfts med domkraft och mellanlägg skjutits in under krogen. |

Rostskyddsmålning har skett de senaste dagarna |

44:an lyftes från sitt
tillfälliga underrede. |

Vi sköt fram det nya underredet. |

Sedan blev korgen
hängande en stund. |

Vi passade på att kapa alla bultar som satt fast under golvet |

Gnistorna yr! |

Korgen på plats på underredet! |

Plattformarna
provades! |

De två Fole-vagnarna ihopkopplade med SJ Z4p 320! Foto: Anders Svensson |
8 okt.
2010.
Banbygge
Bilder från arbetet söder om Tule station
den 8 oktober.
Länk
till vår sida om bygget av Vagnhall 2:
Länk till vår sida om banbygget Kambshagetorp- Tule- Stall
Dalhem:

Bangården vid vändskivan är
nu i princip färdig! Arbeten med Vändskivans anslutningar och plankgångar
återstår |

24 kg-räler dras ihop med skarvjärn.
|
5 okt.
2010.
Banbygget söderut från Tule har
påbörjats
Våra rallare har nu börjat lägga ut slipers och bygga spår från nuvarande
spårslut söder om Tule.

Våra spårbyggnadsvagnar på plats på bangården vid Tule station. Stationshuset
används som "byggfutt" |
3 Vy från
spårslutet söder ut Tule station |
30 sept.
2010.
50-årsminnet av de sista
rälsbussturerna uppmärksammades av Radio Gotland och GA
Ni kan lyssna på de två sändningarna som gjordes under dagen via dessa länkar:
Välj morgonprogrammet
0800-0830 i lyssningsarkivet (spela fram till 0808 då P4-nyheterna är slut).
Välj eftermiddagsprogrammet 1500-1530 i lyssningsarkivet
(spela fram till 1503 då P4-nyheterna är slut).
Välj eftermiddagsprogrammet 1530-1600 i lyssningsarkivet
(spela fram till 1533 då Gotlandsnytt är slut).
Gotlands Allehanda (GA) hade
den 18 sept. en fyrsidig artikel, deras söndagsreportage, om att det är
det 50 år sedan den sista rälsbusståget på Gotland avgick. GA intervjuade rälsbussföraren Bertil Blomberg bland annat om den sista turen som han körde på
kvällen till Burgsvik. Den gick sedan tom (!) tillbaka till Visby. Idag är
Bertil 85 år och bor i Väskinde gamla stationshus!
Klicka på länken:
Länk till en pdf med artikeln från GA
Läs mer om den Gotländska
järnvägshistorien här:
http://forening.gotlandstaget.se/historia/index.htm
25 sept.
2010.
Föreningen äger nu ett
SJ-bussläp från 1967!
Under förra veckan uppmärksammande föreningen att ett SJ-bussläp från 1967
tillverkat av Hägglunds var till salu på en auktion utanför Uppsala. När vi
kontrollerade med ägaren så visade det sig att det var ett fd Gotlandssläp och
med tanke på att vi redan har en gotländsk buss årsmodell 1964 så passar detta
släp perfekt. Vi kan därmed visa upp det som ersatte järnvägen och tillsammans
med veteranbilsklubbens gamla buss från Snäck så har kan vi visa bussar från
både 1930-tal och 1960-tal.
Bussläp var mycket vanliga i slutet av sextiotalet och början av sjuttiotalet,
då SJ ännu hade en ganska omfattande godstrafik. Släpet är t.ex utmärkt att
frakta cyklar med.
Länk till mer information om vår SJ-buss:
http://forening.gotlandstaget.se/vagn/coj741.htm

Foto: Auktionsfirman Carlsson Ring |
3 Foto: Auktionsfirman
Carlsson Ring |

Bussen vid Visby station med en-axlig
likadan bagagekärra. Foto från Richard Lindberg |
|
23 sept.
2010.
Spårbygget runt vändskivan är
klart
Nu är spår 7, 9, 10, 11, och 12 runt vändskivan färdigbyggda. Vi
har även grusat dem. Vändskivan är ännu inte provkörd då den måste justeras
först.
Vi ska även svetsa fast konsolerna till gångborden samt bygga ny golvplank på
dem.
Vi håller på med renoveringen av GJ C44 samt NKLJ Op 2021 som skall bli vår
brandvagn.

Vy från Vagnhall 2 mot Vagnhall 1 och vändskivan. Trekanten närmast mellan
spåren fylldes med grus på em. |
3 Spår 12 som
kommer att användas som uppställningsspår för vagnunderreden. |

Spår 7 mot bangården har även det grusats. |
3
Vår brandvagn (NKlJ Op 2021) håller på att få nyrenoverade golvplank. |

Det var torsdag så vår renoveringsgrupp jobbade, men när bilden togs hade dem
lunch. GJ C44 |
3 Interiör från GJ
C 44 |

Underredena till sofforna väntar på sina träsitsar. |
3 Vy mot Hesselby
station, ett härligt Brittsommarväder var det! |
18 sept.
2010.
Arbetslördag i Hesselby
Mycket hände, tolv aktiva
jobbade med: C 44: Lister monterades på plåtarna. Soffstommarna monterades på
sina "fötter". Grundmålningen invändigt färdigställdes samt att plåtarna
tvättades inför grundning utvändigt. Spontningen i taket och gasblandaren
skrapades.
Skarvar på banan stoppades och en lutningsvisare sattes upp. T-semaforen till
Tule togs in i Vagnhall 1 för montering av vingar etc. Bromsblock målades. Bult
från planken till Brandvagnen togs bort. Motordressinen sågs över. Arbeten med
förrådet pågick samt en leverans av nya lampor till Jernvägscaféet anlände.
Foton: Anders Svensson

Montering av lister till plåtarna GJ C 44 |
3 Semaformasten
lyftes in i Vagnhall 1 |

Vändskivan, närmast spår 10, 11 och 12 |
3 Anna-Karin
målade bromsklotsar |

Staffan jobbade med soffornas underreden |

En lutningsvisare i trä som Rolf Buskas har tillverkat grävdes ned |
16 sept.
2010.
Fortsatt spårbygge vid
vändskivan. Spår 11 färdigspikat
Grusningen av spår 7 och 12 har
fortsatt sedan sist. Spår 11 är färdigspikad och det är även spår 10 (i
skrivande stund 19 sept.) Nästa vecka jobbar vi vidare med spår 9.
Sedan återstår ett rampspår (8) och ett motspår (13). Foton nedan från
Gotlandstågets Facebooksida- Anders Svensson

Vyer från spår 2 mot vändskiva och vändskivespår |

|

Vy från spår 7 mot vändskivan och Vagnhall 2 |
3 Spikning av de
sista spikarna mot vändskivan pågick. |
8-10 sept.
2010.
Fortsatt spårbygge vid
vändskivan. Spår 12 färdigspikat
Vändskivans ringräl och räler har
monterats fast. Spår 12 har byggts klart. Nästa vecka börjar spårläggningen från
Vagnhall 2 (spår 9-11). Grusning kommer då att ske av spår 12.

8 sept. Ukka och Klasse har fixerat ringrälen till vändskivan med expanderbult
och plattjärn. |
3 8 sept. Bakom
Vagnhall 2 byggdes spår 12 |

10 sept. Den näst sista rälslängden lades på plats och spikades
|

10 sept. Här hade de sista två rälerna lagts på plats. Skarvjärnen monterades
och innan dagen var slut var hela spåret spikat! Bra jobbat! |
4 sept.
2010. Arbetslördag
Denna lördag deltog åtta aktiva under
dagen.
Detta har vi gjort: Oljat in fönsterna
till GJ CD43, rengjort kaminen i GJ CD43. Vid Munkebos hpl har spåret satt sig
något. Vi lyfte spåret med paddor, och stoppade skenskarvar med
el-kobran
Tillsammans lyfte vi upp Bläseunderredet (891) som nu står på räls under
takplåtar. När vi möblerar om Vagnhall 2 ska den in där. Det är den första
vagnen som kom till Hesselby station 1972!
Tillsammans baxade vi spår 12, första spårspann cirka 15 cm mot Vagnhall 2.
Kurvan blir då mjukare. Foton: Sven Karlsson.

Banarbetståget med SJ Z4p 320 vid Munkebos hpl |

Slipers stoppades med el-kobran |

Med en padda kan spår lätt lyftas. |

Vid vagnhall 2. Tippvagnsunderredet från Bläse kalkbrott (891 mm) hade spårat
ur, vi lyfte upp den igen. |
1-3 sept.
2010.
Rälsbyte och Spårbygge vid
vändskivan
I samband med växling efter trafiken den
29 aug. upptäcktes ett rälsbrott på spår 1. Efter omedelbar avstängning av
spåret så har rälen bytts ut. Samtidigt byttes 11 slipers. Den 3 sept.
provkördes spåret och godkändes för trafik av Banchefen.
Under veckan har även spår 7 fram till vändskivan byggts klart. Grusning
påbörjades idag. Nu bygger vi spår 12 som blir ett uppställningsspår bakom
Vagnhall 2. Därefter fortsätter vi med de tre spåren (9-11) in i Vagnhall 2 och
sedan ett motspår (13) och en ramp (8).

1 sept. Rälerna har tagits bort, nya sliprar har lagts i. |

3 sept. Spikat, stoppat, krattat och sopat |

3 sept. Besiktigat utan anmärkning |

1 sept. Bengt jobbar vidare med lanterninen på GJ C 44 |

Spår 7 mot växeln vid spår 3 |

1 sept. Spår 7 sett från Vagnhall 1 södra ände. |

1 sept. Vändskivan passar in mot spår 7 |

3 sept. Vändskivan vänd mot spår 12 |

3 sept. Spikning av spår 12. El-kobran är ovärderlig! |

3 sept. Överskottsgrus användes som fyllning mellan sliprarna på spår 7. |
29 aug.
2010.
Museijärnvägens dag
I samverkan med Gotlands Veteranbilsklubb
och Motorcykelhistoriska klubben som arrangerade "Augustisvängen", anordnades
Museijärnvägens dag för sjunde året i rad.
Vid Hesselby station kördes två-tågstrafik med en Z4p-Lokomotor som drog 1955
års historiska tåg. Ångloket SlRJ 3 Dalhem drog 1935 års historiska tåg.
Det var mycket folk och med dagens nio avgångar medföljde 275 resenärer.
Klicka på denna länk för att se bildspelet i fullstorlek
(Ställ gärna in visningen på 1 eller 2 sekunder, så blir det lagom fart)
18 aug.
2010.
Transportstyrelsens revision
Den 18 aug. genomförde två tjänstemän från
Transportstyrelsen revision av Gotlands Hesselby Jernväg/Föreningen
Gotlandståget.
Vi har nu fått ett beslut där Transportstyrelsen skriver att "Avslutande av
ärende efter genomförd revision". Inga avvikelser har upptäckts under
revisionen.
Det här visar att det målmedvetna arbetet med vårt säkerhetssystem, sedan det
nya trafiktillståndet beviljades 2007, har givit "god frukt".
En trafikorganisation som vår, får dock inte slå sig till ro efter denna
revision, då säkerhetsarbetet är en ständigt pågående process.
Föreningen har under sommaren tillsatt Bertil Bergström som
trafiksäkerhetsansvarig.
Här kommer några bilder från revisionen/trafikdagen
den 18 aug. då 171 passagerare reste med våra tåg. Det var mulet och 23 grader
vid Hesselby.

Hög tid för avgång |

Uppehåll och växling vid Munkebos hpl |

Långtradare och sopbil kunde mötas vid Eken! |

Den här skördetröskan var inte så lätt att möta! |

Mycket tung trafik, här grisbilen |

Diket och slänten har röjts från sly. |

Tågbefälhavaren berättar om Eken och föreningen |

SlRJ 3 Dalhem |

I väntan på avgång från Eken |

På väg in på spår 1 vid Hesselby station |

Rundgång |

|

Åter på väg mot Munkebos |

Vår nya vändskiva passerades. |
19 juli
2010.
Sliperstavlan på plats -
Chefsmöte inför Transportstyrelsen revision
Sliperstavlan över bidragen till Etapp 1
av banutbyggnaden har nu kommit på plats, alldeles nordöst om stationshuset.
Länk till pdf-fil
där alla
slipersgivare lätt
kan ses 1,0 Mb
/
Länk till utförandet
av skyltställningen.
0,6 Mb
Öka gärna
visningsgraden till
600 % för god
läsbarhet!
18-19 aug. kommer Transportstyrelsen att
genomföra en säkerhetsrevision av Föreningen Gotlandståget/Gotlands Hesselby
Jernväg. Inför den hade berörda ideella chefer ett möte där vi gick igenom hur
vi uppfyller de frågeställningar som Transportstyrelsen har ställt till oss.

Sliperstavlan på plats |

Chefsmöte i Järnvägsparken. |
3 juli
2010.
Sträckan Kambshagetorp - Tule är
nu färdigplanerad för banbygge
Thomas Nilsson,
Bara, har planerat och grusat banvallen, så nu är det dags att lägga ut
slipers/räls och spika spår. Men det sker inte förrän efter sommaren.
En ridstig har röjts och breddats och leder vägtrafiken förbi bandelen.
Våra anställda har röjt bort mindre träd och sly längs med gränsen mot Stall
Dalhem. Staketet mot hästhagarna har flyttats in fyra meter.
För mer
bilder och info om
schaktarbetena och
banutbyggnaden,
klicka på denna
länk!

Vy från Kambshagetorp norrut mot Tule |

Banvallen vid Stall Dalhems hästhage sedd norrut. |
19 juni
2010.
Ny vagnkorg till Hesselby
Vi har fått en vagn till skänks av Hans Gustavsson i Ganthem. Vagnen, GJ G
239 är byggd i Visby 1913 och den är unik i sitt slag och rätt komplett.
Idag hämtade Hasse Wistrand den med sin lastbil, och tog den till Hesselby.
TACK!

Foto: Anders Svensson |

|
16 juni
2010.
Vändskivans lyftes på plats
av
Translast AB
mobilkran
Äntligen har vår
vändskiva (från
Sandbäckshult i
Småland) kommit på
sin plats mellan
vagnhallarna på
Hesselby station.
När den hade lyfts
ned så snurrade den
så enkelt!
Mycket bra jobbat av
alla inblandade och
ett särskilt tack
till Translast som
lyfte ned den!
En hel del jobb
återstår. Ringrälen
ska fästas. Konsoler
till gångborden ska
rostrengöras, målas
och svetsas fast.
Gångbordens plank
och räcken ska
monteras. Sex
anslutande spår ska
till en början
byggas. Välkommen
att hjälpa till!

Vändskivan på plats
strax efter elva på
förmiddagen! |

Ringrälen ska
justeras för att
passa mot
vändskivans hjul. |

Pivotplattan som
väger 6.2 ton lyftes
bort då underlaget
skulle höjas. |

|

Efter att underlaget
hade planerats och
vibbrats så lyftes
pivotplattan åter på
plats. |

4.8 ton tung
vändskiva lyftes |

Som synes på dessa
två bilder så
puttade Ukka
vändskivan själv
utan besvär! |

|

Ytterligare
justering. På
vändskivans sidor
ska konsoler för
gångbord monteras. |

Staffan och Ukka
begrundar vändskivan
på plats. En applåd
utbringades! |
11 juni
2010.
Vändskivans ringräl
lades på plats
Efter en störtskur
på morgonen som gav
25 mm, så lyfte vi
ned ringrälerna och
passade in dem
mellan gängstavarna.

Ringrälerna, 4 st,
lyftes ned med
traktorn |

Regnvattnet hade
pumpats undan och
ringrälen är på
plats. |
9 juni
2010.
Styrelsemöte
Det var det sista
styrelsemötet innan
sommaren. En
gruppbild togs på
styrelsen.
Vändskivan
beskådades. Därefter
hade vi ett trevligt
möte som pågick till
23.00.
Länk till
styrelsesidan:

Styrelsen anno 2010 |

Vändskivan
beskådades. |
9 juni
2010.
Schaktarbeten
Kambshagetorp -
Stall Dalhem
Thomas Nilsson,
Bara, har grävt upp
de flesta stubbar på
sträckan
Kambshagetorp-Tule-Stall
Dalhem. Våra
anställda röjer sly
från Åkerkanten
södra och söderut.
För mer
bilder och info om
schaktarbetena och
banutbyggnaden,
klicka på denna
länk!

Stubbar har grävts
upp söder om Tule |

Grävmaskinen
arbetade i höjd med
Stall Dalhem. |
5 juni
2010.
Romadagen -
Sliperstavlan
Vid Romadagen hade
föreningen hyrt ett
marknadsstånd för
att visa Romaborna
hur den framtida
stationen i Roma
kommer att se ut.
Staffan och Bertil
informerade.
Vår sliperstavla
(för etapp I) ska nu
monteras mellan de
räler som har
gjutits fast i
marken, öster om
Hesselby
stationshus.

5 juni. Staffan vid
marknadsståndet i
Roma |

Här ska
sliperstavlan sättas
upp mellan rälerna. |
1-4 juni 2010.
Förberedelser inför
trafikstarten
Inför trafikstarten
den 6 juni har det
varit fullt upp med
förberedelserna.
Ångloket Dalhem har
besiktats med
godkänt resultat.
Banan besiktades den
4 juni med ett par
smärre anmärkningar.
För övrigt har
gräset klippts,
trädgårdsmöbler och
NKLJ-vagnen målats.
Banan har stoppats
och
komplettingsgrusats.
Avträdets panel har
monterats och
grundmålats.
Repetition av SÄO
och
säkerhetsbestämmelser
med kunskapsprov
hölls den 2 juni.

1 juni. Vår moderna
NKLJ-vagn har fått
balkarna rostknackade
och målade. Efter
att golvplank har
monterats ska den
bli brandvagn. |

2 juni. Samtliga
utemöbler har
slipats och målats
under vintern. Den 2
juni pågick målning
av de sista.
|

2 juni. Fem över
sju. Repetition av
SÄO ska snart börja. |

2 juni. Den utbytta
panelen på avträdets
norra sida. |

4 juni.
Kompletterande
grusning vid Växel 5
höll vår gäst Ulf på
med. |

4 juni. Grundmålning
av avträdets norra
vägg. |

4 juni. Vy mot Eken
och Karbyvägen vid
järnvägsövergången |

4 juni. Vy från
järnvägsövergången
mot Munkebos hpl. |

4 juni.
Eftermiddagsfikat
avslutade veckans
arbeten för aktiva
och anställda. |
|
1-4 juni 2010.
Arbeten vid
vändskivan
Thomas Nilsson,
Bara och hans
grävare har gjort
att fint jobb med
att planera ut grus
och jord vid
Vagnhall 2. Så snart
som ringrälen är
monterad så är det
dags att lyfta
vändskivan på plats.
Men det kommer ännu
att dröja
någon/några veckor.

1 juni. Vy mot
Vagnhall 2 och
vändskivan från
söder |

1 juni.
Traktorgrävaren
planerade ut jord på
vändskivans ena
sida. |

1 juni. Närmast
vändskivekransen
blir det gånggrus. |

1 juni. Fortfarande
surt bakom vagnhall
2. Men med
bandgående grävare
går det mesta. |

2 juni.
Färdigplanerat runt
vändskivan med
gånggrus. |

Klart för
spårläggning för
spår 12 bakom
vagnhall 2 |

4 juni. Vy mot
vändskivan och
Vagnhall 2 |

Vy mot Vagnhall 1. |
Foton är tagna
av Daniel Åhlén
om inget annat
anges.