INTE LIKA AKTUELLT I HESSELBY JUNI-DEC 2010
Klicka här för att komma åter till aktuelltsidan (händelser efter jan 2011)
     
  Aktuella bildlänkar: Länk till fler bild/videolänkar från GHJ
 
Uppdateringar på hemsidan
Här kan ni ta del av alla uppdateringar som har gjorts på hemsidan
 
 
Upsala-Lenna Jernväg ULJ
Ett besök under Kulturnattshelgen den 12-13 september 2009
 
 
Vadstena-Fogelsta Järnväg
Ett besök vid WFJ under årets sista trafikdag den 16 aug. 2009
 
 
Anten-Gräfsnäs Järnväg
Ett besök vid museijärnvägen i Västergötland den 11 juli 2009
 
 
Banutbyggnad etapp II
Allt om banbygget 2010 vid Tule station
finns samlat på en särskild sida
 
 
Tomtetåget 28 dec. 2008
Bildserie från Tomtetåget. Två tomtar, två tåg och rekord 1 803 resenärer!
 
 
Roma station
En sida om den framtida stationen i Roma.

 
 
Renoveringen av SlRJ 3 Dalhem
Följ hur renoveringen av Dalhem gick till 2004-2008
 

För att ta del av fler bild- och videoclips från 2002-2009, klicka här!


Dec. 2010. Arbetena går vidare med GJ CD 43 och C 44

Det arbetas med båda vagnarna. Som synes har GJ CD 43 fått nya plattformar. Plattformsgolvet är på plats i passageraränden av vagnen. I GJ C 44 pågår invändig målning. Vagnskorgen har monterats fast i underredet. Lanterninen har fått etsade fönsterglas monterade.


GJ CD 43 med nya plattformsändar

GJ C 44 i verkstaden. Målning invändigt pågår.

Dec. 2010. Vinter i Tule

I Tule har arbetet med att röja bort sly och ta ned träd fortsatt. Under denna vecka har nära 30 träd på Stall Dalhems blivande rakbana tagits ned. Närmast ska rakbanan börja byggas.


3 dec. Rälsen från Kävlinge, på plats i Tule

3 dec. Det är mycket snö i Tule som synes.

9 dec.  Vår grävare Thomas Nilsson har påbörjat arbetena med dikena längs med banvallen norrut från Tule

9 dec. Till höger på bilden syns grusgropsspåret tydligare. Där bygger vi ett kort stickspår.

9 dec. Vy norrut. Från den södra delen av Stall Dalhems hästhage.

9 dec. Cirka 30 träd har fällts för Stall Dalhems rakbana

20-21 nov. 2010. Rivning av räls i Kävlinge

Helgen 20-21 nov. rev föreningen med god Skånsk (a järnvägar) hjälp upp cirka 500 meter räls i Kävlinge. Det var ett gammalt industrispår till fd. Sockerbruk och potatislager som nu skulle bli gång- och cykelväg. Föreningen köpte spåret för 25 000:- av Kävlinge kommun och kommunen kommer senare att ta bort alla slipers. Foton: Sven Karlsson

Anders Svenssons berättelse:

Vi är så återkomna från ännu ett spårrivaräventyr. Det har gått relativt bra. Med oss har vi c:a 120 rälslängder klenräls, 5000 spik, bult, samt det bästa av allt: Hundratals underläggs-plattor! Rälsen är i bra skick och planen är att den inte läggs på hög i Hesselby, utan läggs i spår direkt nu när vi ändå bygger. Vi har fått ett fantastiskt stöd av Skånska Järnvägars Banavdelning som jobbat hårt. Särskilt unge Erik Andersson med familj ska lyftas fram. Han inte bara jobbade och slet, han fixade gratis boende (hotellklass) och när hjullastaren fått punka så åkte han och hämtade familjens traktor.
Lördagen påbörjades vid spårets ända i riktning mot stationen. Här låg c:a 300 m spår som slutade mot en stor jordvall där vägbygge pågår. Vi drog ut rälerna och kunde utnyttja en parkering vid ett vårdhem som lastplats. Tyvärr blev allt lera av maskinerna och gräsmattorna var inte fina när allt var färdigt. Men efter en j-la massa slit så kunde vi avbryta vid 21 på kvällen. Då var i princip allt spår framdraget och det mesta lastat. Tyvärr satt alla skarvar som berget och vid ett tillfälle drog vi fram en 170 m (jag överdriver inte nu) lång orm av räls där skarvarna inte släppte. Vid något tillfälle när spik satt kvar så följde hellre sliprarna med upp än att spåret delade sig som det borde ha gjort... Allt detta gjorde att vi fick kalla in kranbil för att kunna lasta i tid.
Vi blev dessutom intervjuade av lokalpress och Skånska Dagbladets journalist Jonna hängde t o m med och åt på Svinarps Pizzeria Viking. Trevligt!

Söndagen ägnade vi mest åt att riva från sockerbrukshållet upp till ovan nämnda vägbygge, ett bygge som delade spåret i två halvor. Den biten var 200 m lång. Borde varit lättare men här var gräset tjockare (ren torv) vilket gjorde det svårare att dra ur alla spikar. Här tog alla sådana moment längre tid, mycket längre. Dessutom fick hjullastaren punka och det fanns dessutom ingen bra lastplats. Till slut fick kranbilen stå på en parkering intill spåret och Bosses Åkares trailer stod på en cykelbana vid vägen som utgör spårslut. Men vid 18 var även detta jobb klart. Då var Bosses trailer full.

Det här jobbet var en kämpainsats utan dess like! Vi hade en hårdare tidspress än i Örebro. Att vi rev 500 m spår på två dagar är rätt otroligt. Men vi hade gott om folk, alla jobbade hårt och det gav resultat. En vi ska lyfta fram här är också Bosse Åkare. Vilken insats! Mannen sprang och skar av rälsbult så det stod härliga till! En väldig tillgång!

Så, det hela gick bra, men det var tufft! /Ante

Länk till Sydsvenskans reportage, klicka här.


Lördag morgon

Urdragning av spikar

FDet är inte tåg dem väntar på  utan en lång rälsorm som passerar

Lastning med kranbil vid Storgatan

Framdragning av räls

Lördag kväll, bra med strålkastare!

Söndag morgon, bara underläggsplattorna kvar

Lastning med hjullastaren

Sista tåg på sockerbruksspåret

Tony skar av rälsbultar som inte ville ge sig

Räls och annat lastat på Bosse Åkares trailer

Lastning med kranbil

Framdragning av räls

Lastning med kranbil

14 nov. 2010. Höstmöte och arbeten med GJ CD 43 och C 44

Det var höstmöte i Hesselby. 30 medlemmar kom och tittade på när Lennart Malmsten visade några av sina 30 000 diabilder. Det vi fick se var mycket SJ-brunt från 70-talets början. En del kvarvarande ånga och utflyktståg bjöd resan kors och tvärs genom Sverige på. Stort tack till både Lennart och till det fantastiska fikabord som vi bjöds på.

Arbeten med GJ CD 43 och C 44 går framåt. Som synes så är plattformarna till CD 43 på god väg att bli klara. Träbänkarna till C 44 har levererats och en har ställts på plats. Fönsterglasen till lanterninen på C 44 har monterats. Under kommande vecka kommer det jobbas vidare på vagnarna. Jerry Jannehag kommer att ådringsmåla interiören under kommande veckor.


Närmast GJ CD 43

En av de nya bänkarna i C 44

Höstmötet. Ordförande Staffan Beijer inledde innan Lennart Malmsten visade sina bilder

Hesselbysjön har börjat att återbildas. Slutet på oktober och november har varit regnigt på ön...

1- 4 nov. 2010. Rapport från GHJ

Den södra delen av linjen från Tule, mot Kambshagetorp har spikats färdigt. Justering pågår f n.
Ersättningsvägarna norrut från Tule kommer snart att börja byggas, så att banvallen norrut fram till Stall Dalhem blir fri för banbygge.

I Hesselby pågår arbetet med att bygga låsen för vändskivan mot anslutningsspåren. Även gångbordens hållare monteras.

Vagnavdelningen är f n mycket aktiv. GJ C 44:s korg har nu monterats fast på underredet och målningen av taket utvändigt pågår. Montering av detaljer till grindar och ledstänger pågår likaledes. Korgen har grundats utvändigt och ska nu målas. Tillverkning av nya soffor pågår.

På GJ CD 43 byggs f n. de nya plattformarna. Övergångsbryggorna är på plats och stolparna till gavelsköldarna monters just nu. Igår var hälften på plats. Plåtarna till plattformsgavlarna bockas f n och levereras inom kort. Vår vagnmästare Ante tror att vagnen kommer med stor säkerhet att vara i trafik vid Tomtetåget den 2 januari 2011.
Text och foton: Anders Svensson

Länk till vår sida med fler bilder om banbygget Kambshagetorp- Tule- Stall Dalhem:


4 nov. Vy från Kambshagetorp. Nu är den södra delen av spårbygget vid Tule färdigspikad

Vy från norr av den nya bandelen. Väten är till vänster.

5 nov. Vår avhärdare i sitt nästa färdiga isolerade hus. Nu saknas bara en dörr

5 nov. GJ CD 43 med plattformar under arbete.

 3 nov. Bertil bär fram en av grindarna till GJ C 43

Ukka svetsar fast nya plattformsstolpar

 Nya ledstänger och grindstopp

Nya plattformsstolpar i den andra änden av GJ CD 43

 Bengt och Rolf monterar ledstänger på GJ C 44

 

16 okt. 2010. Arbetslördag i Hesselby

Vi var nio aktiva som deltog under arbetslördagen. Vi jobbade med byggandet av en liten bod för vår avhärdningsanläggning. Den byggs för att kunna frostskydda anläggningen som står i ett av Vagnhall 1 hörn. Vi växlade även om en del vagnar, så att sockervagnen ska kunna stå inne i Vagnhall 1. Korgen till GJ C 44 grundmålades samt en hel del annat fix med korgen.
Välkomna åter på arbetslördag den 30 okt!


 SJ Z4p 320 växlade med sockervagnen

Fem över tolv, dags för lunch!

 Ser ut som en bangårdsvagn, men den är bara grundmålad, skall bli rödbrun som GJ CD 43

Den lilla värmestugan för avhärdningsanläggningen som står till höger på bilden.

15 okt. 2010. Mer om banbygget söder om Tule

Våra rallare jobbar vidare mot Kambshagetorp. I dag var vi ute med vår gräventreprenör Tomas Nilsson och med Stall Dalhem för att rekognoscera var deras 500 meter långa rakbana ska byggas.
Vi hittade en bra väg genom skogen för den.

Länk till vår sida om banbygget Kambshagetorp- Tule- Stall Dalhem:


 Vy söderut. Väten har fått spårförbindelse med Tule

Spikning av spår underlättas av underläggsplattor och elkobra!

14 okt. 2010. Förlossning i Hesselby

Det var en stor dag i Hesselby den 14 okt. Det var dags att flytta vagnkorgen GJ CD 43 till sitt nya underrede. Samtidigt skulle GJ C 44, vars renovering närmar sig sitt slut, få ta över det underrede som GJ CD 43 har rullat på. Anledningen till denna rockad är att GJ CD 43 nya underrede är försedd med broms. Eftersom postvagnen (43:an) går sist i tåget är det lämpligt att ha broms på den vagnen.
Båda vagnarna är byggda på Fole Mekaniska verkstad i Visby 1899 och båda är bevarade!
Hasse Wistrands (Hasses grävtjänst, 070-336 78 17 ) eminenta kranbil gjorde det tunga jobbet. Ett stort tack till Hasse!

På vändskivan har Ukka börjat att montera järnbalkarna till plankgångarna.


 Arbeten med Vändskivans anslutningar och plankgångar pågår

Mellanlägg sätts mellan lyftremmarna och korgen

 Vagnen knakade inte ens!

Underredet knuffades undan.

 Finjusteringar när 43:an skulle placeras på underredet

På plats!

 Under tiden hade 44:an lyfts med domkraft och mellanlägg skjutits in under krogen.

Rostskyddsmålning har skett de senaste dagarna

 44:an lyftes från sitt tillfälliga underrede.

Vi sköt fram det nya underredet.

 Sedan blev korgen hängande en stund.

Vi passade på att kapa alla bultar som satt fast under golvet

 Gnistorna yr!

Korgen på plats på underredet!

 Plattformarna provades!

De två Fole-vagnarna ihopkopplade med SJ Z4p 320! Foto: Anders Svensson

8 okt. 2010. Banbygge

Bilder från arbetet söder om Tule station den 8 oktober.

Länk till vår sida om bygget av Vagnhall 2:                                                                                        Länk till vår sida om banbygget Kambshagetorp- Tule- Stall Dalhem:


Bangården vid vändskivan är nu i princip färdig! Arbeten med Vändskivans anslutningar och plankgångar återstår

24 kg-räler dras ihop med skarvjärn.
 

5 okt. 2010. Banbygget söderut från Tule har påbörjats

Våra rallare har nu börjat lägga ut slipers och bygga spår från nuvarande spårslut söder om Tule.


Våra spårbyggnadsvagnar på plats på bangården vid Tule station. Stationshuset används som "byggfutt"
3 Vy från spårslutet söder ut Tule station

30 sept. 2010. 50-årsminnet av de sista rälsbussturerna uppmärksammades av Radio Gotland och GA

Ni kan lyssna på de två sändningarna som gjordes under dagen via dessa länkar:

Välj morgonprogrammet 0800-0830 i lyssningsarkivet (spela fram till 0808 då P4-nyheterna är slut).

Välj eftermiddagsprogrammet 1500-1530 i lyssningsarkivet (spela fram till 1503 då P4-nyheterna är slut).

Välj eftermiddagsprogrammet 1530-1600 i lyssningsarkivet (spela fram till 1533 då Gotlandsnytt är slut).

Gotlands Allehanda (GA) hade den 18 sept. en fyrsidig artikel, deras söndagsreportage, om att det är det 50 år sedan den sista rälsbusståget på Gotland avgick. GA intervjuade rälsbussföraren Bertil Blomberg bland annat om den sista turen som han körde på kvällen till Burgsvik. Den gick sedan tom (!) tillbaka till Visby. Idag är Bertil 85 år och bor i Väskinde gamla stationshus!

Klicka på länken: Länk till en pdf med artikeln från GA

Läs mer om den Gotländska järnvägshistorien här: http://forening.gotlandstaget.se/historia/index.htm


30 september - 50 år sedan de sista rälsbussarna avgick på Gotland. Foto: Olof Sjöholm vid midsommar 1960.  
Visby station med rälsbuss och släp. 
       Burgsvik station med rälsbuss och släp.
Bilder från Föreningen Gotlandstågets arkiv

25 sept. 2010. Föreningen äger nu ett SJ-bussläp från 1967!

Under förra veckan uppmärksammande föreningen att ett SJ-bussläp från 1967 tillverkat av Hägglunds var till salu på en auktion utanför Uppsala. När vi kontrollerade med ägaren så visade det sig att det var ett fd Gotlandssläp och med tanke på att vi redan har en gotländsk buss årsmodell 1964 så passar detta släp perfekt. Vi kan därmed visa upp det som ersatte järnvägen och tillsammans med veteranbilsklubbens gamla buss från Snäck så har kan vi visa bussar från både 1930-tal och 1960-tal.
Bussläp var mycket vanliga i slutet av sextiotalet och början av sjuttiotalet, då SJ ännu hade en ganska omfattande godstrafik. Släpet är t.ex utmärkt att frakta cyklar med.
Länk till mer information om vår SJ-buss: http://forening.gotlandstaget.se/vagn/coj741.htm


Foto: Auktionsfirman Carlsson Ring
3 Foto: Auktionsfirman Carlsson Ring

Bussen vid Visby station med en-axlig likadan bagagekärra. Foto från Richard Lindberg
 

23 sept. 2010. Spårbygget runt vändskivan är klart

Nu är spår 7, 9, 10, 11, och 12 runt vändskivan färdigbyggda. Vi har även grusat dem. Vändskivan är ännu inte provkörd då den måste justeras först.
Vi ska även svetsa fast konsolerna till gångborden samt bygga ny golvplank på dem.
Vi håller på med renoveringen av GJ C44 samt NKLJ Op 2021 som skall bli vår brandvagn.


Vy mot Vagnhall 1. Ante och Ukka står på motspåret (7)
 
3 Vi använder denna 600 mm tippvagn på en Tingstädetralla för att grusa spåren.
Klicka på bilden eller denna länk för att se den i större storlek!

Vy från Vagnhall 2 mot Vagnhall 1 och vändskivan. Trekanten närmast mellan spåren fylldes med grus på em.
3 Spår 12 som kommer att användas som uppställningsspår för vagnunderreden.

Spår 7 mot bangården har även det grusats.
3    Vår brandvagn (NKlJ Op 2021) håller på att få nyrenoverade golvplank.

Det var torsdag så vår renoveringsgrupp jobbade, men när bilden togs hade dem lunch. GJ C44
3 Interiör från GJ C 44

Underredena till sofforna väntar på sina träsitsar.
3 Vy mot Hesselby station, ett härligt Brittsommarväder var det!

18 sept. 2010. Arbetslördag i Hesselby

Mycket hände, tolv aktiva jobbade med: C 44: Lister monterades på plåtarna. Soffstommarna monterades på sina "fötter". Grundmålningen invändigt färdigställdes samt att plåtarna tvättades inför grundning utvändigt. Spontningen i taket och gasblandaren skrapades.
Skarvar på banan stoppades och en lutningsvisare sattes upp. T-semaforen till Tule togs in i Vagnhall 1 för montering av vingar etc. Bromsblock målades. Bult från planken till Brandvagnen togs bort. Motordressinen sågs över. Arbeten med förrådet pågick samt en leverans av nya lampor till Jernvägscaféet anlände. Foton: Anders Svensson


Montering av lister till plåtarna GJ C 44
3 Semaformasten lyftes in i Vagnhall 1

Vändskivan, närmast spår 10, 11 och 12
3 Anna-Karin målade bromsklotsar

Staffan jobbade med soffornas underreden

 En lutningsvisare i trä som Rolf Buskas har tillverkat grävdes ned

16 sept. 2010. Fortsatt spårbygge vid vändskivan. Spår 11 färdigspikat

Grusningen av spår 7 och 12 har fortsatt sedan sist. Spår 11 är färdigspikad och det är även spår 10 (i skrivande stund 19 sept.) Nästa vecka jobbar vi vidare med spår 9.
Sedan återstår ett rampspår (8) och ett motspår (13). Foton nedan från Gotlandstågets Facebooksida- Anders Svensson


Vyer från spår 2 mot vändskiva och vändskivespår

 

Vy från spår 7 mot vändskivan och Vagnhall 2
3 Spikning av de sista spikarna mot vändskivan pågick.

8-10 sept. 2010. Fortsatt spårbygge vid vändskivan. Spår 12 färdigspikat

Vändskivans ringräl och räler har monterats fast. Spår 12 har byggts klart. Nästa vecka börjar spårläggningen från Vagnhall 2 (spår 9-11). Grusning kommer då att ske av spår 12.


8 sept. Ukka och Klasse har fixerat ringrälen till vändskivan med expanderbult och plattjärn.
3 8 sept. Bakom Vagnhall 2 byggdes spår 12

10 sept. Den näst sista rälslängden lades på plats och spikades
 

10 sept. Här hade de sista två rälerna lagts på plats. Skarvjärnen monterades och innan dagen var slut var hela spåret spikat! Bra jobbat!

4 sept. 2010. Arbetslördag

Denna lördag deltog åtta aktiva under dagen. Detta har vi gjort: Oljat in fönsterna till GJ CD43, rengjort kaminen i GJ CD43. Vid Munkebos hpl har spåret satt sig något. Vi lyfte spåret med paddor, och  stoppade skenskarvar med el-kobran 
Tillsammans lyfte vi upp Bläseunderredet (891) som nu står på räls under takplåtar. När vi möblerar om Vagnhall 2 ska den in där. Det är den första vagnen som kom till Hesselby station 1972!
Tillsammans baxade vi spår 12, första spårspann cirka 15 cm mot Vagnhall 2. Kurvan blir då mjukare. Foton: Sven Karlsson.
 

Banarbetståget med SJ Z4p 320 vid Munkebos hpl

Slipers stoppades med el-kobran

Med en padda kan spår lätt lyftas.

Vid vagnhall 2. Tippvagnsunderredet från Bläse kalkbrott (891 mm) hade spårat ur, vi lyfte upp den igen.

1-3 sept. 2010. Rälsbyte och Spårbygge vid vändskivan

I samband med växling efter trafiken den 29 aug. upptäcktes ett rälsbrott på spår 1. Efter omedelbar avstängning av spåret så har rälen bytts ut. Samtidigt byttes 11 slipers. Den 3 sept. provkördes spåret och godkändes för trafik av Banchefen.
Under veckan har även spår 7 fram till vändskivan byggts klart. Grusning påbörjades idag. Nu bygger vi spår 12 som blir ett uppställningsspår bakom Vagnhall 2. Därefter fortsätter vi med de tre spåren (9-11) in i Vagnhall 2 och sedan ett motspår (13) och en ramp (8).


1 sept. Rälerna har tagits bort, nya sliprar har lagts i.

3 sept. Spikat, stoppat, krattat och sopat

3 sept. Besiktigat utan anmärkning

1 sept. Bengt jobbar vidare med lanterninen på GJ C 44

Spår 7 mot växeln vid spår 3

1 sept. Spår 7 sett från Vagnhall 1 södra ände.

1 sept. Vändskivan passar in mot spår 7

3 sept. Vändskivan vänd mot spår 12

3 sept. Spikning av spår 12. El-kobran är ovärderlig!

3 sept. Överskottsgrus användes som fyllning mellan sliprarna på spår 7.

29 aug. 2010. Museijärnvägens dag

I samverkan med Gotlands Veteranbilsklubb och Motorcykelhistoriska klubben som arrangerade "Augustisvängen", anordnades Museijärnvägens dag för sjunde året i rad.
Vid Hesselby station kördes två-tågstrafik med en Z4p-Lokomotor som drog 1955 års historiska tåg. Ångloket SlRJ 3 Dalhem drog 1935 års historiska tåg.
Det var mycket folk och med dagens nio avgångar medföljde 275 resenärer.

Klicka på denna länk för att se bildspelet i fullstorlek (Ställ gärna in visningen på 1 eller 2 sekunder, så blir det lagom fart)


18 aug. 2010. Transportstyrelsens revision

Den 18 aug. genomförde två tjänstemän från Transportstyrelsen revision av Gotlands Hesselby Jernväg/Föreningen Gotlandståget.
Vi har nu fått ett beslut där Transportstyrelsen skriver att "Avslutande av ärende efter genomförd revision". Inga avvikelser har upptäckts under revisionen.
Det här visar att det målmedvetna arbetet med vårt säkerhetssystem, sedan det nya trafiktillståndet beviljades 2007, har givit "god frukt".
En trafikorganisation som vår, får dock inte slå sig till ro efter denna revision, då säkerhetsarbetet är en ständigt pågående process.
Föreningen har under sommaren tillsatt Bertil Bergström som trafiksäkerhetsansvarig.

Här kommer några bilder från revisionen/trafikdagen den 18 aug. då 171 passagerare reste med våra tåg. Det var mulet och 23 grader vid Hesselby.


Hög tid för avgång

Uppehåll och växling vid Munkebos hpl

 

 

Långtradare och sopbil kunde mötas vid Eken!

Den här skördetröskan var inte så lätt att möta!

Mycket tung trafik, här grisbilen

Diket och slänten har röjts från sly.

Tågbefälhavaren berättar om Eken och föreningen

SlRJ 3 Dalhem

I väntan på avgång från Eken

På väg in på spår 1 vid Hesselby station

 

 

Rundgång

 

 

 

Åter på väg mot Munkebos

Vår nya vändskiva passerades.

19 juli 2010. Sliperstavlan på plats - Chefsmöte inför Transportstyrelsen revision

Sliperstavlan över bidragen till Etapp 1 av banutbyggnaden har nu kommit på plats, alldeles nordöst om stationshuset.

Länk till pdf-fil där alla slipersgivare lätt kan ses 1,0 Mb / Länk till utförandet av skyltställningen. 0,6 Mb  Öka gärna visningsgraden till 600 % för god läsbarhet!

18-19 aug. kommer Transportstyrelsen att genomföra en säkerhetsrevision av Föreningen Gotlandståget/Gotlands Hesselby Jernväg. Inför den hade berörda ideella chefer ett möte där vi gick igenom hur vi uppfyller de frågeställningar som Transportstyrelsen har ställt till oss.


Sliperstavlan på plats

Chefsmöte i Järnvägsparken.

3 juli 2010. Sträckan Kambshagetorp - Tule är nu färdigplanerad för banbygge

Thomas Nilsson, Bara, har planerat och grusat banvallen, så nu är det dags att lägga ut slipers/räls och spika spår. Men det sker inte förrän efter sommaren.
En ridstig har röjts och breddats och leder vägtrafiken förbi bandelen.
Våra anställda har röjt bort mindre träd och sly längs med gränsen mot Stall Dalhem. Staketet mot hästhagarna har flyttats in fyra meter.

För mer bilder och info om schaktarbetena och banutbyggnaden, klicka på denna länk!


Vy från Kambshagetorp norrut mot Tule

Banvallen vid Stall Dalhems hästhage sedd norrut.

19 juni 2010. Ny vagnkorg till Hesselby

Vi har fått en vagn till skänks av Hans Gustavsson i Ganthem. Vagnen, GJ G 239 är byggd i Visby 1913 och den är unik i sitt slag och rätt komplett.
Idag hämtade Hasse Wistrand den med sin lastbil, och tog den till Hesselby. TACK!


Foto: Anders Svensson

 

16 juni 2010. Vändskivans lyftes på plats av Translast AB mobilkran

Äntligen har vår vändskiva (från Sandbäckshult i Småland) kommit på sin plats mellan vagnhallarna på Hesselby station. När den hade lyfts ned så snurrade den så enkelt!
Mycket bra jobbat av alla inblandade och ett särskilt tack till Translast som lyfte ned den!

En hel del jobb återstår. Ringrälen ska fästas. Konsoler till gångborden ska rostrengöras, målas och svetsas fast. Gångbordens plank och räcken ska monteras. Sex anslutande spår ska till en början byggas. Välkommen att hjälpa till!


Vändskivan på plats strax efter elva på förmiddagen!

Ringrälen ska justeras för att passa mot vändskivans hjul.

Pivotplattan som väger 6.2 ton lyftes bort då underlaget skulle höjas.

 

Efter att underlaget hade planerats och vibbrats så lyftes pivotplattan åter på plats.

4.8 ton tung vändskiva lyftes

 

 

Stopp till kranföraren, nu var vändskivan på plats över pivoten. Klicka på bilden för att se den i större storlek!

Ställskruven (i höjdled) justerades ned ett par centimeter.

Som synes på dessa två bilder så puttade Ukka vändskivan själv utan besvär!

 

Ytterligare justering. På vändskivans sidor ska konsoler för gångbord monteras.

Staffan och Ukka begrundar vändskivan på plats. En applåd utbringades!

11 juni 2010. Vändskivans ringräl lades på plats

Efter en störtskur på morgonen som gav 25 mm, så lyfte vi ned ringrälerna och passade in dem mellan gängstavarna.


Ringrälerna, 4 st, lyftes ned med traktorn

Regnvattnet hade pumpats undan och ringrälen är på plats.

9 juni 2010. Styrelsemöte

Det var det sista styrelsemötet innan sommaren. En gruppbild togs på styrelsen. Vändskivan beskådades. Därefter hade vi ett trevligt möte som pågick till 23.00.
Länk till styrelsesidan:


Styrelsen anno 2010

Vändskivan beskådades.

9 juni 2010. Schaktarbeten Kambshagetorp - Stall Dalhem

Thomas Nilsson, Bara, har grävt upp de flesta stubbar på sträckan Kambshagetorp-Tule-Stall Dalhem. Våra anställda röjer sly från Åkerkanten södra och söderut.

För mer bilder och info om schaktarbetena och banutbyggnaden, klicka på denna länk!


Stubbar har grävts upp söder om Tule

Grävmaskinen arbetade i höjd med Stall Dalhem.

5 juni 2010. Romadagen - Sliperstavlan

Vid Romadagen hade föreningen hyrt ett marknadsstånd för att visa Romaborna hur den framtida stationen i Roma kommer att se ut. Staffan och Bertil informerade.
Vår sliperstavla (för etapp I) ska nu monteras mellan de räler som har gjutits fast i marken, öster om Hesselby stationshus.


5 juni. Staffan vid marknadsståndet i Roma

Här ska sliperstavlan sättas upp mellan rälerna.

1-4 juni 2010. Förberedelser inför trafikstarten

Inför trafikstarten den 6 juni har det varit fullt upp med förberedelserna. Ångloket Dalhem har besiktats med godkänt resultat. Banan besiktades den 4 juni med ett par smärre anmärkningar.
För övrigt har gräset klippts, trädgårdsmöbler och NKLJ-vagnen målats. Banan har stoppats och komplettingsgrusats. Avträdets panel har monterats och grundmålats.
Repetition av SÄO och säkerhetsbestämmelser med kunskapsprov hölls den 2 juni.


1 juni. Vår moderna NKLJ-vagn har fått balkarna rostknackade och målade. Efter att golvplank har monterats ska den bli brandvagn.

2 juni. Samtliga utemöbler har slipats och målats under vintern. Den 2 juni pågick målning av de sista.
 

2 juni. Fem över sju. Repetition av SÄO ska snart börja.

2 juni. Den utbytta panelen på avträdets norra sida.

4 juni. Kompletterande grusning vid Växel 5 höll vår gäst Ulf på med.

4 juni. Grundmålning av avträdets norra vägg.

4 juni. Vy mot Eken och Karbyvägen vid järnvägsövergången

4 juni. Vy från järnvägsövergången mot Munkebos hpl.

4 juni. Eftermiddagsfikat avslutade veckans arbeten för aktiva och anställda.
 

1-4 juni 2010. Arbeten vid vändskivan

Thomas Nilsson, Bara och hans grävare har gjort att fint jobb med att planera ut grus och jord vid Vagnhall 2. Så snart som ringrälen är monterad så är det dags att lyfta vändskivan på plats. Men det kommer ännu att dröja någon/några veckor.


1 juni. Vy mot Vagnhall 2 och vändskivan från söder

1 juni. Traktorgrävaren planerade ut jord på vändskivans ena sida.

1 juni. Närmast vändskivekransen blir det gånggrus.

1 juni. Fortfarande surt bakom vagnhall 2. Men med bandgående grävare går det mesta.

2 juni. Färdigplanerat runt vändskivan med gånggrus.

Klart för spårläggning för spår 12 bakom vagnhall 2

4 juni. Vy mot vändskivan och Vagnhall 2

Vy mot Vagnhall 1.
 

Foton är tagna av Daniel Åhlén om inget annat anges.
 

 

"Gamla" bilder och gamla nyheter från Hesselby

2010: Länk till inte lika aktuellt 2010a (jan-maj)

2009: Länk till inte lika aktuellt 2009c (sept-dec) - Länk till inte lika aktuellt 2009b (juni-aug) - Länk till inte lika aktuellt 2009a (jan-maj)

2008: Länk till inte lika aktuellt 2008c (aug-dec) - Länk inte lika aktuellt 2008b (maj-juli) - Länk till inte lika aktuellt 2008 (jan-april)

Länk till inte lika aktuellt 2007.

Länk till inte lika aktuellt 2006.

Länk till inte lika aktuellt 2005.

Länk till inte lika aktuellt 2004.

Länk till inte lika aktuellt 2003.


Klicka här för att komma upp överst på denna sida!

Åter till startsidan