Leader-projektet
Banutbyggnaden
Etapp II
Kambshagetorp-
Tule station-
Stall Dalhem
Med
stöd av
Leader har
Föreningen
Gotlandståget den 1
december 2009
påbörjat
banutbyggnaden Etapp
II. Etappen innebär
att en 1300 meter
lång dressinbana
byggs från
Kambshagetorp (mot
Roma) vidare till
den befintliga
bangården vid Tule
station samt vidare
norrut till Stall
Dalhem. Från
hållplatsen vid
Stall Dalhem byggs
spåret fram till den
åker där banvallen
för närvarande är
uppodlad.
För
att finansiera vår
del av projektet
behöver vi även
sälja slipers för
bygget. Köp en
sliper eller flera
för 250:- styck.
Klicka här för mer
information om hur
det går till att
"köpa" en sliper!
NY SIDA:
Länk till
sidan
med bilder och
beskrivning om
den framtida
stationen i Roma
Länk till bansidan
med bilder och
sträckbeskrivning om
banan Kambshagetorp -
Tule station - Stall
Dalhem
Tule
station förvaltas av: Märta och
Ingmar Lindkvists
stiftelse för stöd
till Föreningen
Gotlandståget. Föreningen
Gotlandståget har under 2007
återuppbyggt bangården vid Tule station med semafor
och två spår.
Mer information om
projektet kommer på
denna sida. Här
kommer ni även att
kunna följa vad som
händer under bygget.
Målsättningen är att
dressinbanan är
färdig den hösten 2011.
Sommaren 2012 kommer
dressiner att kunna
hyras i princip sju
dagar i veckan. Dessa hyrs vid Hesselby station, därefter cyklar man vid Tule
station.

Karta
över sträckan Roma -
Tomtevägen i Dalhem
Detaljerad
information om
projektet:
Den nya
banan börjar vid den
södra åkerkanten
nära
Stall Dalhem och
passerar Tule fram
till vägövergången
vid Kambshagetorp.
Från denna punkt är
det 500 meter till
Tule och ca. 3,2 km
till vår nollpunkt
vid Roma station.
Glappet mellan de
två banhalvorna
uppgår till 700
meter. Banan avses
vara öppen för
cykeldressiner till
dess att
järnvägsplanen är
färdigställd.
Projektet omfattar
inte bara banbygge,
ett antal vägar
måste flyttas och
vid Stall Dalhem
skall en rakbana på
500 meter byggas.
Denna som ersättning
för de travtränare
som vill kunna
fortsätta sin
verksamhet när
banvallen spårläggs.
Detta för in oss på
en stor del av
projektets syfte.
Stall Dalhem är ett
av de besöksmål som
vi vill samverka med
för att göra banan
till en del av en
större
upplevelsehelhet.
Det faktum att Stall
Dalhem bygger ett
hotell med hög
standard och en
restaurang vid sin
anläggning gör att
turistkartan i
Dalhem ritas om. För
vår del är det
väsentligt att vi
tillsammans med
Stall Dalhem kan
stärka socken
Dalhems
attraktionskraft som
besöksmål. Samarbete
är honnörsordet.
Därför är det från
och med denna etapp
inte bara vi som
medverkar utan Stall
Dalhem är med som
partner och
medverkande i
arbetet att
förverkliga det vi
föresatt oss.
Projektet har därför
också en sida som
inte handlar om
anläggningsarbeten
utan om ett
samarbete i stort
och smått. Det
handlar om hjälp att
marknadsföra
varandra, att kunna
svara på frågor om
vad den andre gör,
delvis gemensamma
varor i butiker,
gemensam medverkan
vid evenemang,
gemensamma
arrangemang och så
vidare. Vi har
mycket att göra på
den fronten. Genom
att banan byggs i
omedelbar anslutning
till Stall Dalhems
ägor så är det lätt
att kombinera vårt
utbud av aktiviteter
för exempelvis
grupper boende vid
det nya hotellet vid
stallet.
Samarbetet omfattar
inte enbart Stall
Dalhem:
Länsstyrelsen kommer
att medverka i
projektets styrgrupp
i och med att
banvallen är ett
byggnadsminne som
återställs till
ursprungligt skick.
Arbetsförmedlingen
medverkar genom att
man ställer
arbetskraft till
förfogande. Dessutom
medverkar
Hovleden genom
att man är med vi
utformningen av de
nya
ersättningsvägarna.
Man kommer också att
samarbeta med oss
längre fram då
Hovleden når Dalhem
och Roma med sitt
system av ridleder.
Med anledning av
detta kommande
samarbete har Stall
Dalhem gått med i
Hovleden och
Föreningen
Gotlandståget och
Hovleden har utbytt
medlemskap.
Men om vi nu tittar
på vad som ska göras
under 2010/11 så är det
rätt mycket. Vi ska
köpa en del
utrustning till vår
Banavdelning för att
förbättra
möjligheterna till
att bygga bana
snabbare. Vi sk även
låna in en stor
grusvagn från
Upsala-Lenna Järnväg
(ULJ) för att
effektivisera
grusningsmomentet.
Två järnvägsvagnar
ska renoveras för
att kunna användas
av Banavdelningen
vid bygget. Dessutom
ska ett par
nytillverkade
cykeldressiner
inköpas.
Banan kommer att
byggas enligt samma
standard som banan
Eken-Munkebos.
En optokabel ligger
i banvallen. Till
denna ska en tom
ersättningsslang
grävas ned i ena
sidan av banvallen.
Arbetet kommer till
stor del utföras av
de fem rallare som
anställs som
Fas3-anställda.
Med detta projekt
tar vi ett stort
steg mot att
förverkliga en bana
mellan Hesselby och
Tule. Sannolikheten
för att denna bana
kan bli verklighet
ökar kraftigt med
denna utbyggnad.
Samtidigt skapar vi
nya möjligheter för
vår
dressinverksamhet.
Denna har blivit
rätt populär trots
att den står helt i
skuggan av
tågtrafiken idag.
Genom att utveckla
den nya banan kan vi
hyra ut dressiner
sju dagar i veckan
och ha uthyrning
även under
lågsäsong. Det kan
ge intäkter utan att
vi behöver ta fram
tåget varje gång.
Text: Anders
Svensson. Utdrag ur
Spårstumpen 4/2009
21 jan. 2012.
Arbetslördag - Syn av banbygget
Denna arbetslördag ägnade vi oss åt att gå
igenom vad som återstår att göra vid Tule station. Det är mycket som skall fixas
där. Köket skall återställas i ett tidigare utförande, ett sovloft på vinden ska
byggas.
Vi tittade även på vilka signaler, en perrong i trä mellan spåren och en
trappa mellan lastkajerna som miljön ska kompletteras med. Vi promenerade längs
med banan först till Kambshagtorp och sedan norrut via Stall Dalhem hpl till den
södra åkerkanten.

Framför Tule station. Genomgång av vad som ska göras i och vid stationen
|

Vi gick även ned till Kambshagtorp. Här tittade vi på övergången intill Tules
södra stationsgräns.
|

En ny vy på Hesselby station, vår vattenhäst! (från Svedala i Skåne)
|

Vattentagning till Lokomotor. Nej, men det är en kul bild!
|
11 jan. 2012.
Bygget av grusgropsspåret går vidare
Bygget av grusgropsspåret har tagit fart efter
helgerna. Tanken med grusgropsspåret är att föreningen återställer det
grusgropsspår som fanns på just denna plats i början av nittonhundratalet. Men
den ursprungliga grusgropen som användes till banbygget är nu igenväxt med stora
träd. Vår tanke är att återskapa ett typiskt grusgropsspår från 30-40-talet, som
det till Stånga grusgrop. Vi kommer att sätta upp en skivsignal och en växelkur.
I den kunde platsvakten gå in och skydda sig mot vinden. Läs mer om
grusgropsspåret och skivsignaler i Spårstumpen 3-4/2011 sid. 4-5.

Vy från norra delen av Tule station mot grusgropsspåret. Alla träd i
skogsskiftet intill har just fällts.
|

Vy söder ut mot Tule från grusgropsspåret.
|

Sliprar har lagts ut på grusbädden
|

Solen tittade fram vid lunchtid och gav detta vackra ljus. Vy mot norr..
|
16 dec. 2011. Hänt i december
Under december har spåret i Tuleskogen
riktats. Växeln till grusgropsspåret har kompletterats. Räls till själva
stickspåret mot grusgropen började läggas ut den 16 dec.

Arbete pågick vid växeln till grusgropsspåret
|

En räl lyftes på plats med hjälp av traktorn.
|

Vy från norr mot grusgropsspåret.
|

Vid Tule station har grus för grusningen av spåret levererats.
|
25 nov. 2011. Grusgropsspårets banvall har byggts upp och spåret har riktats
Vårt rallarlag har spikat färdigt hela
spåret norr om Tule. Nästan hela spåret har riktats. Thomas Nilsson har
med grävmaskin byggt upp banvallen för grusgropsspåret. Växelslipers har
beställts och de levereras i dagarna. Därefter skall spåret ned till
grusgropen återuppbyggas.

Det riktade spåret sett norrut från Tule
|

Till vänster spåret söderut mot Tule. Till höger banvallen för grusgropsspåret.
|

Vy norrut från Stall Dalhems södra hage
|

Vy från Nygårds kommande hållplats norrut.
|

18 nov. Thomas Nilssons grävmaskin lade ut bergkross till banvallen. (Foton:
Anders Svensson)
|

Ännu en bild av bygget av banvallen
|
24 okt. 2011. Spårbygget från Tule har nu nått fram till Åkerkanten (södra)
Vårt rallarlag har nu nått fram till slutet
på Tulebanan vid Åkerkanten. Räls och slipers har lagts ut. Rallarna
jobbar nu vidare med spikning och riktning innan det blir dags för
grusning.
Återstår gör även att bygga grusgropsspåret.

En räl återstår att lägga ut. Vy mot Åkerkanten norra. Dit är det cirka 700
meter.
|

Vy från Åkerkanten södra mot Nygårds hållplats och Tule
|

21 okt. Arbete med att dra fast skarvjärn. Foto: Anders Svensson
|

21 okt. Foto: Anders Svensson
|
13 sept. 2011. Banbygget går vidare mot Åkerkanten södra
Arbetet med banbygget har i september kommit igång
efter sommaruppehållet. Bygget har nu passerat den södra övergången mot
Stall Dalhem. Vi närmar oss nu blivande Stall Dalhem hållplats.
Spåret ser lite krokigt ut på bilderna och det beror på att första
lägger vi ut slipers och räls, som grovriktas och sätts ihop med
skarvjärn. När spåret är klart till Åkerkanten södra då vidtar spikning,
finriktning och justering samt sist grusning.

Vy från övergången vis Stall
Dalhem södra
|

Två räler har körts fram på
en ombyggd Tingstädetralla
|

Arbetsmetoden går ut på att två rallare drar ut en räl. När den är nästan av
trallan släpper dem ned rälen.
|

Därefter backas trallan så mycket att rälen faller ned. Därefter drar fyra
man fram rälen ungefär en halv meter.
|

Skarvjärn och bultar monteras.
|

Spåret grovbaxas
|

En åskådare i skogen, denna padda!
|
|
28 juni 2011. Bygge av växel till grusgropsspåret norr om Tule pågår
Arbetet med banbygget har nu hunnit till växeln mot
grusgropsspåret. Växeldelarna lyftes på plats idag. Men själva
stickspåret kommer att byggas först i höst. Det är därför som växeln
just nu ligger på vanliga 180 cm långa slipers.

En av rälerna lyftes på
plats.
|

Justering
|
17 juni
2011. Rakbanan vid Stall Dalhem är klar. Banbygget framme
vid grusgropsspåret
Tomas Nilsson har grävt färdigt
med sina maskiner. Den rakbana för travträning som byggts på Stall
Dalhems mark är nu färdig. Den ingår som en del i projektet som är ett
samarbete mellan Stall Dalhem och Föreningen Gotlandståget.

Vy från Tule station.
Rallarlaget spikar spår.
|

Lagarbete!
|

Vy norrut längs med den färdiga tillfartsvägen till Rakbanan.
|

Vy längre norrut längs med den färdiga rakbanan. Banvallen till höger.
|
27 maj
2011. Banbygget norr om Tule har påbörjats
Norr om Tule har Tomas Nilsson
börjat grusa banvallen samt göra i ordning ersättningsvägarna. I en
första deletapp byggs nu sträckan från Tule till Stall Dalhems södra
hage.
Norr om Stall Dalhems blivande hållplats håller grävmaskinen på att göra
i ordning diken och banvall.

Vy från Tule station. Två
rälslängder har hittills lagts ut. |

Vid sträckans norra
ände, har Tomas Nilssons grävare rensat dikena och jämnat till banvallen. |

Tillfartsvägen till rakbanan
för hästkörning håller på att göras i ordning. Vy söderut |

Vy norrut. |
Motiv från en skogsbilväg som har byggts av Roma grus i projektet.
Tidigare text och bilder finns nedan vid 1-4 mars 2011 och 25 jan. 2010.

En dubbelgrind har byggts mot skogsbilvägen |

Vy österut. När vägen
har satt sig skall ett finare ytmaterial påföras. |
5 april
2011. Mer skogsröjning i Tule
Våra rallare röjer vidare. Slyn från banvallen ned mot Dalhemsån har nu
röjts bort. På bilden nedan till vänster kommer rakbanan vid Stall
Dalhem att delvis gå. Rakbanan ingår i projektet och byggs för att
travträning även i fortsättningen skall kunna ske på området. Även
arbetet med att förbereda banvallen, gräva diken mm går vidare.

Vy från området vid Dalhemsån (Stall Dalhem) mot banvallens norra ände |

Det är mycket tynne och ris som eldas upp. |

5 apr. 2011. Vy av
grusgropsspåret sett
söderut från
infarten från
banvallen.
|

5 apr. 2011.
Motiv från banvallen
norr om
grusgropsspåret |

5 apr. 2011. Grus till rakbanan och makdam till banvallen kördes ut när
marken var frusen i februari. Nära 600 ton väntar på att köras ut.
|
|
1 -4 mars
2011. Mer skogsröjning i Tule. Bygge av skogsbilväg
Äntligen har det varit kallt, minus 10, så förra veckan flyttade våra
rallare till Tule igen. Då det
frusit i marken kördes timmer ut från Stall Dalhems rakbanas
tillfartsväg. Denna vecka pågår fällning av sly/träd längs med
banvallens sydöstra sida mot åkrarna. Under tiden har Roma grus påbörjat
bygget av en 200 meter lång skogsbilväg. Den låter vi bygga åt en av
markägarna, så att timmer från dennes skog kan tas ut även i framtiden.

Skogsvägen sedd från Hallavägen |

Inne i skogen har en dräneringsslang lagts ned. |

Vid Tule tippar lastbilarna sin last av grus/sand. Den fraktas sedan med dumper
till rakbanan. |

Vy mot Tule och grusgropspåret |

Stall Dalhems tillfartsväg till den nya rakbanan börjar till vänster |

Tippning av sand till rakbanan vid Stall Dalhem |

1 mars.
Vy över banvallen mot åkrarna och Tomtevägen |

4 mars. Vy tre dagar senare, skillnad! |

1 mars. Slyröjning |

4 mars. Slyröjt! |

1 mars.
En stor tall stod för nära det sydöstra diket |

Urban fällde den åt planerat håll! |
10 nov.
2010. Fler bilder från Tule
Spåret mot Kambshagetorp har baxats. Alla rishögar har tagits omhand.
Följ med mot Tule och Kambshagetorp med bilderna nedan:

Motiv från den gamla
Hallavägen. Mitt på bilden syns avtagsvägen mot Tule |

Vy från vägkorsningen mot Tule |

Infartsvägen till Tule sedd från Tule station |

Rishögen från bangårdsbygget 2007 har tagits omhand. Nu återstår jordhögen att
flytta.. |

Vy från vägövergången söder om Tule mot Kambshagetorp |

Vy vid väten mot
Kambshagetorp |

Vy mot Kambshagetorp från södra delen av väten. |

Spårslutet vid Kambshagetorp. |
1- 4 nov.
2010. Spåret söder om Tule är nu färdigspikat!
Den södra delen av linjen från
Tule, mot Kambshagetorp har spikats färdigt. Justering pågår f n.
Ersättningsvägarna norrut från Tule kommer snart att börja byggas, så att
banvallen norrut fram till Stall Dalhem blir fri för banbygge.
Text och foton: Anders Svensson

4 nov. Vy från Kambshagetorp. Nu är den södra delen av spårbygget vid Tule
färdigspikad |

Vy från norr av den nya bandelen. Väten är till vänster. |

4 nov. Vy från Kambshagetorp. Nu är den södra delen av spårbygget vid Tule
färdigspikad |

Vy från norr av den nya bandelen. Väten är till vänster. |
15 okt.
2010.
Mer om banbygget söder om
Tule
Våra rallare jobbar vidare mot
Kambshagetorp. I dag var vi ute med vår gräventreprenör Tomas Nilsson och med
Stall Dalhem för att rekognoscera var deras 500 meter långa rakbana ska byggas.
Vi hittade en bra väg genom skogen för den.

Vy söderut. Väten har fått
spårförbindelse med Tule |

Spikning av spår underlättas av underläggsplattor och elkobra! |
8 okt.
2010.
Banbygge
Bilder från arbetet dem 8 oktober. Vår pensionerade anställde Gary Hellqvist
kommer att de kommande veckorna vara lagbas för rallarlaget.

Vy från hittillsvarande spårslut söder om Tule station. Ytterligare två
spårlängder kördes ut på eftermiddagen. |

24 kg-räler dras ihop med skarvjärn. |

Vy från spårslutet norrut. |

Vy söderut. |
5 okt.
2010.
Sträckan Tule - Kambshagetorp
ska nu spårläggas
Våra rallare har nu börjat lägga ut slipers och bygga spår från nuvarande
spårslut söder om Tule.

Vy från spårslutet söder ut Tule station |

Vy norrut mot Tule station |
3 juli
2010.
Sträckan Kambshagetorp -
Tule är nu färdigplanerad för banbygge
Thomas Nilsson,
Bara, har planerat och grusat banvallen, så nu är det dags att lägga ut
slipers/räls och spika spår. Men det sker inte förrän efter sommaren.
En ridstig har röjts och breddats och leder vägtrafiken förbi bandelen.
Våra anställda har röjt bort mindre träd och sly längs med gränsen mot Stall
Dalhem. Staketet mot hästhagarna har flyttats in fyra meter.

Vy från Kambshagetorp norrut mot Tule |

Den breddade ridstigen till höger |

Ridvägen och banvallen sedda söderut mot Kambshagetorp |

Banvallen vid väten. Uppförsbacke mot Tule. |

Banvallen söderut sedd från Tule |

Den nya vägen mot Kambshagetorp, sedd från Tulehållet. |

Tule station med grushög. Ett kabelrör har lagts ned för Telias räkning längs
med banvallen. |

Banvallen vid Stall Dalhems hästhage (södra delen) Vy norrut |

Banvallen vid Stall Dalhems hästhage sedd norrut. |

Vy från Åkerkanten södra söderut. Viss slyröjning återstår till vänster |

Vy mot Munkebos och lokomotorn där |
|
9 juni
2010.
Schaktarbeten
Kambshagetorp
- Stall Dalhem
Thomas
Nilsson, Bara
har grävt upp
de flesta
stubbar på
sträckan
Kambshagetorp-Tule-Stall
Dalhem. Våra
anställda
röjer sly från
Åkerkanten
södra och
söderut.

Stubbar har grävts
upp söder om Tule
|

Till vänster har
schaktning gjorts
för den nya
rid/körvägen mellan
Kambshagetorp och
Tule.
Banvallen går till
höger på bilden. |

Motiv från den nya
rid/körvägen mellan
Kambshagetorp och
Tule, sedd norrut. |

Motiv från den nya
rid/körvägen mellan
Kambshagetorp och
Tule, vid infarten
söder om Tule. |

Stubbar har grävts
upp norr om Tule |

Grävmaskinen
arbetade i höjd med
Stall Dalhem. |
28 april 2010.
Röjningsarbetena
längs med banvallen
har kommit igång
Våra anställda har
röjt bort all sly
längs med sträckan
Kambshagetorp- Tule
station. Nästa steg
är att en grävmaskin
gräver upp stubbar,
släntar och
återskapar diken.

Vy norrut mot
nuvarande spårslut
syd Tule |

Vy söderut från
nuvarande spårslut
syd Tule |

Vy söderut från
väten mellan Tule
och Kambshagetorp |

Våra anställda
lastade sly på
traktorgafflarna |
25 jan. 2010:
Röjning för en
ersättningsväg
har påbörjats
Vi har börjat röja
sly längs med
en igenväxt
skogsbilväg,
som skall
förbättras
inför
järnvägsbygget.
Efter
röjningen
kommer en
entreprenör
att bygga
skogsbilvägen
åt oss.

Röjd sly eldas upp |

Det gamla staketet
vid vägen kan
skymtas till vänster |

Ungefär 150 meter in
på den blivande
skogsbilvägen |

Här kommer
skogsbilvägen att
sluta, 200 meter in
i skogen. |
22 jan.
2010:
Röjning vid dikena
längs med vägen
ned till Tule
station
Våra anställda
håller nu på och
röjer längs med
dikena på vägen
norrifrån från
Hallavägen ned
till Tule station.

Vy mot T-korsningen
sett från nordöst |

Vy ned mot Tule
station |
18 dec.
2009:
Fortsatt
bansyn
för banutbyggnad
etapp II, vid Tule
Vi fortsatte med
bansynen. Den 18
dec. var förutom
Stall Dalhem även
ett par
entreprenörer med.
Vi tittade på
vilka jobb som kan
göras med
skördare/skotare
samt vilka
grävjobb som
behöver utföras.
Syn för den
rakbana som skall
byggas på Stall
Dalhems mark, som
ersättning för
banvallen gjordes
även.

Här är den norra
delen av
dressinbanan. Vy
norrut mot Munkebos |

Norra banänden. Vy
söderut. På den här
sträckan är det mest
sly som skall tas
bort. |

På denna bild 200
meter norr om Tule
station syns att
träden hunnit bli
höga sedan 1958 |

Tule station i
vinterdvala. Under
bygget kommer den
att användas som
fikarum. (ej under
sommaren) |

Vyer över bangården
i Tule i motsol |

|

Tule stationshus |
|
15 dec.
2009:
Bansyn för
banutbyggnad etapp
II, vid Tule
Den 15 dec.
träffades ett
antal aktiva samt
Stefan och Anja
från Stall Dalhem
vid Tule station
för att gå bansyn.
Det innebär att vi
har tittat i
praktiken på vilka
röjningar av skog
vid bandikena som
skall göras, samt
vilka
ersättningsstigar/vägar
som skall anläggas
och var.

Vy från bangården i
Tule söderut |

Vy från den södra
växeln |

En av de gamla
tunstolparna med
vidhängande tre
järntrådar |

Efter att ha varit
nere vid
Kambshagetorp vände
vi åter norrut mot
Tule |

Diskussion om
banbygget vid Tule
station. |

|

Tule station sedd
norrifrån |

Den norra växeln. Vy
norrut. |
|