VÅR BANA:
HESSELBY -
EKEN -
MUNKEBOS
-
NYGÅRDS - TULE GRUSGROP - TULE - KAMBSHAGTORP |
En beskrivning av banan Hesselby - Tule - Kambshagtorp samt länkar till de olika delarna av banan
Vår
bana är för
närvarande 3,2 km lång
och sträcker sig
mellan Hesselby
station (Hy) i norr
via Ekens hållplats
(En), Munkebos
hållplats (Mus), Tule grusgrop (Teg), Tule station (Te) till Kambshagtorps
hållplats (Kht) i
söder.
Föreningens målsättning är att banan återuppbyggs till Roma på den
gamla banvallen.
(totalt ytterligare
3,0 km)
I
december 2011 fick vi beskedet att vår ansökan om EU-medel till
utbyggnaden Kambshagtorp - Roma beviljades. Under våren 2012 skrevs ett avtal om
köp av banvallarna över åkrarna vid Tomtevägen. Hesselby station
Museijärnvägen
beskriver vi med
utgångspunkt från
Hesselby station.
Stationshuset uppfördes
inför Slite-Roma Jernvägs (SlRJ) öppnande 1902. Mer information och bilder från Hesselby station finner ni via denna länk.
Sträckan Hesselby-Eken återuppbyggdes mellan 1974-1978. Den var klar till firandet av hundraårsjubileumet i oktober 1978. På den norra sidan av sträckan finns ett dike och på den södra sidan finns en kör- och gångväg. Sträckan går förutom förbi en fårhage, genom skog.
Hållplatsbyggnaden
uppfördes 1995 som
en replik av en
liten Gotländsk
banvaktsstuga. Vid
Eken gör varje
persontåg ett
uppehåll där
Konduktören berättar
om Ekens och
järnvägens historia.
Vid Eken finns även
bord och bänkar för
den fikakorg som kan
köpas i
Jernvägscaféet.
Hösten 2002
förlängdes perrongen
så att våra tåg med
tre vagnar får
plats.
Det finns även två
sängar i
banvaktsstugan som
går att hyra som
enkelt boende. Eken Eken är minst sexhundrafemtio år gammal och numera ihålig efter ett blixtnedslag i mitten av 1800-talet. 1904-05 lät komminister Carl Hosander i Dalhem såga upp ett hål i stammen där han satte upp en dörr. En plattform byggdes även där stammen delar sig. En dag runt nyår kommer tomten och just den dagen kör vi vårt Tomtetåg!
Järnvägsövergången över Karbyvägen
Järnvägsövergången
byggdes våren 2007
av Nybergs
Entreprenad. På
grund av den gamla
vägens dosering
innebar det ett
stort arbete. På en
sträcka om cirka 100
meter på varje sida
om vägövergången,
har bärlagret grävs
bort och en ny
vägbank byggts.
Denna har sedan
asfalterats.
Bron
byggdes av Göteborgs
Mekaniska Verkstad
1900. Bron köptes av
Föreningen i feb.
1980 av SJ för den
symboliska summan av
100:- Under hösten 2006 har bron blästrats och målats, sliprar och räls har lagts. En ny parallell gångbana har byggts. Den 11 maj 2007 provkördes bron för första gången sedan 1958 av en lokomotor. Den 17 juni 2007 invigdes bron och den nya banan Eken- Munkebos av Gotlands Landshövding Marianne Samuelsson.
Renoveringen av bron 2006-2007
Järnvägen Eken-Munkebos samt Hållplatsen vid Munkebos anlades på våren 2007. Järnvägen Eken- Munkebos invigdes den 17 juni 2007 av Gotlands Landshövding Marianne Samuelsson. Vid hållplatsen finns ett stickspår som till 2012 användes för att kunna rangera loket till rätt ände av tågsetet. Hållplatsen var tillfällig och flyttades 2013 till Tomtevägen. Där har en träperrong av 40-talssnitt byggts.
Banan över åkrarna Hösten 2012
kunde föreningen åter bygga upp banvallen över åkrarna vid
Tomtevägen.
De sjuhundra meterna
banvall återställdes i slutet av oktober 2012. Under november 2012-
januari 2013 byggdes banan. Den 19 jan. slogs den sista spiken i och
de två banorna var förbundna. Under april grusades och riktades
banan.
Nygårds hållplats Nygårds hållplats ska byggas under sommaren/hösten 2013. Det kommer att bli en enkel träperrong med samma utseende som den vid Munkebos.
Tule grusgrop - lastplats Tule grusgrop var en lastplats för grus från 19xx till ungefär 19xx. Vid lastplatsen gör inga resandetåg uppehåll.
Tule station Tule station byggdes 1902 och var Halla sockens hållplats på Slite-Roma Jernväg (SlRJ) Namnet "Tule" tillkom då Kungl. Järnvägsstyrelsen inte kunde godkända "Halla" som SlRJ först föreslog. Hållplatsen hade två spår, lastkaj, ett mindre lantmannamagasin, hållplatshus, lada, uthus och jordkällare. Samtliga byggnader är bevarade. Trafiken bedrevs av SlRJ till 1/7 1947 då GJ (Gotlands Järnväg) tog över och drev trafiken i en statlig bolagsform under ett år. 1948 tog SJ över i egen regi och fd. SlRJ ingick då i SJ:s 37:e driftssektion. Sista persontåget rullade förbi Tule hpl på kvällen den 9/6 1953. Sockerbetor transporterades dock på banan även på höstarna 1953-56. Räls och slipers revs upp 1958. Stationsområdet med hus såldes 1961 till Tules sista platsvakt Carl Larsson. Någon station har Tule aldrig varit tidigare, men på GHJ kommer hållplatsen/anhalten uppgraderas till station! Länk till mer information om Tule station
Kambshagtorps
hållplats
|
Klicka här för att komma överst på sidan