|
Länkar till de
olika delarna av
banan Hesselby - Tule - Roma
Föreningen
gjorde 2005 med
stöd av EU-projektet Leader+ en
förstudie om banutbyggnad. Från
hösten 2006 fram
till sommaren 2007
byggdes banan ut med
stöd av EU-projektet
Mål2 Öarna. I projektet ingick en
järnvägsövergång
över landsvägen vid
Eken, brorenovering
samt totalt 320
meter nytt spår med
stickspår vid Munkebos hållplats för att ge
loken möjlighet att
gå i rätt ände
tillbaka till
Hesselby.
Under 2010/11
återuppbyggdes den 1,5
km långa sträckan Kambshagtorp-Tule-Stall
Dalhem. 200 meter av
sträckan
återuppbyggdes redan
2007 (Tule stations
bangård, blå linje på kartan)
Mer information om
banutbyggnaden 2010/11
finner ni via denna
länk.
Länk till
informationssida om
banutbyggnaden.

Kambshagtorp-
Tule
Vid vägkorsningen
invid Kambshagtorp anläggs hållplatsen Kambshagtorp. Efter
Etapp II kommer
spårslutet att vara
norr om
vägkorsningen.
Bilderna nedan är
tagna från söder
vid Kambshagtorp i riktning mot norr.

22 jan. 2010.
Vy från
vägkorsningen i Kambshagtorp mot
torpet. Vägen på
bilden är den väg
som korsar
banvallen.
|

22 jan. 2010.
Banvallen från Kambshagtorp sedd
söderut mot Roma.
Denna banvall
spårläggs inte under
Etapp II
|

22 jan. 2010.
Banvallen från Kambshagtorp sett
norrut mot Dalhem.
Notera att ledningen
på bilden till höger
inte syntes den 22
jan!
|

26 feb. 2010.
Banvallen från Kambshagtorp sett
norrut mot Dalhem
efter att skördaren
har tagit ned alla
träd i dikena.
|

3 juli 2010. Vy från Kambshagtorp norrut mot Tule
|

10 nov 2010. Vy från Kambshagtorp norrut mot Tule, spåret är nu
färdigspikat
|

19 maj 2011. Vy från Kambshagtorp norrut mot Tule,
där grushögen ligger till vänster ska
hållplatsen ligga.
|

13 juni 2012. Bygge av perrongen vid Kambshagtorp pågår.
Foto: Anders Svensson
|

20 juni 2012. Vy från Kambshagtorp norrut mot Tule,
där grushögen ligger till vänster ska
hållplatsen ligga.
|

28 sept. 2012. Vy från Kambshagtorp norrut mot Tule. Hållplatshuset från
Stora Vede och hållplatsen är nu färdigt.
|
|

26 feb. 2010.
Banvallen från
den befintliga
gångstigen, mot Tule
|

22 jan. 2010.
Befintlig rid/gångstig
som ska breddas och förlängas
parallellt med
järnvägen. Vy mot
södra delen av
stigen.
|

3 juli 2010. Den breddade rid/gångstigen till höger
|

10 nov. 2010. Spåret är nu på plats
|

16 juli 2013.
Vy norrut med från vänster banan, väten och skogsbilvägen
|
|
|

26 feb. 2010.
Banvallen
och väten som nu är
fullt synlig.
|

3 juli. 2010. Banvallen vid väten. Uppförsbacke mot Tule.
|

10 nov. 2010. Banvallen vid väten. Spåret är nu på plats.
|

16 juli 2013.
Banvallen norrut vid södra delen av väten.
|
|

22 jan. 2010.
Kurvan upp mot Tule
|

22 jan. 2010.
Vy mot krokiga
tallen och väten (fd
grustag)
|

22 jan. 2010.
Mitt på sträckan
Kambshagtorp - Tule
vid krokiga tallen
och den lilla väten
|

10 nov. 2010.
Mitt på sträckan
Kambshagtorp - Tule
där den krokiga tallen
växte
|

16 juli 2013.
Mitt på sträckan
Kambshagtorp - Tule
där den krokiga tallen
växte, sett norrut mot Tule
|
|
|

22 jan. 2010. Sista sträckan fram
emot Tule station
med den befintliga
bangården.
|

10 nov. 2010. Vägövergången söder om Tule station har provisoriskt
grusats. Det blir en plankövergång sen.
|

16 juli 2013.
Vy norrut mot Tule från övergången söder om Tule
|
|
|

8 dec 2006. Banvallen söderut sedd från övergången söder om Tule.
Skördaren har just tagit ned träden bakom fotografen inför etapp 1.
|

3 juli 2010. Banvallen söderut sedd från övergången söder om Tule
|

10 nov. 2010. Banvallen söderut sedd från övergången söder om Tule
|

16 juli 2013.
Banvallen söderut sedd från övergången söder om Tule. Plankövergången har
monterats.
|
|

22 jan. 2010. Norra änden på den
rid- och gångstig
som går parallellt
med järnvägen mot
Kambshagtorp.
|

5 juli 2010. Den nya vägen mot Kambshagtorp, sedd från Tulehållet.
|
Tule station
Klicka här för mer
information om Tule
station och
Tulestiftelsen
Under 2007 har den historiska bangården vid Tule
återuppbyggts med två växlar och 90 meter hinderfritt sidospår.
Tule station var
utgångspunkt för banbygget.
Från lastkajen
lastades räls och grus grusvagnen.

22 jan. 2010.
Vy från
det södra
spårslutet mot Tule
station.
|

22 jan. 2010.
Bilvägen från den
södra spårslutet
har under hösten
upprustats av
Tulestiftelsen.
|

10 nov. 2010. Ris från etapp I har nu tagits bort. Jordhögen söder
om Tule återstår att ta bort.
|

27 maj 2011. Jordhögen från etapp I har nu körts bort som fyllning
för ersättningsvägarna..
|

26 feb. 2010. Bilvägen från
Tule mot Hallavägen
(österut)
|

10 nov. 2010.
Dikena vid tillfartsvägen till Tule stn har röjts från sly och träd.
|

16 juli 2013.
Två och ett halvt år senare har slyet växt upp igen..
|
|
|

26 feb. 2010.
Upplag av timmer vid
Tule station.
|

3 juli 2010. Tule station med grushög. Ett kabelrör har lagts ned för Telias räkning längs
med banvallen.
|

17 juni 2011. Tule station. Grushögarna har körts ut och lastkajen är
åter plan.
|

5 juni
2013. Stationshuset
med ladan. Semaforen är på plats och sommartrafiken har just inletts.
|

28 apr. 2008:
Vårmotiv från Tule
station.
Fler bilder och mer
information finns
att se via denna
länk
|

16 juli 2013.
Vy från väster mot stationshuset med semafor. Plankövergångarna och
perrongen är på plats
|

22 jan. 2010.
Bangården i Tule
sedd från norr.
|

26 feb. 2010. Bangården i Tule
sedd från norr.
|

27 maj 2011. Bangården i Tule
sedd från norr.
|

27 maj 2011. Bangården i Tule
och banbygget norrut.
|
Grusgropsspåret-
Stall Dalhem
Sträckan
Tule-Station via
Grusgropsspåret -
Stall Dalhem (Nygårds hpl) -
Åkerkanten södra är
cirka en kilometer
lång.
På bilderna nedan
följer vi sträckan
från Tule norrut.

22 jan. 2010.
Banvallen strax
norr om Tule
station
|

26 feb. 2010. Banvallen strax
norr om Tule
station
|

27 maj 2011. Banvallen strax norr om Tule station
|

17 juni 2011. Banvallen strax
norr om Tule
station. Banbygge pågår vid grusgropsspåret.
|

25 nov. 2011: Det riktade spåret sett norrut från Tule. En av de nya
plankövergångarna har här monterats på plats.
|

20 juni 2012: Det grusade spåret sett norrut från Tule. Under vintern har
skogen till höger avverkats.
|
|

22 jan. 2010. En gammal övergång
över järnvägen. Till
höger är
kantstenarna över
diket av granit.
Till vänster gick
det fd.
grusgropsspåret in
snett bakåt åt
sydväst.
|

26 feb. 2010.
Vy från den gamla övergång
över järnvägen vid
det fd.
grusgropsspåret.
|

31 maj 2011. Vy från
grusgropsspåret norrut.
|

25 nov. 2011. Vy från
grusgropsspåret norrut, med växeln..
|

21 maj 2012. Vy från
grusgropsspåret norrut, med växeln..
|

28 sept. 2012: Vid grusgropsspåret har växelkuren kommit på plats. Den
kommer ursprungligen från Tingstäde där den var bomkur.
|

2 maj 2013: Vid grusgropsspåret har nu skivsignalen kommit på plats.
|

2 maj 2013: Närbild på växelkuren och skivsignalen..
|
|

22 jan. 2010. Vy av
grusgropsspåret sett
söderut från
infarten från
banvallen.
|

5 apr. 2011. Vy av
grusgropsspåret sett
söderut från
infarten från
banvallen.
|

27 maj 2011. Banvallen
söderut mot Tule och grusgropsspåret har gjorts i ordning
|

17 juni 2011. Banbygge pågår på banvallen
söderut mot Tule. Grusgropsspåret till höger.
|

25 nov. 2011: Till vänster spåret söderut mot Tule. Till höger banvallen för grusgropsspåret.
|

21 jan. 2012. Vy från
grusgropsspåret från dess västra ände.
|

21 jan. 2012. Vy mot grusgropsspåret sett mot söder.
|

28 sept. 2012.
Grusning har nu skett på huvudspåret söderut mot Tule. Grusgropsspåret till
höger
|
|

27 maj 2011.
Till vänster den nya ersättningsvägen söderut mot Tule. Till höger pågick
grusning av banvallen. |

31 maj 2011. Till vänster den nya ersättningsvägen söderut mot
Tule. Till höger är grusningen av banvallen klar.
|

17 juni 2011. Nu är även ersättningsvägen söderut mot Tule färdig.
|

13 sept. 2011. Räls och sliprar har lagts förbi den södra
övergången mot Stall Dalhem
|

25 nov. 2011. Spåret söderut mot Tule har nu riktats.
|

16 juli 2013. Spåret söderut mot Tule har nu grusats och
plankövergången monterats.
|
|

22 jan. 2010.
Till vänster börjar
Stall Dalhems
hästhagar. En väg
till stallet går ned
till vänster.
|

3 juli 2010. Banvallen vid Stall Dalhems hästhage (södra delen) Vy norrut
|

27 maj 2011. Banvallen vid Stall Dalhems hästhage (södra delen) Vy norrut.
Dikena och banvallen har planerats.
|

31 maj 2011. Banvallen vid Stall Dalhems hästhage (södra delen) Vy norrut.
Banvallen har grusats.
|

13 sept. 2011. Räls och sliprar har lagts förbi den södra
övergången mot Stall Dalhem. Vy norrut
|

25 nov. 11: Vy norrut från Stall Dalhems södra hage. Spåret har nu
spikats och riktats.
|

16 juli 2013. Vy norrut mot Nygårds. Plankövergången har monterats
och grusats.
|
|
|

22 jan. 2010.
Vid den här platsen
kommer Stall Dalhem
hållplats att ligga.
|

3 juli 2010. Banvallen vid Stall Dalhems hästhage sedd norrut.
|

4 mars 2011. Slyröjning mot åkerkanten har skett
|

5 apr. 2011. Snön har försvunnit. Grävning av diken och grusning mm
återstår.
|

27 maj 2011: Banvallen och dikena har rensats.
|

31 maj 2011: Banvallen har grusats.
|

24 okt. 2011: Räls och slipers har lagts ut på banvallen. Den skall
riktas!
|

25 nov. 2011: Vy från Nygårds kommande hållplats norrut.
|

18 sept. 2012: Vy från Nygårds norrut. Komplettering av grusningen
pågick.
|

16 juli 2013. Vy från Nygårds norrut.
|
|

22 jan. 2010.
Nästan framme vid
Åkerkanten södra.
Idag går en körväg
till vänster ned mot
Stall Dalhem och
Dalhemsån
|

27 maj 2011. Nästan framme vid
Åkerkanten södra.
|

31 maj 2011. Nästan framme vid
Åkerkanten södra.
Banvallen har grusats.
|

24 okt. 2011. Räls och slipers har lagts ut till banvallsslutet.
|

16 juli 2013. Nästan framme vid Åkerkanten södra.
|
|
|

22 jan. 2010.
Motiv från
Åkerkanten södra mot
Munkebos.
|

18 dec. 2009. Norra banänden. Vy
söderut. På den här
sträckan är det mest
sly som skall tas
bort.
|

3 juli 2010. Vy från Åkerkanten södra söderut. Viss slyröjning återstår till vänster
|

4 mars 2011. Slyröjt!
|

27 maj 2011. Vid sträckans norra ände, har Tomas Nilssons
grävare rensat dikena och jämnat till banvallen.
|

31 maj 2011. Vid sträckans norra ände, har banvallen grusats
|
|
|