
Vi anlände till
Gräfsnäs station.
Växling pågick.
|

Ångloket
VGJ 24
har just vänts på
vändskivan och gör
sedan rundgång.
|

|

|

Som synes är VGJ
24 ett stort
tenderlok för
snabba persontåg.
|

Tendern sedd från
den första vagnen
|

Vändskivan är
Gräfsnäs är helt
täckt.
|

Detalj av
vändskivan.
|

AGJ vagn nr 28
- fd.
SJ Co 28 - SJ Cop
837- VB Co 61.
Vagnen har
rullstolslift och
en hel del bänkar
har därför tagits
bort.
|

Vi åkte med
AGJ
vagn nr 34
- fd.
SJ Cop 909 - SRJ
Co 97. Tillverkad
av Bautzen i
Tyskland 1939
|

Interiör från
AGJ vagn nr 10
- fd. SJ Cp 284 -
VVJ 10. Den
byggdes 1910 av
VABIS
|

Tåg
mot Anten i väntan
på avgång
|

Tåget gjorde
ett kort uppehåll
vid
Kvarnabo station
|

Vy mot Antensjön
från tåget
|

Vy mot
loket i en
vänsterkurva
|

Vy mot verkstaden
i Anten.
|

På
spår 1 stod
rälsbusståget och
väntade på avgång
mot Gräfsnäs
|

Persontåget på
spår 2 i Anten
|

I väntan på avgång
från Anten stn
|

Interiör från
motorvagnen
AGJ YP 913
- fd. SJ YBo5p 913
|

Vy
från manöverdelen
av AGJ YP 913
|

Linjevy från
rälsbussen
|

Motiv från
Ödegärdet där en
större mängd
renoveringsobjekt
finns.
|

Ödegärdet
|

Antensjöns södra
del
|

Linjevy
|

Mindre
järnvägsövergång
mellan ägor
|

|

Lutning uppför
|

Arelids hållplats
|

Antensjön
|

Infartssemaforen
till Kvarnabo
station
|

Motiv från
Kvarnabos södra
del
|

Motiv från en
järnvägsbro norr
om Kvarnabo
|

Infartssemaforen
vid Gräfsnäs
station
|

Rälsbussförare var
Gustav Sandin
|

Rälsbussarna
AGJ YP 808
- fd. SJ YBo5p 808
och AGJ YP 913 -
fd. SJ YBo5p 913
|

Motiv från
Gräfsnäs station
|

Motiv från den
vackra
promenadvägen från
stationen till
bilparkeringen
|

Vi åkte bil till
Anten. Vi fick
vänta på
rälsbussen från
Gräfsnäs vid
järnvägsövergången
i Anten.
|

Motiv med
kranvagnen och
verkstaden i
Anten.
|

Vy
över bangården i
Anten
|

1AGJ
kranvagn 115 fd.
SRJ 1115 - SJ Q37p
350385
|

AGJ lok nr 3503
- fd. SJ Tp 3503.
Loket har en
dieselmotor på 120
liter!, 750 hkr.
Motortypen var
från början avsedd
för ubåtar!
|

Vy mot verkstaden
i norr.
|

Rälsbusståget
innan det växlades
mot museihallen.
|

Interiör från
väntsalen
stationshuset i
Anten.
|

Järnvägscaféet
i Anten. Tyvärr
var våfflorna
slut!
|

Motiv från Antens
station
|

AGJ vagn 10
|

Spännande upplag!
|

Motiv från
utställningen i
museihallen
|

Interiör från
museihallen.
Rälsbussarna hade
nu körts in i
hallen.
|

Nyreviderade
GP-finkor, främst
AGJ
310001, fd SJ Gp
310001
|

AGJs äldsta
godsvagn från 1875
till vänster: vagn
239 fd. LSSJ G 239
- SJ Bgv 948
|

Motorvagnen
Gullhönan,
AGJ X 101
- fd. SJ ELRBp
3823 - MÖJ 5 - VGJ
101 - VGJ 1 byggd
1923
|

En pärla, Hilding
Carlsson
rälsbussen från
1948:
AGJ Yo1p 102
- fd. NKlJ Yo1p 52
|

Interiör från
förarplatsen i
manöverdelen av
rälsbussen
|

Interiör från
rälsbussen som är
av samma typ som
de som rullade på
Gotland
|

Gustav låste
upp rälsbussen,
tack!
|

Ångloket
AGJ lok nr 4 -
fd. SJ Kp 3048 -
HvSJ 4 "Wilhelm
Petri". Loket
byggdes 1900 av
Motala Verkstad.
|

AGJs spårriktare
|

Sopmaskin för
banan. Något för
GHJ att bygga vid
längre bana
|

VGJ lok 24 efter
dagens trafik
|

Vändskivan i Anten
|

Bangården vid
verkstaden i Anten
|

Motiv från
verkstaden
|

Panna under
renovering.
I bakgrunden den
Gotlandsbyggda
vagnen
AGJ vagn nr 12
- fd.
SJ Cp 385 - LSSJ
30
|

Interiör från AGJs
Folevagn nr 12
|

Smedjan i
verkstaden
|

I denna del av
verkstaden fanns
svarvar mm.
|

Ett stort tack,
Gustav Sandin och
Lars Johansson med
flera i AGJ för
visningen av
museihallen och
verkstaden!
|