![]() |
INTE LIKA AKTUELLT I HESSELBY 2009 JUNI- AUG |
Aktuella
bildlänkar:
Länk till fler
bild/videolänkar
från GHJ
För att ta del av fler bild- och videoclips från 2002-2009, klicka här! 30 aug. 2009: Museijärnvägens dag, en succé! Söndag den 30 augusti firade Gotlandståget den traditionella säsongsavslutningen Museijärnvägens Dag. I år arrangerades dagen tillsammans med Gotlands veteranbilsklubb och Motorcykelhistoriska klubben och dagen blev en publiksuccé. Denna dag rullade också det första reguljära multipelkopplade tåget på cirka 50 år på Gotland. Det var många som hade sökt sig till Hesselby järnvägsstation denna dag. I parken vid stationen kunde man se veteranbilar och veteranmotorcyklar. Gotlandståget hade dagen till ära två tågset igång, ett från 1930-talet och ett från 1950-talet. Antalet resande blev 378, att jämföra med 160 för motsvarande dag förra året. 378 resande i slutet av augusti är oerhört bra. Med denna lyckade dag avslutar GHJ en bra trafiksäsong. Vi har i år haft en ökning på c:a 5% både vad gäller intäkter och antal besökare. Antalet resande ligger på ett antal hundra fler än förra säsongen. Vi har fortfarande abonnemang kvar att köra så vi har inte summerat sommaren 2009 ännu. Men klart är att vi slagit 2008 och det återstår att se om vi kan komma i närheten av sffrorna från rekordsommaren 2007. I höst väntar stora arbeten med slipersbyten på den gamla delen av banan, GJ C 44 ska färdigställas och vi kommer att arbeta en del med Dalhems underrede. Vändskivan framför Vagnhall 2 ska byggas. I vinter är planen att vi ska jobba med SlRJ F 500 som vi vill ha i trafik inom överskådlig tid. Dessutom ligger en etapp i utbyggnaden och väntar på beslut från finansiärerna. Anders Svensson Filmer från Museijärnvägens dag: Klicka på bilderna för att se filmerna!
27 aug. 2009: Förberedelser inför museijärnvägens dag Inför Museijärnvägens dag den 30 aug. har det varit mycket förberedelser. Jonas Andersson normalt vid ÖSlJ har lagt ned ett enormt arbete med att reparera och trimma in våra två multipelkopplade lokomotorer SJ Z4p 320 och 397. Utan Jonas hade det inte blivit någon multipelkörning. Även stickspåret vid Munkebos har förlängts en meter så båda lokomotorerna får plats. Ett stort tack från föreningen till Jonas! Vidare har vagnarna växlats om. Ogräsrensning har skett vid godsmagasinet. Där trivs en elak växt som är är tätt markväxande, blir bara en centimeter hög, men brer ut sig så att en stor planta kan nå 50 cm från roten. Roten sitter som berg, är seg och går inte att gräva av. Den går djupt ned och delar sig, upp till 40 cm. Vi har fått först gräva runt den och sedan dra upp den med en plattång! De äldre växterna har även små vassa taggar. Är det någon botaniskt kunnig som vet vad det kan vara för envis växt vore det kul att få ett namn på den! Föreningen har även fått två nya anställda, Göran och Ulf. Sedan i sommar är även Christer anställd. De avlönas helt av arbetsförmedlingen och är anställda två år framåt. Tillsammans med dem kommer vi att uträtta mycket framöver. Varmt välkomna till Föreningen Gotlandståget!
Sommaren 2009: Gotlandsbuss AB har tagit över landsbygdstrafiken på Gotland
Gotlandsbuss tog
över
kollektivtrafiken på
landsbygden när
sommartidtabellen
började den 13 juni.
Nu rullar deras 24
nya gula
Scaniabussar nästan
överallt på ön.
Här följer några
bilder från
busstationen i Visby
den 28 juli.
16 juli 2009: I Stånga har en profil av GJ lok nr 3 Gotland satts upp
Den 16 juli kom
tåget tillbaka till
Stånga. Denna gång i
form av en
lok-profil av
Gotland. Loket står
vid det vattentorn
användes av
järnvägen vid
stationen i Stånga.
Klicka här för att läsa artikeln i GT om lok-profilen
20-26 juli 2009: Under en vecka har vi haft besök av personal från ULJ
Den 20 juli anlände
ett glatt gäng på
sex ULJ:are (Uppsala-Lenna
Jernväg) till
Hesselby. Under
veckan har dem bott
på Hesselby station.
Deltagit i trafiken
under fyra
trafikdagar. Övriga
dagar har Ante
guidat dem bland
järnvägsarkeologiska
sevärdheter som
gamla stationshus
och gamla
vagnkorgar. Den 20 juli hälsade vi dem välkomna genom att ordna en grillkväll vid stationen i Hesselby. Vi tittade på en film från SJ-tiden samt bilder från GHJs utbyggnad.
25 juli 2009: Bildspel från trafikdagen den 25 juli när personal från ULJ tjänstgjorde
Se filmer från trafikdagen den 25 juli 8 juli 2009: Bildspel från en trafikdag i Hesselby Vi har fått en leverans cirka 20 ton kol sponsrat av Roma Grus AB, stort tack!
25-28 juni 2009: Bomkurer - SJ Z4p 397 har fått nysvarvade hjul Den 25 juni var vi och hämtade en bomkur från fd GJ. Den har stått vid vägövergången i Tingstäde på den väg som går mot Stenkyrka. Bomkuren har ställts i Vagnhall 3 i avvaktan på renovering. Om någon har lust att renovera den, hör av er!
Anders Johansson har
under den senaste
veckan bott i
Hesselby stationshus
och hjälpt
signalavdelningen
och
maskinavdelningen.
Anders, Torbjörn,
och Benny har
träffats ett flertal
gånger under veckan.
De har talat om
isoskarvar
järnvägssignalen
skyltar mm. Anders
har gått igenom
bomanläggningens
hela elsystem och
den fungerar utmärkt
nu. Nu har vi fått
överspänningsskydd
som skyddar
spårreläer och
likriktare i
bomkuren. Nya fina
ritningar i
A3-format finns nu i
kuren. Den 26 juni provkörde vi lokomotorn med sina nysvarvade hjul. Den gick mycket bättre över räls och växlar. Ett stort tack till Cementa för den hjälp föreningen har fått med svarvningen!
12 juni 2009: En epok går i graven- SWEBUS slutar att köra på Gotland
Den 12 juni var den
sista dagen som
SWEBUS körde
kollektivtrafik på
Gotland. Den 13 juni
börjar Gotlandsbuss
gula nya bussar att
köra
kollektivtrafiken på
landsbygden. Mer om de nya bussarna kan ni läsa på Gotlands kommuns hemsida, klicka på denna länk! Artikel i HelaGotland.se om invigningen av de nya bussarna
9 juni 2009: Vändskivebygget, svarvning av hjulaxel till lokomotorn
Arbetena går vidare.
Den 8 juni kördes
all jord och lera
bort från
vändskivegropen. På
morgonen den 9 juni,
var det dags att
börja lägga ned
dränering och sedan
planera underlaget
för vändskivans
gjutform. Det gick
åt mycket grus. Tio
lass (bil+släp) i
olika stora
fraktioner
levererades under
dagen. Dessutom har
hela planen mellan
vagnhallarna
planerats ut. Den 8 juni hämtades den ena hjulaxeln till SJ Z4p 397 hem från Cementa i Slite där den har svarvats. Tack Cementa för hjälpen med svarvningen. Den andra hjulaxeln kördes till Cementa den 8 juni.
9 juni 2009: Skoltrafiken pågår Dalhems skola samt Dalhems förskola "Draken" åkte med det lokomotordragna tåget på förmiddagen den 9 juni. För de lite större barnen berättade Tågbefälhavaren vid Eken om den gotländska järnvägshistorien.
9 juni 2009: Tule station har nya möbler Till Tule station har en ny bäddsoffa samt två fåtöljer ställts på plats. Passa på att hyra stationshuset som för närvarande är ledigt 18/6-9/7. Se denna länk!
7 juni 2009: Årets första ordinarie trafikdag Sommarens trafik har nu börjat. 174 resenärer reste med våra tåg. Nytt för i år är att automatiken till bommarna över Karbyvägen, nu är inkopplad. Vi kunde idag konstatera att den fungerade! Bra jobbat Torbjörn och Benny!
Fler bilder från årets första trafikdag kan ni se via denna länk! 5 juni 2009: Grävarbeten för vändskivan En grävmaskin har nu grävt ned en pumpbrunn till vändskivan. Vi arbetar nu med att gräva ur för ledningar och dräneringsrör. Vi passar dessutom på att gräva för elkablar till Vagnhall 2 samt en planerad verkstad.
Händelser äldre
än dessa, se våra
rubriker
Inte lika
aktuellt 2009a
(jan-maj 2009) |
"Gamla" bilder och gamla nyheter från Hesselby
Länk till inte lika aktuellt 2008c (aug-dec 2008)
Länk nte lika aktuellt 2008b (maj-juli 2008)
Länk till inte lika aktuellt 2008 (jan-april 2008)
Länk till inte lika aktuellt 2007.
Länk till inte lika aktuellt 2006.
Länk till inte lika aktuellt 2005.
Länk till inte lika aktuellt 2004.
Länk till inte lika aktuellt 2003.