![]() |
INTE LIKA AKTUELLT I HESSELBY 2007 |
Aktuella
bildlänkar:
För att ta del av fler bild- och videoclips från 2002-2007, klicka här!
29 dec.
2007:
Tomtetåget -
En rekorddag 1
562 resenärer
reste med tågen!
Det sägs att "en
olycka kommer sällan
ensam" och det
stämde tyvärr vid
Tomtetåget. När de
två tågseten skulle
växlas ihop backade
ett av tågen genom
en växel. Tyvärr
klättrade då den
sista godsvagnens
ena hjulpar över
rälen vid växelns
hjärtstycke. Växeln
spärrades av men
turligt nog låg den
öster om
stationshuset så ett
tåg kunde under
tiden
bärgningsarbetet
pågick köra
passagerare till
Eken. Med hjälp av
ispårningsräler
kunde vagnen (SlRJ
F7) dras upp på
spåret. Vagnen
ställdes sedan av.
Händelsen kommer
av föreningen att
anmälas till
Järnvägsstyrelsen
samt även utredas
inom föreningen. Alla inköp utom korven räckte tack och lov i år! Som sagt 1 562 resenärer, är vi mycket mycket nöjda med! Föreningen vill rikta ett tack till alla som har gjort den här dagen möjlig! till alla funktionärer i trafiken, klass 5 från Romaskolan som skötte caféet, korvförsäljningen samt till tomtarna vid Eken! Vi vill också tacka Skarphälls Spelmän (21:a året i rad) och våra sponsorer: Klicka på länken för att se ett stort bildcollage från Tomtetåget
15 dec.
2007:
Arbetslördag -
Decemberbilder
från
museijärnvägen.
Det var en
frostig
arbetslördag.
Efter - 4°
under natten,
bjöd lördagen på
strålande sol
och vindstilla. Välkommen åter fredagen den 28 dec. när vi förbereder för Tomtetåget, samt nästa arbetslördag den 19 januari.
14 dec.
2007:
Julgranen är på
plats
30 nov.
2007:
Fortsatta
arbeten på
Vagnhall 2. Våra
rallares sista
dag
21 nov.
2007:
Fortsatta
arbeten på
Vagnhall 2
16 nov.
2007:
Novembersnö i
Tule
13 nov.
2007:
Arbeten med
gavlarna på
Vagnhall 2,
MDR
8 nov.
2007:
Arbeten på
Dalhem,
portarna på
Vagnhall 2 med
mera
15 okt.
2007:
Radio Gotland
besökte
Hesselby
station
Radio Gotlands sockenprogram "Gotland Runt" som sänds varje måndag mellan 10-12, besökte den 15 okt. Dalhem. Förutom besök på museijärnvägen hälsade de även på vid Dalhems IF, Stall Dalhem och Halfvede Musteri. Länk till Radio Gotland Runt: http://www.sr.se/cgi-bin/gotland/program/index.asp?ProgramID=239 Klicka sedan på "Lyssna igen" Besöket på Hesselby sändes kl. 11.05. 8 okt. 2007: MRO-årsmötet hölls av GHJ den 5-7 oktober NYA BILDER 15 nov! Museibanornas Riksorganisation hade möte i Gotlands Hesselby 6-7 okt. Ett trettiotal representanter för huvuddelen av de svenska museijärnvägarna gästade i helgen Gotlands Hesselby i Dalhem. Det var samarbetsorganisationen Museibanornas Riksorganisation, MRO, som hade förlagt sitt årsmöte till Gotland. Värden Föreningen Gotlandståget bjöd på både person- och godståg på den utbyggda banan till Munkebos, dessutom gjorde sällskapet en bussresa på mellersta Gotland där platser av intresse besågs. Förutom att banbygget vid stationen i Tule visades besöktes även Buttle station samt det lilla järnvägsmuseet i Tjuls i Eskelhem. Sedvanliga mötesförhandlingar hölls i Hesselbysalen i Dalhem. Lördagen avslutades med en middag och visning av filmer från järnvägsepoken på Gotland. På söndagen avslutades mötet med en ingående visning av anläggningen i Dalhem.Arrangemanget var uppskattat och Föreningen Gotlandståget är nöjda över att ha fått visa det pågående EU-projektet och de fina miljöer man har i Hesselby och Tule. Dessutom fick många av gästerna en ökad inblick i järnvägsepoken på Gotland och vad som finns kvar av denna. Anders Svensson, Projektledare/ fotograf
15 sept.
2007:
Arbetslördag
14 sept.
2007:
Sonja slutar
som
caféarrendator
1 sept.
2007:
Arbetslördag
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
26 aug.
2007:
Museijärnvägens
dag
Klicka på denna
länk för att se
ett
bild/filmreportage
från
Museijärnvägen
dag!
Museijärnvägens dag är vår säsongsavslutning. De flesta turister har åkt hem, men det här är den dag då vi själva kan göra det lilla extra. Idag var det ett godståg som avgick mellan de sex ordinarie persontågsavgångarna. Banavdelningen utförde även ett slipersbyte på spår 3 mitt på bangården. 110 resenärer reste med våra sex persontåg och dagen avslutades med en gemensam middag i Jernvägscaféet.
24 aug.
2007:
Arbete på Vagnhall
2 samt avslutande
schaktningsarbeten
vid Munkebos
22-23 aug.
2007:
Bangården klar för
spårläggning i
Tule
För att se fler
bilder från Tule,
klicka
på denna länk!
13 augusti
2007:
Tre vagnkorgar
hämtade från
Viklau till
Vagnhall 3 Alla vagnarna har haft bromsplattform och olika typer av broms. Vagnarna utrangerades 1959-60 och såldes som uthus till olika privatpersoner 1960-63. F 206 tjänstgjorde som garage och fick hela ena kortväggen borttagen. Föraren klev ut genom sidodörrarna som lirkades upp inifrån bilen, annars hade inte föraren tagit sig ut! Korgarna förvärvades av GHJ på 90-talet och alla är så intressanta att de avses renoveras på sikt. Dock är de så pass medfarna att de beräknas komma ifråga först senare. Intill renovering blir aktuellt ställs de upp i vår hall för renoveringsobjekt på längre sikt, Vagnhall 3. Denna hall kommer att härbärgera ett antal korgar till framöver, korgar som idag står i Dalhem. Dessutom kommer vi med säkerhet att ta hem ytterligare att antal vagnskorgar.
9
aug.2007:
Bilder från
trafikdagen den 9
aug.
Klicka på länken
för att se en
bildberättelse
från trafikdagen
18 juli
2007:
V-signalen
komplett
1 juli
2007:
En vanlig
trafikdag i juli
på Hesselby.
Klicka på länken
för att se en
bildberättelse
från trafikdagen
29
juni 2007:
Bomanläggningen
provkördes
Video från provkörningen av bomanläggningen 7 Mb Samma video i högre kvalitet 15 Mb
NYTT!
För Er som
har
Bredbandsuppkoppling
kan Ni nu se på en
film från
provkörningen.
Klicka på länken
nedan för att se
filmen! Filmen
visas normalt
i Windows Media
Player.
29
juni 2007:
Bangården har
städats. Vagnarna
har ställts in i
Vagnhall 2
18
juni 2007:
Trafiktillstånd
har beviljats för
Gotlands Hesselby
Jernväg - GHJ!
17
juni 2007:
Invigningen av
Munkebosbanan den
17 juni
Vid Ekens
hållplats höll
Landshövdingen
tal och sedan
klippte hon av det
blågula band som
markerade
invigningen av
sträckan mot
Munkebos.
16 juni 2007: Arbetslördag. De sista förberedelserna inför invigningen den 17 juni
Tretton personer
dök upp till
arbetslördagen.
Vi arbetade med
rengöring av
växeln och
spåret vid
Munkebos samt
utkrattning av
jorden som hade
lagts på vid
hållplatsen. Vi
höll även på med
provkörning av
banan samt
förarutbildning.
Vi körde även en
abbonerad tur.
Ett särskilt tack vill vi rikta till Tilman och Ulf som hade rest från fastlandet för att delta i arbetslördagen och invigningen!
14-15 juni 2007: Förberedelser inför invigningen den 17 juni
Det är mycket
småfix som skall
bli klart till
invigningen.
Inge från
Hasses
grävtjänst
kom med sin
lastbil och
hjälpte oss
vända på
Slite-finkan
(SlRJ F7) samt
att lyfta ned
vändskivan från
den vagn den har
legat på sedan
renoveringen.
Ett stort tack
till Hasse och
Inge!
14 juni 2007: Järnvägsstyrelsen har lämnat tillstånd för tågtrafik Eken- Munkebos!
Banan invigs
därför som
planerat
söndagen den 17
juni kl. 12.00
av
Landshövdingen
Marianne
Samuelsson
13 juni 2007: Grävarbetena vid Tule är nu färdiga För att se fler bilder från Tule, klicka på denna länk!
Underlaget för
banbygget är nu
planerat. På den
vänstra bilden
syns
spårspärrens
mittstock som
återfanns under
markytan på
vägen.
13 juni 2007: Kompletterande grusning vid Munkebos hpl
Stickspåret vid
Munkebos har
grusats.
Kompletterande
grusning har
skett så att
banan är färdig
för invigningen.
7 juni 2007: Säkerhetsutbildning och provkörning vid Munkebos hpl
Rasmus Axelsson
höll
säkerhetsutbildning
för
trafikpersonalen.
Vi provkörde
även Munkebos
hpl där vi övade
på att rangera
tågsetet.
Ytterligare
utbildning
skedde
lördagarna den 9
och 16 juni.
4 juni 2007: V-signal, bomklockor och lutningsvisare på plats
Rolf Buskas har
tillverkat två
lutningsvisare
åt Föreningen.
En av dessa har
monterats i
början av
stigningen mot
Munkebos. Tack
Rolf!
Föreutom detta pågick slipersbyte på "den gamla linjen".
2 juni 2007: Arbetslördag samt examination i trafikkursen
Vårens
trafikkurs hade
examination. Vi
provkörde den
nybyggda banan
med det nya
blandade
trafiktåget. Vi
övade växlingen
vid Munkebos
hållplats. Vi
hann även med
att utföra en
del arbeten, som
målning av
skyltar, och
uppsättning av
lutningsvisare
med mera. Foton:
Anders Svensson
29 maj 2007: Vägbommarna på plats. Perrongen vid Munkebos hållplats är färdigbyggd
Vägbommarna och
två av
bomlyktorna är
nu på plats.
25 maj 2007: Bygget av perrongen vid Munkebos hållplats
Med hjälp av
Kenneth
Jakobssons
grävmaskin
planerades
perrongen ut.
25 maj 2007: Provkörning med Cementa på den nybyggda banan och "sticket" vid Munkebos
Cementa
eldades på för
första gången i
år och provkörde
hela den
nybyggda banan
utan problem..
25 maj 2007: Den nybyggda banan mellan Eken och Munkebos är nu färdiggrusad
Det mesta av
gruset har nu
körts ut på det
nybyggda spåret.
24 maj 2007: Arbeten med grävmaskin på banvallen i Tule För att se fler bilder från Tule, klicka på denna länk!
Krister Sjögrens
maskiner är nu
åter på plats.
Banvallen och
bangården vid
Tule skall
återställas
under kommande
vecka.
23 maj 2007: Signalavdelningen drog kablar
22 maj 2007: Grusning av spåret mot Munkebos
Det mesta av
gruset har nu
körts ut på det
nybyggda spåret.
21 maj 2007: Riktning av spåret vid Munkebos
På förmiddagen
riktades spåret
mot Munkebos. På
eftermiddagen
påbörjade vi
grusning med
makadam (10-20).
19 maj 2007: Arbetslördag i Hesselby
Drygt
tio aktiva dök
upp.
Förmiddagen
ägnades åt
spårriktning.
Efter lunch
jobbades med
lokomotorerna
och
spikmaskinen.
15 maj 2007: Grusning vid Eken Vår
specialbyggda
grusvagn med en
traktorvagn med
tipp upplastad
på en
"Tingstädetralla"
samt en äldre
traktor på en
överföringsvagn
(för att ge
hydraultryck)
fungerade
alldeles utmärkt
efter inkörning:
14 maj 2007: Avlastning i Hesselby På eftermiddagen anlände Bosse Åkares ekipage till Hesselby. Med hjälp av traktorn och Nicklas Ahlbys hjullastare så lastades rälsen av. Vi lastade även av en motordressin som vi har köpt från Skara (normalspårig, skall användas som reservdelsförråd), den flakvagn, från Väderstad - Skänninge - Bränninge Jvgs nr 13, som vi har köpt från AGJ (skall vara underrede till GJ C44), en spikmaskin (gåva från AGJ) samt utrustning till den vändskiva som vi fick från AGJ för ett par år sedan.
Stort tack för
hjälpen, Bosse
Åkare och Niclas
Ahlby!
11-13 maj 2007: GHJ hämtade räls i Skåne! GHJ har hämtat cirka 20 ton räls från Östra Vemmerlöv i Österlen (från museibanan Skånska järnvägar) Den 12 maj bröt vi upp cirka 250 meter stickspår. Detta med hjälp av lastmaskin och skärbrännare från Skånska jvg. Vi lastade rälsen på Bosse Åkares trailer under söndagen den 13 maj, tillsammans med 150 meter räls från St Olof som låg upplagrad på järnvägsvagn vid Östra Vemmerlöv. Så totalt är det 400 spårmeter (20 ton) räls som har tagits hem.
Ett stort tack
till Gary,
Urban, Johnny,
Sven, personalen
från
![]() ![]() Bilder från Östra Vemmerlöv den 12 maj. Foton: Sven Karlsson
11 maj 2007: Provkörning av järnvägsövergången och "Munkebosbanan" Fler bilder, klicka på länken! Samma video i högre kvalitet 30 Mb
NYTT!
För Er
som har
Bredbandsuppkoppling
kan Ni nu se på
en film från
provkörningen.
Klicka på länken
nedan för att se
filmen! Filmen
visas normalt
i Windows Media
Player.
För att se fler bilder, klicka på denna länk! 10 maj 2007: Spåren är ihopbyggda!
9 maj 2007: Länk till Gotlands tidningars ledare den 9 maj "Äntligen tuffar tågen mot Roma" 9 maj 2007: Grusning vid Eken. Kryssmärkena på plats
8 maj 2007: Den planklagda övergången vid museet renoveras
5 maj 2007: Arbetslördag
Denna lördag
arbetade 10 aktiva
med
iordningställandet
av grusvagn med en
traktor rampad på
en överföringsvagn
som driftskälla
för tippen. Räcket
på bron över
Dalhemsån målades
klart.
Signalavdelningen
målade upp var
stolpar till
kryssmärken och
bomdrev skall
grävas ned. De
körde även ned
kryssmärken till
vägövergången.
23 april - 14 maj 2007: Allt om ombyggnaden av Karbyvägen och bygget av vägövergången finns samlat på en särskild sida, Klicka på länken!
Den 11 maj
provkördes
järnvägsövergången
och den nybyggda
banan vid Munkebos
av SJ Z4p 397. Det
var den sista
lokomotorn som
lämnade ön
1964.Det var dock
SJ Z4p 399
(bevarad i Skara)
som drog
rivningståget på
sträckan 1958. Den
15 juli det året
hade rivningen
nått Myrberga
mellan Dalhem och
Källunge.
Vi kan konstatera
att vårt arbete
intresserar många.
Det är mycket
uppmuntrande att
vi har haft 300
besök på hemsidan
under ett dygn
under ombyggnaden! 14 maj
4 maj
3 maj
2 maj
30 april
27 april 23 april För att se fler bilder från arbetet med ombyggnaden av Karbyvägen och järnvägsövergången, klicka på denna länk! 21 april 2007: Arbetslördag
Åtta aktiva var på
plats. Under dagen
målades broräcket
svart,
skyddsrälerna
skruvades ihop och
spikades.
Skogskanten vid
Munkebos fagades.
(= röjdes på sly
och kvistar mm) 17 april 2007: Spårbygge på båda sidor av Eken, förberedelser inför vägombyggnaden Krister Sjögrens grävmaskin har schaktat av banvallen vid Ekens hållplats samt lagt ut makadam. Sjögrens har även planerat ut jordmassorna mellan Eken och bron. 12 april 2007: Långsidorna på Vagnhall 2 har nu monterats, Överhettartuber i Dalhem Alla väggplåtar på långsidorna har nu monterats Det återstår att montera nock, gavlar och portar, se vår sida om Vagnhall 2
4 april 2007: Hela taket på Vagnhall 2 är nu lagt! Alla stora takplåtar på Vagnhall 2 har nu lagts. Det återstår att montera nock, delar av västra sidan, gavlar och portar, se vår sida om Vagnhall 2 Efter påsk kommer grävning att ske vid Ekens hållplats. Bankroppen skall grävas ur, fin makadam skall planeras för det nya spåret som läggs med 24 kg räls. Bankroppen skall höjas cirka 15 cm mot Karbyvägen.
1 april 2007: Årsmötet
Årsmötet hölls den
1 april i
Hesselbysalen med
30 närvarande.
Förutom sedvanliga
mötesförhandlingar
hade Sonja ordnat
kaffe och tårta.
Lotterier hölls. Den nyvalda styrelsen samlades för fotografering och ett konstituerande styrelsemöte efter årsmötet, se vår föreningssida.
30 mars 2007: Vagnhall 2, slipersbyten Hela östra sidan med väggplåtar har monterats. Slipersbyten i bangården är ett vårtecken! Vi håller att byta sliprar i spår 1. Den delen som ligger mot godsmagasinet rustas upp för att klara kommande grustransporter som kommer att lastas vid godsmagasinet. 26 mars 2007: Bygget av Vagnhall 2 går vidare Taket är till mer än hälften lagt. Vi har även börjat att montera väggplåtarna. Året första styrelsemöte som inleddes i dagsljus var ett faktum!
22 mars 2007: Vi har idag tecknat avtal med Vägverket om byggnad av vägövergången! Vi har i idag undertecknat det formella avtalet om vägövergången med Vägverket. Nybergs Entreprenad är kontrakterade för själva bygget och planen är att bygget ska äga rum i april. Vi har även ansökan inne hos Länsstyrelsen för att sänka hastigheten i kurvan vid Eken till 50. Gaturälerna har plockats fram och skall spikas ihop till ett spårspann. 17 mars 2007: Arbetslördag Åtta aktiva medlemmar arbetade med olika saker under lördagen som bjöd på vackert väder, 7 grader och lite blåst. Vi monterade rännkrokar på baksidan av Vagnhall 2. Massor av spik drogs ur golv och väggar i GJ C44. Ett lystringsmärke målades upp. Slutsignalhållare monterades på Venavagnen. Det jobbades även med de två Volvomotorer som föreningen har köpt av Levide bilskrot för att använda i motordressinen. På Z4p 312 byttes den defekta topplockspackningen. Sonja var på plats och fixade en god pytt i panna med stekt ägg samt fika på morgon och eftermiddag. Som synes på
bilden nedan har vi
fått en större mängd
begagnade
arbetskläder från
Banverkets östra
region,
16 mars 2007: Rivning av spår, Vagnhall 2: taket har börjat att läggas mm. Cirka 70 meter spår (17 kg) rivs vid Eken för att ersättas med 24 kg samt för att spåret vid stoppbocken skall höjas 15 cm och flyttas i sidled mot perrongen med 15 cm så behöver hela den aktuella sträckan rivas. Eva Torday har hjälpt oss att ordna föremål i montrar i museumet som en del av hennes praktik på Föremålsantikvariska utbildningen på Högskolan. Ola Ekedahl gör praktik vid föreningen från 1 mars för att slutföra den föremålsinventeringen han gjorde 2005. Han kommer även påbörja att digitalisera föreningens arkivhandlingar. 10 mars 2007: Styrelsemöte den 27 feb samt bilder från den 10 mars Webmastern och fotografen har varit sjuk, men är nu på bättringsvägen så ett par bilder togs idag. 5 mars 2007: Nya flygbilder på hemsidan Ingemar Ohlsson tog sommaren 2005 ett par fina bilder från helikopter över bangården, bana och Tule. De visades i Spårsumpen 4/2005. De finns nu även på dessa sidor.
5 mars 2007: Ny Bevarandeplan för Föreningens vagnar
3 mars 2007: Arbetslördag Åtta aktiva arbetade under lördagen med att lägga spår i Vagnhall 2. Portarnas fönster renoverades. I försäljningsavdelningen gicks vykorten igenom. 20 feb. 2007: Banarbetsdag. Spår och slipers vid Munkebos är nu på plats! Tio aktiva arbetade med banbygget vid Munkebos den 20 feb.. Räls och slipers lades ut på de sista 40 spårmeterna innan stoppbocken. Räls och slipers (20 spårmeter) lades även ut på stickspåret. Växelklotet med plattor monterades på plats. Nu återstår spikning och justering av spåret innan det är färdigt för grusning. Grusningen kommer dock inte ske förrän tjälen har gått ur jorden. Dagen avslutas med semlor eftersom det var fettisdagen! 18 feb. 2007: GHJs ansökan om förnyat trafiktillstånd har inlämnats till Järnvägsstyrelsen Föreningen har
under vintern
arbetat med att gå
igenom och revidera
samt skapa nya
föreskrifter för
Föreningen och GHJ.
Detta stora arbete
har Rasmus
Axelsson
ansvarat för.
17 feb. 2007: Arbetslördag Lördagen den 17
feb. samlades 11
aktiva för att
arbeta med
banutbyggnaden samt
motorarbeten i
motordressinen. 16 feb. 2007: Christer Sjögrens firma har grävt klart för vintern vid Munkebos Sjögrens killar
grävde klart med
deras grävmaskin vid
blivande Munkebos
hållplats den 16
feb. Det som har
gjorts är att ett
dike har grävts runt
stickspåret. Under
vintern hade mycket
vatten samlats där
som behövde ledas
bort. Vi kommer att
bygga en perrong
över diket för att
underlätta av- och
påstigning vid
hållplatsen. Med
grävmaskinen lade de
även ut och jämnade
till kvarvarande
sträcka till
stoppbocken, med
bergkross på
banvallen.
Svar på fråga
till
info@gotlandstaget.se
om slipers: 3 feb. 2007: Arbetslördag Lördagen den 3
feb. samlades 11
aktiva för att
arbeta med
banutbyggnaden samt
urplockning av en
motor från en Volvo
PV (skänkt av Peter
Doolk). Volvomotorn
skall användas i vår
motordressin. Vi
jobbade även med
loket Dalhems panna
och att inreda en ny
trafikexpedition i
Hesselby
stationshus.
Städning av museet
hanns även med. Vintern på Gotland har släppt sitt grepp. Efter det kraftiga regnet den 2 feb. svämmade Dalhemsån över sina bräddar. Vattennivån steg med cirka 50 cm på ett halvt dygn!
2 feb. 2007: Växeln vid spår 3 klar, spåret från Bron byggs vidare Våra praktikanter har byggt klart växeln på spår 3 mot den kommande vändskivan. De har även börjat att bygga vidare på spåret från Bron mot Munkebos. Den första rälslängden lades på plats den 2 feb.
26 jan. 2007: Grusningen av banvallen vid Munkebos färdig. Vintern kom... Christer Sjögrens killar har på ett par dagar grusat hela banvallssträckan mellan Bron och åkerkanten vid Munkebos. Tyvärr hann vintern komma med besked innan de var färdiga så den sista arbetsdagen utfördes i ett förfärligt väder. Att vi har lejt bort grusningen av banvallen beror på att vi vill få underlaget helt plant (det har vägts av i lutning med laser) så att det redan nu i vinter bara är att skotta bort snön, lägga ut slipers och spika spår. Det sparar vi tid på som vi behöver till annat i vår. 20 jan. 2007: Arbetslördag vid Hesselby Tolv aktiva mötte upp för olika arbeten. Mycket bestod i att plocka upp sådant som Per (stormen) hade kastat runt. 13 träd har fallit intill Jernvägsparken men dessa kommer att tas omhand. Våra signalare har påbörjat arbetet med att funktionstesta reläkuren till vägskyddet vid Eken. Detta går enligt uppgift bra men det finns att göra. Andra arbetade med montering av krokar för hängrännorna till Vagnhall 2. Hallen är nu redo för plåtmontering. Vi hoppas kunna samla krafterna och göra detta under en relativt vindfri period. Bara man kommer igång räknar vi med att det kommer att gå fort -om vädrets makter är med oss! Slutligen gjordes
ett rejält ryck med
färgborttagnintgen
inne i GJ C 44. Det
är ett arbete som
blivit lite lidande
av projektet men som
är rätt viktigt. Vi
behöver fler
passvagnar i trafik!
Men två så kallade
Speedheaters var ett
effektivt recept för
att få bort 100 års
färglager som
närmast korkat igen
pärlsponten i
vagnens kupéer. Vid
dagens slut var en
stor del av vagnen
trären.
Anders Svensson 11 jan. 2007: Banbygget går vidare i Tule! Krister Sjögrens grävmaskin har nu fått bort hela grushögen och järnvägens skärning framträder nu på bilderna nedan! Det har dock varit mycket mer grävjobb än vad vi hade väntat oss i Tule. Grävarbetena med diken samt avbaning av banvallen fortsätter kommande vecka. Grusning får dock vänta till banvallen har dränerats eller frusit (!?!) 3 jan. 2007: Banbygget går vidare i Tule! Vi har nu fått hem 125 m2 makadam som JoLast har kört från Svenska Mineral i Bunge. Bergkrosset lagras på parkeringen i Hesselby. Dessa fem långtradarlass skall användas på banan mellan Bron- Munkebos. Men efter helgens regn (30 mm) är det för blött i skogen och grävmaskinen har nu förflyttats till Tule i Halla. Där skall den stora grushögen vid bangårdens Roma-ände grävas bort och bangården återställas. Alla stubbar efter trädröjningen i Tule har redan grävts bort.
Foton är tagna av Daniel Åhlén om inget annat anges.
|
"Gamla" bilder och gamla nyheter från Hesselby
Länk till inte lika aktuellt 2006.
Länk till inte lika aktuellt 2005.
Länk till inte lika aktuellt 2004.