PROJEKTET MED BANUTBYGGNAD TILL ROMA FINANSIERAS AV:
På den här
sidan kan du
få en försmak
av vår fina
byggnadsminnesförklarade
miljö, samt
hur våra
byggnader ser
ut.
Ën trevlig videofilm från sommaren 2012 som beskriver vår järnväg väl har vi
bäddat in. Filmat av Glen Beadon. (från YouTube) Tack Glen för att vi
får visa den!
Siffrorna på kartan
över Hesselby
hänvisar till
respektive byggnad
nedan. (kartan är uppdaterad juni 2012)
Byggnadsminnesförklaringen
av delar av
museijärnvägen
innebär följande:
Under 2002
beslutade
länsstyrelsen om
byggnadsminnesförklaring
av bland annat
Hesselby station
(Hesselby 2:1 i
Dalhem sn) och Tule
station (Tule 1:8 i
Halla sn) samt den
sträcka av banvallen
som utgör delar av
Dungårde 1:23 i
Dalhem sn och
Nygranne 1:15, Dalbo
2:1, Tomte 1:25,
Tule 1:7 och Tule
1:3, samtliga
belägna i Halla sn.
(Länsstyrelsens
beslut 27.8.2002 med
diarienr:
432-2149-01)
På Hesselby station
gäller
byggnadsminnesförklaringen
stationshuset,
avträdet,
godsmagasinet,
GLC-magasinet och
verkstaden. På Tule
station omfattar den
stationsbyggnaden,
ladugårdsbyggnaden
och tvättstugan.
Föreningen är mycket
tacksam för att
Länsstyrelsen på
detta sätt har
uppskattat vår miljö
och att detta kommer
att hjälpa oss att
bevara den för
framtiden.
Flygfoto taget med
helikopter av
Ingemar Ohlsson
sommaren 2005
Flygfoto taget med
helikopter av
Daniel Åhlén den 27
maj 2004
Museijärnvägens dag
den 30 aug. 2009
Hesselby station (Hy)
(5)
Stationen
uppfördes inför
Slite-Roma Jernvägs
(SlRJ) öppnande
1902. Stationen var
den största
mellanstationen på
järnvägen. Att den
benämndes Hesselby
berodde på att det
fanns två stationer
i Dalhems
socken. Den andra
stationen ett par
kilometer längre
norrut hette "Dune".
Ett par år efter
nedläggningen 1953,
fungerade
stationshuset som
postkontor.
Stationen
helrenoverades av
Föreningen
Gotlandståget mellan
1972 och 1974.
Hesselby Jernvägsstation 1910. Stm Nyberg med familj. Foto:
KJA Gardsten/ Landsarkvivet.
Klicka
på bilderna för
större
upplösning!
Hesselby Järnvägsstation 1957. Fyra år efter nedläggningen.
Foto: Olof Sjöholm
Klicka
på bilderna för
större
upplösning!
Hesselby
järnvägsstation 1 aug. 2012
Hesselby
järnvägsstation vid museijärnvägens dag den 31 aug. 2008
Närmast stationshuset söderut ligger avträdet som idag innehåller herr/dam-
samt handikapptoalett med skötbord. Semaforen är en replik av den ursprungliga
semaforen på Hesselby station.
Avträdet. Foto 31 juli 2010
Semaforen. Foto: 4 juli 2012
Hesselbys ursprungliga semafor
Godsmagasin(3)
Godsmagasinet hör till en av de ursprungliga byggnaderna. Den används idag för träarbeten och som förråd.
Foto den 30 juni 2008.
Foto den 2 juli 2008.
Foto den 22 april 2006
Foto den 22 april 2006
Vårt
Godsmagasins
östra del
är sommartid
uthyrd
till
Familjen Jannehag
från
Dalhem. Foto: 2 juli 2008
Där har de en prylbod
som
främst är
öppen
under trafikdagarna. Foto 26 aug. 2012
Flattaket(10)
"Flattaket" har tillkommit efter nedläggningen som fårhus!
Idag har vi byggt om huset och använder det som godsvagns/traktor och dressingarage.
Flattaket den 15 sept. 2009
Fryshuset(4)
Fryshuset byggdes
1957 av Dalhems
Frysfacksförening.
Marken arrenderades
då av SJ.
Arrendeavgiften var
45:-/år. Huset
skänktes 2007 till
Föreningen
Gotlandståget av den
då nedlagda
frysfacksföreningen.
Byggnaden är nu helt
tömd på frysar
används som förråd.
Fryshuset
sett från sydväst.
Foto den 14 dec.
2007
Fryshuset sett från
nordväst.
Verkstad(9)
Verkstaden har föreningen själva byggt som lok- och målarverkstad.
Ursprungligen en trösklada från Kaungs i Dalhem.
Foto 23 maj 2006.
Verkstaden som lokstall den 2 juli 2008
Vagnhall 1(1)
Vår vagnhall blev klar 1982 och är förutsättningen för att vår rullande
materiel bevaras för framtiden. Vagnhallen är 14 x 50 m och den har tre spår
samt smörjgrop och omklädningsrum.
Den används för den
aktivt rullande
materielen och
fungerar även som en
utställningshall.
Vagnhall 1 den 21 aug. 2005. Museijärnvägens dag och loken GJ 3
Gotland och KlRJ 1 Klintehamn har dragits ut.
Vagnhall 1 den 21 juli 2005. Aktiva från ÖSlJ hjälpte oss att
renovera växeln på spår 5.
Vagnhall 1 den 10 sept. 2006.
Loken
Klintehamn och
Gotland framför
vagnhall 1 vid Museijärnvägens dag den 30 aug. 2009
Vagnhall
1 sedd från
sydväst. Foto den 21 aug. 2005
Trafiktåget
till vänster och
våra lok till höger
Närmast
SJ Bop 876 och GJ
CD43 båda byggda på
Fole Mekaniska
Verkstad i Visby
Vår nya vagnhall byggdes
2006-2007 och var en
del i EU-projektet
om banutbyggnad
etapp I. Hallen är
något mindre än
Vagnhall I och har
även den tre spår.
Tanken är att
förvara långsiktiga
renoveringsobjekt i
Vagnhall 2. De
flesta av dem har
tidigare fått stå
ute. Ingen El har
dragits in i hallen.
Vagnhall
2. Gaveln mot söder. 26
sept. 2008.
Vagnhall 2. Den
norra gaveln den 14
dec. 2007
Uppställda vagnar i
Vagnhall 2 från
söder den 29 juni
2007
Vagnhall 2. Spåren
har just lagts och
taket håller på att
monteras den 16 mars
2007
Vagnhall
3 (--)
Vi hyr en vagnhall (3) som är ett fd militärförråd. Vagnhall 3 ligger ett par
kilometer från Hesselby och vi använder den till att förvara vår SJ buss och
flera godsvagnskorgar
Vagnhall 3, foto 21 juni 2006.
Vagnhall 3. Foto den 21 juni 2006 innan vi fyllde lokalen med bussen och
vagnnskorgar.
Vändskivan som har använts vid vändskivebygget på Hesselby station kommer från
Sandbäckshult, norr om Kalmar. Vändskivan som är 12,5 meter lång, byggdes där
1918 vid lokstallet.
Vid Sandbäckshult lades persontrafiken ned 1968. 1978 hade linjen mot Mönsterås
breddats till normalspår. 1979 fick Föreningen Gotlandståget överta vändskivan
av AMS (Arbetsmarknadsstyrelsen). Vändskivan i Sandbäckshult hade aldrig någon
huggen stenkant utan kransen var där av betong. Den fraktades över till Hesselby
där den blev liggande i ett par årtionden.
Under banutbyggnaden Etapp I fanns vändskivan med, men på grund
av fördyringar vid bygget av vägövergången vid Eken, så blev den då bara
blästrad och målad.
I projekt Järnvägsplan ingick dock bygget av en ny vändskivekrans i betong.
Skanska tillverkade den och med hjälp av mobilkran kom den på plats mellan
vagnhall 1 och 2.
I juni 2010 lyftes vändskivan ned på sin plats. Den 28 augusti vid
Museijärnvägens dag invigdes vändskivan med ångloket SlRJ 3 "Dalhem", 34 ton
belastade vändskivan utan besvär!
32 år efter att den kom till Hesselby!
1978. Vändskivan i Sandbäckshult.
Smalspåret till vänster håller på att breddas till normalspår.
Foto: Stefan Olsson
16 juni 2010: Translast mobilkran lyfte vändskivan på plats
strax efter elva på
förmiddagen!
15 juni 2011. Vy från en av godsvagnarna
mot vändskivan och Vagnhall 2. Yttersta plankraden återstår att montera.
Motspåret anläggs nedtill mitt i bilden.
28
aug. 2011:
Högtidlig invigning av vändskivan med ångloket "Dalhem"
Hela SlRJs (Slite-Roma
Jernväg) historiska bangård från 1902 har återuppbyggts. Verkstaden,
Vagnhall 1, och spåren däremellan (Spår 4-6) har tillkommit.
Förutom levande museitåg har vi i Hesselby även en fast utställning
med dressiner, loklampor, biljetter, foton, uniformer med mera från de
gotländska järnvägarna. Denna utställning samt vagnhallen är öppen
sönd-fred 30 maj - 28 aug.
samt alla dagar
26 juni- 21 aug. 2016 mellan kl 11.00 - 16.00. Jernvägsmuseet är beläget i det magasin som Gotländska Lantmännens
Centralförening (GLC) lät uppföra 1939.
GLC-magasinet 1941. Foto från Folke Larsson, Dalhem
Hesselby Jernvägskafé, har
såväl uteservering
som servering
inomhus för 75
gäster. Caféet
serverar
hembakat kaffebröd
och smörgåsar. Glass
och vykort mm finns
till försäljning.
Caféet
arrenderas från 2015 av Eva Hejdenberg och Ove Sahlin. Caféet
är inrymt i det ursprungliga uthus som användes som vedbod, bak- och
tvättstuga. Där finns idag ett modernt kök med serveringsdel. Tillbygget
är en fd militärbarack som föreningen hämtade hem 1978. Nya takstolar och
tak byggdes och sedan dess har vi där den stora samlingssalen som kallas
"Hesselbysalen". Kaféet har under vintern 2015 renoverats invändigt av våra nya arrendatorer. Den rymmer upp till 70 gäster.
Öppettider:
Midsommarafton och midsommardagen stängt.
Från 1/10 öppet fredag till söndag 11- 17.
Telefon caféet: 073-626 49 18. Egen hemsida: www.hesselbyjernvagskafe.se
Under högsommaren har Jernvägskaféet öppet dagligen.
Egen facebooksida: Hesselby Jernvägskafé
Grupper bör bokas i förväg.
Cafélokalen kan även
året runt hyras för
arrangemang.
Öppethållande i händelse av event och dylikt utanför ordinarie öppettider annonseras separat på Facebook "Hesselby Jernvägskafé" och hemsidan www.hesselbyjernvagskafe.se
Reservation för justeringar av öppettider. Varmt välkomna !
Eva & Ove
Foto: 7 juni 2015.
Foto 7 juni 2015.
Vi som driver caféet heter Eva Hejdenberg och Ove Sahlin.
Från årsskiftet arrenderar vi Hesselby jernvägskafé och det är vi väldigt glada för. Vi har ägnat våren åt att sätta vår egen prägel på lokalerna, målat och fejat.
Hos oss kan ni äta en lättare måltid eller avnjuta en god kopp kaffe och hembakat i en rogivande miljö.
Vi har ett nära samarbete med lokala producenter allt för att både magen och själen ska må bra.
Varmt välkomna i det gröna!
Eva & Ove
Eva och Ove
Hesselbysalen. Den stora serveringslokalen inomhus
I det gamla brygghuset beställer man fika och annat hos Eva. (foto 3 april 2015)
Lekplats
I anslutningen till caféet finns en mindre lekplats med sandlåda och gungor.