23 april - 14 maj
2007:
Ombyggnaden av
Karbyvägen

Ombyggnaden har
inneburit att Nybergs
entreprenad har
tagit bort
doseringen på
Karbyvägen intill
den kommande
järnvägsövergången.
Det gamla
bärlagret av grus
har bytts ut mot grov
makadam.
Spårspannet med
gaturäler lyftes
på plats den 2
maj. Asfaltering skedde
den 3-4 maj. Den
10 maj byggdes de
två bandelarna
äntligen ihop.
Arbeten med att
grusa vägkanterna samt släntning
pågår.
Fundamenten till
kryssmärken och
bomdrev samt
kabelrör har
grävts ned av
Nybergs. Montering
av kryssmärken
samt uppställning
av teknikboden har
skett.
De två
halvorna av GHJ
som funnits sedan
i december nu
fogas samman till
en sammanhängande
bana. Den nya
banlängden blir
1.3 km. Det är
det den första
järnvägsövergången över
allmän väg på
Gotland sedan 1963
då övergångarna i
Visby revs upp.
Den 11 maj
provkördes
järnvägsövergången
och den nybyggda
banan vid Munkebos
av SJ Z4p 397. Det
var den sista
lokomotorn som
lämnade ön 1964.Det
var dock SJ Z4p 399 (bevarad
i Skara) som drog rivningståget
på sträckan 1958.
Den 15 juli det
året hade
rivningen nått
Myrberga mellan
Dalhem och
Källunge.
Den 14 maj var
arbetena med
vägkanterna
färdiga, snyggt
jobb, Nybergs!
29
juni 2007:
Bomanläggningen
provkördes

Anders Johansson,
aktiv i Svenska
Motorvagnsklubben
har hjälpt vår
signalavdelning
denna vecka med att
koppla in och
funktionstesta vår
bomanläggning.
På eftermiddagen den
29 juni provkördes
den med en av våra
lokomotorer! Allt
fungerade som det
skulle! Tack, Anders
och alla som har
hjälp till med
bomanläggningen!
Video från
provkörningen av
bomanläggningen
7 Mb
Samma video i högre
kvalitet 15 Mb
NYTT!
För Er som
har
Bredbandsuppkoppling
kan Ni nu se på en
film från
provkörningen.
Klicka på länken
nedan för att se
filmen! Filmen visas
normalt i Windows
Media Player.
Vill ni spara
filmerna på Er
hårddisk,
högerklicka då på
länkarna och välj
"Spara mål som..."
Välj sedan var på Er
hårddisken filmerna
skall sparas

Varningsmärkena
för
järnvägsövergången
har kommit på
plats. Dessa sedda
från Romahållet |

Motiv närmare
järnvägsövergången
från Romahållet. |

Varningsmärken
och
bomanläggningen
sedd från
Dalhemshållet |

Teknikboden
som har fått ström
inkopplad från GEAB
samt V-signalen. Vy
mot Eken. |

Anders Johansson
arbetade i det ena
bomdrevets
innandöme
Foto: Göran
Engström |

Kopplingsscheman och
pall är bra att ha
när en bomkur
renoveras. Foto:
Anders Svensson |
14
maj:

Eken med spår
och Karbyväg mot
Dalhem |

Vy mot Bron och
Munkebos |
11
maj Provkörning av
bron över
Dalhemsån
Video från
provkörningen
9 Mb
Samma video i
högre kvalitet 30
Mb
NYTT! För Er som har Bredbandsuppkoppling kan Ni nu se på
en film från
provkörningen. Klicka på länken nedan för att se filmen! Filmen
visas normalt i Windows Media Player.
Vill ni spara filmerna på Er hårddisk, högerklicka då på länkarna och välj
"Spara mål som..." Välj sedan var på Er hårddisken filmerna skall
sparas.

De
sista spikarna
spikades i kl. 10.54 |

Ulf
slog i den sista
spiken vid
järnvägsövergången
kl. 11.12. |

Våra
rallare baxade
rälsen något i
sidled samt
stoppades kl. 11.28. |

Det
spontana extratåget
från Hy har just
anlänt. kl. 13.02. |

Kl.
13.04 rullade SJ Z4p
397 som premiärlok
över
järnvägsövergången |

|

Ukka
kontrollerade att
allt gick bra |

På
andra sidan
järnvägsövergången.
Även GAs fotograf
dokumenterade
ögonblicket |

Flaggvakterna
var åter på plats på
Karbyvägen |

Den
första bilisten som
stoppades gjorde
"tummen upp" |

|

Ukka
tog fram champagnen! |

En
spontan applåd gavs! |

Stora
fordon passerar på
Karbyvägen |

Tag
plats. Det spontana
extratåget skall gå
tillbaka till
Hesselby kl. 13.30 |

En
mycket lycklig
projektledare, Ante
Svensson! |
10
maj

08.30 Slipers
bär på plats |

17.30: De två
bandelarna har
nu byggts ihop! |

Vy mot Munkebos |

Teknikboden har
lyfts på plats. |
9
maj

Det sista
kryssmärket
sattes på plats |

Finjustering av
det |

Alla
kryssmärkena på
plats |
|
8
maj

Jord har lagts
ut i dikena.
Ledningar och
fundament till
bomdrev och
kryssmärken har
grävts ned |

Banvallen intill
vägövergången
har byggts upp
igen |
7
maj

Dikning samt
släntning håller
på att utföras
av Nybergs |

Kryssmärken och
bommar med mera
är på plats för
att monteras upp |
4
maj

Vägövergången
var
färdigasfalterad
vid niotiden på
förmiddagen |

Gaturälerna i
asfalt med Eken |

Vy över
gaturälerna mot
Munkebos |

Vy mot kvarnen |

Järnvägsövergången
ännu utan
spåranslutning
och vägskydd. |

Första bilen som
passerade över
efter att den
allmänna vägen
öppnades
(golfen) Kl.
14.48 |
3
maj

Det första
asfaltlagret
lades från
övergången mot
Dalhem. Kl.
07.52 |

Asfalten är
cirka 130 grader
varm när den
läggs. |

Det första
lagret har här
lagts ända fram
till den gamla
Y1G-beläggningen.
Kl. 08.08 |

Den andra delen
av det första
lagret började
läggas. Kl.
08.18. |

Kl. 08.29 |

Styrelsen
inspekterade
innan
styrelsemötet på
kvällen den 3
maj. |

Vy mot
järnvägsövergången
(mot Roma) Kl.
19.29. Hälften
av ytlagret hade
lagts. |
|
2
maj

Nybergs
grävmaskin
grävde ut för
spårspannet. Kl.
10.09 |

Efter att ha
lagt i kabelrör
så lades makadam
ut. Kl. 11.52 |

Spårspannet
skall just
lyftas. En
specialsliper
har vi
konstruerat
längst ut. Kl.
13.25 |

Spårspannet
lyfts på plats
kl. 13.29. |

Grusning kl.
14.07 |

Nu kan man från
Eken ana att
snart rullar den
första
lokomotorn över
bron. Z4p 397? |

Spårspannet på
plats på kvällen
den 2 maj. |

I
väntan på
asfaltering |
30
april

Det översta
gruslagret är på
plats och har
vältats |

Klart för
iläggning av
spårspannet och
asfaltering |

Vy mot Eken. |

Spårspannet är
färdigspiket och
klart för att
lyftas på plats. |
27
april

Det grova
makadamet jämnas
till |

Det var lite
sankt vid Eken.
En markduk lades
på plats för att
stabilisera
vägen |

Väghyveln
började köra ut
det översta
lagret fint
väggrus |

Vy mot Eken
från norr |
26
april

Kl.
07.30. Vy mot
Eken. |

19.45 Allt
gammalt grus har
grävs upp. |

Vy
med det nya
bärlagret på
plats. |
|
25
april

Ett
nytt bärlager
läggs på plats.
Det gamla körs
till Tule. Kl.
10.30 |

Vy från
Eken i riktning
mot Roma |
24
april

All
beläggning hade
grävts bort. Kl.
12.40 |

|

Lastbilarna
gick i
skyttelstrafik,
grus iväg och
bergkross från
Bro dit. Kl.
14.35 |
|
23
april

Den
gamla
beläggningen
(Y1G) har börjat
grävas upp kl.
11.02 |
|
21
april
2007:
Arbetslördag
Åtta aktiva var på
plats.
Signalavdelningen
arbetade med signalkuren för
järnvägsövergången
samt målade
hastighetstavlor.

En
väg avstängd pga
BANarbete är
ovanligt på
Gotland!
Karbyvägen
stängs på måndag |

Övergångsrälerna
har lagts på
sliprar, dem
skall spikas
kommande vecka |
17
april
2007:
Spårbygge på båda
sidor av Eken,
förberedelser inför
vägombyggnaden
Krister Sjögrens
grävmaskin har
schaktat av
banvallen vid
Ekens hållplats
samt lagt ut
makadam. Sjögrens
har även planerat
ut jordmassorna
mellan Eken och
bron.

Snart
är spåren
förbundna med
varandra! |

Ekens
hpl sedd från
Karbyvägen |

Doseringen vid
Ekens hpl på
Karbyvägen |
|
12
april
2007:
Gaturälerna för
vägövergången vid
Karbyvägen har
kompletteras med
övergångsräler (24
kg)
Foton är tagna av Daniel Åhlén om inget annat anges.
|