29-30 maj 2010.
Arbetshelg vid
Hesselby
Under arbetshelgen
deltog tiotalet
aktiva, förutom mat
och övernattning så
utfördes följande:
Banan riktades, ett
antal skenskarvar
lyftes och spår 2
fick ett
skevningsfel
åtgärdat. Ett par
växlar sågs över.
Trafiktåget städades
och GJ Co 8
tvättades ut- och
invändigt. GJ C 44
grundmålades
invändigt. En ny "låda"
monterades på
bomkuren. Avträdet
fick ny panel.
Foton: Anders
Svensson

Stoppning av sliprar
med vår nya elkobra |

Bultarna i stödrälen
byttes ut. |

Skevningsfelet på
spår 2 rättades till
med kraft och spett. |

Motordressinen
Ukkasinen var ute
och luftades. Med
den undersöktes
vilka skarvar som
behövde stoppas. |

Gary grundmålade
taket i GJ C 44 |

Även väggarna fick
sin grundmålning,
snyggt! |

Ny panel på
avträdets norra sida
började att
monteras. |

|
26-27 maj 2010.
Händelser vid
Hesselby
Skanska har armerat
för gjutning av
vändskivans ringräls
betongklack. Skanska
gjöt den 27 maj.
En
avhärdningsanläggning
har vi installerat i
Vagnhall 1. Utanför
vagnhallen ska vi
placera en 3 m2
cistern, där vi kan
lagra avhärdat
vatten till
ångloket. Med ett
lägre Ph-värde
kommer rostangreppen
i pannan att minska.
Nklj-vagnen:
Golvplanken har
tagits loss.
Balkarna ska
rengöras från rost
och målas innan
golvplanken läggs
och vagnen får sin
nya uppgift som
brandvagn.

26 maj.
Armering inför
gjutningen av
ringrälens
betongklack |

26 maj.
Armeringsjärnen har
borrats in i
betongen. Ringrälen
fästes mot de
lodräta
gängstavarna. |

27 maj.
Betongindustri
levererade betongen.
Omkretsen är cirka
50 meter, så det
gick åt en del! |

27 maj. Betongen
vibbrades |

Avhärdningsanläggningen
i Vagnhall 1 |

26 maj. Nklj-vagnen:
Balkarna ska
rengöras från rost
och målas. |
15 maj 2010.
Arbetslördag vid
Hesselby
Vi hade besök av tre
fastlandsmedlemmar
denna Kristi
Himmelfärdshelg. På
lördagen träffades
ägnade dem och våra
gotländska aktiva åt
gemensamt arbete i
Hesselby.
Vi arbetade mest med
SlRJ F 7 där
fjädrarna lossades,
lagren gicks igenom.
Därigenom justerades
vagnen uppåt i
höjdled. Vi rensade
även ogräs i
bangården utanför
Vagnhall 1.
En medlem arbetade
med att ta fram för
olika typer av
checklistor.
Segelduken till
taket till GJ C 44
har börjat att
fästas av Rolf och
Bengt. Dem jobbar
vidare på tisdag med
44:an..

44:an i Vagnhall 1 |

Vy längs med spår 4 |

Ukka i sitt rätta
element, under SlRJ
F7 |

Stansning på
hjulaxelns tapp till
SlRJ F7 |

Med smärgelduk
slipades lagret på
hjulaxeln. |

Vagnsfjädern
återmonterades på
SlRJ F7 |

Spår 5 befriades
från ogräs! |
|
28 april 2010.
Röjningsarbetena
längs med banvallen
har kommit igång
Våra anställda har
röjt bort all sly
längs med sträckan
Kambshagetorp- Tule
station. Nästa steg
är att en grävmaskin
gräver upp stubbar,
släntar och
återskapar diken.
Fler bilder och läs
mer om projekt
banutbyggnad Etapp
II på denna sida

Vy söderut från
nuvarande spårslut
syd Tule |

Våra anställda
lastade sly på
traktorgafflarna |
19-27 april 2010.
Tule - Arbetena på
vändskivan har
kommit igång
Tulestiftelsen hade
vårmöte den 19
april. Årets
uthyrning ser bra
ut. I princip
fullbokat under
högsäsongen!
På vändskivan har
gängstavar
monterats. Dessa ska
i dagarna gjutas in
av Skanska.
Ringrälen fästes
sedan i dessa
gängstavar.

Tule station i
vårsolen |

Avträdets norra sida
är murken. Den
håller på att
renoveras. |

Formen för
gjutningen
kompletteras |

Här syns tydligt hur
gängstavarna är
monterade. De kommer
att gjutas in upp
till det svarta. |
8 april 2010.
Fler bytta slipers -
totalt 81 stycken!
Våra anställda har
fortsatt att byta
slipers. Ytterligare
tre på linjen samt
resten på spår 1 och
2. På måndag går
transporten tillbaka
till AGJ med
Bosse Åkare.
Åter igen ett
mycket stort tack
till AGJ för lånet!
5 april 2010.
Fler bytta slipers -
årsmöte 2010
Torbjörn tog ut
slipersbytaren och
hann med att byta
ytterligare sliprar.
Vi har nu bytt
totalt 71 slipers
med bytaren. Vi
fortsätter
tisd-onsdag i
påskveckan.
Efter slipersbytena
så hölls årsmötet.
29 medlemmar var
närvarande. Ett
nyval skedde och det
är Robert Östergren
som valdes in som
suppleant efter
Petra Lindberg.
Årsmötet innehöll
information om den
kommande
banutbyggnaden mot
Roma.
Lotteridragning samt
fika. Mia Doolk,
Ulla Jakobsson och
Irene Hellgren
försedde oss med
hembakade, 12
sorters kakor och
tårta. Mycket gott
var det. Ett stort
tack till er!

Slipersbyten på spår
2. |

|
30-31 mars. 2010.
Våren har kommit
till Hesselby. På
två dagar har vi
bytt 50 slipers!
Äntligen hade våren
och solen kommit
till Hesselby. Den
29 mars prövades
slipersbytaren och
fem sliprar byttes.
Den 30 mars var vi
elva som jobbade och
då hann vi med 33
sliprar på en dag.
Det lär nog vara
rekord på GHJ på en
och samma dag. Den
31 mars riktades
spåret och 12
sliprar byttes. Så
med slipersbytaren
har vi nu bytt 62
sliprar. Ytterligare 50
har markerats
för utbyte på
bangården. Vi får se
hur många vi hinner
med innan slipersbytaren ska
lämnas tillbaka till
AGJ i mitten av
april. Vi byter
sliprar varje vardag
08-16. Kom och hjälp
till. Det är kul och
inte lika tungt som
det var förr!
Vi har inför
banutbyggnaden
kunnat köpa en
förnämlig El-Kobra.
Den kommer avsevärt
att förenkla
spikning och
stoppning av våra
slipers. Vi har ett
elaggregat med oss
som driver den.
Den är köpt från
Wacker Neuson AB
www.wackerneuson.com
Stort tack till AGJ
för att vi får låna
er förnämliga
slipersbytare!

Det mesta av snön
har smält. Här den
nya Hesselbysjön
sedd från Mejeriet! |

Hesselbysjön sedd
från stationen. GLC
speglade sig fint! |

Först gick
spikutdragargänget |

Den gamla
uttjänta slipern
drogs ut. |

och lades i diket |

Den nya slipern
sköts in av
slipersbytaren. Det
är viktigt att den
förs vågrätt in
under rälsen. |

På plats! |

Ukka körde i väg
slipersbytaren till
nästa bytesobjekt. |

Sen kom gänget som
skyfflade igen och
spikade med vår nya
El-Kobra |

Gräv och spikgänget
jobbade vidare. |

El-Kobran kan även
användas till att
stoppa sliprar med! |

Slipersbytaren på
väg tillbaka till
Hesselby efter att
ha bytt 33 sliprar
denna härliga dag! |

Bandelen är nu även
rensad från löv,
barr och överskott
av grus |

17.10 på Hesselby
station i vacker
solbelysning! |
24 mars. 2010.
Antydan till vår:
Vad har hänt i
Hesselby?
Det har inte varit
lätt att ägna sig åt
banbygge och
skogsröjningar denna
vinter. Vad har vi
gjort istället? Alla
våra trädgårdsmöbler
har slipats,
reparerats och
målats.
Arkivhandlingarna
har flyttats till
det nya det nya
arkivet. 22
lastpallar med
finkluven ved har
gjorts i ordning.
Nära tusen
skarvjärnsbultar har
gängats upp och
smorts inför
banbygget. Dalhems
injektorer har
renoverats.

En del av all ved
som har gjorts i
ordning |

Dalhems "nya"
injektorer |

En sjö håller på att
bildas på
stationsområdet |

Spår 2 hade plogats
några dagar
tidigare. |
20 mars
2010.
Arbetslördag
Våren
börjar komma till
Gotland. Rolf och
Bengt jobbade med C
44 och skruvade
väggplåtar. Stig
torkade väggarna
invändigt inför
målning.
Lokomotorgänget
jobbade med Z4p 320.
Samtidigt hade Ante,
Staffan och Bertil
infoträff med de
boende i Roma inför
upprättandet av
järnvägsplan.
Ritningar,
3D-vyer och modeller
ställdes ut och
mottagandet var
positivt. Det ger
hopp inför
framtiden.
26 feb. 2010.
Mer vinter vid Gotlands
Hesselby Jernväg och
vid Tule.
Skogsröjning pågår.
Längs med sträckan
Kambshagetorp- Stall
Dalhem har en inhyrd
skördare nu tagit
bort alla träd längs
med banvallen.
Manuell slyröjning
ska sedan ske när
snön smält.
För att se fler
bilder se vår sida
om den nya banan:

24 feb. 2010:
Mycket snö vid
Hesselby station! |

26 feb. 2010:
Mycket snö vid Tule
station! |

Banvallen
och väten som nu är
fullt synlig söder
om Tule station. |

Hesselby station |

De
fällda träden längs
med banan
Hesselby-Eken klyvs
till ved av våra
anställda |

På Vagnhall 2 har
stora mängder snö
skottats ned från
taket på södersidan. |
5 feb. 2010.
Vinter vid Gotlands
Hesselby Jernväg
En av de få vackra
vinterdagarna, denna
snörika vinter. Njut
av vinterbilderna!

|

Underredet till GJ
CD 43 framför
verkstaden |

|

Den nya
luftvärmepumpen på
baksidan av
verkstaden |

Här går det normalt
tre spår! |

Vändskivekransen i
väntan på vändskivan |

Vagnhall 2 samt en
större grushög
framför den södra
porten |

Vy från Dalhemsvägen |

Snart är det
pulkbackar vid
parkeringen, om det
fortsätter så här |

Hesselbysalen sedd
från Karbyvägen |

Lammhagen utan lamm |

Karbyvägen vid Ekens
hållplats |

Vy mot Ekens
hållplats |

Från Eken mot
Munkebos |

Järnvägsövergången
vid Eken |

Munkebos sedd från
Tomtevägen |
23
jan. 2010.
Chartertåg vid
40-årskalas
Ett födelsekalas för
en Dalhemsbo, hyrde
Hesselbysalen och
tåget för en
vinterresa till
Munkebos och Eken.
Från banvaktsstugan
vid Eken serverades
passagerarna varm
blåbärsoppa.
Dragkraft var SJ Z4p
312 och 397. Ett
70-tal resande
innebar ett nästan
fullsatt tåg. För
dem som var i tjänst
var detta ett roligt
arrangemang. Det var
kul att köra
vintertåg under
lugna former, att
det var mycket snö
gjorde inte saken
sämre. Vi hoppas att
fler får upp ögonen
för att det faktiskt
går att hyra tåg
under hela året och
att vi gärna kör när
vi kan. Text: Anders
Svensson

|

I väntan på
resenärerna |

Genomgång
inför dagens trafik |

De första
resenärerna började
anlända |

|

Det blev kö till
biljettluckan |

|

Vy från Dalhemsvägen.
|

SJ Z4p 312 drog
tåget till Munkebos |

|

Tåget passerade Eken
på väg mot Munkebos |

Passage över
järnvägsövergången
vid Karbyvägen |

|

På bron blir det ett
särskilt mönster i
snö av brosliprar
och stödräler |

Vid Munkebos väntade
SJ Z4p 397 som drog
tåget tillbaka mot
Eken och Hesselby |

Passage på bron över
Dalhemsån |

Uppehåll vid Ekens
hållplats |

Vid banvaktsstugan
serverades varm
Blåbärssoppa |

I väntan på avgång
mot Hesselby station |

Vid Hesselby station
fanns bara
tjänstgörande stins. |

Tåget på väg in på
spår 1 |

Stinsen gav rödflagg
för tåget. |

|

Efter tågresan
fortsatte festen i
Hesselbysalen, men
det är en annan
historia. |
16
jan. 2010.
Arbetslördag vid
Hesselby
Våra aktiva samlades
vid niotiden och
arbetade med att
tömma arkivskåpen i
stationshuset och
flytta ut dem till
det nya arkivet vid
Hesselbysalen.
Väggplåtar
monterades på GJ C
44.
Välkommen åter på
nästa arbetslördag
den 20 feb. Men även
varje vardag!

Monterade plåtar på
vagnens långsida |

Grusbädden är nu
utlagd, men den
måste torka innan
spåret kan byggas |
14
jan. 2010.
Arbeten vid
vändskivan
Thomas Nilsson
arbetar med sin
grävmaskin vid
vändskivan.
Bergkross har lagts
runt vändskivan utom
mot spår 3, där jord
senare ska läggas
ut. Väster om
Vagnhall 2 har jord
grävts ur och
fyllning sker nu med
bergkross. Där skall
ett
uppställningsspår
byggas till
vändskivan.

Vändskivans
betongkrans och
pivot samt Vagnhall
2 |

Vy mot vändskivan
och Vagnhall 1. I
förgrunden ligger
vändskivans räler. |

Thomas Nilsson
planerade ut
bergkross över
markduk för
uppställningsspåret |

|
2
jan. 2010.
Tomtetåget
var välbesökt!
Vi hade 1 587 resenärer!

Sedan Föreningens tradition med Tomtetåget började den 28 dec. 1982 har det
hunnit bli 28 tomtetågsdagar.
Förutom fjolåret, då
vi körde före nyår,
så var 2010 års
Tomtetåg det näst
bästa!
För tredje gången så
rullade Tomtetågen
förbi Eken till
Munkebos hållplats.
Det var andra
gången sedan 1991
som SlRJ 3 Dalhem
användes i
Tomtetåget, och här
kom hon verkligen
till sin rätt. Vid Munkebos
växlade SJ Z4p 312, så stoppet i
Munkebos blev bara
några minuter, innan
tåget kunde rulla
österut till Ekens
hpl. Där klev
passagerarna av och
de som hade varit
vid Tomtarna
klev på. Tåget
rullade sedan direkt
tillbaka till
Hesselby. Det
innebar en
omloppstid på cirka
20 minuter och att vi
hade planerade avgångar var
18:e minut, och
tidtabellen höll!
Trafikupplägget
fungerade mycket väl,
alla fick åka med
ångloket under en av
resorna.
Hela
arrangemanget gick
som på räls. I år
var det kortare
köer, mycket tack
vare att vi körde
ett oannonserat
extratåg kl. 11.12
Förutom resan ingick även i biljettpriset att vid Eken få en påse godis av
tomten (för de små) och glögg med pepparkakor åt de lite större!
Alla aktiva hade en
svettig dag i
positiv bemärkelse.
Vi hade
tur med
vädret, det var
snö, svag vind och
fyra grader kallt,
men som synes på
bilderna var det
långa stunder med
sol. Vid tretiden
kom ett ymnigt
snöfall som höll på
i 30 minuter. marken. Perfekt
väder för att att mycket
folk skulle ta sig
till Tomtetåget!
Alla inköp
räckte i år, tack
och lov! Som sagt 1
587 resenärer, det är vi
mycket mycket nöjda
med! Men till nästa
år (2 jan. 2011) så
behöver vi fler
personvagnar i
trafik!
Föreningen vill rikta ett
stort tack till alla som har gjort den här dagen
möjlig! Till alla funktionärer i trafiken,
Linda som
skötte caféet, korvförsäljningen samt
till tomtarna vid Eken! Vi vill också tacka Skarphälls Spelmän
(23:a året i rad), och våra
sponsorer: ICA NÄRA
Roma och Privab
BILDSPEL FRÅN TOMTETÅGEN! TVÅ TOMTAR TVÅ TÅG!
Foton är tagna
av Daniel Åhlén
om inget annat
anges.